Vierailija

Olen viimeisellä kolmanneksella raskaana ja ärsyyntynyt. Ensimmäistä lasta odottaessani minulla nousi paino 14 kg (olen normaalisti 163cm ja 52kg) ja vatsa oli loppuun asti suht siro ja pieni. Ensimmäinen raskaus oli helpompi ja pystyin treenaamaankin jonkun verran aika loppuun asti.
Nyt toisessa raskaudessa alkupaino oli sama ja syön suunnilleen samallalailla kuin ensimmäisessäkin. Alkuraskaudessa olin erittäin pahoinvoiva joten jouduin syömään 2 h välein jotta en olisi oksentanut. Ekasssa ei ollut lainkaan pahoinvointia. Paino on noussut tässä toisessa raskaudessa jo 10 kg ja olen raskausviikolla 30. Vatsa on kasvanut todella isoksi nopeesti ja olen väsynyt kuulemaan kollegoilta "etkö jo jää kohta äitiyslomalle?" Vaikka raskautta oli silloin vasta rv 25 menossa. Yksikin sanoi "ootpa sä jo iso!". Tuntuu jotenkin että ihankuin minua syyllistettäisiin vatsan kasvusta ja koen jopa häpeää asiasta :( kesä tulossa ja olen valtava jo nyt. En pysty edes urheilemaan supistusten vuoksi. Raskas tämä toinen raskaus :( olen suht pienikokoinen normisti niin tämä iso maha oikein korostuu.

• ylös 15
  • alas 28

Sivut

Kommentit (24)

Vierailija

Kommentoisin itse huutelijoille, että "se on sitä raskautta katsos".

Tee itsellesi asia helpommaksi ja lopeta vertailu ensimmäiseen raskauteen.

• ylös 32
  • alas 0
Vierailija

Alat kommentoimaan noiden ihmisten vatsoja.

Kummallista, miten raskaana olevan kroppaa saa arvostella. Ihan kuin olisi vapaata riistaa.

• ylös 37
  • alas 9
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

En ymmärrä miksi ihmiset kuvittelevat olevansa yhtään erityisiä ja ilkeävät kommentoida juuri noita "OLETPAS SINÄ JO ISO!" Tarpeetonta ja junttia, osoittaa huonoja käytöstapoja ja sivistymättömyyttä kun möläytellään omaksi iloksi ihan mitä tahansa.

Sanoisin itse että "Oletpas sinä tahdittomampi mitä luulin, mietitkö yhtään ennenkuin avasit suusi tuota varten?". Jos saan vihat niskaani niin eipä ollut kummoinenkaan tuttavuus. Jos kyseessä olisi työkaveri joiden kanssa on oltava hieman kiltimpi, sanoisin vaan että "Tuo päivittely on tarpeetonta, koen sen ikäväksi. Toivon, että lopetat."

• ylös 23
  • alas 7
Vierailija

Ei se mitään haukkumista ole jos sanotaan että onpas iso maha. Miksi otat kaikki heti negatiiviisena kommenttina?

• ylös 23
  • alas 12
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ei se mitään haukkumista ole jos sanotaan että onpas iso maha. Miksi otat kaikki heti negatiiviisena kommenttina?

Eikö? Voin siis sanoa naapurille, joka ei ole raskaana, että onpas iso vatsa. Turha loukkaantua, ei se ole haukkumista.

• ylös 22
  • alas 15
Vierailija

Miksi syyllistyt ja koet häpeää? Toinen raskaus näkyy usein nopeammin ja enemmän kuin se ensimmäinen. Jos olet pienikokoinen, niin vauvavatsa voi erottua selkeämmin ja siksi monet voivat kommentoida, etenkin kun tietävät varmaksi että olet raskaana. Se, että sanotaan että "oletpa sä jo iso" tai "jokos sä kohta jäät äitiyslomalle" eivät todellakaan tarkoita, että "vittu mikä läski" tai että "ei kai sitä vauvaa ton isommaksi voi päästää tai sun pillu repeää" tai että "jessus sulla ei oo itsekuria ja leviät joka suuntaan". Ne ovat vain sinun päässäsi. Ei ole oikeastaan reilua niitä kommentoijia tai kyselijöitäkään kohtaan ajatella, että he haluavat sinulle pahaa ja haukkuvat sinua. Sellaisiakin ihmisiä on, mutta suurin osa siihen raskauden konkreettiseen kohtaan eli vatsan kasvuun huomiota kiinnittävistä ovat vain kovin iloisia, että vatsasi kasvaa ja että pääset pian vauvan kanssa äitiysvapaalle.

Mieti vaikka pari itsestäsi mukavalta tuntuvaa vastausta vatsasta tai raskaudesta puhuville:

"Ootpa sä jo iso" -> "joo, tää toinen tuntuu olevan tämmöinen jättiläinen" tai "kuulemma tää toinen raskaus on tämmöinen, en oo kuulemma ainut"

"Jokos sä kohta jäät äitiyslomalle" -> "vitsi kun voisikin jäädä, mutta vielä on xx viikkoa" tai "ei ihan vielä, äitysvapaa alkaa vasta juhannuksen lähellä/pääsiäistä ennen/vapun tietymillä tms."

Mutta erityisen tärkeätä olisi, että puhut itsellesi ja kasvavalle mahallesi lempeästi.

• ylös 23
  • alas 3
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Alat kommentoimaan noiden ihmisten vatsoja.

Kummallista, miten raskaana olevan kroppaa saa arvostella. Ihan kuin olisi vapaata riistaa.

Minusta raskausvatsan huomioiminen ei ole arvostelua, vaan sitä ihan samaa toisen huomioimista, kuin esim. "hei sä oot käynyt kampaajalla" tai "sullahan on uudet rillit". Ei ole kovin reilua sanoa näillekään ihmisille, että "mun ulkonäköö ei tartte kommentoida" tai että "itelläs on ruma tukka, älä tuu haukkumaan mun tukkaa".

• ylös 17
  • alas 5
Vierailija

No voi nyyh nyyh! On sinulla tyttöpieni ongelmat... Minkälainen aikuinen sinä oikein olet , jos AHDISTUT joidenkin höpötyksestä? Miten sinulle pitäisi puhua vai pitäisikö sinut jättää kokonaan huomiotta, että olisit tyytyväinen? Olen ollut kolmesti raskaana ja vatsani on ollut aina todella iso. Vatsaani kommentoivat niin vieraat kuin tututkin ja minun mielestäni se oli vain hauskaa. En todellakaan siitä ahdistunut tai suuttunut, vaan jutustelin ihmisille siinä missä vaikka jutustelin säästäkin ja jatkoin iloisesti matkaa.

Sinun treenisi sun muut ulkonäköösi liittyvät asiat eivät ole nyt tärkeä ja ne eivät kiinnosta oikeasti ketään. Yritä siis keskittyä olennaiseen, uuden vauvan tuloon ja esikoisen ihanaan kevääseen ja varsinkin parisuhteeseen. Lopeta turhan nyyhkiminen ja ole aikuinen.

• ylös 12
  • alas 19
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
No voi nyyh nyyh! On sinulla tyttöpieni ongelmat... Minkälainen aikuinen sinä oikein olet , jos AHDISTUT joidenkin höpötyksestä? Miten sinulle pitäisi puhua vai pitäisikö sinut jättää kokonaan huomiotta, että olisit tyytyväinen? Olen ollut kolmesti raskaana ja vatsani on ollut aina todella iso. Vatsaani kommentoivat niin vieraat kuin tututkin ja minun mielestäni se oli vain hauskaa. En todellakaan siitä ahdistunut tai suuttunut, vaan jutustelin ihmisille siinä missä vaikka jutustelin säästäkin ja jatkoin iloisesti matkaa.

Sinun treenisi sun muut ulkonäköösi liittyvät asiat eivät ole nyt tärkeä ja ne eivät kiinnosta oikeasti ketään. Yritä siis keskittyä olennaiseen, uuden vauvan tuloon ja esikoisen ihanaan kevääseen ja varsinkin parisuhteeseen. Lopeta turhan nyyhkiminen ja ole aikuinen.

Olenko jossain sanonut tämän olevan elämän suurin ongelma? Kunhan nyt avauduin minua ärsyttävästä asiasta. Ap

• ylös 16
  • alas 5
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Olenko jossain sanonut tämän olevan elämän suurin ongelma? Kunhan nyt avauduin minua ärsyttävästä asiasta. Ap

On kai se ihan hyvä että sinulle muistutetaan että ongelma on sinulla, ei niillä muilla ihmisillä. Ihan hyvä kysymys, että miten sinun seurassasi sitten pitäisi olla kun olet raskaana.

Vierailija

Tiedän tunteen. Sä oot valtava! -kuulin tänäänkin.
Ai, rv 22 ja painan reippaasti alle 60 kiloa. Onhan toi vatsa tossa mutta lapsiakin on jo useampi. Tuntuu pahalta silti.

Vierailija

useimmat kommentoijat ovat sinulle kateellisia vatsastasi.pist kommentit toisesta korvasta ulos.

muista tämä olet: ihana juuri sellaisena kuin olet. onnellista raskautta!

Vierailija

Minä olin niin onnellinen isosta vauvamahasta, kerrankin sai olla ylpeästi iso mahainen.
Olen kyllä huomannut miten maailma on muuttunut 29 vuodessa kun ylpeästi kannoin raskausvatsani ja otin tuollaiset sanomiset kehuina.
Nyt tuo vauva on itse raskaana ja tuntuu voihkivan isoa mahaa, vaikka kiloja ei varmasti äitiin ole tullut yhtään ylimääräistä.

Vierailija

Naiset on kyllä ihmeellisiä määkijöitä ja vätyksiä. Muiden kommentit ja oma ulkonäkö vaan päällimmäisenä mielessä raskaanakin. Ensinnäkin, maha on raskailla ihan erilainen kuin lihavilla eikä naisille edes tule niin isoa pallomahaa lihavuuden takia. Kukaan ei sinua läskiksi raskauden takia luule. Toiseksi, lisääntyneet muodot tekevät yleensä vain hyvää naisen ulkonäölle.

Vierailija

Mulle ei ole juuri kukaan kommentoinut, mutta tunnen itse itseni valtavaksi ekaan raskauteen verrattuna. Äitiysloma alkoi juuri, ja parasta siinä on se, ettei oo pakko näyttäytyä julkisesti missään ennen synnytystä :/

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

On kai se ihan hyvä että sinulle muistutetaan että ongelma on sinulla, ei niillä muilla ihmisillä. Ihan hyvä kysymys, että miten sinun seurassasi sitten pitäisi olla kun olet raskaana.

Katsos kun raskaana olevan kanssa voi olla ihan niinkuin muidenkin kanssa. Ei ole mikään pakko kommentoida raskaana olevan ulkonäköä, tuskit teet niin muillekaan? Äärimmäisen huonotapaista sanoa kenenkään ulkonäöstä yhtään mitään, oli kohde raskaana tai ei.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Lue aloituksesi pariin kertaan ja mieti sitä niin kuin ulkopuolinen sen lukisi. Volisit jo heti otsikossa kuinka ahdistunut olet asiasta ja tekstistä löytyi materiaalia lisää vaikka kuinka. Siinä valitit kuinka sinua "syyllistetään isosta vatsastasi" ja kuinka "häpeät valtavuuttasi" jne. eli kyllä muiden silmiin tämä on elämää isompi ongelma sinulle. Mutta ihan sama meille, ongelma on tosiaan vain ja ainoastaan sinun ja sinun korviesi välissä. Harmi vain, että ensimmäinen lapsesi saa vonkunaasi mitä ilmeisemmin kuunnella ja samoin myös miehesi.

Opettele siis nauttimaan olostasi ja ajattelemaan, että vatsasi on sinun tulevaa vauvaasi varten ja synnytyksen jälkeen voit taas treenata itsesi normaaliin kokoon. Valinta vauvasta ja raskaudesta oli sinulla, joten lopeta ääliömäinen ruikutus nyt lopullisesti ja kasva aikuiseksi.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.