Onko kalliit lastenrattaat nuorille äidille egobuustausta? Vähän kuin miehille Bmw tai Audi?
Kommentit (61)
Minua ja miestä ei kiinnosta vähääkään minkä merkkikset ne vaunut ovat, kunhan ovat hyvässä kunnossa ja puhtaat jne. Ajateltiin ostaa käytettynä. Mutta sitten tulevan vauvan mummo päätti että hän haluaa maksaa, ihan uudet, valitkaa vaan mieleisenne. Ei nyt mihinkään ökykalliisiin päädytty, katsottiin vaan että toimii just meille. Vaatteet sun muut onkin tulleet kirppareilta/sukulaisilta. :)
Kalliit ovat usein hyvät ja kestävät. Kävelen rattaita työntäen joka paikkaan joten halvat ja hajoavat rattaat kävisivät hermoilleni.
Äiti 26v
No en mä koe, että on. Mulla ei olis mitään ongelmaa, jos kaikki vaunumerkit, -mallit ja -vaihtoehdot ois samanhintaisia, ja sitten ottaisin ne parhaat käyttöön, mutta kun se ei ole niin. Rumat ja epäkäytännölliset vaunut on kyllä halvat, mutta miksi ihmeessä haluaisin toimia niiden kanssa, kun voin ostaa toimivat ja hyvälaatuiset vaunut?
Etsin omia vaunujamme pitkään, eikä ne olleet ne tonnin vaunut, mutta en todellakaan koittanut päästä 2-300 eurolla tai katsella tuttujen mitä-tahansa ylijääneitä vaunuja. Halusin valita ne itse. Ja niin myös tein.
En näe mitään egobuustia tässä. Egobuustia olisi ostaa ne kalliit vaunut vaikkei sillä millaiset ne ovat, olisi mitään väliä verrattuina 2-300 euron, tai naapurilta saataviin parinkympin vanhoihin vaunuihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ovat, samoin kuin ylikalliit ja -hienot merkkivaatteet vauvoilla ja pikkulapsilla. Vaunut ja rattaat on yhdessä perhessä varsin lyhytaikainen sijoitus, joten ei ole ns. mitään järkeä pistää niihin tuhottomasti rahaa. Autolla ajetaan yleensä aika paljon kauemmin kuin mitä työnnetään lapsia tietyissä rattaissa. Varsinkin, jos joka mukulalle pitää olla uudet kiesit kuitenkin.
Tavallaan ymmärrän, että jotkut äidit hurahtavat merkkituotteisiin. Vauva-aikana kun on varsin vähän mitään muutakaan, millä päteä. Mutta tunnetasolla en komppaa, koska en itse osaa pitää sellaisia asioita tärkeinä.
Jos rattaat on kalliit, niin ei tarkoita, että vauvan äidillä ja isällä olisi mennyt niihin omaa rahaa.
Meillä meni vauvan uusiin Emmaljunga City Cross -rattaisiin 10 vuotta sitten tasan nolla euroa, vaikka ne vaunut maksoivat yli 600 euroa, koska isoäiti halusi ostaa ne rattaat, ja vielä sanoi, että uudet ostetaan, valitkaa te rattaat, minä maksan.
Ja meillä noilla rattailla oli käyttöikää kuusi vuotta, koska saatiin toinenkin lapsi ja molemmilla oli käytössä 3-vuotiaaksi.
Enkä ollut mikään nuori äiti, vaan 36-vuotias esikoiseni saadessani. Työelämässä sekä mies ja minä, eli ei ollut rahasta kyse vaan siitä, että isoäiti halusi ostaa rattaat, joten why not.
Aikuinen ihminen voi sanoa, että höpsis, ei vaunuihin kannata noin paljon laittaa, avataan mieluummin lapselle tili ja laita se 600 sinne pesämunaksi. Tai osta lapselle sillä Koneen osakkeita
Laskelmoivapas. (Ja köyhä. Tai ahne. Tai molempia.)
Kalliiden vaunujen omistajat/ostajat sanovat, että halusivat hyvät ja kauniit vaunut. Just tästä tulee se olo, ettei halvempia voi sanoa hyviksi ja kauniiksi, vaikka nämä Baby-Mercin LEO kombit miellyttivät eniten silmääni ja ovat todella hyvät (tosiaan maastossa kuin maastossa ja säällä kuin säällä). Joskus olen ajatellut, että olisi mielenkiintoista testata sellaisia tonnin parin vaunuja, niin näkisin eron (pakkohan sellainen on olla, vai onko sittenkään).
Jotenkin siis oletetaan, ettei edulliset vaunut voi olla hyvät...
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä taas on sulaa hulluutta laittaa monta tonnia, saati monta kymppitonnia autoon! Tai siis muut saa laittaa, mitä lystää. Meidän ei kuitenkaan onneksi tarvitse, koska mies osaa etsiä hyviä käytettyjä autoja ja laittaa niitä itse. Ja ihan turvallisia ja hyviä ovat ajaa, kun joku tulee kuitenkin sitä epäilemään.
Onni on hyvä mies, joka myös halusi, että investoidaan kunnon vaunuihin. :-) Rahaa jäi silti säästöönkin. ;-)
Mutta jos sun miehesi ei osaisi laittaa autoja, niin olisiko silti vielä sulaa hulluutta ostaa se hyvä ja turvallinen auto, vaikka se maksaisi useamman tonnin enemmän?
Valoja päälle nyt. Se että teillä mies osaa laittaa autoja itse, ei tee muista hulluja jos ne ei osaa. Olet siinä suhteessa vain etuoikeutettu että sun miehesi osaa ja pääsette siten halvemmalla.
Profiili kirjoitti:
Kalliiden vaunujen omistajat/ostajat sanovat, että halusivat hyvät ja kauniit vaunut. Just tästä tulee se olo, ettei halvempia voi sanoa hyviksi ja kauniiksi, vaikka nämä Baby-Mercin LEO kombit miellyttivät eniten silmääni ja ovat todella hyvät (tosiaan maastossa kuin maastossa ja säällä kuin säällä). Joskus olen ajatellut, että olisi mielenkiintoista testata sellaisia tonnin parin vaunuja, niin näkisin eron (pakkohan sellainen on olla, vai onko sittenkään).
No todellakin on eroa. Voihan ne hyvät olla, jos parempiin ei ole tottunut...
Ainoa mikä pistää silmään, on keskari pystyssä virnuileva äiti... oikea älyn jättiläinen.
Juu, ehkä on näitä, jotka hankkivat merkin mukaan.. mutta syynä voi olla myös, että merkki on kehuttu, tehty kestävistä, laadukkaista kankaista, jotka on helppo puhdistaa... siinä voi olla tarvittavat ominaisuuden liikkuvuuden, tilavuuden, kasaan menemisen kannalta... ja ehkäpä hyvä jälleen myyntiarvo...
Onhan nuo jotkut vaunut suolaisen hintaisia, itselle tarttui "vaan" sellaiset yli 500€ maksavat phil & tedsit. Olisin ostanut käytettynä, mutta niissä mitä kävi katsomassa, oli jousitus mennyt...
En ihmettele, jos joku haluaa panostaa vaunuihin, ne ovat monelle hyvinkin aktiivisessa käytössä, joka päivä nielee renkaat kilometrejä... silloin on hyvä, että ne ovat juuri niiden käyttäjän tarpeisiin sopivat.
Monet muutkin asiat ostetaan tarpeen mukaisesti, miksi jotkut kokevat oikeudekseen mennä sättimään lastenvaunuja? Ehkäpä vanhemmat ovat "säästäneet" jostain muualta jota eivät koe niin tärkeäksi, mutta haluavat panostaa juuri rattaisiin, koska tietävät käyttävänsä niitä paljon ja eivät halua epäkäytännöllisiä?
Halpojakin kokeillut.. kirjoitti:
Profiili kirjoitti:
Tässä on taas tuo asenne, ettei halvat voi olla hyvät kuin siinä tapauksessa, ettei kalliimpia kokeiltu. Kalliimmat ei edes hirveästi miellytä minun silmääni mutta makuasioitahan nämä. Itse väitän, että myös edulliset voi olla hyvät ilman mitään "muttia".
Me ostettiin esikoiselle tonnin Bugaboot. Nyt 3,5 vuotta myöhemmin ne ovat edelleen ainoat meillä olevat rattaat, käytetään päivittäin ja pikkusisaruskin on jo syntynyt. Renkaita vaihtamalla menevät maastossa kuin maastossa, ja nuo saa nopeasti autoomkin kutistettua eli emme ole tarvinneet matkarattaitakaan.
Monella sen sijaan on käynyt jo monet halvemmat rattaat...
Meillä on yli tonnin yhdistelmävaunut kaukaloineen. Merkki on britax, joka ei kai ole mikään erityinen. Tai en tiedä, koska en ole seurannut "merkkejä". Haluttiin monikäyttöiset, matkakelpoiset, pienissäkin tiloissa kääntyvät, pitkäkestoiset ja helposti puhdistettavat kärryt. Sellaiset saatiin. Ei tarvinnut itse maksaa, vaikka varaa olisi ollut. Isovanhemmat halusivat ostaa hyvät vaunut.
Profiili kirjoitti:
Halpojakin kokeillut.. kirjoitti:
Profiili kirjoitti:
Tässä on taas tuo asenne, ettei halvat voi olla hyvät kuin siinä tapauksessa, ettei kalliimpia kokeiltu. Kalliimmat ei edes hirveästi miellytä minun silmääni mutta makuasioitahan nämä. Itse väitän, että myös edulliset voi olla hyvät ilman mitään "muttia".
Puhuin omasta kokemuksesta, ei se ole asennekysymys. Toki voi asiaan asennoitua niin että en varppina osta laadukkaita rattaita vaan ostan mitkä tahansa rimpulat vaan koska haluan olla uniikki lumihiutale. Ja voin sitten haukkua muut feisbuukkelissa. Niinkuin kys. kirjoituksen raapustanut äiti.
Jokainen todellakin saa ostaa mitkä haluaa. Mutta kyllä niissä kalleissa on yleensä aika paljon muutakin plussaa kuin se merkkilätkä. Mutta jos siitä tulee itelle parempi mieli, kun kuvittelee että toiset panostaa vauvan kulkupeliin VAIN logon takia, niin miten vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä taas on sulaa hulluutta laittaa monta tonnia, saati monta kymppitonnia autoon! Tai siis muut saa laittaa, mitä lystää. Meidän ei kuitenkaan onneksi tarvitse, koska mies osaa etsiä hyviä käytettyjä autoja ja laittaa niitä itse. Ja ihan turvallisia ja hyviä ovat ajaa, kun joku tulee kuitenkin sitä epäilemään.
Onni on hyvä mies, joka myös halusi, että investoidaan kunnon vaunuihin. :-) Rahaa jäi silti säästöönkin. ;-)
Mutta jos sun miehesi ei osaisi laittaa autoja, niin olisiko silti vielä sulaa hulluutta ostaa se hyvä ja turvallinen auto, vaikka se maksaisi useamman tonnin enemmän?
Valoja päälle nyt. Se että teillä mies osaa laittaa autoja itse, ei tee muista hulluja jos ne ei osaa. Olet siinä suhteessa vain etuoikeutettu että sun miehesi osaa ja pääsette siten halvemmalla.
Noin tavallaan tarkoitinkin, kirjoitin vähän huonosti. Tarkoitin siis, että mun mielestä meidän olisi sulaa hulluutta laittaa vaikka kymppitonni autoon. Siinä ei olisi mitään järkeä. Muilla siinä ehkä voi olla. Mutta samanlailla kuin näistä vaunujen hinnoista kiistellään ja kritisoidaan, voisi joku yhtä lailla ajatella, onko järkeä ostaa 20 000 tonnin auto, kun 10 000 tonnillakin saa hyvän? Miksei niitä haukuta egobuustailijoiksi samanlailla sitten! Ne, jotka haukkuu tonnin vaunujen ostajia, niin millä ne itse ajelee? Vai säästävätkö ihan kaikessa muka?
Ärsytti vaan tällainen ketju, jossa vaunujen perusteella aikuiset ihmiset haukkuu ja leimaa toisia egobuustailijoiksi. :-D Se tonnin vaunujen työntäjä saattaa ihan hyvin olla kuluttanut kokonaisuudessaan paljon vähemmän kuin sinä, jolla 200 euron käytetyt tai halpikset... Joten antakaa olla. :-)
Meillä on kalliit vaunut tasan sen takia että on kolme todella pientä lasta joiden kanssa liikun julkisilla ja testattuani varmaan kymmenet eri tuplat, nämä olivat mulle parhaat. Ulkonäöllä ei ollut merkitystä vaan sillä miten pääsen liikkeelle ja pystyn nukuttamaan ja saamaan lapset viihtymään matkassa. Ehkä jollekin on egon buustausta, itsellä ei tullut mieleenkään! Melkoinen ennakkotuomitseminen jos näin joku esim meidän perheestä ajattelisi...
Siksi että esim reilun tonnin bugiksilla on jälleenmyyntiarvoa ja varmuutta sen verran että jää loppupeleissä enemmän käteen. Ei siis ego vaan se raha. Köyhän ei aina kannata ostaa halpaa.
Esimerkiksi pizzoistahan sanotaan, että alle vitosen pizzat on ns. mahdottomia ja jos myy niin halvalla, taustalla on oltava jotain epämääräistä kuten veronkiertoa ym.
Miten joidenkin valmistajien on mahdollista myydä esim. alle 300 euron vaunuja? Onko niissäkin jotain mätää taustalla? Materiaalit, työolot...? Millä ne on saatu niin halvoiksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nojoo,kalleimmat vaunut on lähipiirin lähihoitaja&rekkakuski-pariskunnalla. Osamaksulla ostetut tietysti.
Ei. Kyllä ne osti isoäiti.
Toisekseen, lähihoitaja tienaa minimissään 1500e/kk käteen ja rekkakuski varmasti vielä enemmän. Jos niistä ei pysty lapselle uusia vaunuja ostamaan niin pitää kattoa peiliin.
Siinähän on jo 9 kk aikaa säästääkin herranjestas.
Ei kyllä nämä on ihan osamaksulla ostetut,itse ovat kertoneet. Pitivät itsestäänselvyytenä,että osamaksulla tietysti ostetaan kalliit vaunut. Samoin on ostettu myös telkkari,kalusteet,2 autoa jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nojoo,kalleimmat vaunut on lähipiirin lähihoitaja&rekkakuski-pariskunnalla. Osamaksulla ostetut tietysti.
Toisekseen, lähihoitaja tienaa minimissään 1500e/kk käteen ja rekkakuski varmasti vielä enemmän. Jos niistä ei pysty lapselle uusia vaunuja ostamaan niin pitää kattoa peiliin.
Ei kyllä nämä on ihan osamaksulla ostetut,itse ovat kertoneet. Pitivät itsestäänselvyytenä,että osamaksulla tietysti ostetaan kalliit vaunut. Samoin on ostettu myös telkkari,kalusteet,2 autoa jne.
Mitä se on sulta pois? He kai kuitenkin itse maksaa niitä eriä?
Älä ole tekemisissä, jos noin paljon nyppii...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta.. mitä sitten? Mekin ollaan ostettu varmaan kaikki pikkuhiljaa osamaksulla. Mitä se muiden persettä kutittaa, itsehän me ne jokatapauksessa maksamme...
Ei saa ostaa mitään kivaa ja mieluista jos sitä ei osta käteisellä? Saako ostaa laskulla? Saako käyttää luottokorttia? Onko sulla paljonkin sääntöjä liittyen tuttavapariskuntien maksukäytäntöihin? 🤔
Se voi olla egobuustausta, jos haluaa kalliit vaunut vain sen tietyn trendimerkin takia ja siksi kun ne on kalliit. Mutta se ei mun mielestä ole egobuustausta, jos on ostanut kalliimmat (vaikka musta tonni vaunuista on ihan normi hinta...) siksi, että on halunnut hyvät, kunnolliset, ergonomiset, turvalliset vaunut. Meillä oli myöskin lisänä se, että ei haluttu kenenkään pukluisia vanhoja vaunuja, joista ei tiedä, missä niitä on säilytetty ja ovatko kenties jostain homeiset.
Ihmiset nyt vain satsaa eri juttuihin ja arvostaa eri asioita. Toivottavasti ei omassa kaveripiirissä ole tämän tyylisesti hiljaa mielessään ajattelevia ihmisiä kuin osa tässä ketjussa, joka arvostelee noin ikävästi muiden valintoja. :-(