Vierailija

Sairasteletteko vuoden aikana paljon vai vähän? Mitä työyhteisö tuumaa poissaoloista? Saako sairastella rauhassa vai epäilläänkö poissaoloja?

Itse olin viime vuonna 2 pv poissa. Tänä vuonna olen ollut jo 2 kertaa kipeänä yhteensä 3 pv. Pomo ottaa jotenkin huonosti sairastellut ja pitäisi tulla kipeänäkin suurinpiirtein töihin. Minulla on siisti sisätyö, mutta työssäni joudun puhumaan paljon ja nyt äänipoissa ja kova yskä. Ei ollut hyvä vastaanotto, kun soitin.

• ylös 16
  • alas 1

Sivut

Kommentit (35)

Vierailija

Nyt oon ollut reilut 3 vuotta samassa työpaikassa, sairaspoissaoloja muistaakseni yhteensä 4.
Töissä suhtaudutaan asiallisesti, jos joku sairastaa. Kipeänä ei töitä tarvitse tehdä.

• ylös 11
  • alas 0
Vierailija

Olen ollut nykyisessä työpaikassa vuodesta 2014 ja sairauspoissaoloja on 1 pv, sairastin influenssaa. Kukaan ei kyseenalaistanut sitä ainakaan kuulteni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Viime vuoden puolella taisin olla 1 pvän poissa kuumeen takia. Sairastan sattumalta yleensä lomilla ja vapailla.

- vuorotyöläinen

Vierailija

Tässä nykyisessä työssä olen ollut 3,5 v. Sairaspoissaoloja muistaakseni 5 päivää koko ajalta.

Vierailija

Aika paljon, tänä vuonna jo 7 päivää.  Minullakin on toimistotyö eikä tehtäväni kaadu kenenkään niskaan. Kyllähän jotkut töissä kyttäilee ja utelee sairauspoissaoloista, mutta en jaksa välittää. Teen työni hyvin ja olen paljon tehokkaampi ja arvokkaampi työntekijä kuin pari pahinta juoruakkaa, sairastelustani huolimatta.

• ylös 13
  • alas 0

Ollessani ansiotyössä jouduin harva se viikko olemaan vähintään yhden päivän poissa sairauteni (MS-tauti) takia. Oireeni ovat näkymättömiä, joten olihan sellainen saikuttaminen vähän noloa. Onneksi en ole tällä hetkellä ansiotyössä kodin ulkopuolella.

Vierailija

Minulla on hirmuisesti pitämättömiä sairaslomapäiviä, koska olen ollut poissa keskimäärin noin päivän viidessä vuodessa. Missään työpaikassani ei ole kytätty sairauspäiviä, mutta kyllähän tuo kieltämättä pikkasen ketuttaa kun jotkut ovat poissa vähintään päivän kuukaudessa. Onneksi meillä saa pitää melko vapaasti etätyöpäiviä.

• ylös 4
  • alas 10
Vierailija

4 päivää sairauspoissaoloja / 5,5 vuotta töissä.

3 päivää olin kuumeessa vuonna 2012 ja vuonna 2013 halkaisin etuhampaani tapaturmaisesti ja olin yhden päivän pois kun pärstää korjailtiin. Sain kylläkin viikon saikkea (esteettisistä syistä) mutta en nähnyt syytä pitää sitä. Turvonnut ja rupinen naama oli hyvä keskustelunavaaja.

N25

Vierailija

Viime vuoden puolella olin vajaan viikon kovan flunssan takia. Sitä ennen muistaakseni yht. noin 3 pvää. 4 vuotta nykyisessä paikassa. Olen onneksi säästynyt melko hyvin, pahimmat kuumesairaudet on muutaman kerran osuneet lomille riemastuttavasti (not).

Työyhteisössä sairauspoissaoloihin suhtaudutaan asiallisesti eikä ketään ns. epäillä, mikäli poissaolot pysyvät kohtuuden rajoissa. Pomokin onneksi ymmärtää että ihmislajin piirteisiin kuuluu erinäinen sairastelu.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Minulla on hirmuisesti pitämättömiä sairaslomapäiviä, koska olen ollut poissa keskimäärin noin päivän viidessä vuodessa. Missään työpaikassani ei ole kytätty sairauspäiviä, mutta kyllähän tuo kieltämättä pikkasen ketuttaa kun jotkut ovat poissa vähintään päivän kuukaudessa. Onneksi meillä saa pitää melko vapaasti etätyöpäiviä.

Anteeksi mutta mitä ovat "pitämättömät sairaslomapäivät"? Olet ollut useita päiviä sairaana töissä?

Vai oletko kuten tuttuni edellisessä työpaikassani, jossa sai olla x määrän päiviä vuodessa sairaana omailmoituksella? Tämä pitää niistä kirjaa ja sairastaa sitten viimeistään joulukuussa ne pois etteivät mene hukkaan ;)

• ylös 19
  • alas 1
Vierailija

En ole ollut muutamaan vuoteen poissa. Viimeksi mahataudin takia joskus kolmisen vuotta sitten pari päivää.

Vierailija

Viime vuoden aikana 1päivä, yleensä olen ollut vuodessa pois sairauden takia 1-3 päivää. Poikkeuksena oli sitten vuosi 2015 jolloin onnistuin rikkomaan silmäni aika pahasti ja poissaoloja tuli pelkästään siitä 18 päivää. Vieläkin hävettää se saikuttelu.

Vierailija

Meillä on töissä eräs muikkeli, joka on enemmän saikulla kuin töissä. Aivan uskomatonta.

Se lusmuilu on niin läpinäkyvää, että työnantaja yrittää nyt päästä tästä velttoperseestä eroon.

Akka esim. jakaa saikkunsa aikana kuvia, missä pseeraa kaverinsa vauvan kanssa, ja on muka niii-iiiin kipeä.

Hankkii lääkärintodustukset jokaisen muka-flunssan takia, joten kuvittelee että ei työnantajalla ole mitään sanomista.

Suomesa on kyllä ihan oikeasti liian hyvä turva noilla lusmuilijoilla, pitäisi olla helpompi keinoa antaa potku perseelle heti.

• ylös 11
  • alas 0
Vierailija

Olen ollut töissä seitsemän vuotta ja sairaspäiviä 7 ja sitten yksi sellainen kerta viimeksi, että piti lähteä kesken päivää pois, kun tuli huono olo aivan yhtäkkiä. Työnantaja ja työkaverit suhtautuu hyvin sairaspoissaoloihin paitsi yhden kohdalla ollaan hermostuttu jo vuosia sitten. Omalla ilmoituksella saa olla poissa 1-3 päivää tietyissä oireissa ja tämä tyyppi soittaa yleensä tunti ennen työvuoroa ettei voi tulla töihin ja lähes viikottain näin. Työnlaatukin surkeaa. Tämmöistä suojatyötä kunnallisella puolen.

Vierailija

Työelämää 25 vuotta. Ehkä viisi päivää sairaslomalla yhteensä. Vituttaa nuo alati sairaana olevat, joilla ei mitään perussairauksia ole, mutta laiskuuttaan jäädään heti pois jos vähän nenää niiskauttaa.  Sairaan lapsen hoitovapaata olen käyttänyt pari päivää. Sekin on tarkoitettu lapsen hoidon järjestelyyn, ei ole tarkoitus olla vain päivätolkulla jani-petterin kanssa kotona ja nauttia täyttä palkkaa. Jotkut on enemmän poissa kuin töissä ja täys palkka raksuttaa. Se ei vain ole oikein niitä kohtaan jotka työt joutuvat tekemään. Mutta eihän nykyään saa tällaista sanoa ääneen, kun kaikki on niin helvetin tasa-arvoista ja kellekään ei saa tulla paha mieli. Jotenkin outoa, että esim. omalla työpaikallani on ihmisillä ollut vakavia sairauksia, joiden jälkeen ja aikana tulleet töihin ja olleet enemmän töissä kuin perusterveet laiskottelijat. Sitten perusterveitä mammoja, jotka jatkuvasti eri pienten syiden takia pois. Kaikki on niin suhteellista....

Vierailija

Kuluneen vuoden aikana olen ollut yhden päivän kotona sairastamassa. Olisi pitänyt varmaan olla pidempään, mutta kun olo oli seuraavana aamuna niin loistava, niin menin töihin. Sairaus uusi sitten, mutta onneksi viikonlopun aikana.

Meillä töissä on kaksijakoista suhtautumista. Osa työkavereista on hysteerisiä ja heidän mielestään töihin ei saisi tulla jos on vähänkään yskää tai nuhaa. Minulla ainakin flunssan jälkeen saattaa yskä ja niistäminen jatkua neljä, viisikin viikkoa. Kyllä työnantaja varmasti tykkäisi, jos olisin sen ajan pois. Tuskin lääkärintodistustakaan moisesta saisi. Mutta jotkut aina ajattelevat, että työkaveri tulee töihin tartuttamaan, ja ovat sitten varmoja kun saavat taudin, että se tuli juuri työkaverilta ja vasta siinä vaiheessa, kun tämä itse yski. Vaikka taudit tarttuvat yleensä jo oireettomassa vaiheessa, eikä sitä osaa varoa, kun ei tiedä tartuttavansa.

Toiset sitten taas työpaikalla ehkä suhtautuvat poissaoloihin vähän nuivemmin, ainakin niiden kohdalla joilla on jatkuvasti jotain. Itse yritän kulkea keskitietä ja olen pois vain, jos olo tuntuu siltä että pitää levätä. Jos vointi on hyvä, en ala murehtia, johtuikohan tämä aivastukseni nyt pölystä vai olenko ehkä sairastumassa.

Vierailija

Olen ollut pian neljä vuotta nykyisessä työpaikassa. Tänä aikana olen ollut kaksi päivää sairaslomalla.
Söin quornia ja minulle nousi yli +39 asteen kuume sekä ripuli. Arvatkaa maistuuko quorn vielä? Joo, ei todellakaan. Jos se siihen liittyikään.

Viisi vuotta sitten minulla todettiin nivelpsoriasis. Silloin olin viikkoja sairaslomalla niveltulehdusten vuoksi.
Ruokaremontin myötä nivelet pysyvät oireettomina ja en ole joutunut niiden vuoksi olemaan sairaslomalla.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.