Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko mielestänne 12-vuotiaan pojan jättää viikoksi yksin kotiin kesälomalla, jos naapurit käyvät kerran päivässä katsomassa, että kaikki on kunnossa?

Kuuden äiti ov
15.04.2017 |

Poika ei halua mukaan lomamatkalle, joka on kuitenkin jo varattu eikä halua mennä naapurien luo hoitoon vaan haluaa olla kotona. Pojalle jätettäisiin jääkaappi täyteen ruokaa ja rahaa, jos hän tarvitsee kaupasta jotain lisää. Lähikauppa on reilun puolen kilometrin päässä. Poika on todella vastuullinen, osaa tehdä paljon kotitöitä itse ja on käynyt siellä kaupassa itse 4-vuotiaasta lähtien. Poika tietää myös, että hänellä on herkkupäivä lauantaina ja silloin hän saa ostaa yhden pienen pussin karkkia TAI pienen pussin perunalastuja TAI jäätelötuutin TAI puolen litran limsapullon eli hän ei laittaisi rahoja turhuuteen.

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysypä etukäteen lastensuojelusta, niin saat virallisen vastauksen! Ei saa jättää. Mitä jos tulee varkaita, tulipalo, vesivahinko? Mitä kun alkaa pelottaa heti eka yönä eikä haluakaan olla enää yksin? Miksei lapsella ole muuta paikkaa jäädä kuin (vieras) naapuri? Mummola? Kummit? Jonkun kaverin luokse viikoksi?

Vierailija
22/38 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tulee edes mieleen jättää tuon ikäinen lapsi yksin kotiin viikoksi, lapsesta ei ole paljon tähän astikaan huolehdittu eikä perään katsottu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä taisin ensimmäisen kerran olla yksin kotona n 4 päivää 13vuotiaana kun vanhemmat oli reissussa. Tosin mulla oli mummo naapurissa joka katsoi mun perään ja sain mennä yöllä hänen luokse jos alkoi jännittämään :)

Vierailija
24/38 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut raahattiin mökille vielä 15v ja yli, ei puhettakaan että olisin saanut jäädä yksin kotiin. 12-vuotias ei voi jäädä yksin kotiin viikoksi ja mitä sitten jos ei halua lähteä? Kai haluatte viettää aikaa perheenä ja vaikkei lapsi halua mukaan, niin voitte kertoa lapselle että te haluatte viettää aikaa hänen kanssaan.

Vierailija
25/38 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään voi

Vierailija
26/38 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei todellakaan voi.12-vuotias on lapsi ja vanhempien vastuulla.Entös jos teille sattuu jotain reissussa ettekä pääse tulemaan kotiin.Tai lapsi sairastuu sinä aikana, vaikka tulee korkea kuume ?En ymmärrä että edes ajattelette lapsen jättämistä yksin kotiin.

Vierailija
27/38 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ylisuojelevaksi mennyt. Ihan yhtä hyvin missä tahansa ulkona voi sattua valvotuissakin olosuhteissa mitä tahansa kauheaa. Suurin osa jo kyllä tietää miten toimitaan eri tilanteissa mukaanlukien  hätätilanteet. Nykyään on kännykätkin olemassa. Kääritte tulevaisuudessa varmaan kersat pumpuliin ja teippaatte sänkyyn kiinni 50-vuotiaiksi asti "ettei mitään pahaa nyt varmastikaan pääse tapahtumaan".

Vierailija
28/38 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei voi ja piste. Mikäli tiedän että näin tehdään niin se on lasu. 

Vierailija
29/38 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei todellakaan voi.12-vuotias on lapsi ja vanhempien vastuulla.Entös jos teille sattuu jotain reissussa ettekä pääse tulemaan kotiin.Tai lapsi sairastuu sinä aikana, vaikka tulee korkea kuume ?En ymmärrä että edes ajattelette lapsen jättämistä yksin kotiin.

Varmasti naapuri, tuttu tai joku sukulainen pitää poikkeustilanteessa huolta.

Vierailija
30/38 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään voi. Teidän ei pitäisi edes antaa 12-vuotiaan tehdä päätöksiä. Joko hän tulee mukaan tai menee sukulaisille/naapureille kylään siksi aikaa/joku aikuinen tulee teille asumaan siksi aikaa, siinä vaihtoehdot.

Vierailija
31/38 |
16.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairas aloitus. Kuka oikeasti edes harkitsee tuollaista? Taitaapi olla provo.

Vierailija
32/38 |
16.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei 12-vuotiaalta kysytä haluuko tulla perheen matkalle mukaan vai ei, hän on osa perhettä, ja kulkee perheen mukana. Jos noin nuorena jätetään yksin, niin mitä ajattelit mitä hän tekee 13-14 vuotiaana? Tekee kaiken kielletyn jo silloin. Älytön tapa yrittää kasvattaa teiniä. Jättää huolehtimatta ja täysin yksin. Mistä tietää mitä hän saa päähänsä viikon aikana. Herran jestas sentään mitä äitejä täällä liikkuu. Jos voisin, tekisin saman tien lasun tästä aloittajasta.

Vierailija
33/38 |
16.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi piste.On heitteillejättö.Vastuullinen lapsi,mutta silti lapsi.Onko koskaan ollut edes yötä yksin?Mitä tekee jos vaikka sairastuu?

Vierailija
34/38 |
16.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä kun alkaa pelottaa heti eka yönä eikä haluakaan olla enää yksin?

Juuri näin. Lapsi saattaa nyt olla innoissaan ajatuksesta saada jäädä ihan yksin kotiin, kun vanhemmat ovat vielä turvallisesti vieressä, eikä mikään pelota. Päivänvalossa ja vanhempien läsnäollessa se tuntuu varmasti hauskalta ja uudelta kokemukselta. Mutta sitten kun tulee yö ja on yksin, maailma voi näyttääkin äkkiä ihan erilaiselta. Tämänhän voi moni aikuinenkin todeta, miten yöllä kaikenlaiset rasahdukset ja narahdukset kotona herättävät huomion ihan eri tavalla kuin päivällä. 

Vierailija
35/38 |
16.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin ja hoidin pikkusiskoakin tuossa iässä. Hän on viisi vuotta nuorempi. 

Ei mitään ongelmaa. Sain kunnon rahapalkkion. Mutta suhtautuminen lapsiin on muuttunut ja nyt toimitaan toisin. 

Eli hyvin varauksella suhtautuisin 12-vuotiaan yksinoloon viikon verran, ellei tukiverkosto tuon kummoisempi ole kuin yhdet naapurit. Uskon, että pärjäisi sinänsä, mutta ei vain tunnu hyvältä ratkaisulta. 

Vierailija
36/38 |
16.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itse jättäisi, mutta huvittaa aina tämä kauhea meuhkaaminen traumoista. 

Ei hyvällä perusturvallisuudella varustettu täysjärkinen lapsi saa traumoja joka käänteessä. 12-vuotias ei ole mikään pikkulapsi ja varmasti hahmottaa viikon juuri sen mittaiseksi kuin se onkin. 

Meillä on tuon ikäinen ollut puolittain hoidossa äidin työmatkojen ajan useinkin. Eli on paljolti asunut kotonaan, mutta syönyt ainakin kerran päivässä meillä ja muutenkin olen katsonut perään monta kertaa päivässä. Ainakin näin on mennyt aivan hyvin. 

Vierailija
37/38 |
16.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuden äiti ov kirjoitti:

Poika ei halua mukaan lomamatkalle, joka on kuitenkin jo varattu eikä halua mennä naapurien luo hoitoon vaan haluaa olla kotona. Pojalle jätettäisiin jääkaappi täyteen ruokaa ja rahaa, jos hän tarvitsee kaupasta jotain lisää. Lähikauppa on reilun puolen kilometrin päässä. Poika on todella vastuullinen, osaa tehdä paljon kotitöitä itse ja on käynyt siellä kaupassa itse 4-vuotiaasta lähtien. Poika tietää myös, että hänellä on herkkupäivä lauantaina ja silloin hän saa ostaa yhden pienen pussin karkkia TAI pienen pussin perunalastuja TAI jäätelötuutin TAI puolen litran limsapullon eli hän ei laittaisi rahoja turhuuteen.

Ei voi. Tuon ikäinen lapsi  ei  päätä itse lähteekö lomalle vaiko ei vaan se on vanhempien päätettävissä. Olet huono äiti.

Vierailija
38/38 |
16.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olkoon kuinka järkevä ja kunnollinen tahansa, niin ei voi jättää. Eikä minua huolestuttaisi kevytmielinen rahankäyttö, vaan se, että 12-vuotias on vielä lapsi. Jos siis jätätte lapsen yksin viikoksi kotiin, on kyseessä heitteillepano ja lastensuojeluilmoitus. En jättäisi edes naapureiden hoteisiin. Eiko lasta voi viedä sukulaisten luo viikoksi, jos kerran ehdottomasti kieltäytyy lähtemästä lomamatkalle.