Minkä rangaistuksen antaisit, kun lapsi on soitellut pilapuheluita luokkansa kiusatulle tytölle?
Tämä tyttö on jollakin tapaa lievästi kehitysvammainen, mutta kykenee kuitenkin käymään tavallista koulua.
Tyttöni ja hänen kaverinsa (7-luokkalaisia) tiesivät, että tämä kiusattu on ihastunut yhteen mieheen netissä. He tekivät vale-profiilin, jossa alkoivat kirjoitella tälle tytölle, että tämä mies olisi kiinnostunut hänestä ja kehuivat kauniiksi yms.
Puhelin on nyt takavarikossa, mutta mitä muuta rangaistusta kuuluisi antaa?
Kommentit (16)
Minä en usko rangaistuksiin
Tosin en usko huonoihin provoihinkaan
Tekaset keksityn puhelinlaskun ja sanot, että kiusaamistarkoituksissa tehdyistä puheluista menee operaattorin mukaan isompi taksa ja vaadit tyttöä maksamaan viikkorahoistaan ko. laskun sillä teidän perheessä puhelinta ei käytetä asiattomiin tarkoituksiin.
Poikani oli kiusaaja, ei ole enää kun menin kouluun mukaan. Kirjaimellisesti istuin kokoajan mukana ja muistutin joka välissä että koska et osaa käyttäytyä niin pitää tulla valvomaan. Lisäksi katsoin että poikani pyyti kiusaamaltaan lapselta anteeksi.
Ei ole enää kiusannut, kertaakaan sen jälkeen.
Kuinka usein pyörität tätä samaa Provoa?
Olet itse kiusattu ja vaikea päästä yli
Vierailija kirjoitti:
Poikani oli kiusaaja, ei ole enää kun menin kouluun mukaan. Kirjaimellisesti istuin kokoajan mukana ja muistutin joka välissä että koska et osaa käyttäytyä niin pitää tulla valvomaan. Lisäksi katsoin että poikani pyyti kiusaamaltaan lapselta anteeksi.
Hyvä sinä. Otit heti järeet aseet käyttöön:)
Vierailija kirjoitti:
Tosin en usko huonoihin provoihinkaan
Meinaat, ettei tällaista tapahdu?
No, kun olin yläasteella niin kiusaajat laittoivat minulle jonkun ihastukseni nimissä tekstiviestiä/soittivat.
Ja se oli ennen sosiaalisen median yleistymistä.
miten ois esim tytöltä anteeksi pyyntö
Vierailija kirjoitti:
Oi oi. Tää oli oikeasti ihan superhyvä! Ei varmaan ole kiusannut tuon jälkeen :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosin en usko huonoihin provoihinkaanMeinaat, ettei tällaista tapahdu?
No, kun olin yläasteella niin kiusaajat laittoivat minulle jonkun ihastukseni nimissä tekstiviestiä/soittivat.
Ja se oli ennen sosiaalisen median yleistymistä.
Nuo feikkiprofiilit tuntuu olevan yleistä huvia. Olen niitä aika paljon selvitellyt. Jotkut on "vitsit" on mennyt aivan liian pitkälle. niistä olisi voinut varmaan tehdä rikosilmoituksen.
Rangaistuksena netti ainakin pois. Miten pikkulapset on voinut soitella pilapuheluita ilman ettei heitä ole äänestä tunnistettu?
Jos oma tyttö keksis jotain noin julmaa, niin ottaisin kyllä yhteyttä muitten rikoskumppaneiden vanhempiin ja neuvottelisin lisäksi jonkun yhteisrangaistuksen. Puhelin lähtis takavarikkoon samantien, ja kyllä siitä kotiarestiakin seuraisin oikein kovalla kädellä. Minua itseäni ei pelota olla se kusipää äiti. Mielummin annan sanktiota, ja opetan lapsen siihen että kaikella tyhmyyksillä on elämässä seurauksensa. Niin se menee myös aikuiselämässä.
Anteeksipyyntöä vaatisin myös. Ja voisin vain toivoa, että muksu sydämestään sen tekisi, eikä sen takia että vaadin sitä. Mutta kaikenkaikkiaan, helpolla en päästäisi. Olen muuten itse entinen koulukiusattu, joten todellakin muistan miltä kiusaaminen tuntuu, joten en kyllä sallisi oman lapsen tehdä muille, mutten kyllä katsoisi oman lapsen kiusaamistakaan. No. muutaman vuoden päästä alkaa lapsella koulu.. joten katsotaan mitä tuleman pitää...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oi oi. Tää oli oikeasti ihan superhyvä! Ei varmaan ole kiusannut tuon jälkeen :D
Mä olen täällä kertonut ennenkin, mutta meillä äiti teki saman veljelleni, mutta kouluun menikin anoppinsa eli mummomme. Sinne se purjehti tyylikkäänä kuin mikä. Ja jo loppui perseily kuin seinään. Veljeni kaverit fanittivat mummoa täysillä. Luoja että tälle on naurettu jälkikäteen (silloin veljeä ei naurattanut yhtään).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen lapsilleni kertonut, että jos koulussa käyttäytyy huonosti niin äippä tulee koulupäivän ajaksi mukaan vahtimaan. Vielä ei ole tarvinnut. Toivotaan ettei tarvitsekaan.
Lasten ilmeet oli kyllä hyvät, kun selvitin että kouluun saa lain mukaan tulla aikuinen seuraamaan opetusta milloin vaan. Ja äiti kyllä tulee jos tarve vaatii :)
Mitähän tekisin jos oma lapsi tekisi tuollaista. Ihan ensin mentäisiin lakki kourassa pyytämään anteeksi. Kysyisin kiusatulta tytöltä ja vanhemmilta miten voidaan hyvittää ja vannottaisin kertomaan heti vanhemmilleen jos kiusaaminen jatkuu ja soitto minulle. Sitten puhelin pois, syksyllä voitaisiin katsoa uudelleen. Saarnaisin niin kauan että varmasti tajuaisi mitä tuli tehtyä.
Puhelin pois hyvä.Julkinen anteeksi pyyntö voisi toimia.
Kamala juttu. Pitkät isot rangaistukset, mutta tämän lisäksi pitäisi tytön tajuta, miten paha hänen tekemänsä asia oli. Voisi aloittaa tapaamalla tytön vanhempien kanssa ajan kanssa. Kysyä, mitä tyttö voisi heille tehdä. Ja siis tyttö itse tapaamaan ja pyytämään anteeksi.