Vierailija

Takeletelee pidemmissä sanoissa helpohkossakin tekstissä (esim. Ella-kirjat), jättää pitkiä taukoja sanojen väliin, lukee ikään kuin sanan kerrallaan. Ei myöskään oikein ymmärrä lukemaansa. Ei osaa tyhjentävästi vastata kysymyksiin lukemansa tekstin pohjalta.

Tuli jo kahdeksan vuotta eli on alkuvuoden lapsia. Koulusta ei ole tullut palautetta, mutta ajattelin kysäistä opettajan mielipidettä näin ennen kouluvuoden loppua. Ettei olisi kyse jostain hahmotushäiriöiden kirjoon kuuluvasta vaikeudesta?

Kirjoittaa kyllä korrektiksti, mutta hitaasti. Ei oikein kokemusta muuten kuin isompien sisarusten lukemisesta ja tässä vaiheessa se oli jo ehdottoman sujuvaa. Tämä nuorimmainen laskee hyvin jo vaatvampia erityistehtäviä, on myös tuntenut kellon jo yli pari vuotta. Muutenkin on vähintäänkin ikätasoinen kaikessa muussa. Tuskin siis on kyse jostain laaja-alaisesta oppimisvaikeudesta.

Kertokaa kokemuksistanne!

• ylös 3
  • alas 4

Kommentit (18)

Vierailija

Oletko koskaan ajatellut, että tähän asiaan on yksinkertainen vastaus? Lapsi on tyhmä.

• ylös 2
  • alas 20
Vierailija

Opin lukemaan kunnolla vasta toisella luokalla. Inhosin sitä, muut luki sujuvasti ja osa osasi jo ennen kuin koulut alkoi. Hävetti, en halunnut näyttää koulussa muille osaamattomuuttani, ei myöskään paljoa kiinnostanut. Toisella luokalla sitten pakotettiin oppimaan, minkä takia inhosin lukemista aina aikuisuuteen saakka, vaikka osasin toki sujuvasti jo kolmannella. Yritä tehdä siitä mielenkiintoista, esim kirjevaihdon kautta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Kuule ei Trumppikaan osaa lukea ja pitkälle on pötkinyt. Kannusta lastasi, kyllä hän pärjää.

• ylös 18
  • alas 0
Vierailija

Kuinka kauan lapsi on osannut lukea? Eikö ekaluokan tavoite ole se mekaanisen lukutaidon löytyminen ja että ymmärtää hyvin lyjyitä tekstejä/lauseita eikä mitään Ella-kirjoja? Siitähän se sujuvoutuu, kun lukee ja lukee, mutta lapselle motivoivaa lukea tässä vaiheessa tarpeeksi yksinkertaisia kirjoja, muuten into lopahtaa nopeasti.

• ylös 11
  • alas 0
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Oletko koskaan ajatellut, että tähän asiaan on yksinkertainen vastaus? Lapsi on tyhmä.

Toki olen, mutta muu kehitys ei viittaa siihen. On esim. erityisen nokkela pantomiimi-leikissä keksimään jujun sekä vihjeistä että itse antamaan niitä. 

Kuten jo sanoin on vähintäänkin keskitasoinen (monessa asiassa edellä) kaikissa muissa taidoissa. 

Mutta halusit nyt tietysti vastata rumasti jostain syystä. Se ilo sinulle suotakoon. 

• ylös 18
  • alas 0
Vierailija

Meillä on kaksoset, joista toinen ei oppinut lukemaan ensimmäisellä eikä oikein toisellakaan luokalla. Tuplasi toisen luokan. Nyt on kasilla ja sellainen 7 oppilas. Toinen kaksosista 8 oppilas. Lapsissa on eroja. Kannattaa miettiä tuplaamista, koska on vaikea pysyä muiden mukana. Mitä tulee tyhmyys kommenttiin, niin se kertoo enemmän kommentoijasta 😂.

• ylös 17
  • alas 0
Vierailija

Osa oppii lukemaan vasta toisella luokalla. Siitä syystä opettajakaan ei varmasti ole tästä huolestunut, koska se on ihan tavallista. Älä nyt ainakaan mitään Ella-kirjoja tyrkytä lapselle. Jotain lyhyempiä tekstejä harjoitteluun, esim. koululaisvitsikirja.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kuinka kauan lapsi on osannut lukea? Eikö ekaluokan tavoite ole se mekaanisen lukutaidon löytyminen ja että ymmärtää hyvin lyjyitä tekstejä/lauseita eikä mitään Ella-kirjoja? Siitähän se sujuvoutuu, kun lukee ja lukee, mutta lapselle motivoivaa lukea tässä vaiheessa tarpeeksi yksinkertaisia kirjoja, muuten into lopahtaa nopeasti.

Oppi vasta koulussa, kylläkin hyvin varhain syksyllä.  

Ella-kirja osui hänen käteensä isosiskolta, siitä huomasin. Ei siis todellakaan vielä itse lue tällaista kirjallisuutta. Mutta takeltelu on siis ihan kuvakirjoissakin, joissa on paria sanaa pidemmät lauseet. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Toki olen, mutta muu kehitys ei viittaa siihen. On esim. erityisen nokkela pantomiimi-leikissä keksimään jujun sekä vihjeistä että itse antamaan niitä. 

Kuten jo sanoin on vähintäänkin keskitasoinen (monessa asiassa edellä) kaikissa muissa taidoissa. 

Mutta halusit nyt tietysti vastata rumasti jostain syystä. Se ilo sinulle suotakoon. 

Luuletko, ettei maailmassa ole ollenkaan tyhmiä lapsia? Jollei osaa lukea silloin, kun KAIKKI MUUT jo osaavat, niin luulisi johtopäätöksen olevan, että on tyhmä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Meillä on kaksoset, joista toinen ei oppinut lukemaan ensimmäisellä eikä oikein toisellakaan luokalla. Tuplasi toisen luokan. Nyt on kasilla ja sellainen 7 oppilas. Toinen kaksosista 8 oppilas. Lapsissa on eroja. Kannattaa miettiä tuplaamista, koska on vaikea pysyä muiden mukana. Mitä tulee tyhmyys kommenttiin, niin se kertoo enemmän kommentoijasta 😂.

Ykkösluokkaa ei kannata tuplata. Jos lapsi ei osaa lukea kakkosluokan loppuessa niin siinä kohtaa kakkosen tuplaus on ainut järkevä päätös.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Luuletko, ettei maailmassa ole ollenkaan tyhmiä lapsia? Jollei osaa lukea silloin, kun KAIKKI MUUT jo osaavat, niin luulisi johtopäätöksen olevan, että on tyhmä.

On varmasti tyhmiä lapsia ja aikuisia. Rajaksi voi vetää n. 90 pistettä Mensa-testissä. 80 luokitellaan jo heikkolahjaiseksi.

On kuitenkin myös ihmisiä, jotka kärsivät jostain spesifistä häiriöstä, mikä ei liity älykkyysoamäärään. Sanotaan nyt vielä kolmannen kerran, että muut taidot ovat täysin ikätasoisia niin älylliset, hienomotoriset kuin karkeamotorisetkin. 

Mutta täytynee nyt puhua koulun kanssa ja sitä myöten mahdollisesti tutkia asia tarkemmin. Onhan lukutaito pohja kaikelle akateemiselle oppimiselle. 

Mikä vimma sinulla on vakuuttaa minua lapseni tyhmyydestä? Tyhmä olisin, jos näin yksinkertaisen selityksen hyväksyisin kokonaisuutta tarkastellen. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

On varmasti tyhmiä lapsia ja aikuisia. Rajaksi voi vetää n. 90 pistettä Mensa-testissä. 80 luokitellaan jo heikkolahjaiseksi.

On kuitenkin myös ihmisiä, jotka kärsivät jostain spesifistä häiriöstä, mikä ei liity älykkyysoamäärään. Sanotaan nyt vielä kolmannen kerran, että muut taidot ovat täysin ikätasoisia niin älylliset, hienomotoriset kuin karkeamotorisetkin. 

Mutta täytynee nyt puhua koulun kanssa ja sitä myöten mahdollisesti tutkia asia tarkemmin. Onhan lukutaito pohja kaikelle akateemiselle oppimiselle. 

Mikä vimma sinulla on vakuuttaa minua lapseni tyhmyydestä? Tyhmä olisin, jos näin yksinkertaisen selityksen hyväksyisin kokonaisuutta tarkastellen. 

Yksinkertaisin selitys on useimmiten se oikea.

Vierailija

Onko lukihäiriö? Yleensä normi lapsi oppii von lukemaan eka luokan syksyllä. Onhan näitä "ihmelapsia" jotka lukee 3 v. Useimmat jo lukee eskarissa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Ykkösluokkaa ei kannata tuplata. Jos lapsi ei osaa lukea kakkosluokan loppuessa niin siinä kohtaa kakkosen tuplaus on ainut järkevä päätös.

Osaa hän lukea mekaanisesti. Lukeminen on vain takeltelevaa ja tosiaan luetun ymmärryksessä on selvästi puutteita. 

Mutta parasta tässä nyt on kääntyä asiantuntijoiden puoleen. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

en haluaisi sanoa mutta nyt kyllä vaikuttaa sille, että joku toinen kuin Ap:n laspi on tyhmä. 

Vierailija

Voihan tuo viitata lukihäiriöön, varsinkin jos lapsi on muissa asioissa ikäistensä tasolla tai edellä. Lukiongelmien varhainen toteaminen on kaikkien etu, joten ei tämän kanssa kannata jäädä liiaksi odottelemaan. Oletko jutellut koulun kanssa asiasta? 

Vierailija

Luetun ymmärtämisen puute voi johtua siitä, että joutuu keskittymään kokonaisvaltaisesti siihen lukemistapahtumaan.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.