Luokkakokous edessä. Miten esittää "menestyneempää"
En halua kertoa entisille luokkatovereille nykyisestä elämäntilanteesta. Millä keinoilla saisin "huijattua", että elämässä menee paremmin. En ajatellut valehdella työpaikasta tai muuten suoraan valehdella, mutta haluaisin antaa ymmärtää, että menee ihan hyvin. Rahaa ei ole käytettäväksi paljon yhtään.
Onnistuuko esim autoliikkeistä auton saaminen useammaksi tunniksi koeajoon?
Kommentit (64)
En menisi, koska käyttäytyisin tuolla todennäköisesti niin ylimielisesti, että siitä olisi vain haittaa minulle. Olen nimittäin vieläkin vihainen osalle heistä, eikä minulla ole mitään intressiä lopettaa tätä vihaa. Itse asiassa luon toisinaan tästä vihasta itselleni motivaatioita tehdä asioita.
Pukeutumisen ja hiusten suhteen neuvo; jos haluat näyttää menestyneeltä, älä pukeudu mihinkään henkkamaukan, veromodan, ginatrikoon laaduttomiin halparääsyihin vaan hae vaikka kirpputorilta laadukas polvipituinen pikkumusta (voi näyttää tantalta, mutta tarkoitus ei ole näyttää pissikseltä hanttihommia tekevältä vaan menestyneeltä), nahkaiset (ei muoviset) keskikorkeat perusavokkaat ja nahkainen (ei muovinen saati feikkiluiska tms.) laukku, vähän koruja ja ota kampaus kampaajalla.
Vierailija kirjoitti:
En menisi, koska käyttäytyisin tuolla todennäköisesti niin ylimielisesti, että siitä olisi vain haittaa minulle. Olen nimittäin vieläkin vihainen osalle heistä, eikä minulla ole mitään intressiä lopettaa tätä vihaa. Itse asiassa luon toisinaan tästä vihasta itselleni motivaatioita tehdä asioita.
Maisa Torppa?
Ei kai tuollaisten tittelien ja menestyksen merkkien perään ole enää kuin eläkeikäiset (joiden aikana insinööri oli hienointa mitä kuvitella voi, kun silloin se oli harvinaista) ja teinit (joiden mielestä joku toistakymmentä vuotta vanha käytetty bemarinlintta on "hieno ja kallis", kun muutaman tonnin auto on siinä iässä kallis vaikka oikeasti onkin halpa). Nykyään ollaan ekologisia ja vaikka kuinka menestynyt voi olla vaikka kokonaan autoton ja sen sijaan fillaroi työmatkat ja pitemmät kulkee julkisilla, hommaa vaatteensa kirppareilta vaikka voisi ostaa merkkitavaraakin ja ökyilyn sijaan käyttää rahaa elämyksiin kuten matkailuun tai lahjoittaa hyväntekeväisyyteen.
Jossakin perähikiällä ja rupulähiöissä kytätään autoja ja koska suurin osa ei niistä mitään tiedä, jokainen vanhalla muutaman tonnin taksimersunlouskulla ajava on "varmaan rikas". Ja jos jonkun tytär seukkaa insinöörin kanssa niin sillä on käynyt varsinainen tuuri ja on varmaan vanhemmat nyt tyttärestään ylpeitä kuin oikein insinööri suvussa, nih.
Kävele sinne jalat ristissä ja totea, että sait edellisenä yönä ja vielä ennen kekkereitä niin isoa parrua, että oksat pois. Tai sitten ilmoitat etukäteen, että voit olla osallisena vain videoyhteyden välityksellä, koska olet maailmalla paikassa x juuri silloin, tosiasiassa istut vuokrayksiössäsi.
Eikä kaikki "menestyneet" (mitä se sitten tarkoittakaan, menestyä voi monella tavalla - joku voi olla taloudellisesti ja ammatillisesti menestynyt mutta ihmissuhteet ei toimi vaikka onkin uudet audit ja kivitalot, joku toinen taas onnellinen ja menestynyt muilla mittareilla kuin taloudellisesti lähiövuokrakämpässään pätkätöitä tehden) näytä menestystään ulospäin, jos tarkoitetaan taloudellista menestystä. Ne satatonnia repussa rönttövaatteissa mersua ostamaan eikä myyty-tarinat on urbaanilegendaa, mutta on niitäkin varakkaita, joista ei pukeutumisen ja auton perusteella varakkuutta arvaisia. Ollaan nuukia, auto kun ostetaan sillä ajetaan niin kauan kuin se toimii, vaatteita ostetaan vain tarpeeseen, harrastukseen rahaa kuluu mutta se ei näy päälle. Tällaisia ihmisiä on, joista ei katsomalla uskoisi varallisuutta.
Usein sitten ne, joilla taas näyttää varakkaalta, näyttäminen on rahoitettu lainalla, auto on liisattu ja asutaan vuokralla. Vaikka kuinka näyttäisi ökyltä, varallisuutta ja omaisuutta ei silti ole, mutta velkaa sitäkin enemmän kun tärkeämpää on se miltä näyttää, vaikka siihen ei olisi varaakaan.
Siksi niiden, jotka kyttäävät toisten varallisuutta ja kokevat sen tärkeäksi, kannattaisikin tarkistaa esim. auton omistajatiedot ja pääomaverotustiedot ennenkuin kuvittelevat varakkuuksia. Jotkut kun väittävät sellaistakin omaisuutta oamkseen, jota eivät vähimmässäkään määrin omista.
Italiassa ollaan lähtevinään jonnekin hienolle lomamatkalle, mutta oikeasti vedetään verhot eteen ja piileskellään kaikkien huomaamatta kotona.
Ap, mikä tilanteesi sitten on? Monesti se on vähän miten siihen itse suhtautuu. Yksinäinen vai vapaa, vähän omaisuutta eikä vakityötä vai ekologinen minimalisti maailmankansalainen.
Vierailija kirjoitti:
Miks pitäis esittää parempaa kuin on? Suomalaiset on kummallisia. Jos meillä olis nyt luokkakokous, niin mä menisin sinne rumana, yliopiston keskeyttäneenä, lapsettomana ikisinkkuna. En kylläkään halua edes lapsia... Mutta viat ja vastoinkäymiset tekee ihmisestä vain kiinnostavamman. Ja mä oon ihan tyytyväinen mun elämään ja itseeni, vaikken mikään menestyjä olekaan. Ei mulla oo tarvetta näyttää mun entisille luokkakavereille.
Ei ole vain suomalaisten ongelma. Tai oikeestaan esim. jenkeissä on tavallista elää yli varojensa ja olla vähän parempia.
Tästä keskustelusta saa nyt sen käsityksen, että menestys=huippuluokan työ, kallis oma auto, epäilemättä kallis ja iso talo, komea/kaunis puoliso. Silläkö ei sitten ole väliä, että huippuluokan työ on suistaa burn outin partaalle etkä ehdi/jaksa sen takia nauttia omaisuudestasi tai hoitaa parisuhdettasi? Hassua ja pelottavaa, miten helposti ihmiset nielee tämän vallalla olevan "menestyksen" reseptin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän luokkakokouksessa yksi ehdotti, että "kerrotaas kaikki, millä autolla kukin ajaa".
Viesti 18 on paras neuvo.
Tunnen oikeasti yhden Suomen aatelisista työn kautta. Hän on vaatimattoman oloinen, mutta vaatteet on kalliit(laatu), klassiset ja värejä, jotka sopivat hänelle (värinalayysi; 4 tyyppiä). Hoikka, huoliteltu. Puhuu sivistyneesti argumentoiden.
Hänellä ei ole edes ajokorttia. Kulkee tosiaan julkisilla, junalla pitkät matkat ja taksilla perille. Tämä on ekologinen valinta hänelle. (Esitä siis vihreää; PS on junttipuolue. PS kysyy tuota, että "kerrotaas kaikki millä autolla kukin ajaa". Rikas PS on nousukas.)
Ei kerskaile esim. ulkomaanmatkoilla, mutta jos joku kysyy, niin kertoo, että oli konferensissa siellä ja siellä; töiden vuoksi täällä. Ulkomaanmatkat pääsääntösesti töiden vuoksi - osa hyvinkin kauas. Rauhoittaa esim. kesän (loman), että ei matkustele, kun töiden vuoksi tulee niin usein käytyä ulkomailla.
Minulla on omituinen työkaveri, joka ihailee minua ilman mitään syytä ja kyselee jatkuvasti tunkeilevia kysymyksiä. Facebookissa hän tykkää kaikista kuvistani, vaikka olemme enintään hyvänpäiväntuttuja. Huvittavaa.
t. Aatelinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maisa Torppa?
Olen mies. Vittuilisin todennäköisesti entiselle luokan kiusaajalle niin paljon, että tuo luonnehäiriöinen yksilö kävisi kimppuuni ja saisin syytteen pahoinpitelystä.
Minä vastasin kyselyihin työstäni, että en voi kertoa muuten minun pitäisi ampua sinut. Kaikki pitivät tuota vitsinä, vaikka se ei ollut.
Vierailija kirjoitti:
Jos olet nainen, niin palkkaa komea mies esittämään menestynyttä kumppaniasi. Se saa naiset kateelliseksi, vaikka olisit itse siivooja. Laita hänen housujen etumukseen täytettä, niin myös miehet tulevat kateellisiksi.
Jos olet mies, niin palkkaa kaunis nainen esittämään kumppaniasi. Se saa kaikki uskomaan, että sinun täytyy olla erittäin suosittu ja/tai varakas, että olet saanut tuollaisen naisen.
Avecin voi tosiaan yrittää lainata paremmin menestyviltä kavereilta, mutta esimerkiksi koulutuskysymys on hankala jos yo-tutkinnon jälkeen ei ole saanut mitään saatettua loppuun saakka. Minä olen menestynyt taloudellisesti kohtalaisesti, uudenkarhea C-sarjan mersukin on omissa nimissä maksettuna, mutta luokkakokoukseen en mennyt koska koulutus puuttuu.
Ensin tämä ketju oli hulvaton ja hauska, sitten siitä tuli sellainen entisten kympin tyttöjen ja tukioppilaiden neuvonantamisketju hohhoijaa.
Katso elokuva: Romy and Michele's High School Reunion
Mieti etukäteen elämääsi positiivisin silmin. Mikä on hyvää ja korostat niitä puolia, miten olet onnistunut ja miksi olet siinä hyvä.
Jos et ole töissä menestynyt, niin kerro ala/työpaikka, mutta ole sopivan ympäripyöreä ja ohita aihe sopivan ripeästi kysymällä toisen töistä. Anna ymmärtää, että hyvin menee ja viihdyt töissäsi, mutta et nyt halua puhua enempää työasioita.
Jos sinulla on harrastuksia tai muita intohimoja, niin puhu niistä vuolaasti töiden sijaan. Lapset ovat vähän hohhoijakkaa puheenaihe ja antaa kuvan, ettei sulla ole oikein muuta elämää.
Sitten olet reippaasti mitä olet.
Vierailija kirjoitti:
Kävele sinne jalat ristissä ja totea, että sait edellisenä yönä ja vielä ennen kekkereitä niin isoa parrua, että oksat pois. Tai sitten ilmoitat etukäteen, että voit olla osallisena vain videoyhteyden välityksellä, koska olet maailmalla paikassa x juuri silloin, tosiasiassa istut vuokrayksiössäsi.
XD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän luokkakokouksessa yksi ehdotti, että "kerrotaas kaikki, millä autolla kukin ajaa".
Viesti 18 on paras neuvo.
Tunnen oikeasti yhden Suomen aatelisista työn kautta. Hän on vaatimattoman oloinen, mutta vaatteet on kalliit(laatu), klassiset ja värejä, jotka sopivat hänelle (värinalayysi; 4 tyyppiä). Hoikka, huoliteltu. Puhuu sivistyneesti argumentoiden.
Hänellä ei ole edes ajokorttia. Kulkee tosiaan julkisilla, junalla pitkät matkat ja taksilla perille. Tämä on ekologinen valinta hänelle. (Esitä siis vihreää; PS on junttipuolue. PS kysyy tuota, että "kerrotaas kaikki millä autolla kukin ajaa". Rikas PS on nousukas.)
Ei kerskaile esim. ulkomaanmatkoilla, mutta jos joku kysyy, niin kertoo, että oli konferensissa siellä ja siellä; töiden vuoksi täällä. Ulkomaanmatkat pääsääntösesti töiden vuoksi - osa hyvinkin kauas. Rauhoittaa esim. kesän (loman), että ei matkustele, kun töiden vuoksi tulee niin usein käytyä ulkomailla.
Minulla on omituinen työkaveri, joka ihailee minua ilman mitään syytä ja kyselee jatkuvasti tunkeilevia kysymyksiä. Facebookissa hän tykkää kaikista kuvistani, vaikka olemme enintään hyvänpäiväntuttuja. Huvittavaa.
t. Aatelinen
Täällä PS yrittää nolata. ;-)
Oikeasti eniten kateutta saa aikaan kun antaa kuvan että on aidosti onnellinen elämässään.