Miten oppisin syömään papuja?
Tahtoisin syödä monipuolisemmin ja terveellisemmin, mutta etenkin papujen käytön lisääminen on ollut ongelma. Olen laiska kokki enkä tahdo tehdä mitään monimutkaisia ruokia, vaikka pavuista (kuten mistä tahansa muustakin) saisi varmasti hyviä jos jaksaisi nähdä paljon vaivaa. Haussa on siis helppoja papuruokia, mielellään Pirkan tölkkipavuista kun ne on niin halpoja. Millaisia mausteita tai muuta niihin kannattaisi kokeilla laittaa?
Kommentit (28)
Sipulia, valkosipulia, papuja huuhdeltuna, tomaattimurskaa
Esim. Mustapavut käyvät sellaisenaan vaikka salaattiin.
Vierailija kirjoitti:
Sipulia, valkosipulia, papuja huuhdeltuna, tomaattimurskaa
Mausteeksi chiliä ja chilimajstetta, ehkä mustapippuria
En ole vielä törmännyt sellaiseen jauheliharuokaan, jonka joukkoon kidneypavut ei sopisi. Vähän vaan reilummin mausteita niin hyvää tulee.
Pavuthan on helppoja. Tai ainakin itse koen ne helpoiksi, koska käytän säilykepapuja. ne voi vaan kaataa kastikkeen joukkoon. Salaattiinkiin on helppo laittaa kikherneitä tai papusekoitusta kylmänä. Ne vihreät edamame tjsp. pavut ovat myös hyviä salaatissa.
Sama vika. Oon aina inhonnut niitä yli kaiken! Se maku ei niinkään ole ongelma, vaan se suutuntuma. Se kun papu purskahtaa rikki, suu tulee jauhoisen tuntuiseksi ja ne kuoret pyörii ällösti suussa, eikä niitä tahdo saada nielaistua, vaan ne kertyy suuhun sellaiseksi kuorimälliksi... Yök. :-x
Pitäisi kai alkaa kuitenkin tehdä papuruokia, jotta mun 2v lapsi tottuisi niihin, ettei siitä tulisi kuin äitinsä. Ilomielin oppisin myös jotain tosi hyviä reseptejä. Jos vaikka pystyisin näyttään mallia, että hyvää tää on! :-)
T. Hernesoppafoobikko
Kuullota paistinpannussa sipulisilppua ja halutessasi myös valkosipulia ja chiliä. Kun ne ovat pehmenneet, lisää tilkka vettä, tomaattisosetta, suolaa ja esim. oreganoa. Lisää kypsät pavut. Anna hautua viitisen minuuttia. Syö muhennoksena leivän ja salaatin kanssa.
Liota ja keitä pavut itse. Helppo ja halpaa. Kannattaa keittää enemmän kerralla ja pakastaa osa. Keitto-ohjeet yleensä löytyy pakkauksesta ja netistäkin niitä kannattaa katsoa.
Kypsät pavut voi jauhaa tehosekoittimella mössöksi, jossa ei kuoret poksahtele, jos se vaivaa, niinhän tehdään hummusta ja falafeliä.
Kannattaa aloitella käyttämällä vaikka punaisia linssejä, sopivat useimpiin ruokiin ja ovat hyvän makuisia ja nopeita valmistaa. Vähän aika liotettuna tai keitettynä voi lisätä vaikka jauhelihataikinaan, kastikkeisiin, keittoihin jne.
Itse tykkään kyllä enemmän itse liotetuista ja keitetyistä pavuista (illalla vain likoon pavut, ei vie paljon aikaa) ja aamulla keittää. Tulee sellaisia enemmän jauhoisen oloisia ja mielestäni paremman makuisia papuja. Teen ison annoksen ja pakastan sitten ruokiin lisättäviksi.
Murskaa valkosipulinkynsi (tai useita) ja sekoita se/ne ketsuppiin. Upota mukaan kypsiä kik-herneitä ja anna olla kylmässä muutama tunti. Erinomainen lisä noutopöytään!
Vierailija kirjoitti:
Sama vika. Oon aina inhonnut niitä yli kaiken! Se maku ei niinkään ole ongelma, vaan se suutuntuma. Se kun papu purskahtaa rikki, suu tulee jauhoisen tuntuiseksi ja ne kuoret pyörii ällösti suussa, eikä niitä tahdo saada nielaistua, vaan ne kertyy suuhun sellaiseksi kuorimälliksi... Yök. :-x
Pitäisi kai alkaa kuitenkin tehdä papuruokia, jotta mun 2v lapsi tottuisi niihin, ettei siitä tulisi kuin äitinsä. Ilomielin oppisin myös jotain tosi hyviä reseptejä. Jos vaikka pystyisin näyttään mallia, että hyvää tää on! :-)
T. Hernesoppafoobikko
Mielenkiintoista.
Mössää ne pavut vaikka tehosekoittimessa ja tee niistä pullia tai pihvejä.
ohis
Pakastealtaasta vihreitä soijapapuja muun ruoan lisukkeeksi (myydään ilman palkoja). Lämmitä pannulla voissa puristetun valkosipulinkynnen kera, mausteeksi suolaa ja pippuria.
Pavuista voi tehdä helposti pihvejä, itse teen esim. mustapavuista. Muussaa vaan keitetyt pavut (säilykepavut tietysti helpoimmat) ja sekoittaa niiden kanssa esim. kananmunan, korppujauhoa, sipulisilppua ja mausteita ja paistaa pannulla. Vähän kuin jauhelihapihvit mutta vaan papuja sen jauhelihan sijaan. Netissä on paljon reseptejä.
Pinaattipapukastike!
Ensin kuullotetaan sipuli ja mausteet (oman maun mukaan), lisätään jauhot ja paistetaan pieni hetki, sitten lisätään kerma, kun kerma kuumaa pakastepinaattia 4-5 niitä kuutioita (tai tuoretta maun mukaan), lopuksi kaadetaan huuhdellut pavut joukkoon ja valmista on. Parhaiten sopivat valkoiset pavut, kikherneet ja vihreät linssit. Syön tätä melkein joka viikko, nopea valmistaa ja tykkään kermaruuista. Sopii isommallekin joukolle ja pidempi hauduttaminen tekee myös paremman makuiseksi.:)
Ruokalapusta ja pikkulusikasta on hyötyä, kun opettelee syömään.
Joku vekkuli on alapeukuttanut koko ketjun, paitsi 7:n, jossa inhotaan papuja.
Mä tykkään kikherneistä, ja ne sopii hyvin sille herneenkuoria vihaavallekin, koska niissä ei ole kuoria(tosin jauhoisia ne on, mutta jos murskaisi pienemmäksi niin huomaisiko sitä niin selvästi?)
Esimerkiksi chili con carne on helppo, ja jos se tuntuu liian vaivalloiselta niin ihan jauhelihakastikkeenkin joukkoon voi laittaa mitä vain papuja. Mm. Pirkalla on hyvä papusekoitus. Ja näillä saa ruoista paljon täyttävämpiäkin.
Usein kun on kiire, teen nopean ja täyttävän salaatin, johon laitan huuhdeltuja Pirkka-mustapapuja, avokadoa, kurkkua, pilkottua chiliä, valkosipulia, tuoretta korianteria ja seesamiöljyllä maustetun hyvän viinietikkakastikkeen.
Minäkin ehdotan sitä itse keittämistä. Kerralla tulee isossa kattilassa reilu kilo (kuivapainoltaan) papuja, ja maksaa murto-osan tölkkipavuista. Täysin ilman lisäaineita.
Keitettyjä papuja voi sitten maustaa vaikka sweet chilillä, sipulilla, ja syödä paistetun broilerin kanssa.
Samoin. Kokit ja kokkamista harrastavat vinkkejä kiitos.