Mitä sanoisit kiusatun lapsesi opettajille ?!
Neuvoja, ehdotuksia. Ei ole opettajilla helppoa, ehkä osaamme antaa heille ideoita.
Minä ehdottaisin enemmän ryhmäytymis- ja tutustumisleikkejä alussa...
Kommentit (7)
Kiusaajat omaan luokkaansa, ko. luokan opelle tuplapalkka.
Kiusaaminen näkymään arvosanoissa.
Kiusaajat siirretään toiseen luokkaan, toiseen kouluun. Ei kiusattua, niinkuin meidän tapauksessa kävi. Eli oli pakko tehdä.
No tottakai av-mammojen lapsia kiusataan, kun joutuvat pukeutumaan Prisman lastenvaatteisiin ja ovat ylipainoisia.
Minua kiusattiin jatkuvasti eskarissa ja 1. luokalla samojen ihmisten toimesta. 2. luokalla otin ohjat omiin käsiini ja pari kuukautta vietin itse kiusaten kiusaajiani. Tilit tasaantuivat ja meistä tuli kavereita.
Älkää opettako lapsianne liian herkiksi.
Kenelle valitat jos kiusaaja on opettaja? Minua ei muut kiusanneet mutta yksi opettaja teki poikkeuksen. Kyllähän monillle nauretaan takanapäin ja päin naamaakin. Mutta se on ihan normaalia lasten elämässä. Ei siitä pidä mitään välittää. Silloin se loppuu. Erästä poikaa nimitettiin paperiksi. Äiti siitä suuttui mutta ei poika ottanut sitä miksikään.
.
Tää menis enemmänkin viestiksi rehtoreille ja OAJ:lle. Koulu ei voi ummistaa silmiänsä välitunneilla ja oppilaiden sosiaalisista suhteista.
esim. pihalla on jalkapallokenttä ja pari palloa. Samat pojat käyvät aina ekana varaamassa pallon, jolloin pihalle jää aina niitä, jotka mielellään pelaisivat, mutta eivät itse löydä keinoja mukaan pääsemiseksi. Mitä jos: pihalla olisi enemmän aikuisia ja seinällä lista kaikista halukkaista pelaajista? Opettaja jakaisi joukkueet ja kaikki halukkaat pääsisivät pelaamaan ja arkoja kannustettaisiin tulemaan mukaan. Ehkä vuosien saatossa yhteisen pelin tiimellyksessä olisikin jo ryhmäydytty niin, että kiusaaminen vähenisi? Tämä vaatii opettajan työnkuvan muuttamista, tai eri ammattikunnan edustajien palkkaamista kouluihin.
esim. oppilas on poissa koulusta ja opettajan mukaan läksyt täytyy kysyä kavereilta. Oppilaalla ei kuitenkaan ole ketään keneltä kysyä tai kysyttäessä annetaan tahalleen väärät läksyt... Mitä jos opettajan työtehtäviin kuuluisi läksyjen ilmoittaminen wilmassa? Vähentää kiusatun stressiä ja tasa-arvoistaa oppilaat, kaikki saavat saman tiedon samasta lähteestä.
Eihän luokassanne ketään syrjitä välitunneilla, ja jokainen saa esim. vastata ilman että joku dissaa. Käytännössä toivon että jos joku dissaa toisen vastausta, häiriköi tai muuten ilkeästi vinoilee, siihen puututaan hyvin SELVÄSTI ja konkreettisesti. Esim. huomauttamalla vakavasti ja siirtämällä toiseen paikkaan istumaan, ja jos käytös jatkuu niin herkästi jälki-istuntoa tms. Nollatoleranssi. Tiedän että tämä on paljon toivottu, teidän työnne ei ole helpoimpia.
Toivon myös että ryhmätöissä opettaja muodostaa ryhmät niin että klikit rikkoutuvat. Kaikilla ei ole bestistä luokassa. Särkee sydäntä olla ulkopuolinen kuukausi toisensa jälkeen.
Toivon että keskustelette mikä on kiusaamista. Mikä on kiusaamista netissä. Mikä on tilanteessa sivullisten vastuu. Miksi dissaaja dissaa. Kuka uskaltaa puuttua dissaamiseen. Oppilaat, käsi ylös, kuka puuttuu dissaamiseen jos sellaisen huomaa kohdistuvan johonkin henkilöön kerta toisensa jälkeen? Miten puutut siihen?
Kun ihmistä kiusataan pitkän aikaa, hän herkistyy ja alkaa saada fyysisiä oireita dissaustilanteissa. Sen peittämiseen menee energiaa. Se ei ole helppoa. Se on h e l v e t t i ä.
Tehkää kaikkenne että lapset saavat opiskella rauhassa. Kiitos!