Oletko suostunut yhdyntään ilman kondomia?
ihmisen kanssa, johon olet hiljattain tutustunut... tutustuin kaksi viikkoa sittene erääseen mieheen ja käytiin pari kertaa kahvilla. Tänään olisi tarkoitus tavata tämän miehen luona ja aikaisemmin keskustelimme että jos oltais sit silloin.... nyt mies kysyi, että saako sitten paljaalla.... vastasin, että joo, jos voin olla varma, ettei ole mitään tauteja. Mies vakuutti olevansa. Nyt kuitenkin aloin epäröimään.... uskaltaako vai pitäiskö käyttää kondomia.... mitä sanon miehelle, jos haluakaan olla ilman.....
Kommentit (26)
Älä mene ollenkaan. Et vaikuta olevan kovin kiinnostunut ko miehestä ja hyvä niin.
Ensiksi sukupuolitautitesteihin, jos on ollut yksikin suhde paljaalla. Haette siis testiaikaa ja odotatte tulokset yhdessä!
Nyt järki käteen! Et taatusti ole ainoa, jonka kanssa moista harrastaa! Tuon kysymyksen tähden, sinuna pidättäytyisin kokonaan kaikesta intiimistä kanssakäymisestä, ennen kuin lääkäriltä on varmasti puhtaat paperit kädessä! Älä nyt vain hölmöile, kumit eivät anna 100% suojaa, tuolta saatat saada jotain sellaista, minkä kanssa et halua loppuelämääsi viettää. Hän ei arvosta omaa terveyttään, eikä näin ollen sinunkaan. Kelvoton tapaus!
Jos on seksiä paljaalla yhdenkään kanssa harrastanut niin koskaan ei voi olla taudittomuudesta varma ilman testejä. Monikaan vakavia seurauksia aiheuttava tauti ei oireile heti tai välttämättä ulkoisesti missään kohtaa. Moni varmaan tutustuessaan myöntyy sitten, kun mukavanoloinen tyyppi vakuuttaa puhtauttaan. Mutta riskit on, se on hyvä pitää mielessä.
Papillomavirus on virus, joka juurikin leviää herkästi, kun ihmiset panee paljaalla useita. Mitä useampi kumppani on ollut niin riski nousee, että kantaa juuri pahanlaatuista virusta. Oire voi sitten huonossa tapauksessa olla kohdunkaulansyöpä tai vastaava tulevaisuudessa.
"Saako paljaalla" on selvä varoitusmerkki. Sen selkeämpää varoitusta ei voi antaa. Jos suhde on kondomista kiinni, mitä muita ristiriitoja myöhemmin sitten tuleekaan vastaan.
Älä ole idiootti. Seksi ilman kondomia lähes tuntemattoman kanssa on idioottimaista, mutta erityisen typerää se on henkilön kanssa, joka erityisesti haluaa panna ilman kondomia. Hänen kohdallaan riski sukupuolitaudeista ja erityisesti papilloomaviruksesta (josta hän ei ainakaan voi väittää olevansa puhdas) on vielä korkeampi. Ennen sp-tautitestejä ei muutenkaan kannata koskettaa kondomitonta penistä muuten kuin kädellä.
Kerran tyhmänä 18-vuotiaana. Olen katunut sitä aina, tosin minulla kävi tuuri eikä mukaan tarttunut mitään (testattu on kaikki). Ja jos olisikin, olisin nostanut siitä metelin, sillä mies oli ystäväni.
Minä olin onnekas, mutta kaikki eivät ole. Nykyisin olen ilman kumia vain pidemmässä parisuhteessa, tosin periaatteessahan se voi olla yhtä tyhmää, kun ei tiedä pettääkö toinen jonain päivänä tms.
N24
Vierailija kirjoitti:
Kerran tyhmänä 18-vuotiaana. Olen katunut sitä aina, tosin minulla kävi tuuri eikä mukaan tarttunut mitään (testattu on kaikki). Ja jos olisikin, olisin nostanut siitä metelin, sillä mies oli ystäväni.
Minä olin onnekas, mutta kaikki eivät ole. Nykyisin olen ilman kumia vain pidemmässä parisuhteessa, tosin periaatteessahan se voi olla yhtä tyhmää, kun ei tiedä pettääkö toinen jonain päivänä tms.
N24
Luin itseasiassa jostain, että paljon suhteita harrastavilla on vähemmän ongelmia sukupuolitautien kanssa, koska testeissä ymmärretään käydä useasti. Parisuhteissa 50% petetään ja taudit tarttuu ja muhii sitten kauemmin ennen toteamista ja hoitoa. Naisella saatetaan myös hoitaa emätin- tai lantion alueen tulehduksena sukupuolitautia, joka tarttuu sitten kumppanilta uudestaan ja uudestaan. Joten kannattaa myös parisuhteessa testailla taudit melko tiuhaan varmuuden vuoksi.
Hyi en. Ellei sitten ole tarkoitus tehtailla lapsia.
Lisäksi jotenkin tosi mautonta kysyä, että saako paljaalla sitten...
Täällä kaikki sanoo että ei tietenkään. Moni siinä tosielämässä kuitenkin on lipsunut.
Olen saanut kaikki seksitautini avioliitossa ollessani. Joten se siitä illuusiosta.
No sano vaikka, että et haluakaan paljaalla, koska varmuus taudittomuudesta tarkoittaa sinulle tuoreita sukupuolitautitestituloksia, etkä halua muutenkaan suojaamatonta seksiä tuoreessa suhteessa papilloomavirusriskin takia. Et menetä mitään, jos hän menettääkin kiinnostuksensa.
Naisilla klamydia on jopa 90% oireeton ja tippuristakaan ei usein tule oireita.
En tiedä miten miehillä on, onko heistä oireettomiksi taudin kantajiksi.
Olen käynyt testeissä kai 6 kertaa, vain kerran löytyi jotain, mutta sillä kertaa olikin sitten useampi tauti.
Eikä minulla ollut edes mitään oireita. Kannattaa käydä niissä testeissä, itse en ainakaan kestäisi ajatusta, että tartuttaisin jonkun.
Vierailija kirjoitti:
Olen saanut kaikki seksitautini avioliitossa ollessani. Joten se siitä illuusiosta.
No ehkä suojaamaton seksi ei sitten välttämättä kannata missään tilanteessa, paitsi jos välttämättä haluaa lisääntyä, ja silloinkin kannattaa käydä testeissä ennen kuin alkaa yrittää sitä lasta.
Nuorena idioottina tuli hommattua klamydia uudelta tuttavuudelta. Onneksi jäi taudit klamydiaan ja onneksi tauti alkoi oireilemaan heti joten älysin sentään pinkaista lääkäriin ajoissa, eikä mitään lapsettomuusongelmia päässyt syntymään. Siitä oppineena en paljaalla ajele ilman testejä.
Mieheni petti minua viime vuonna ja testeihin päätyi että heilahti. Pettäminenkään ei ollut niin paha kuin se että tahallaan riskeeraa oman terveytensä. Meni miehellekin jakeluun, ettei koko kylän jakorasiaa kannata paljaalla vedellä, eikä sellaisen räähkän polkeminen mikään saavutus ole. Mikään pano ei ole terveyden menettämisen arvoinen.
Vierailija kirjoitti:
ihmisen kanssa, johon olet hiljattain tutustunut... tutustuin kaksi viikkoa sittene erääseen mieheen ja käytiin pari kertaa kahvilla. Tänään olisi tarkoitus tavata tämän miehen luona ja aikaisemmin keskustelimme että jos oltais sit silloin.... nyt mies kysyi, että saako sitten paljaalla.... vastasin, että joo, jos voin olla varma, ettei ole mitään tauteja. Mies vakuutti olevansa. Nyt kuitenkin aloin epäröimään.... uskaltaako vai pitäiskö käyttää kondomia.... mitä sanon miehelle, jos haluakaan olla ilman.....
Ap, minkä ikäisiä te mahdatte olla? Kuulostat siltä, että olet joko tosi nuori tai sitten vasta eronnut todella pitkästä suhteesta ja siksi vähän ulapalla.
Mies joka jo etukäteen pyrkii varmistamaan, että saa suojaamatonta seksiä, on harrastanut samaa kaikkien aiempienkin naistensa kanssa. Nainen, joka suostuu suojaamattomaan seksiin irtosuhteessa, on suostunut siihen todennäköisesti monen muunkin miehen kanssa. Sukupuolitautien esiintyvyys on kasvussa. Mitäpä luulet, kummalla ryhmällä niitä tauteja on: niillä jotka johdonmukaisesti eivät käytä kondomia vai niillä, jotka käyttävät? Oireettomuus ei ole tae siitä, ettei tauteja ole. Ei myöskään se, että mies pystyy omien sanojensa mukaan valitsemaan panokumppaneikseen ne naiset, joilla tauteja ei ole (kyllä, tällaisenkin selityksen olen kerran kuullut!).
Sinun kannattaa pohtia etukäteen tällaiset asiat selväksi itsellesi. Siis suostutko suojaamattomaan seksiin vai et, ja miksi. Vastauksen perusteluineen pitää olla valmiina siinä tilanteessa, kun siitä tulee seksikumppanin kanssa puhetta. Hyvä että aloit nyt miettiä tätä asiaa. Kun olet päätöksesi tehnyt, ota mieheen yhteyttä ja kerro että olet harkinnut asiaa uudestaan, ja kantasi on X, koska Y. Nyt olet selviytynyt ensimmäisestä haasteesta mutta jäljellä on vielä toinen: miten toimit tilanteessa, jossa on sovittu että kondomia käytetään, mutta mies yrittää luistaa siitä h-hetkellä. Pahimmillaan tämä voi tapahtua niin, että mies yrittää tehdä sen sinulta salaa!
Varaudu siihen, että saatat joutua jopa pukemaan päällesi ja kävelemään ulos miehen asunnosta kesken kaiken. Toivottavasti kiistaa asiasta ei tule juuri tämän miehen kanssa. On kuitenkin hyvä ymmärtää, että tällaisiakin miehiä on, ja joku heistä voi osua sinunkin kohdallesi. Silloin kannattaa olla toimintasuunnitelma valmiina, koska muuten sinua on helppo vetää nenästä ja manipuloida tekemään asioita, joita et oikeasti haluaisi tehdä, jos sinulla olisi hetki aikaa harkita asiaa.
Olisi niin mukavaa kuulla että miten ilta ja mahdollisesti yö meni?
En tietenkään höpsö