Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinä joka asut pienellä paikkakunnalla

Vierailija
15.04.2017 |

Onko tapanasi esittäytyä uusille ihmisille niin, että väität asuvasi isolla naapuripaikkakunnalla? Esim asut Pirkkalassa, mutta sanot asuvasi Tampereella. Tai asut Nastolassa, mutta sanot asuvasi Lahdessa.
.
Toisessa ketjussa pienipaikkakuntalaiset kertoivat, kuinka esittäytyvät isompien paikkakuntien asukkaina, koska "ei se toinen kuitenkaan tiedä missä Nastola on".

Miksi ette sano "olen Nastolasta, se on Lahden vieressä"? Ei se paljoa aikaa vie ja samalla se toinenkin osapuoli voisi oppia jotain, mikäli ei tiennyt pikkupaikan sijaintia etukäteen.
.
Kyseisessä ketjussa siis oli kyse siitä, että on esimerkiksi netissä tutustuttu toiseen ihmiseen. Kyllä minun mielestäni on eroa, asuuko kylässä tai kaupungissa. Kyllähän se jonkun verran vaikuttaa arkeen ja sellaiseen, tuntuu vähän valehtelulta jos toinen tarkoituksella antaa ymmärtää väärin.

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tapanasi esittäytyä uusille ihmisille niin, että väität asuvasi isolla naapuripaikkakunnalla? Esim asut Pirkkalassa, mutta sanot asuvasi Tampereella. Tai asut Nastolassa, mutta sanot asuvasi Lahdessa.

.

Toisessa ketjussa pienipaikkakuntalaiset kertoivat, kuinka esittäytyvät isompien paikkakuntien asukkaina, koska "ei se toinen kuitenkaan tiedä missä Nastola on".

Miksi ette sano "olen Nastolasta, se on Lahden vieressä"? Ei se paljoa aikaa vie ja samalla se toinenkin osapuoli voisi oppia jotain, mikäli ei tiennyt pikkupaikan sijaintia etukäteen.

.

Kyseisessä ketjussa siis oli kyse siitä, että on esimerkiksi netissä tutustuttu toiseen ihmiseen. Kyllä minun mielestäni on eroa, asuuko kylässä tai kaupungissa. Kyllähän se jonkun verran vaikuttaa arkeen ja sellaiseen, tuntuu vähän valehtelulta jos toinen tarkoituksella antaa ymmärtää väärin.

Eiks Nastola ole samanlainen Lahden kaupunginosa kuin Ahtiala tai Mukkula. Sanotko olevasi Mukkulasta?

Vierailija
22/43 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä kun kerron, että olen Heinolasta, eivät ihmiset tiedä missä se on, mutta kun kerron sen olevan siinä, missä on se pitkä silta ja juhannuksena liikenneruuhka, saan vastaukseksi hämmästyneen tokaisun "aha"...

No mitäs kerrot noin hölmösti. Juhannuksena ihmiset käyvät eri paikoissa, ruuhkaa on joka puolella ja siltojakin löytyy, tuosta on mahdoton tunnistaa Heinolaa. 

Sanoisit että lähellä Lahtea, niin ihmiset oikeasti tajuaisivat. Apulanta on Heinolasta, sen voit kertoa jos on pakko päästä sanomaan jokin hauska fakta.

Mitä hauskaa on punkkareissa, jotka huutavat suureen ääneen turhuuksien perään..??

T: Mies Lapista

Mistä Lapista? Etälä vai pohjoinen`;-)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

.

.

Eiks Nastola ole samanlainen Lahden kaupunginosa kuin Ahtiala tai Mukkula. Sanotko olevasi Mukkulasta?

Mukkula kuulostaa siltä TV-sarjalta, jossa oli kylällinen outoja ihmisiä hotellin ympärillä?

Vierailija
24/43 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä kun kerron, että olen Heinolasta, eivät ihmiset tiedä missä se on, mutta kun kerron sen olevan siinä, missä on se pitkä silta ja juhannuksena liikenneruuhka, saan vastaukseksi hämmästyneen tokaisun "aha"...

Kyllä ainakin lähes kaikki nuoremmat tietää Heinolan. Apulantahan on alunperin sieltä. Samoin kuin Saarijärveä ei voi kukaan missata: "Paavo Paavo, kovan onnen tuttu..."

Nuoremmat? Apulanta? Paavo, paavo? Kohdeyleisösi on vähintään kolmekymppistä, ei "nuorempaa" 

Vierailija
25/43 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mitäs kerrot noin hölmösti. Juhannuksena ihmiset käyvät eri paikoissa, ruuhkaa on joka puolella ja siltojakin löytyy, tuosta on mahdoton tunnistaa Heinolaa. 

Sanoisit että lähellä Lahtea, niin ihmiset oikeasti tajuaisivat. Apulanta on Heinolasta, sen voit kertoa jos on pakko päästä sanomaan jokin hauska fakta.

Mulla ei kyllä ollut aavistustakaan mistä Apulanta on kotoisin. Heinolan kyllä tiesin suunnilleen. Mutta taas oppi jotain uutta! :D

T. täti

Eli olet Hector ja Juice-, tai sitten Dingo ja Yö -sukupolvea? :D

Vierailija
26/43 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu kenen kanssa keskustelen. Monilla Kehä III sisäpuolella asuvalla on hämmästyttävän huonot maantiedon taidot, joten heidän kanssaan keskustellessa on melko sama sanonko olevani Tampereelta vaikka olenkin Pirkkalasta. Sori vaan, uusimaalaiset, mutta näin olen huomannut.

Eipä se välttämättä siitä Helsingistä johdu, ettei tunne jotain kylää. Tuskinpa kaikki kyläasujatkaan tunnistavat kyliä toiselta puolelta Suomea. 

Ja kyllä ne helsinkiläisetkin voivat tuntea joitain kyliä, jos ovat vaikka käyneet mökillä tai sukulaisilla.

Totta toki. Mutta hyvin usein olen vain törmännyt jollain tavalla asiasta jopa ylpeileviin helsinkiläisiin. "Onks se jossain Kehä III ulkopuolella? No sit se on jotain Lappii...." Ei osata edes Jyväskylää tai Oulua laittaa kartalla noin suunnilleen oikein ja ollaan siitä ylpeitä? :O

Ihan totta, JKL on erityishaastavan pikkutarkan maantiedon puolella, joka ei kuulu yleissivistykseen.

Yksi kerran ilostui tuon keskustelun oivaltamana, että "Sähän asut 50 km lähempänä Helsinkiä sitten!". Mä nauroin, että mitä merkitystä on sillä jos on 50 km lähempänä Helsinkiä? Niinkuin se olisi joku arvo (paitsi on tietysti keravalaisille, järvenpääläisille, vantaalaisille, espoolaisille jne.)

Vierailija
27/43 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noo.... aika moni espoolainenkin väittää olevansa stadilainen. Kai se on sitäkin, että halutaan tavallaan antaa itsestä kaupunkilainen kuva, sen sijaan että on kotoisin nukkumalähiön kaltaisesta kehyskunnasta. Isoissa kaupungeissa on kallis asua, asuntojen hintataso on korkeampi, jonka takia asutaan kaueampana, mutta halutaan antaa vaikutelma siitä, että ollaan sieltä isommasta kaupungista.

Huonoa itsetuntoa ja kateutta on myös osalla mukana. Samaa ilmiötä kuin stadilaisten haukkuminen tai se, miten kangasalalaiset morkkaavat tamperelaisia.

Vierailija
28/43 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ainakin lähes kaikki nuoremmat tietää Heinolan. Apulantahan on alunperin sieltä. Samoin kuin Saarijärveä ei voi kukaan missata: "Paavo Paavo, kovan onnen tuttu..."

Nuoremmat? Apulanta? Paavo, paavo? Kohdeyleisösi on vähintään kolmekymppistä, ei "nuorempaa" 

No ei näissä x-y-z-sukupolvissa pysy enää perässä. Mulle nuoremmat on just niitä 20-40 ja teinit on sitten erikseen. En edes muista onko Robin Turusta vai Paimiosta?

Vierailija
29/43 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 50 vee ja Apulanta on minun nuoren aikuisuuteni bändejä. Esiintyi tosiaan 1990-l alussa Soinissakin.

Vierailija
30/43 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu kenen kanssa keskustelen. Monilla Kehä III sisäpuolella asuvalla on hämmästyttävän huonot maantiedon taidot, joten heidän kanssaan keskustellessa on melko sama sanonko olevani Tampereelta vaikka olenkin Pirkkalasta. Sori vaan, uusimaalaiset, mutta näin olen huomannut.

Olin tulossa sanomaan ihan samaa. Minua ei kiinnosta alkaa opettamaan maantietoa aikuisille ihmisille, joten siksi totean vain simppelisti olevani Tampereelta vaikka olenkin Ylöjärveltä.

Minä en viitsi opettaa matematiikkaa aikuisille. Kaupassa jos jokin maksaa vaikka 10 euroa, niin annan kassalle kahdeksan euroa. Ihan tarpeeksi lähellä se kymppiä on kuitenkin.

Vierailija
31/43 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noo.... aika moni espoolainenkin väittää olevansa stadilainen. Kai se on sitäkin, että halutaan tavallaan antaa itsestä kaupunkilainen kuva, sen sijaan että on kotoisin nukkumalähiön kaltaisesta kehyskunnasta. Isoissa kaupungeissa on kallis asua, asuntojen hintataso on korkeampi, jonka takia asutaan kaueampana, mutta halutaan antaa vaikutelma siitä, että ollaan sieltä isommasta kaupungista.

Huonoa itsetuntoa ja kateutta on myös osalla mukana. Samaa ilmiötä kuin stadilaisten haukkuminen tai se, miten kangasalalaiset morkkaavat tamperelaisia.

No se könttä on yrittänyt lanseerata käsitettä Metropoli (suuruudenhulluus kyllä  tiivistyy); pääkaupunkiseutu on ihan riittävän tarkka täällä ylenpänä asuinpaikan määrittäjänä sinne muuttaneille. Ei siis jaoetella välttämättä Espoo, Vantaa, Hki jne.

Vierailija
32/43 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

😅Heinolan juhannusruuhkat on kyllä maankuulu ilmiö. Been there, done that, several times..

Vierailija
33/43 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin tulossa sanomaan ihan samaa. Minua ei kiinnosta alkaa opettamaan maantietoa aikuisille ihmisille, joten siksi totean vain simppelisti olevani Tampereelta vaikka olenkin Ylöjärveltä.

Minä en viitsi opettaa matematiikkaa aikuisille. Kaupassa jos jokin maksaa vaikka 10 euroa, niin annan kassalle kahdeksan euroa. Ihan tarpeeksi lähellä se kymppiä on kuitenkin.

No joo. Jos on tarpeeksi kaukana, on turha sanoa, että on Suomesta. Minäkin ole käyttänyt käsitettä Skandinavia, vaikka tarkkaan ottaen Suomi ei sitä ole. Pohjoismaat on yhtä outo käsite riittävän kaukana kuin Suomi. Sitten sanon, että olen Suomen länsirannikolta (puolivälistä) ja lisään, että jos meillä olisi itärannikko, niin se olisi Kiinassa. ;-)))

Vierailija
34/43 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 50 vee ja Apulanta on minun nuoren aikuisuuteni bändejä. Esiintyi tosiaan 1990-l alussa Soinissakin.

Tuota en tiennyt, mutta myös Dingo on esiintynyt Soinissa 1980-luvun puolivälissä 😊

Vierailija
35/43 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

😅Heinolan juhannusruuhkat on kyllä maankuulu ilmiö. Been there, done that, several times..

No ei ole kuin pääkaunkiseutulaisten liikenneraivojuttu. Kukaan JKL ei tiedä mitään Heinolan ruuhkista. ;-)))))

Vierailija
36/43 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuota en tiennyt, mutta myös Dingo on esiintynyt Soinissa 1980-luvun puolivälissä 😊

Kovia bändejä. En ole kotoisin sieltäpäin, mutta olin töissä. Siksi tiedän tuon apulantajutun, joka yhä edelleen naurattaa minua.

Vierailija
37/43 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on päinvastaisia kokemuksia. Kun sanon olevani Vantaalta, kommentti on "ai siis Hesasta". Eli yllättävän huonot maantiedon taidot maakunnissa.

Vierailija
38/43 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä vertaus kuulostaa siltä että ainoa jonka sitä matematiikkaa pitäisi opetella, olet sinä itse

Vierailija
39/43 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei kyllä ollut aavistustakaan mistä Apulanta on kotoisin. Heinolan kyllä tiesin suunnilleen. Mutta taas oppi jotain uutta! :D

T. täti

Eli olet Hector ja Juice-, tai sitten Dingo ja Yö -sukupolvea? :D

Tai sitten nuorempaa Robin-, Anna Abreu- ja Haloo Helsinki-sukupolvea. Kyllä Apulantafanit alkaa olemaan jo päälle kolmekymppisiä.

Vierailija
40/43 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No se könttä on yrittänyt lanseerata käsitettä Metropoli (suuruudenhulluus kyllä  tiivistyy); pääkaupunkiseutu on ihan riittävän tarkka täällä ylenpänä asuinpaikan määrittäjänä sinne muuttaneille. Ei siis jaoetella välttämättä Espoo, Vantaa, Hki jne.

Juu, pk-seutu on ok, mutta kuten sanoin, osa väittää olevansa siis stadista, vaikka ei olisikaan.

Sitä paitsi Espoo on jo Suomen toiseksi suurin kaupunki, siellä on 50 tuhatta asukasta enemmän kuin kolmanneksi suurimmassa eli Tampereella.

Eli voi sen siten kyllä sanoa ihan Espoonakin...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi seitsemän