Vierailija

Pakko purkaa, kun ärsyttää niin kovin. Ärsytyksen aiheena niinkin perinteinen kuin miehen sukulaiset. Aikaa sitten kysyivät että voisivatko tulla meille pääsiäiskylään (Miehen veli + kaksi lasta, 9 ja 5). Tämä sopi, mutta sanoin jo sillon että en aio kestitä tai mitään, sillä tiesin että olen pääsiäisenä sairaslomalla kohdunpoiston vuoksi. Ymmärsivät tilanteen ja lupasivat hoitaa esim. ruoat vierailun ajan. No eilen soitti miehen sisko ja kysyi voisiko hänkin tulla. Tämä sopi.
Noh, tämän jälkeen hän soitti jälleen ja kertoi että hänellä on mukanaan veljen lapset. Ihmettelin ääneen että mitä, niin sanoi että veli oli ehdottanut kun serkut tahtoisivat jo tulla "maalle". Meillä on siis suht samanikäisiä lapsia ja serkukset viihtyvät keskenään. Mielestäni tämä on melko törkeää, sillä luulisi että ensin kysytään sopiiko että lapset tulevat päivää aiemmin, vanhemmat sovitusti seuraavana päivänä. Vaikka ovatkin isoja eivätkä varsinaista hoitamista tarvitse, niin kyllä sellainen ylimääräinen häly ärsyttää ja aiheuttaa pientä vaivaa. Etenkin kun olen vielä ns. toipilaana.
Ärsytystä lisää vielä se että nämä lapset ovat mahdottomia kitisijöitä. Esimerkkinä iltapalalla "Ei teillä ole mitään syötävää täällä" --> ei ole juuri tiettyä vanukasta/ leikkelettä/ muroja. Grillattiin tänään makkaraa ---> "Tää ei oo sitä mitä meillä, miksei oo juustotäytteistä. Tää maito on väärää, miksei oo mehua?" Eilen illalla kun ruvettiin puhumaan nukkumaanmenosta --> "siis mää en ainakaan vielä mee, aion valvoo ainaki tunnin. Miks katot näin tyhmää ohjelmaa, haluan kattoo jotain muuta." Jne, jne... Mielestäni hyviin tapoihin kuuluu että kyläillessä ei valiteta tarjottavista, vaikkei suurinta herkkua olisikaan ja muutenkin mennään ns. talon tavoilla.
Sanoin tästä sekä miehelleni, lasten tädille ja äidille. Kaikkien mielestä olen muutenkin niin tiukkis lasten kanssa, että nillitän pienistä. Myönnetään että meillä on tiukemmat säännöt kuin serkkulassa, mutta tämä tarkoittaa käytännössä sitä että lapsilla on nukkumaanmenoajat yhdeksältä, pääsiäissuklaita ei syödä ennen ruokaa jne. mielestäni perusjuttuja. Yleensä vedämme arjessa hyvin yhtä köyttä mieheni kanssa, mutta jostain syystä sisarustensa kanssa alkaa lepsuilla. Sekin ärsyttää.
Onko niin että olen tiukkis ja pitäisi höllätä, vai onko muiden mielestä tökeröä että tungetaan lapset yökylään kysymättä ja kaikenlaista nurinaa on ok kuunnella.
Pöh sanon minä. Avautumisesta huolimatta, hyvät pyhät kaikille!

• ylös 53
  • alas 2

Sivut

Kommentit (29)

Vierailija

En tajunnut tuosta selostuksesta yhtään mitään. Vaikka kuinka luen, en saa selvää mitä siinä tapahtuu ja mitkä lapset ovat kenen ja miksi ja mitä häh.

• ylös 19
  • alas 30
Vierailija

1. Jos olet toipilas, pitäisi kunnioittaa sinun lausuntoasi olotilastasi.

2. Vieraat eivät ala keskenään säätää juttuja ohi isäntäväen.

Mutta lomalla lapsilla voi ihan hyvin olla löysemmät säännöt eli se ysin nukkumaanmeno on ihan liioiteltu.

Ja vieraille voi ihan hyvin varata juurikin heidän lempiherkkujaan.

• ylös 39
  • alas 9
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Yleensä vedätte miehen kanssa ytä köyttä? Onko tämä köysi kenties sinun köysi tai peräti niin että sinä olet köyden valinnut ja sanellut miehellesi että hänen pitää se ostaa? (Ja kyllä, tämä oli kuvainnollisesti)

• ylös 10
  • alas 8
Vierailija

Ensi kerralla kun ovat kutsumassa itseään yökylään, niin totea, että tällä kertaa ei sovi.

Mielestäni todella ajattelematonta tulla itse kutsuttuna yöksi, kun olet toipilaana. Tarjoilujen haukkumisesta olisin itsekin pahoittanut mieleni.

Joskus kärsin samasta ongelmasta eli liian innokkaista yökyläilijöistä. Sitten aloin olla tiukempi joitakin kylään itseään kutsuvia kohtaan. Siinä kyllä välit viileni, mutta eipä kyseistä ihmisistä vierainakaan kovin paljon iloa ollut.

• ylös 25
  • alas 0
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Yleensä vedätte miehen kanssa ytä köyttä? Onko tämä köysi kenties sinun köysi tai peräti niin että sinä olet köyden valinnut ja sanellut miehellesi että hänen pitää se ostaa? (Ja kyllä, tämä oli kuvainnollisesti)

Ja tottakai siis talossa talon tavoilla, erityisesti jos joku on kipeänä tai muuta vastaavaa. Mutta jos miehesikin on kanssasi eri mieltä niin voiko niitä sukulaisia nyt leimata huonokäytöksisiksi vain eri toimintatapojen kanssa? Etköhän sinä ole porukassa ainoa kuka käyttäytyy poikkeavasti?

Vierailija

No olisivat tuossa tapauksessa voineet kutsua teidät kylään, kun olet toipilaana, ja teille olisi jäänyt päätös menettekö vai ette. En olis itse kehdannu tuppautua noin.

• ylös 18
  • alas 0
Vierailija

Ihailen sua, että ylipäätään suostuit yökyläilijöihin sairauslomasi aikana.

Itse olin kohdunpoiston jälkeen aika pitkään sellaisessa kunnossa, että en olisi jaksanut edes päiväkävijöitä ja heidän passaamistaan.

Vähintä, mitä kyläilijöiltä voi vaatia, on, että hoitavat sitten itse itsensä eivätkä ainakaan narise tarjoiluista. Edes lapset.

Tsemppiä ap, toipumisia ja koeta kestää!

• ylös 28
  • alas 0
Vierailija

Oli juu hiukan sekava sepustus, anteeksi siitä. :) Yritän tiivistää. Eli miehen veljen perheineen piti tulla tänään. Miehen siskon yksinään eilen. Lopulta kävikin nii että miehen sisko tuli veljenlasten kanssa eilen, veli vaimoineen tulee tänään illalla.
Ja se siinä harmittaakin kun en ollut varautunut mitenkään esim. vaikka niillä herkuilla tms. kun veljen perhe lupasi hoitaa ns. ylimääräiset ruoka-asiat. Kyllä meillä löytyy muroja, mehua ja muita, mutta ei juuri jotain tiettyä sukulaislasten haluamaa merkkiä tms.
Nukkumaanmenoajoista sen verran että kolme nuorinta menivät silloin yhdeksältä kun väsähyivät, vanhimman annettiin valvoa hiukan yli 22, ei mielestäni kohtuuttoman tiukkaa. Etenkin kun en ollut lupautunut vahtimaan/huolehtimaan ylimääräisistä lapsista.
Ap

• ylös 23
  • alas 0
Vierailija

Ja siitä yhdestä köydestä, yleensä mies on myös melko tiukka rajoista ja osaa kyllä pitää päänsä, ihan tasaväkisiä olemme. :) Mutta aina sisarustensa tullessa taantuu pikkuveljeksi ja näiden pompoteltavaksi, oli kyse lapsista tai vanhempiensa joululahjoista tms.
Ja kiitos tsempeistä, onneksi vanhemmat ovat jo matkalla.
Ap

• ylös 16
  • alas 0
Vierailija

Kuule, et ole tiukkis.
Ylikorosta nyt sitä toipijuuttasi ja sano, että olet niin väsynyt, että sinun on maattava sängyssä 2 vrk, ja kiitä vieraitasi, että tulivat hoitamaan huushollianne. Anna niiden jyttästää - älä reagoi mihinkään. Siivoa sitten vaikka tiistaina (vasta, ehdoton!) jos jättävät keittiön yms. sotkuun.

Lepää ja lue vaikka jokin kirja (saa täältä koneeltakin ekirjana, jos ei muuten ole).
Olen tosissanin.

Älä uhriudu. Pidä puolesi.

• ylös 16
  • alas 0
Vierailija

P. S. Karkasin itse kerran, kun miehen sisaruksia tuli kylään kysymättä ...en jaksanut niitä passata. Olivat päivät raveissa  muutenkin.

Vierailija

Miksi sinun tarvisisi kestitä miehesi sukulaisia? Meillä on sovittu jo suhteen alkuajoista lähtien, että kumpikin 'hoitaa' oman puolensa, toisen sukulaisten eteen ei tarvitse tikkua ristiin laittaa.

Vierailija

Se on siis vain sinun kotisi, ei miehen koti lainkaan? Tietenkin sinulla on omat sääntösi ja miehellä omassa kodissaan omansa, muutenhan teillä olisi yhteiset säännöt. Seuraavalla kerralla sano, että menkää miehen kotiin kyläsille eikä sinun luoksesi.

Jos teillä on yhteinen koti, niin silloin miehelläkin on sananvaltaa siihen, miten siellä ollaan.

Veljen vaimo on juuri niin kuin sinä, joten sen perheen kanssa pyritään olemaan tekemisissä mahdollisimman vähän. Lapsilla on onneksi muitakin serkkuja kuin nuivan veljenvaimon lapset.

• ylös 2
  • alas 14
Vierailija

Sinuna varaisin mukavan hotellihuoneen ja käpertyisin peittoon herkkujen kanssa leffaa katsellen. Ehkä jopa miehen piikkiin. Mies saa sitten huushollata ihan rauhassa sukulaisiaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Sinuna varaisin mukavan hotellihuoneen ja käpertyisin peittoon herkkujen kanssa leffaa katsellen. Ehkä jopa miehen piikkiin. Mies saa sitten huushollata ihan rauhassa sukulaisiaan.

Kannatan. Suosittelin ja suositan sitä vuodelepoa (olethan toipilas, ja ylikorosta tätä - ja että olet nyt ylirasittunut jo tästä touhusta) ja kirjaa. En kehdannut enää lisätä äskeiseen, että pistä miehesi suvustaan vastuuseen: ne on hänen sukulaisiaan.

Vierailija

Meillä ei olla veljen perheen kanssa missään tekemisissä, ettei vain oltaisi vaivaksi. Harmillisesti lapset on samassa koulussa, joten näkevät toisiaa lähes päivittäin. On ohjeistettu omia, että pysyvät eri kaveripiireissä, koska kälyltä tulee herkästi huomautuksia siitä,että on taas tehty jotain väärin.

Vierailija

Tarjoiluista on kyllä törkeää valittaa tai ylipäätään tuppautua toipilaana olevan luokse, mutta lapset kyllä ihan yleisesti nurisevat nukkumaanmenoajasta kyläillessä. Itsekin halusin aina lapsena valvoa, vaikka muuten olin ihan hyväkäytöksinen. Olisithan sinä voinut jättää miehesi viihdyttämään ja mennä itse jo nukkumaan?

Vierailija

Miksi et sanonut sille miehen siskolle samat jutut kuin veljelle, että tuo mukanaan omat ruuat? Nykyään on kuitenkin kaupat auki kaikkina päivinä, ei ole ongelma hakea lisää ruokaa. Mitä se sisko sanoi siitä että sinä olet toipilas? Sanoiko että hän tulee auttamaan että saat levätä?

• ylös 12
  • alas 0
Vierailija

Noh, ne on lapsia. Uskaltavat meuhkata ja uhmata, koska teillä on kivaa ja uskaltavat olla "kuin kotonaan". Lasten kitinä on rasittavaa, oli ne sitten vieraita tai omia. Ehkä tosiaan olet liian tiukkis, jos jopa juhlapyhinä nipotetaan pääsiäismunien syömisestä. Relaa mutsi, olis sullakin kivempi olla itselläsi, ympäristöstä puhumattakaan.

Vierailija

Kyllä, olet tiukkis ja sun pitää höllätä.
Kyllä, on tökeröä tunkea lapset yökylään kysymättä ja ilmoittamatta.

Tarvitsette lisää kommunikointia, toisten huomioimista ja rennompaa asennetta.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.