Sukulaisten käytöstavat
Pakko purkaa, kun ärsyttää niin kovin. Ärsytyksen aiheena niinkin perinteinen kuin miehen sukulaiset. Aikaa sitten kysyivät että voisivatko tulla meille pääsiäiskylään (Miehen veli + kaksi lasta, 9 ja 5). Tämä sopi, mutta sanoin jo sillon että en aio kestitä tai mitään, sillä tiesin että olen pääsiäisenä sairaslomalla kohdunpoiston vuoksi. Ymmärsivät tilanteen ja lupasivat hoitaa esim. ruoat vierailun ajan. No eilen soitti miehen sisko ja kysyi voisiko hänkin tulla. Tämä sopi.
Noh, tämän jälkeen hän soitti jälleen ja kertoi että hänellä on mukanaan veljen lapset. Ihmettelin ääneen että mitä, niin sanoi että veli oli ehdottanut kun serkut tahtoisivat jo tulla "maalle". Meillä on siis suht samanikäisiä lapsia ja serkukset viihtyvät keskenään. Mielestäni tämä on melko törkeää, sillä luulisi että ensin kysytään sopiiko että lapset tulevat päivää aiemmin, vanhemmat sovitusti seuraavana päivänä. Vaikka ovatkin isoja eivätkä varsinaista hoitamista tarvitse, niin kyllä sellainen ylimääräinen häly ärsyttää ja aiheuttaa pientä vaivaa. Etenkin kun olen vielä ns. toipilaana.
Ärsytystä lisää vielä se että nämä lapset ovat mahdottomia kitisijöitä. Esimerkkinä iltapalalla "Ei teillä ole mitään syötävää täällä" --> ei ole juuri tiettyä vanukasta/ leikkelettä/ muroja. Grillattiin tänään makkaraa ---> "Tää ei oo sitä mitä meillä, miksei oo juustotäytteistä. Tää maito on väärää, miksei oo mehua?" Eilen illalla kun ruvettiin puhumaan nukkumaanmenosta --> "siis mää en ainakaan vielä mee, aion valvoo ainaki tunnin. Miks katot näin tyhmää ohjelmaa, haluan kattoo jotain muuta." Jne, jne... Mielestäni hyviin tapoihin kuuluu että kyläillessä ei valiteta tarjottavista, vaikkei suurinta herkkua olisikaan ja muutenkin mennään ns. talon tavoilla.
Sanoin tästä sekä miehelleni, lasten tädille ja äidille. Kaikkien mielestä olen muutenkin niin tiukkis lasten kanssa, että nillitän pienistä. Myönnetään että meillä on tiukemmat säännöt kuin serkkulassa, mutta tämä tarkoittaa käytännössä sitä että lapsilla on nukkumaanmenoajat yhdeksältä, pääsiäissuklaita ei syödä ennen ruokaa jne. mielestäni perusjuttuja. Yleensä vedämme arjessa hyvin yhtä köyttä mieheni kanssa, mutta jostain syystä sisarustensa kanssa alkaa lepsuilla. Sekin ärsyttää.
Onko niin että olen tiukkis ja pitäisi höllätä, vai onko muiden mielestä tökeröä että tungetaan lapset yökylään kysymättä ja kaikenlaista nurinaa on ok kuunnella.
Pöh sanon minä. Avautumisesta huolimatta, hyvät pyhät kaikille!
Kommentit (29)
Mielestäni julkaisin vastauksen, mutta ei näy eli uusiksi.
Eli en aio passata, enkä olekaan passannut. Mutta lapsille on paha sanoa että hoitakaa itsenne. Mies on ihan samassa taloudessa, mutta sisarustensa ollessa kyseessä muuttuu näkymättömäksi jeesjees- mieheksi. Miehen sisko liukeni tapaamaan vanhoja ystäviään, eikä häntä ole juuri näkynyt saapumisensa jälkeen. Lähinnä vain yöpyy meillä.
Miehen veli kun tulee niin alan odottaa luvattua lammaspastaa ja katson tylsiä telkkariohjelmiani. :)
Ja selvennykseksi, pidän mieheni veljestä perheineen, lapsemme viihtyvät hyvin yhdessä ja välimme on ihan hyvät. Vaikka lastenasvatustapamme eroavatkin toisistaan. Nämä tällaiset ajattelemattomat yllätykset ja tuo lasten nurina vain ärsyttävät.
Ap
Jaa, nyt näkyykin. Pahoitteluni toistosta.
Ap
Älä jätä tietsikan nettisivua vahingossa auki, kun menet syömään sitä lammaspataa. Saa pian sisällisodan aikaiseksi. ;-)
Voisin vaikka jättääkin. Menisi ainakin perille, kun kerran puhe ei. :) Ei vaan.. Onneksi on turvakoodit...
Kiitos kaikille vastaajille!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei olla veljen perheen kanssa missään tekemisissä, ettei vain oltaisi vaivaksi. Harmillisesti lapset on samassa koulussa, joten näkevät toisiaa lähes päivittäin. On ohjeistettu omia, että pysyvät eri kaveripiireissä, koska kälyltä tulee herkästi huomautuksia siitä,että on taas tehty jotain väärin.
Vaikka aikuiset eivät olisi väleissä keskenään, serkusten kaverisuhteita ei kannata pilata. Myöhemmin aikuistuttuaan serkuista voi olla toisilleen paljonkin iloa ja jopa tukea.
En kyllä tajua tota ihmisten piittaamattomuutta jos joku on toipilaana! Sillon kuuluu saada oikeesti levätä ja muiden pitää ymmärtää. Mut ei, jos kehtaa jotain sanoa ettei kaipaa porukkaa niin alkaa se "mutku mutku" lässytys ja syyllistäminen.
Vierailija kirjoitti:
Pakko purkaa, kun ärsyttää niin kovin. Ärsytyksen aiheena niinkin perinteinen kuin miehen sukulaiset. Aikaa sitten kysyivät että voisivatko tulla meille pääsiäiskylään (Miehen veli + kaksi lasta, 9 ja 5). Tämä sopi, mutta sanoin jo sillon että en aio kestitä tai mitään, sillä tiesin että olen pääsiäisenä sairaslomalla kohdunpoiston vuoksi. Ymmärsivät tilanteen ja lupasivat hoitaa esim. ruoat vierailun ajan. No eilen soitti miehen sisko ja kysyi voisiko hänkin tulla. Tämä sopi.
Noh, tämän jälkeen hän soitti jälleen ja kertoi että hänellä on mukanaan veljen lapset. Ihmettelin ääneen että mitä, niin sanoi että veli oli ehdottanut kun serkut tahtoisivat jo tulla "maalle". Meillä on siis suht samanikäisiä lapsia ja serkukset viihtyvät keskenään. Mielestäni tämä on melko törkeää, sillä luulisi että ensin kysytään sopiiko että lapset tulevat päivää aiemmin, vanhemmat sovitusti seuraavana päivänä. Vaikka ovatkin isoja eivätkä varsinaista hoitamista tarvitse, niin kyllä sellainen ylimääräinen häly ärsyttää ja aiheuttaa pientä vaivaa. Etenkin kun olen vielä ns. toipilaana.
Ärsytystä lisää vielä se että nämä lapset ovat mahdottomia kitisijöitä. Esimerkkinä iltapalalla "Ei teillä ole mitään syötävää täällä" --> ei ole juuri tiettyä vanukasta/ leikkelettä/ muroja. Grillattiin tänään makkaraa ---> "Tää ei oo sitä mitä meillä, miksei oo juustotäytteistä. Tää maito on väärää, miksei oo mehua?" Eilen illalla kun ruvettiin puhumaan nukkumaanmenosta --> "siis mää en ainakaan vielä mee, aion valvoo ainaki tunnin. Miks katot näin tyhmää ohjelmaa, haluan kattoo jotain muuta." Jne, jne... Mielestäni hyviin tapoihin kuuluu että kyläillessä ei valiteta tarjottavista, vaikkei suurinta herkkua olisikaan ja muutenkin mennään ns. talon tavoilla.
Sanoin tästä sekä miehelleni, lasten tädille ja äidille. Kaikkien mielestä olen muutenkin niin tiukkis lasten kanssa, että nillitän pienistä. Myönnetään että meillä on tiukemmat säännöt kuin serkkulassa, mutta tämä tarkoittaa käytännössä sitä että lapsilla on nukkumaanmenoajat yhdeksältä, pääsiäissuklaita ei syödä ennen ruokaa jne. mielestäni perusjuttuja. Yleensä vedämme arjessa hyvin yhtä köyttä mieheni kanssa, mutta jostain syystä sisarustensa kanssa alkaa lepsuilla. Sekin ärsyttää.
Onko niin että olen tiukkis ja pitäisi höllätä, vai onko muiden mielestä tökeröä että tungetaan lapset yökylään kysymättä ja kaikenlaista nurinaa on ok kuunnella.
Pöh sanon minä. Avautumisesta huolimatta, hyvät pyhät kaikille!
Mä oisin laittanut stopin jo siinä vaiheessa kun joku koitti itse kutsua itsensä kylään. Sellainen ei meillä onnistu vaan me päätämme kenet kutsutaan ja milloin meille sopii. Itsensäkutsujille vastaamme aina että valitettavasti ei käy.
Meillä tuo ei onnistuisi. Alusta asti on ollut selvää, että perhe pitää yhtä. Siksi miehen sisaruksilla ja minun vanhemmillani on avaimet toistemme koteihin ja voimme koska tahansa piipahtaa käymään. Jos ap on toipilas niin sitten on, meillä lasten serkut osaavat itse ottaa kaapista ruokaa. Joku satunnainen iltavalvominen ei haittaa, hauskaahan lapsilla vain keskenään on.
Opettele ap siihen, että perhe on isompi yksikkö kuin sinä ja mies ja lapset. Avatkaa ovet sukulaisille ja huomaat,että elämä on paljon mukavampaa, kun ei koskaan tiedä, kenet tänään löytää sohvaltaan.
Juu en ala passata, tämän olen tehnyt selväksi ja tämä oli ok. Enkä kyllä kauheasti olekaan. Nyt odotan luvattua lammaspataa ja tuijotan omia tylsiä tv-ohjelmiani.
Nämä lapset päivää ennen vain tulivat yllärinä. Heille kun ei oikein voi sanoa että hoitakaa itsenne. Ja mies on ihan samassa taloudessa aina, mutta muuttuu äänettömäksi jeesjees- mieheksi sisarustensa läsnäollessa. Pidän kyllä mieheni veljestä ja tämän vaimosta, mutta tällaiset yllätykset eivät ole mieluisia.
Ap