Naapurit inhoavat meitä, minua ahdistaa todella paljon :(
Muutimme nykyiseen asuntoomme vuokralle vuoden alussa. Talossa kaikki muut ovat omistusasujia.
Heti alkoi rutkutus kaikesta, muka käytän koiraamme tarpeillaan ihmisten ikkunoiden alla (en todellakaan käytä), tuijottelen sisään ihmisten ikkunoista niin ettei voi enää pitää verhoja auki (wtf??) ja koiramme on muka hullu häirikkö (ei ole)
Koira saattaa haukahtaa muutaman kerran jos jää yksin, mutta ei todellakaan jatka haukkumista. Naapurillamme on iso koira, joka aloittaa korvia riipivän ulinan n. klo 6 ja lopettaa iltapäivällä. Silti MEILLE tuli lappu, kun meidän koiramme haukahtelu joskus puolenpäivän aikaan on ollut häiritsevää.
Parvekkeella ei saisi pitää valoja eikä mies saisi tupakoida siellä (ei ole kielletty järjestyssäännöissä)
Suihkussakaan ei saisi käydä rauhassa, kuulemma putket kohisevat häiritsevästi ja meidän pitäisi tehdä asialle jotain.
Kuulemma tömistelemme ja pidämme yleisestikin liian kovaa meteliä. En ymmärrä! Kävelemme illalla villasukat jalassa ettei vaan kuuluisi töminää.
Alakerran naapurin mies naljailee aina kun sattuu tulemaan vastaan. Kerran tulin koiran kanssa lenkiltä ja mies oli alaovilla tupakalla, kysyi ivallisesti "kävitkös taas nurkalla paskalla sen kanssa?"
Eilen kysyi "Meinasittekos kauankin asua tässä?"
Ahdistaa, mut naapurit haluavat meidät selvästikin pois. Olen sanonut asiasta vuokranantajalle ja hän sanoi hieman vaikeana, että ne nyt vaan on tottunut tuohon omistusasumiseen... Kuulemma edellinen osakas oli myynyt osakkeensa, koska kukaan ei halunnut asua vuokralla muutamaa kuukautta pidempään. Muut asukkaat ovat selvästi varakkaita ihmisiä, harrastavat siis systemaattista vuokralaisten poissavustamista taloyhtiöstä.
Kommentit (147)
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä ihmettä?
Olen asunut vuokralla viimeiset 12 vuotta. Helsingin keskustassa. Vanhassa arvokiinteistössä. IKINÄ ei ole ollut hankaluuksia kenenkään kanssa, vaikka suurin osa lienee omistuskämppiä ja minä vähemmistössä "vain" vuokralaisena.
Tuntuu joillekin nuo ongelmat ikään kuin kerääntyvän kuin rauta magneettiin, mistähän johtuu?
Nimimerkilllä hyvissä väleissä koko rapun kanssa, ja sitä paitsi mulle EI vittuilla :-)
Suosittelen tälle kirjoittelijalle matkaa metrolla Kontulaan ja koko päivän viettämistä siellä, tutustuen kerrostaloelämään. Voi sitten miettiä, että miksiköhän siellä Helsingin keskustan arvokiinteistössä sujuu niin hyvin naapureitten kanssa ja miksi on vähän haastavampaa jossain muualla.
Eikös niissäö vanhoissa arvokiinteistöissä ole aika paksut seinät ja hyvä äänieristys?
lappuilija kirjoitti:
Mikäs niissä nimettömissä niin ahdistaa? Vaikeahan se on tulla kasvotusten sanomaan jos ei tiedä tekijää mutta on huomannut häiritsevän ongelman/ongelma käyttäytymisen.
Heh,on se nyt asteen parempi ainakin kuin paikallislehden kommenttipalstalla huhuilla toruja naapureille, varmasti juu menee viestit perille sieltä toitottaen.
Tuo on taloyhtiökiusaamista, voit tehdä valituksen isännöitsijälle.
Lukematta muita kommentteja, kyllä tuo parveketupakointi on helvetinmoinen ärsyke. Oikeesti, se pilaa maineen.
Vierailija kirjoitti:
En ikinä muuttaisi taloon jossa kaikki muut ovat omistusasujia. Olet jo lähtökohtaisesti paljon epätasa-arvoisemmassa asemassa kuin muut.
Harva omistusasuja taas haluaa naapurikseen "vain" vuokralaista, eli vähemmän varakasta, nuorisoa yms.
Muuta pois. Vuokranantajan kannattaisi myydä osake sellaiselle joka siihen haluaisi itse muuttaa, ihan absurdia edes pitää sijoitusasuntoa tuollaisessa taloyhtiössä.
Aikaisemmassa taloyhtiöllä meni yhdellä vuokralaisia haukkuneella pasmat ihan sekaisin, kun ostimme eri asunnon samasta talosta. Kaiken lisäksi puolisoni valittiin saman tien hallitukseen. Tämä haukkuja itse olisi ollut halukas, jopa puheenjohtajaksi mutta kukaan muu ei häntä siihen koskaan kannattanut. Muutti lopulta pois. Me todennäköisesti jo vuokralla oltiin hyvätuloisimmesta päästä, mutta se ei välttämättä näkynyt ulospäin, kun säästimme sitä omaa asuntoa varten ja autokin oli ikivanha, lasten tarvikkeet ostin käytettynä, en ole koskaan ollut sellainen, joka ostelee kamalasti vaatteita jne. Laatua kyllä hankittiin, mutta yleensä sieltä, mistä edullisesti saa ja ei se laatu näkynyt ulospäin, kuten kukaan ei tiedä, että meillä oli ja yhä on mittatilaustyönä tehtyjä huonekaluja.
Ei kannata yrittää miellyttää enää yhtään. Tästä lähtien sanot kaikesta tuollaisesta ihan suoraan että jos tämä kiusaaminen ei lopu, niin olet poliisiin yhteydessä.
Asutte siis kerrostalossa? Monesko kerros?
Jokainen tupakoitkoon niin paljon, kuin huvittaa mutta please, ei sillä omalla parvekkeella. No miksi? Mä itse inhoan sitä tupakansavua mikä leijailee kakkoskerroksesta kolmoseen, ja joo pidetään parvekkeen ovea paljon auki.
Silloin, kun itse poltan, niin häippäsen ihan automaattisesti ulos, jottei haju häiritse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä ihmettä?
Olen asunut vuokralla viimeiset 12 vuotta. Helsingin keskustassa. Vanhassa arvokiinteistössä. IKINÄ ei ole ollut hankaluuksia kenenkään kanssa, vaikka suurin osa lienee omistuskämppiä ja minä vähemmistössä "vain" vuokralaisena.
Tuntuu joillekin nuo ongelmat ikään kuin kerääntyvän kuin rauta magneettiin, mistähän johtuu?
Nimimerkilllä hyvissä väleissä koko rapun kanssa, ja sitä paitsi mulle EI vittuilla :-)
Komppaan sinua. Asuin useita vuosia Kauniaisissa "omistuskerrostalossa" vuokralla. Ei koskaan ongelmia. Mukavat naapurit. Jos tuo on totta, niin nyt ketjuun on eksynyt kirjoitus jostakin 70-luvulta.
Sama! Asumme kivalla paikalla Pohjois-Helsingissä vuokralla talossa, jossa kaikki muut taitavat olla osakkeenomistajia. Eipä ole tullut mieleenkään, että tämä olisi jollekin ongelma. Kaikkien naapureiden kanssa kohteliaat ja ystävälliset välit. Kukaan ei koskaan ole kommentoinut mitään negatiivista, päin vastoin naapurit ovat kehuneet lapsiamme reippaiksi ja hyväkäytöksisiksi :)
Emme tupakoi, eivätkä vieraammekaan tupakoi parvekkeella. Meillä ei ole eläimiä. Välillä tullaan ja mennään yölläkin, ja pesukone on joskus mennyt epähuomiossa pitkälle ohjelmalle liian myöhään, lapset varmasti rämistelevät joskus alempiin kerroksiin kuuluvalla tavalla. Nuoremman lapsen ilta-/yöhuutoaikoinakaan kukaan ei koskaan sanonut mitään, vaikka itseä joskus hävetti!
Aiemmin (kaupungin)vuokratalossa asuessa itseä ahdisti naapureiden tupakoiminen, koiranpaskakasat pihalla ja roskiskatoksen väärinkäyttö (tyhjät kierrätysastiat, katoksen lattioille raahatut huonekalut ym). Mitään näitä haittoja ei esiinny nykyisessä yhtiössä, eikä todellakaan tulisi mieleen alkaa itse pilaamaan yhteistä asuinympäristöä.
Meitä syytettiin siitä, että meidän koira haukkuu kaikki päivät. Olin aika yllättynyt, sillä meidän koira ei juuri hauku, vaan vänisee ( :D sellaista hiljaista vääävävääväävä-ääntä) jos jotain tahtoo ilmoittaa, mutta ei sillä ole tapana äännellä turhia. Naapurin koira kyllä haukahtelee satunnaisesti _jos_ kovempi ääni kuuluu rappukäytävästä, mutta ei todellakaan räkytä eikä häiritse millään tavalla.
Lainasin miehen metsästävältä sedältä nauhoittavan ja äänittävän riistakameran, ja pistin sen nauhoittamaan asuntoamme päivisin. Parina päivänä ei kuulunut mitään ääniä, koirammekin vain nukkui ja vähän pyöritteli palloa, jossa oli sisällä naksuja.
Yhtenä päivänä kuvalta näkyi, kun koiramme nukkui sohvalla, ja silloin alkoi kuulua rappukäytävästä paukutus ja ilmeisesti naapurin ovenkahvan rämppäys. Ja silloin alkoi myös naapurin koiran haukunta. Meidän koira heräsi ja meni eteiseen ihmettelemään, mutta se ei haukkunut (ei kuulunut ääntä ja koiran suu oli kiinni), vaikka näytti vähän pelokkaalta. Koputtelu ja rämppäys ja haukkuminen jatkui.
Selvittelimme asiaa ja kävi ilmi, että yläkerran naapurissa asuva ilmeisesti muistisairaudesta kärsivä vanha mies oli käynyt "tervehtimässä" naapurin koiraa koputtelemalla ovea. Naapurin koira pelkäsi hieman tätä rämppäystä.
Onneksi lainattiin se kamera, saatiin ratkottua tilanne kaikkien osalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä ihmettä?
Komppaan sinua. Asuin useita vuosia Kauniaisissa "omistuskerrostalossa" vuokralla. Ei koskaan ongelmia. Mukavat naapurit. Jos tuo on totta, niin nyt ketjuun on eksynyt kirjoitus jostakin 70-luvulta.
Sama! Asumme kivalla paikalla Pohjois-Helsingissä vuokralla talossa, jossa kaikki muut taitavat olla osakkeenomistajia. Eipä ole tullut mieleenkään, että tämä olisi jollekin ongelma. Kaikkien naapureiden kanssa kohteliaat ja ystävälliset välit. Kukaan ei koskaan ole kommentoinut mitään negatiivista, päin vastoin naapurit ovat kehuneet lapsiamme reippaiksi ja hyväkäytöksisiksi :)
Emme tupakoi, eivätkä vieraammekaan tupakoi parvekkeella. Meillä ei ole eläimiä. Välillä tullaan ja mennään yölläkin, ja pesukone on joskus mennyt epähuomiossa pitkälle ohjelmalle liian myöhään, lapset varmasti rämistelevät joskus alempiin kerroksiin kuuluvalla tavalla. Nuoremman lapsen ilta-/yöhuutoaikoinakaan kukaan ei koskaan sanonut mitään, vaikka itseä joskus hävetti!
Aiemmin (kaupungin)vuokratalossa asuessa itseä ahdisti naapureiden tupakoiminen, koiranpaskakasat pihalla ja roskiskatoksen väärinkäyttö (tyhjät kierrätysastiat, katoksen lattioille raahatut huonekalut ym). Mitään näitä haittoja ei esiinny nykyisessä yhtiössä, eikä todellakaan tulisi mieleen alkaa itse pilaamaan yhteistä asuinympäristöä.
Näyttää siltä, että niille jotka juuri ja juuri kykenevät maksamaan omaa asuntoaan jossain lähiössä on tärkeää olla nimenomaan omistusasuja ja tehdä hajurakoa vuokralaisiin. Arvoalueilla/taloissa asuvilla on itsetuntoa ja rahaa muutenkin eikä omistusasumisen korostaminen ole mikään juttu.
Mekin asuimme hetken aikaa vuokralla taloyhtiössä, jossa suurin osa muusta porukasta oli iäkkäämpää omistusasujaa. Oli riemukasta 😂 Tehtiin vaikka mitä väärin, oli hirveätä jumputusta ja meteliä hiljaisuuden jälkeen, äänekkäitä juhlia viikonloppuisin jne. Tosin todellisuus oli sitten vähän vähemmän värikäs, hiljaisuuden jälkeen meillä oli jo aika hiljaista, koska arkisin olimme käytännössä aina jo sängyssä klo 22 mennessä ja viikonloppujuhlista ei tietoakaan, koska emme juo alkoholia laisinkaan. Vuokraisäntä ei onneksi hirveästi piitannut niistä muutamasta huomautuskirjeestä, joita hänellekin meni ja itse soitin isännöintitoimistoon ja kerroin tästä ongelmasta, että meistä valitetaan ihan ilkeyttään - en tiedä miten asia siellä hoidettiin, mutta valitukset loppuivat, mutta loppuivat samalla ne vähätkin naapurit, jotka vastaantullessa tervehtivät.😂 Nyt asumme omakotitalossa, luoja että muutto tuosta helvetinyhtiöstä oli elämäni paras päivä.
Ja joku oli tuolla aikaisemmin kirjoittanut noista säännöistä, että osakkaan sana = säännöt. Tai jotain vastaavaa. No ehkäpä ei ihan noin suoraviivaisesti, säännöt on ne, jotka on ihan kirjallisesti olemassa - muutenhan jokainen voi alkaa ihan mielivaltaisesti keksiä jonkun "säännön" joka pikku asiaankin, josta sattuu mielensä pahoittamaan.
Valittakaa naapureistanne isännöitsijälle. Se on taho joka mahtaa asialle jotakin. Kertokaa hänelle kaikki. Menkää vuokraisännän kanssa yhdessä käymään hänen luonaan. Eiköhän rauha palaa sitten siihenkin taloon. Jos ei heti, niin kohta.
Kyllä tuo nauhoittaminen on aika naurettavaa touhua. Sillä ketä syyttää jotain jostain on velvollisuus näyttää toteen että asia on niin mitä sanoo. Tietenkin aina joku voi valehdella tai liioitella. Tämän takia isännöitsijän pitääkin aina kuulla myös sitä "syytettyä" ja jos syytetyn mukaan hän ei ole syyllistynyt niihin asioihin mistä valitetaan taloyhtiön on selvitettävä miten asiat on. Siihen on monta tapaa. Esim. koiran haukkumisten ongelma on melko helppo selvittää sillä että kutsutaan taloyhtiön toimesta joku PUOLUEETON todistaja esim. vaikka huoltomies joka käy aina välillä rapussa kuulostelemassa haukkuuko siellä koira. Jos koira haukkuu usein se varmaan kuuluisi myös melkein aina näillä käynneillä. Jos joku koira haukkuu on aika selvittää kenen koira. Ja koirien hakunnassakin, se kuuluu vielä niihin normaaleihin kerrostaloääniin että koira haukkuu joskus, esim. kun joku tulee asuntoon. Se, että koira haukkuu tuntikausia päivisin tai öisin ei taas kuulu normaaleihin ääniin. Sinänsä aika naurettavaa tuo ap:n tilanne.
Se että joku valittaa ja puhuu paskaa päin naamaa on itse asiassa hyvä kun voi sitten tehdä asiat selväksi ja sanoa miten asiat on. Oudompaa olisi sellainen tilanne että kukaan ei sano mitään mutta joku sitten yrittää selän takna mustamaalata ja puhua paskaa niin että ei edes pääse puolustautumaan. Paitsi mitä siitä sitten. Jos joku ihminen on mielestäni hullu tai inhottava niin ei ainakaan itseäni hetkauta pätkääkään mitä se musta ajattelaa eikä edes mitä juttuja levittelee sillä nekin jotka uskovat vain jotain huhupuheita ovat itse yhtä hulluja. Tällaisiin naapureihin voi suhtautua kuin ilmaan.
Vierailija kirjoitti:
Me asumme omistustalossa ja täytyy myöntää, että kyllä se ainoa vuokralainen ottaa vähän kaaliin. Ei koskaan osallistu talkoisiin, laskee vettä ihan sielunsa täydestä, kun hänen täytyy maksaa vain mitättömän pieni kiinteä vesimaksu. Kulkee pihalla niin että nurmikko kärsii.
Eli talossamme on tavallaan kuin "aukko", jonka kanssa ei voi keskustella mistään taloon liittyvistä asioista, maksuista tai käytännön asioista, eikä hänen tarvitse osallistua mihinkään vaikka asiat koskevat häntäkin.
Vähän vaikea samaistua tuohon sinun ongelmaasi ja näkökulmaasi, mutta koetetaan...
- Taksinkäyttäjille on syytä vittuilla ihan sen takia, että he eivät käytä itse omistamaansa autoa, vaan maksavat sen sijaan käyttämästään palvelusta pienen osan auton hinnasta. Sama pätee myös kaikkiin junamatkustajiin, sekä niihin jotka eivät omista yksityislentokonetta.
- Kaupasta maitoa ostavat ovat alempaa luokkaa kuin ne, jotka itse omistavat lehmän, ja käyttävät vain sen oman eläimensä maitoa. Sama koskee muitakin elintarvikkeita.
- Ravintola- ja hotellipalvelujen käyttäjät ovat samalla ilmiselvällä logiikalla toisen luokan kansalaisia.
Joo, kyllä noin voi joku hyvinkin ajatella. Ymmärrän logiikan.
Mistä tiedät, ettei koiranne hauku yksin ollessaan? Meillä oli aikoinaan naapuri, joka pyysi ilmoittamaan, jos koiransa haukkuu heidän poissa ollessaan. Kun koira sitten räkytti ja ulvoi jatkuvasti päivisin, ilmoitin asiasta naapurille. Tämä ei sitten asiaa uskonutkaan, koska oli joskus jäänyt oven taakse kytikseen, eikä koira ollut haukkunut. Hankki kuitenkin videokameran, jolla oli hauveliansa kuvaillut päivänä muutamana. No totuus paljastui sitten hänelle ja kovin oli nolona tämän jälkeen. Suosittelen videoimaan koiran touhuja sen jäädessä yksin kotiin, jos ette usko sen haukkuvan. Kävelette villasukat jalassa, mutta oletteko kanta-astujia? Se nimittäin kuuluu taatusti alakertaan, jos näin on. Suihkussa käymisestänne valitettu, mihin vuorokaudenaikoihin tapaatte käydä suihkussa? Parveketupakointi, tarvitseeko tästä nyt edes kommentoida, pitäisi jokaisen tupakoivankin ymmärtää sen häiritsevän naapureita. Jos haluat olla naapureiden kanssa hyvissä väleissä ja että perheestäsi pidetään, on omien käytöstapojen ja asenteen oltava kunnossa ja osattava huomioida muut ihmiset. Paljon helpompi on tietysti etsiä vikaa naapureista, jotka ovat hulluja/ seniilejä/ salaliitossa keskenään tms. Eivät ihmiset siitä piittaa, asuuko joku vuokralla vai omistusasunnossa, jos omaa hyvät käytöstavat ja osaa huomioida myös naapurit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me asumme omistustalossa ja täytyy myöntää, että kyllä se ainoa vuokralainen ottaa vähän kaaliin. Ei koskaan osallistu talkoisiin, laskee vettä ihan sielunsa täydestä, kun hänen täytyy maksaa vain mitättömän pieni kiinteä vesimaksu. Kulkee pihalla niin että nurmikko kärsii.
Eli talossamme on tavallaan kuin "aukko", jonka kanssa ei voi keskustella mistään taloon liittyvistä asioista, maksuista tai käytännön asioista, eikä hänen tarvitse osallistua mihinkään vaikka asiat koskevat häntäkin.
Vähän vaikea samaistua tuohon sinun ongelmaasi ja näkökulmaasi, mutta koetetaan...
- Taksinkäyttäjille on syytä vittuilla ihan sen takia, että he eivät käytä itse omistamaansa autoa, vaan maksavat sen sijaan käyttämästään palvelusta pienen osan auton hinnasta. Sama pätee myös kaikkiin junamatkustajiin, sekä niihin jotka eivät omista yksityislentokonetta.
- Kaupasta maitoa ostavat ovat alempaa luokkaa kuin ne, jotka itse omistavat lehmän, ja käyttävät vain sen oman eläimensä maitoa. Sama koskee muitakin elintarvikkeita.
- Ravintola- ja hotellipalvelujen käyttäjät ovat samalla ilmiselvällä logiikalla toisen luokan kansalaisia.
Näin juuri. Erityisen halveksittavia ovat lisäksi ne, jotka väittävät omistavansa asuntonsa, vaikka asunto onkin lainalla hankittu.
Mistä tulikin mieleen, että esitänkin seuraavassa yhtiökokouksessa porraskäytävän nimitauluun otettavaksi käytäntöön värikoodausjärjestelmän: Sinisellä värillä saavat nimensä tauluun ne, joilla asunto on omalla rahalla hankittu ja velaton. Punaisella ne, joilla on asunnon koko hinta velkaa, ja siitä väriä muutetaan violetin kautta siniseen päin sitä mukaa kuin asuntovelat on maksettu. Vuokralla asuvien nimet tauluun paskanruskealla.
Tästä on sekin etu, että palotilanteessa pelastushenkilökunta tietää suoraan jo nimitaulun perusteella, missä asunnoissa asuu ensin pelastettavia ensi luokan kansalaisia. Myös poliisi osaa jo nimitaulusta päätellä, mistä asunnosta kannattaa etsiä hamppuviljelmää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin juuri. Erityisen halveksittavia ovat lisäksi ne, jotka väittävät omistavansa asuntonsa, vaikka asunto onkin lainalla hankittu.
Mistä tulikin mieleen, että esitänkin seuraavassa yhtiökokouksessa porraskäytävän nimitauluun otettavaksi käytäntöön värikoodausjärjestelmän: Sinisellä värillä saavat nimensä tauluun ne, joilla asunto on omalla rahalla hankittu ja velaton. Punaisella ne, joilla on asunnon koko hinta velkaa, ja siitä väriä muutetaan violetin kautta siniseen päin sitä mukaa kuin asuntovelat on maksettu. Vuokralla asuvien nimet tauluun paskanruskealla.
Tästä on sekin etu, että palotilanteessa pelastushenkilökunta tietää suoraan jo nimitaulun perusteella, missä asunnoissa asuu ensin pelastettavia ensi luokan kansalaisia. Myös poliisi osaa jo nimitaulusta päätellä, mistä asunnosta kannattaa etsiä hamppuviljelmää.
Tämä oli hyvä! XD
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata yrittää miellyttää enää yhtään. Tästä lähtien sanot kaikesta tuollaisesta ihan suoraan että jos tämä kiusaaminen ei lopu, niin olet poliisiin yhteydessä.
Ihan ohiksena, mitä luulet poliisin tällöin tekevän?
Luuletko että poliisi on joku aikuisten erotuomari joka sitten soittelee tuhmille ja sovittelee riitoja? Ihan oikeasti nyt!
Mulle mun naapurin aivoitukset ei merkkaa yhtään mitään. Jos ollaan ystävällisiä olen ystävällinen takaisin ja jos ollaan neutraaleja ollaan neutraaleja takaisin ja jos ollaan kusipäitä niin... mutta ei noista ota selvää niin en hukkaa ajatuksiani naapureihin. Ja ap sun naapurit kuulosti ihan mt väeltä, oikeesti ketkä aikuiset ihmiset harrastaa esim. valehtelua tai mustamaalaamista. Jos olisin sinä en välittäis pätkääkään ja idioottimaisiin syytöksiin sivaltaisin aika pahasti takaisin. Mullakin oli kusipää naapurit mutta jos olisin tykännyt itse asunnosta se olisi ehkä harmittanut mutta kun asuntokin oli aivan kamala muutin nopeasti pois. Ikinä en muuttaisi kenenkään kusipään takia pois jos asunto olisi muuten hyvä ha paikka se missä haluaisin asua.