Olen jokseenkin yllättynyt siitä, miten koululiikunnan sisältö on vielä tänäkin päivänä eroteltu voimakkaasti sukupuolen mukaan.
Tuollaista oli silloinkin, kun itse olin peruskoulussa. Tytöt jumppasivat, tanssivat jne. Pojat saivat pelata joukkuepelejä.
Yläkoulun liikuntatuntien sisältöä tämä.
Onko muiden lapsilla samanlaista?
Kommentit (33)
Minua vitutti kaikki korikset, fudikset ja muut joukkuepelit liikunnassa. En edelleenkään nyt aikuisiässä ole pätkän vertaa kiinnostunut kyseisistä lajeista, ja lätkää en seuraa ikinä. Tylsää paskaa. Sen sijaan olin taivaissa, kun kerran sai ottaa valinnaiseksi tanssin. Katkeroiduin, koska se oli vain yksi mahis saada tehdä sitä mistä oikeasti nautin. Tanssia olen harrastanut ja harkinnut harrastuksen pariin palaamista. No, onneksi koululiikunta on lopullisesti historiaa ja saan tanssia loppuelämäni ajan.
Ilmeisesti en kuitenkaan ole NIIN jätkämäinen kuin joskus luulen olevani.^ Tosin autoista tykkään <3
Erikseen joo ne liikkatunnit, mutta miksi tytöille ei ole mahdollista pelata joukkuepelejä?
Ei ole varmastikaan joka koulussa näin suppea valikoima liikuntalajeja kuin meillä, mutta monipuolsempaa saisi tosiaan olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän niitä perseitä oli kiva kyyläillä joskus satunnaisesti kun yläasteella sattui yhteisliikuntaa olemaan.
Juuri tämän takia kannatan erillisiä liikuntatunteja. Osa meistä tytöistä joutui joka kerta, kun oli yhteistä liikuntaa, epäasiallisen huutelun ja kähmimisen kohteeksi. Opettajia ei tietenkään kiinnostanut puuttua asiaan. Saisitte kaikki perverssit hävetä, ja välinpitämättömät opettajat myös.
Tuskinpa perseiden kyyläily kovinkaan perverssiä 14-vuotiaalle on.
Meillä oli muutaman kerran liikuntapäiviä ylä-asteella joiden aikana sai kokeilla erilajeja. Minä sitten ilmottauduin ratsastamaan ja odotin sitä. Sitten meidän liikunnanope ilmoitti ettei käy. Pojilla poikien harrastukset kuten paini, koripallo, jääpallo, yleisurheilu... Ei mitään tyttöjen lajeja.
Hieman ihmetytti ja ärsytti...
T:Keskiviivan Mies.
Vierailija kirjoitti:
Voisi olla hyvä jos liikkatunneilla olisi kaksi vaihtoehtoa, esim jumppa ja joku peli, ja näistä saisi sitten itse valita kumpaan menee.
Taitaa kuitenkin kouluissa olla opetussuunnitelma noudatettavana. Vaikka olisikin kaksi opettajaa, lasten ei voi aina antaa valita mitä tekevät, silloin he eivät välttämättä harjoittele kaikkia opsin vaatimia asioita. Toki varmasti jotain valinnaisuutta on silloin tällöin mutta eikö se idea monipuolisuudesta katoa jos saa aina valita vain sen mistä eniten tykkää. Kokeilemalla rohkeasti myös niitä ei niin tuttuja lajeja saattaa löytää uusia itseään kiinnostavia juttuja.
Minun lapseni kävivät kansainvälisen koulun. Liikuntatunnit yhteiset sekä tytöille että pojille. Mitään häirintää ei koskaan esiintynyt; joissain kouluissa vielä kunnioitetaan sekä opettajia, muita koululaisia että vanhempia ja käyttäydytään kaikin puolin hyvin.
Vai mitä tuumaatte, kun yläasteikäinen poika rientää avaamaan minulle oven käydessäni koululla ja toivottaa: "Good morning, Mrs. Xxxxx"
Vierailija kirjoitti:
Minusta olisi ollut hirveää olla liikuntatunneilla poikien kanssa, etenkin yläasteella. Pojat olivat jo päätä pidempiä ja fyysistä voimaa riitti, olisin saman tien jäänyt jalkoihin.
Miten se tytön pienikokoisuus eroaa niistä pojista, jotka kasvavat vasta armeijassa?
Olisin lintsannut varmaan kaikilta tunneilta jos olis ollu yhteiset tunnit. Luojan kiitos oli vain hyvin harvoin. Pojat pelaa väkivallalla ja jyrää kaiken alleen. :(
Mulla on kaksi tyttöä yläkoulussa, toinen on urheiluluokalla.
heillä on yksi ektratunti liikuntaa (jonka voi käyttää myös oman lajin aamuharkkaan). Se on yleensä yhdessä pojille ja tytöille, joskus ryhmä on jaettu, esim. että viikko x tytöillä kehonhuoltoa koululla, pojilla lihaskuntoa urheiluhallilla ja sitten seuraavalla viikolla samat toisin pän.
Tavallisessa liikassa on kyllä kaikkea mahdollista. Muistaakseni tänä talvena ei hiihdetty ollenkaan, viime vuonna hiihdettiin.Luistelua ja jääpelejä oli. Luistelussa oli meidän 8. luokkalaisella yksi kerta perusluistelutaitoa, kaksi kertaa jääpelejä ja yksi kerta muodostelmaluistelun alkeita. Minusta just hyvä kattaus yhden lajin erilaisia variaatioita.
Mutta ihan samalla lailla tytöillä on pesäpalloa, lentopalloa, koripalloa, jalkapalloa ja sählyä. Enemmän noita pallopelejä varmaan yhteensä on kuin mitään muuta. Sitten on paritanssit koko porukalle yhdessä. Lisäksi yleisurheilu ja uinti, muutama kerta voimistelua ja tanssia ja suunnistusta.
Näin oli jo 80-luvulla kun itse kouluni kävin. Henk. koht inhosin kaikkia pallopelejä, olin voimistelija ja harrastin myös tanssia. Paljon enemmän oli noita pelejä. Tuntui että kun ulos päästiin keväällä, koko loppuaika oli pesäpalloa tai jalkapalloa. Syksyllä onneksi enemmän suunnistettiin ja yleisurheiltiin. Telinevoimistelua oli ehkä kerran tai kaksi lukuvuodessa. Silloin kyllä myös hiihdettiin ja luisteltiin paljon enemmän.
Jos tytöillä todella on pelkästään tanssia ja voimistelua, kannattaa valittaa. Silloin ei noudateta kyllä opetussuunnitelmaa.
Meillä oli kyllä tytöilläkin paljon joukkue- ja pallopelejä, mutta oikeasti ihan mieletön määrä kuntopiirejä ja kuntopattereita. Yläasteella 2000-luvun alkupuolella. Silloiset parhaat ystäväni olivat rinnakkaisluokan poikia, joiden kanssa vertailtiin joskus ihan huviksi liikunnan kurssisuunnitelmia. Ei pojilla ollut vastaavia lähellekään yhtä paljon kuin tytöillä. Kaveritkin nauroi, että ei ne varmaan pysyis tyttöjen perässä, jos tulisivat kylmiltään kuntopatteria vetämään.:D
Ja sitten ne pallopelit yms. tyttöjen puolella. Ulkoliikunta-aikaan tytöt ja pojat oltiin samalla kentällä, mutta se oli jaettu puoliksi. Olin erityisen katkera jalkapallotunneilla. Tykkäsin kovasti futiksesta, mutta sitä ehdittiin oikeasti pelata 75min oppitunnista n. 10-15min. Aloitettiin tietysti alkulämpällä = juostiin muutaman kerran koko kentän ympäri. Yleensä tässä vaiheessa pojat vähän pallotteli keskenään. Sitten tytöillä lyhyet alkuvenytykset. Tässä vaiheessa pojat oli hetken tehneet jotain kuvioharjoituksia. Sitten tytöt opettelee hemmetti, miten sitä palloa potkitaan. Ja tämä vaihehan siis kestää tosi pitkään. (Kyllä minä ymmärrän, että kaikilla tytöillä ei ehkä ole samoja lähtötaitoja, mutta oltiin kuitenkin jo yläasteella. Luulisi sen nahkakuulan olevan tuttu edes ala-asteen liikunnasta. Hyvä toki vähän harjoitella, mutta että niin paljon ja joka pirun tunti aina uudestaan. Ja hei, miksi oletetaan, että poikien ei tarvitse harjoitella niitä perusjuttuja...?) Pojat aloittaa viimeistään tässä vaiheessa pelaamisen. Tytötkin pelaa sitten viimein jonkun aikaa, mutta sittenhän onkin aika pitkille loppuvenytyksille. Peli raikuu yhä kentän toisessa päässä.
Eipä siinä. Lihakset ei jumittuneet venyttelyn ansiosta yms., mutta olisin mieluusti hypännyt poikien leiriin pelaamaan.:D
Juu.. Vähän katkera vieläkin. ;D
Muutama vuosi sitten liikunnanopettajien eurooppalaisessa konferenssissa ihmeteltiin, onko Suomesta tullut Saudi-Arabia, kun tyttöjen ja poikien liikunta on eriytetty.
Vierailija kirjoitti:
Minun lapseni kävivät kansainvälisen koulun. Liikuntatunnit yhteiset sekä tytöille että pojille. Mitään häirintää ei koskaan esiintynyt; joissain kouluissa vielä kunnioitetaan sekä opettajia, muita koululaisia että vanhempia ja käyttäydytään kaikin puolin hyvin.
Vai mitä tuumaatte, kun yläasteikäinen poika rientää avaamaan minulle oven käydessäni koululla ja toivottaa: "Good morning, Mrs. Xxxxx"
Tietysti mahtava juttu, jos häirintää ei ollenkaan ollut, mutta mikä saa sinut uskomaan että tietäisit jos tunneilla olisi ollut ahdistelua tms.? Ei sitä välttämättä huomaa kuin häirinnän kohde, ja se aikuisten mielestä ihana hyväkäytöksinen kullannuppu voi olla kaikkein pahin ahdistelija. Sama juttu tietty kaiken kiusaamisen ja kouluväkivallan kanssa.
Meidä koululla on jo vuosia ollut yhteiset liikuntatunnit sekä ylä- että alakoulussa. Johtui varmaan alunperin siitä että koulu on niin pieni mutta hyvin on toiminut. Tytöt joskus valittavat juuri noista joukkuelajeista kun pojat pelaavat liian rajusti muuta käsittääkseni pääsääntöisesti tykkäävät. Vanhanaikaista ajattelua erotella porukka liikunnassa.