Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Vai voiko mitään edes tehdä? Tuntuu että äidin juominen on alkanut lipsua alkoholismin puolelle viime vuosina. Käy kyllä töissä(tosin jää kohta eläkkeelle) ja juo joka viikonloppu, usein viikollakin. Lomalla juodaan jokapäivä. On alkanut piilottelemaan pulloja, eli täysiä viinipulloja saattaa löytyä jostakin jemmasta/omituisesta paikasta. Ei häiriköi ketään juomisellaan, mutta määrät on aika hurjia kun ottaa huomioon kaikki äidin lääkitykset.

• ylös 8
  • alas 2

Kommentit (19)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Et mitenkään, jos äiti ei ole holhouksessa.

Kolmenkymmenen vuoden kokemuksella vahvistan: et mitenkään. Ja holhoukseenkaan et saa; henkilö yleensä itse vastustaa, eli ei onnistu. Yritetty tätäkin kun ulosotto meinasi viedeä talon ym.

Jos ei itse jostain syystä herää ja tunnusta ongelmaansa, niin et voi kuin vierestä seurata. Surullinen totuus.

• ylös 13
  • alas 0
Vierailija

Puhu hänelle. Seniorien tissuttelk on jo aika iso yhteiskunnallinen terveysongelma.

Vierailija

Kyllähän tuo alkoholismilta vaikuttaa. Todennäköisesti ette edes tiedä sitä määrää mitä äitinne vetää.
Ja kun jää eläkkeelle niin meno vain pahenee.

Mitään ei voi ulkopuolisena tehdä, muuta kuin puhua äidille tiukasti järkeä. Meillä auttoi kun sanoimme (4 sisarusta) että hylkäämme hänet täysin jos jatkaa juomista. Valitsi sitten lapsensa ennemmin kuin pullon

Vierailija

Voithan yrittää kysellä, että onko hän itse huomannut käytön lisääntyneen tai onko hän laskenut meneekö käyttö jo riskirajan yli.
Mutta etpä juuri muuta.

30 v sivusta seurannut

Vierailija kirjoitti:
Puhu hänelle. Seniorien tissuttelk on jo aika iso yhteiskunnallinen terveysongelma.

Aina voi yrittää kaikenlaista, mutta tuo puhuminenkin on ihan yhtä tyhjän kanssa. Ymmärtämisestä ei mitään apua. Ei edes uhkailusta (en ollut minä, mutta sisarukseni). Ei edes poliisi ja ehdollinen tuomio rattijuopumuksesta pelottanut; ei katkennut reisiluu. Ei lapsen huostaanotto "pelottelu".

Erittäin harva ihminen parantuu alkoholismista ja heille nostan hattua. Mahtava teko.

OIkeasti: älä riko itseäsi. Tämä on ainut mitä voit tehdä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kyllähän tuo alkoholismilta vaikuttaa. Todennäköisesti ette edes tiedä sitä määrää mitä äitinne vetää.
Ja kun jää eläkkeelle niin meno vain pahenee.

Mitään ei voi ulkopuolisena tehdä, muuta kuin puhua äidille tiukasti järkeä. Meillä auttoi kun sanoimme (4 sisarusta) että hylkäämme hänet täysin jos jatkaa juomista. Valitsi sitten lapsensa ennemmin kuin pullon

Meidän mamma valitsi pullon, vaikka meitä oli 6.

Vierailija

Surullista. Tilanne todennäköisesti pahenee, kun jää eläkkeelle. Silloin voi tissutella milloin vain. Kyllä minä ainakin sanoisin, että olen huomannut lisääntyneet määrät ja salapullot. Ehkä se saisi hänet havahtumaan.

Vierailija

Puhu sille kun se on selvä. Sano ihan rauhallisesti, että olet huomannut sen juovan paljon, ja että olet huolissasi. Todennäköisesti se kieltää koko asian, se kuuluu riippuvuussairauden luonteeseen. Sano että tiedät asian olevan vaikea, ja että ymmärrät että sen haluaa kieltää ja piilottaa, mutta pyydä että hän miettii asiaa. Sano että olet valmis auttamaan ja kuuntelemaan sitten kun haluaa puhua siitä. Tai jos haluaa apua lopettamiseen, olet tukena. Voit etsiä tietoja hoitopaikoista tai varata ajan a-klinikalle, jos hän haluaa. 

Mutta voit myös sanoa että et aio olla hänen kanssaan tekemisissä kun hän on humalassa, ja että et anna lastenkaan katsoa alkoholinkäyttöä. Äläkä anna periksi, pidä kiinni päätöksestäsi, ja lopeta yhteydenpito aina kun huomaat että on juonut.

30 v sivusta seurannut

Vierailija kirjoitti:
Surullista. Tilanne todennäköisesti pahenee, kun jää eläkkeelle. Silloin voi tissutella milloin vain. Kyllä minä ainakin sanoisin, että olen huomannut lisääntyneet määrät ja salapullot. Ehkä se saisi hänet havahtumaan.

Tosiaan: pidä huolta itsestäsi (et voi pelastaa kuin itsesi; toista ei voi pelastaa). Eli älä mene liian syvälle. Toivottavasti sinulla on toinenkin henkilö, joka voisi tästä puhua hänelle. Sisaruksia?

Luultavasti tulet saamaan haukkuja äidiltäsi asioihin puuttumiseen ym.  Yleensä näillä jää laskut maksamatta -ulostotto (rankkaa asioida viranomaisten kanssa).

Ajaako autolla? Rattijuomus uhka?

Kevyitä ensiongelmia siis.

Vierailija

30 v sivusta seurannut kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Tosiaan: pidä huolta itsestäsi (et voi pelastaa kuin itsesi; toista ei voi pelastaa). Eli älä mene liian syvälle. Toivottavasti sinulla on toinenkin henkilö, joka voisi tästä puhua hänelle. Sisaruksia?

Luultavasti tulet saamaan haukkuja äidiltäsi asioihin puuttumiseen ym.  Yleensä näillä jää laskut maksamatta -ulostotto (rankkaa asioida viranomaisten kanssa).

Nämä on varmasti ongelmia silloinkun alkoholismissa ollaan jo syvällä. Oma äitini on kuitenkin vielä ihan skarppi ihminen, työelämässä. Hyvätuloinen ja hoitaa laskunsa ym.asiansa. Ei todellakaan aja humalassa. Huolehtii kodista ja hygieniasta, on ystävyyssuhteita ym. Sen takia ajattelenkin, josko jotain voisi NYT tehdä kun tuntuu että ollaan vasta luisumassa sinne alkoholismin puolelle..

-Ap

Vierailija

Valitettavasti et voi. Vaatii henkilön oman tahdon. Itse yritin aikani hyvällä ja pahalla, ei jaksa enää. En juurikaan ole tekemisissä. T:kohta 50v sivusta seurannut

30 v sivusta seurannut

Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti et voi. Vaatii henkilön oman tahdon. Itse yritin aikani hyvällä ja pahalla, ei jaksa enää. En juurikaan ole tekemisissä. T:kohta 50v sivusta seurannut

Niin, oma jaksaminen voi loppua. Oma elämä kadota toisen pelastamisyrityksiin; toista ei voi muuttaa.

Vierailija

Et voi auttaa mitenkään. Parhaiten autat kun autat itseäsi ja annat äitisi juoda ittensä pohjalle.Kokemusta on

30 v sivusta seurannut

Vierailija kirjoitti:
30 v sivusta seurannut kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Nämä on varmasti ongelmia silloinkun alkoholismissa ollaan jo syvällä. Oma äitini on kuitenkin vielä ihan skarppi ihminen, työelämässä. Hyvätuloinen ja hoitaa laskunsa ym.asiansa. Ei todellakaan aja humalassa. Huolehtii kodista ja hygieniasta, on ystävyyssuhteita ym. Sen takia ajattelenkin, josko jotain voisi NYT tehdä kun tuntuu että ollaan vasta luisumassa sinne alkoholismin puolelle..

-Ap

Tuskin minunkaan äitini suunnitteli sitä humalassa ajoa. Se on yksi kerta, kun tarvitsee viinaa ja sitä ei ole kotona, ja lähtee Alkoon.  Eikä tarvitse tosiaankaan olla lähelläkään pohjaa tässä vaiheeessa. Pohja tulee vasta kiinnijäämisten jälkeen - häpeä jne.

Mutta sinunkin äidilläsi tuo tulee syventymään. Eli ongelmat on vastassa. Ja noi oli vielä kevyitä ja pieniä.

Jotenkin joskus kuvittelin myös, että jos toisen saisi pelästymään tulevaisuuden kuvallaan, niin se auttaisi. Eli minusta esim. yläkoululaisia olisi hyvä viedä näkemään todella pohjalla olevia alkoholisteja, narkkareita ja heidä kotejaan. Shokkihoitoa. Hyssyttely ei auta. Tuossa shokkihoitoon sisältöä osaltani.

Äidilläsi on jo alkoholismi. Ei ole vaiheessa, että luisuisi sinne. Viikko- ja kertamäärä ylittyy. Alkoholista on haitaa läheisille (mm. sinä reagoit jo). Piilottelee pulloja. Nämä kaikki kertovat, että on jo holisti. Ongelma on jo olemassa. Yksi hoidon edellytys on, että ongelma tunnustetaan.  Kaikessa raadollisuudessaan.

Vierailija

Pullojen piilottelu viittaa siihen että on jo alkoholismin keskivaiheessa. Mistä tiedät ettei aja humalassa? Kun on illalla vetänyt pari viinipulloa kitaansa on aamulla taatusti promilleja veressä. Suurin osa alkoholisteista jäisikin kiinni jos ratsiat pidettäisiin aamuisin työhön menon aikoihin.

Suurin osa alkoholisteista käy töissä. Monilla työpaikoilla ongelmaa hyssytellään ja salaillaan sen sijaan että ohjattaisiin hoitoon tai tulisi potkut.