Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen jokseenkin yllättynyt siitä, miten koululiikunnan sisältö on vielä tänäkin päivänä eroteltu voimakkaasti sukupuolen mukaan.

12.04.2017 |

Tuollaista oli silloinkin, kun itse olin peruskoulussa. Tytöt jumppasivat, tanssivat jne. Pojat saivat pelata joukkuepelejä.

Yläkoulun liikuntatuntien sisältöä tämä.

Onko muiden lapsilla samanlaista?

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
12.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sitä mieltä, että liikkatunnit voisivat olla yhteiset. Mutta silti särähti tuo "pojat saivat pelata joukkuepelejä". Olen nainen ja oikein mielelläni jumppaan ja tanssin. Joukkuelajit olivat koulussa hirveäää pakkopullaa. Mielikuvissani meillä oli koko ajan lentopalloa ja koripalloa ja pesäpalloa. Futista harvemmin. Onneksi en "saanut" pelata niitä useammin... Lisää tanssia pojille! Vaikka zumbaa:)

Vierailija
2/33 |
12.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei meillä päin. 90-luvulla jo kun olin itse ylä asteella oli tytöillä ja pojilla samaa liikuntaa. Toki siis erillään mutta viikkosuunnitelma oli sama. Jalkapallot, pesäpallot jääpallot, slibandyt  ym. on pelattu koulun liikunta tunneilla.

Samoin pojat on tanssinut paritanssit. Nämä  tunnit oli poikien kanssa yhteiset pari kertaa vuodessa ja voi kauhistu kenen pariksi pääsi tai joutui.

Telivoimistelua, yleisurheilua, ja melkein kaikkia muitakin lajeja on kokeitu. Käytiin jopa nyrkkeilysalilla.

Joten ihmettelen suuresti jos jossain yli 25-vuotta minun ylä aste aikani jälkeen on jollain tytöillä vaan tanssia ja jumppaa liikunnassa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
12.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin alakoulun puolella on yhteiset liikkatunnit tytöillä ja pojilla. Yläkoulusta ei vielä kokemusta kun lapsi vasta 5:lla.

4/33 |
12.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä niiden tuntien ei edes tarvitsisi olla yhteiset tytöille ja pojille, vaan mieluummin sellaisia että sukupuolesta riippumatta olisi samat lajit molemmille. Tulisi jokaiselle jotain ja saisi kokeilla monipuolisesti eri lajeja.

Vierailija
5/33 |
12.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta. Epistä kaikille.

Vierailija
6/33 |
12.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietty tuohon voi vaikuttaa se, että useimmat pojat tykkäävät niistä peleistä ja monet tytöt tykkää, ettei aina ole pelejä.

Vierailija
7/33 |
12.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen sitä mieltä, että liikkatunnit voisivat olla yhteiset. Mutta silti särähti tuo "pojat saivat pelata joukkuepelejä". Olen nainen ja oikein mielelläni jumppaan ja tanssin. Joukkuelajit olivat koulussa hirveäää pakkopullaa. Mielikuvissani meillä oli koko ajan lentopalloa ja koripalloa ja pesäpalloa. Futista harvemmin. Onneksi en "saanut" pelata niitä useammin... Lisää tanssia pojille! Vaikka zumbaa:)

Minä en kannata yhteisiä liikuntatunteja ainakaan enään yläkoulu ikäisille. Ainakaan joukkuepeleissä. Pojilla sen verran enemmän kokoa, voimaa ja vauhtia jo ihan fyysisten ominaisuuksien takia että aremmat ja ei niin liikunnalliet tytöt jäisivät jalkoihin. Osa tytöistä pärjäis varmaan ihan hyvin poikien seassa mutta ei lähellekkään kaikki. Siksi urheilussa on yleensäkkin naisten ja miesten sarjat.

Vierailija
8/33 |
12.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kyllä meilläkään ollut tuollaisia eroja - mistä löytyy?

Kuulostaa siltä, että siellä on joku yksittäinen hihhuli keksinyt että tanssi ois kiva juttu. Eikä onneksi ole niin pitkälle mennyt, että sitä pitäisi pojillekkin tuputtaa.

Vierailija
9/33 |
12.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä. Nyrkkeily varsinkin pitäis kokonaan laittaa kaikki samaan sarjaan ja ei mitään painoluokkia.

Vierailija
10/33 |
12.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala-asteella olivat sekaisin tytöt ja pojat. Monipuolisesti urheilivat.

Nyt yläasteella ja on tuo jako tytöt ja pojat. Epäilen, että jako johtuu täysin murrosiästä ja kasvusta. Monipuolista se liikunta on silti. Saavat myös itse vaikuttaa jonkin verran sisältöön ja silloin tytöt tanssii ja pojat pelaa jalista.

Oli niillä kerran yhteinen tanssitunti ja pojista vain kaksi oli paikalla.

Vierailija
11/33 |
12.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän niitä perseitä oli kiva kyyläillä joskus satunnaisesti kun yläasteella sattui yhteisliikuntaa olemaan.

12/33 |
12.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kyllä meilläkään ollut tuollaisia eroja - mistä löytyy?

Kuulostaa siltä, että siellä on joku yksittäinen hihhuli keksinyt että tanssi ois kiva juttu. Eikä onneksi ole niin pitkälle mennyt, että sitä pitäisi pojillekkin tuputtaa.

Oudolta kyllä tuntuu noiden liikuntatuntien sisältö. Tosi usein on kuulemma myös telinevoimistelua. Opettajalla on itsellään telinevoimistelutausta. Pari tyttöä tykkää noista tunneista, kun harrastavat itsekin voimistelua, muita ei pahemmin kiinnosta. Ihan eri juttu, jos olisi jokusen kerran noita "tyttöjen" lajeja mutta liika on liikaa.

Vierailija
13/33 |
12.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta olisi ollut hirveää olla liikuntatunneilla poikien kanssa, etenkin yläasteella. Pojat olivat jo päätä pidempiä ja fyysistä voimaa riitti, olisin saman tien jäänyt jalkoihin.

Vierailija
14/33 |
12.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisi olla hyvä jos liikkatunneilla olisi kaksi vaihtoehtoa, esim jumppa ja joku peli, ja näistä saisi sitten itse valita kumpaan menee.

Vierailija
15/33 |
12.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämähän sen koko sukupuolineutraalin koulutuksen pointti oli, että tytöillä ja pojilla ei olisi erilaisia tunteja vaan kaikille samaa. Silti av:lla on huudettu ja märisty sitä vastaan.

Vierailija
16/33 |
12.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli meidän tyttöjen pakko pelata ringetteä, jalkapalloa, pesistä ym. muttei kiinnostanu. Jalkapallossa oli kiva olla maalivahti. Seisoi vain. Muutama likka uskalsi hypätä kyljelleen maahan estääkseen palloa. Ittellä ei hitokseen kiinnostanu kun vaan telinevoimistelu. Pukkihyppely ja tramppa oli jees sillon -90 luvulla.

Vierailija
17/33 |
12.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olisin tappanut itseni jos kaiken muun haukun ja pilkan ja naurun ja käpälöinnin lisäksi olisi liikkatunneillakin oltu sekaryhmissä.

Vierailija
18/33 |
12.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisi olla hyvä jos liikkatunneilla olisi kaksi vaihtoehtoa, esim jumppa ja joku peli, ja näistä saisi sitten itse valita kumpaan menee.

Mistä opettajat molempiin lajeihin. Vai olisko peli poikien open johdolla poikien kanssa ja jumppa tyttöjen open kanssa. Johtais siihen että poiken peleissä olis max pari tyttöä ja tyttöjen jumpassa ei yhtään poikaa.

Kaikkien oppilaiden pitäisi saada mahdollisimman monipuolisesti tutustua erilajeihin. Ei muuten voi edes tietää mistä tykkää.

Vierailija
19/33 |
12.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän niitä perseitä oli kiva kyyläillä joskus satunnaisesti kun yläasteella sattui yhteisliikuntaa olemaan.

Juuri tämän takia kannatan erillisiä liikuntatunteja. Osa meistä tytöistä joutui joka kerta, kun oli yhteistä liikuntaa, epäasiallisen huutelun ja kähmimisen kohteeksi. Opettajia ei tietenkään kiinnostanut puuttua asiaan. Saisitte kaikki perverssit hävetä, ja välinpitämättömät opettajat myös.

Vierailija
20/33 |
12.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta oli hyvä, että on erikseen. Jotakin satunnaista yhteistä voi olla mutta pääsääntöisesti erikseen. Jossakin sählyssäkin pojat ottavat sen niin hirveällä raivolla, että hennommat ja pienemmät tytöt jää jalkoihin.  Vieläkin muistan miten polttopallossakin oli ikävää kun pojat heittivät palloa niin kovaa, että sattui.

Monipuolisuutta saa olla mutta sukupuolet erikseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kuusi