saako teidän lapset riehua kotona?
Hei!
annatteko lapstenne juosta kotona ja hyppiä? kävin kylässä eräässä paikassa ja perheen poika hyppi koko ajan.
itse en hyväksy tällaista kotona.miten muilla?
Kommentit (28)
Ehkä meillä on sitten rauhallisemmat lapset tai meillä ollaan vähän " tiukkiksia" tuon riehumisen suhteen, mutta ei meillä kyllä saa sohvilla juosta tai sängyssä hyppiä. Eivät kyllä sitä edes yritä koska tietävät, että siitä tulee sanomista. Meillä saa muuten riehua tai leikkiä vauhdikkaasti silloin kun touhu pysyy järkevänä eikä kukaan loukkaa tms.
Lapset on 6v, 5v ja 1v4kk joten menoa riittää.
Juokseminen meillä on kielletty (tai se yritetään kieltää) koska lattiat ovat osittain kiveä ja näinollen liukkaat... eikä ole kiva sitä kuuppaa kilauttaa kivilattiaan :D
Sängyssä meillä ei saa hyppiä, mutta sen lapset tietävät eivätkä sitä edes yritä tehdä.
Majoja rakennetaan usein ja lempipuuhaa on matkia eläinten liikkeitä hyppien, kiemurrellen, hiipien jne. Siitä saadaan pitkäksi aikaa puuhaa ja liikettä.
Desibelit meilläkin nousevat varsinkin iltaisin väsyneenä sietorajan yli joten silloin täytyy hillitä muksuja. Meillä kuunnellaan paljon musiikkia ja lauletaan lasten kanssa lujaa mutta sitten kun menee huudon puolelle vihelletään peli poikki ja mennään vaikka piirtämään hetkeksi!
Kylässä ja jos kotiin tulee vieraita niin silloin ei tietenkään riehuta. Onhan tämä koti MYÖS meidän aikuisten ja meidänkin pitää viihtyä!
riehua kotona sopivana ajankohtana ja kohtuuden rajoissa. Mm. meidän vanhempien suuri sänky on lapsille luvallinen paikka pomppia, tehdä kuperkeikkoja ja harjoitella rajumpaa liikuntaa. Mutta riehumisen pitää loppua kun jompi kumpi meistä vanhemmista sanoo niin tai jos alkaa mennä overiksi. Toista ei myöskään saa riehuessa satuttaa. Monen mielestä varmasti tuo sänky ei ole sopiva paikka riehumiselle, mutta paikka on ainutlaatuinen ja oivallinen tällaisen liikunnan harrastamiseen ja toistaiseksi lakanat ym. ei ole olleet erityisen sekaisin.
Meillä ei kuitenkaan saa riehua eikä mekastaa silloin kun on vieraita, eikä esim. vähän ennen nukkumaan menoa. Säännöistä ja vanhempien komentamisesta pidetään kiinni eikä ongelmis ole ollut. Kontrolloitu riehuminen on eri asia kuin rajaton mellastaminen.
ja vilkkaista lapsista, että vilkkaitakin lapsia on hyvä tulevaisuutta varten opettaa rauhoittumaan välillä ettei mene aivan levottomaksi riekkumiseksi. Toisaalta erityisesti vilkas lapsi varmasti tarvitsee vauhdikasta touhuamista ja tekemistä, johon häntä on syytä ohjata ja näyttää miten missä ja milloin voi juosta, kiipeillä, hyppiä ja telmiä. Ja kun vauhti kiihtyy liikaa niin lapsi on syytä pysäyttää kokonaan ja rauhoittaa.
R. Cacciatore sanoi luennollaan että poikalapset tarvitsevat välillä sitä, että heidät pysäytetään napakalla fyysisellä kosketuksella/otteella, kyykistytään alas lapsen tasolle katsekontaktiin ja puhutaan matalalla päättäväisellä äänellä, että asia menee perille. Uskon tämän tehoavan normaaliin, terveeseen joskin vilkkaaseenkin poikalapseen.
Jo pienikin lapsi ymmärtää selkeää puhetta kunhan vain huolehditaan siitä että lapsi keskittyy kuuntelemaan.
Rauhallisia lapsia on mielestäni hyvä kannustaa liikkumaan rajumminkin ja vilkkaita taan on hyvä pysäyttää rauhoittumaan. Ei ole lapsen etu että hän saa mellastaa ylikierroksilla kenenkään rajoittamatta.
Ja ap:n kanssa olen samaa mieltä kyllä siitä ettei ole kiva mennä kylään jossa lapsi riehuu ja mellastaa jatkuvasti ja rajattomasti. Tai että tällainen perhe tulee omaan kotiin kylään ja meno on samaa rajatonta riehua.
että ymmärrän kyllä, että yksi- tai kaksilapsisessa perheessä vielä voikin riehua sisällä, mutta kunlauma kasvaa, niin riskitkin kasvaa. Ja ymmärrän sen, ettei kaikilla ole mahdollisuutta passitaa lapsia pihalle riehumaan ja silloin ei paljon jää vaihtoehtoja, mutta esim meillä on koko asuinalueen ympäristö mitä ihantellisinta lasten touhuille, liikkumaan opettelemiselle ja riehumiselle ja tällöin ei tosiaankaan ole homma eikä mikään pukea päälle ja lähteä hakemaan vaikka naapursta riehukaveria metsään pomppimaan. Äärettömän harvoin on tarvinnut kahta kertaa kehoittaa uloslähtemään jos meno äityy ylivilliksi (mitä helposti tapahtuu vilkkaiden viikareiden kanssa)...Meillä kun on vielä kolme pientä hoitolasta (1-2v), jo ihan heidänkin turvallisuutensa vuoksi pyritään ohjaamaan riekkumiset pihalle ja hyvin on toiminut tähän asti. Toisaalta, mitä mä pidän riehumisena (päätöntä juoksemista, hyppimistä kiljumista, tönimistä yms), voi toisen mielestä olla normaalia leikkiä, mutta aika paljon meilläkin saa sisällä touhuta =)
-> eli kuten useat edelleä, jos riehuminen ei pidä sisällä rikkomisia, heittelelyjä, toisten ja itsensä vahingoittamista ja kirkumista/kiljumista/huutamista, niin meillä SAA riehua!!
Eli tyttö sekä poika molemmat leikkivät välillä juoksuleikkejä, välillä se on hippaa, välillä päätöntä juoksua energioiden purkamiseen.
Hyppivät ja pomppivat, pyörivät ja hyörivät, sängyssä ja/tai lattialla.
Kyllä kotona pitäisi joka lapsella olla lupa purkaa energiaansa.
Kun tulee vieraita tai kun ollaan vierailla, säännöt on erit.
Jopa vilkkaat lapset ymmärtää ja oppivat säännöt, se on varmaa. Pitää vaan olla päättäväinen itse ja opettaa.
Nimimerkein. suhteellisen vilkkaan pojan äiti, jonka poika kuitenkin osaa rauhoittua tarvittaessa.
Insinööriäiti:
Meillä saa riehua, sitten rajoitetaan jos meteli nousee liikaa tai vaarana on itsensä/toisten vahingoittaminen (ja tietenkin vieraiden kanssa pitää voida keskustella). Meillä varmaan tässä liikunnallisten toimien harrastamisessa sisällä todella joustava linja. Kotoa löytyy sisältä myös mm. trampoliini, liukumäki ja lisäksi rullaluistimet vielä sisällä käytössä niin kauan kuin niitä ei vielä viedä ulos (odottavat lumien sulamista). Lisäksi löytyy koripalloteline seinältä sisällä ja pehmeitä palloja joita heitellä/potkia (tässä vessan ovi on hyvä maali ja useinmiten aikuiset maalivahtina), sekä hyppynaruja yms. Eli meillä ei pelkästään sallita lasten liikunta sisällä, vaan myös kannustetaan siihen. Monen monet kerrat meillä on sisällä ollut lasten juoksukilpailuja, temppuratoja ja aikuisten ja lasten tasapainoilutemppuja. Lisäksi lapset tykkäävät laittaa musiikin soimaan ja " tanssia" , joka kyllä muistuttaa enemmän hyppyjä ja riehumista.
En pidä sitä ollenkaan riehumisena, vaan lasten luontaisena tapana tyydyttää liikunnaan tarvettaan. Itse käsitän riehumisen tavaroiden paiskomiseksi, huutamiseksi jne.
Meidän tyttö 1v 11kk on hyvin energinen ja koska olen itse vähän laiska lähtemään ulkoilemaan (tyttö ulkoilee kyllä paljon päivisin hoitopaikassa), olisi ihan kohtuutonta kieltää tytöltä juokseminen yms. sisällä, koska missäs hän sitten purkaisi loputonta energiaansa? Hoidossa ei ilmeisesti saa juosta sisällä, koska tyttö monesti sanoo kotonakin " ei saa juosta sisällä" , mutta olemme sanoneet, että kotona saa. Itse asiassa hauskimpia yhteisiä leikkejä on juuri se, että juoksemme yhdessä asuntoa päästä päähän, lapsi edellä ja äiti/isä perässä ;) Tietysti täytyy katsoa, ettei matkan varrella ole pitkin lattioita tavaraa, johon voi kompastua.
En minäkään pidä jatkuvaa riehumista mukavana,kun joudun arkojen korvien takia käyttämään korvatulppia muutenkin.Mutta ihmettelen kovasti miten/millä estätte ylienergisen vilkkaan poika-taaperon riehumasta?yrityksistä huolimatta ei meillä ole onnistunut...Enkä voi seisottaa arestissa villejä poikiani (esikoinen 2v ja kuopus vasta 8kk)aamusta iltaan;sillä keinolla ei ainakaan pääse eroon ylimääräisestä energiasta :-).Lapset on tunnetusti kovin erilaisia,ja villi lapsi on varsin rasittava kasvattaa suht rauhallisille vanhemmille (jotka tosin ovat itsekin olleet aika riehakkaita lapsina).Minä olen laivaleski,joten joudun olemaan niin isä,kuin äitikin (sekä talkkari ja remonttireiska) mieheni ollessa laivalla puolet vuodesta,eikä minulla yksinkertaisesti riitä aika,eikä voimat jatkuvaan poikien rauhoitteluun (joka ei edes toimi).Meillä kun nuo kollit yllyttävät toinen toisiaan kiekumaan ja riehumaan :-).Kovasti haaveilen kolmannesta,jolla olisi mukamas rauhoittava vaikutus isoveljiin,mutta taitaa jäädä haaveeksi...