Pupuleikit ja kuntouttava työtoiminta Iltalehdessä
Sori, olen työelämässä ja nyt pidän ekaa taukoani. Tämä on varmasti siis ollut jo esillä...
Seurasin kiinnostuneena pitkää ketjua täällä tuosta kuntouttavasta työtoiminnan ja ponileikeistä. Nyt Iltalehdessä juttua. Kiinnostavaa....
Kommentit (29)
Mä olin 20 vuotiaana jossain työnhakukoulutuksessa. Kaikki muut oli 50-60v. Pitkäaikaistyöttömiä. Olipa kotoisaa.
Onneksi ei leikitty, mutta netillä vaan plärättiin ja pasianssia pelattiin.
Oli siellä pari järkevääkin päivää jolloin tehtiin työhakemukset ja cv.t.
Mutta 2 järkevää päivää 3kk pasianssia..
Aika usein työttömyyden taustalla on mielenterveydelliset seikat:
https://www.thl.fi/documents/974282/1449788/Mielenterveyspalvelut.pdf
"Yhteiskunnallisilla tekijöillä on suuri merkitys ihmisen mielenterveyteen ja mielenterveyshäiriön riskiin. Matala sosioekonominen asema, koulutuksen puute, työttömyys ja köyhyys aiheuttavat riskin mielenterveydelle. "
Jos sun lysti on niin kädet yhteen lyö
kiusaamista ja nöyryyttämistä. Onko muissa maissa tätä?? no ei.
No monissa muissa maissa ei myöskään makseta työttömyyskorvausta vuosien ajan.
sosiologi- kirjoitti:
Aika usein työttömyyden taustalla on mielenterveydelliset seikat:
https://www.thl.fi/documents/974282/1449788/Mielenterveyspalvelut.pdf
"Yhteiskunnallisilla tekijöillä on suuri merkitys ihmisen mielenterveyteen ja mielenterveyshäiriön riskiin. Matala sosioekonominen asema, koulutuksen puute, työttömyys ja köyhyys aiheuttavat riskin mielenterveydelle. "
Mielenterveysongelmista kärsivillä on tosiaan usein työttömyyttä, mutta on ihan älytöntä väittää että merkittävällä osalla työttömistä olisi yhtään mitään mielenterveyshäiriöitä. Monilla työttömyys on vain välivaihe elämässä.
En ole onneksi joutunut mihinkään halailu ja pusutteluleikkiin. Olen nyt työpajalla ja neulon villasukkia. Pistän kuulokkeet korville jotta saan olla omissa oloissa sen ajan mitä siellä pitää olla.
Vierailija kirjoitti:
Eli työttömyyskorvausta vastaan pitää saada rangaistuksena kiusaamista ja nöyryyttämistä?
Mielenterveyshäiriökin on useasti vain "välivaihe" elämässä eikä se mt- puolen sairaus ole potilaalle koko elämä.
Oikea hoito ja lääkitys ja äkkistä sitä onkin taas ns "normaali" ihminen. 😊
Vierailija kirjoitti:
Monissa maissa ei makseta veroilla sitä omaa tulevaa työttömyyskorvausta. Monissa maissa on enemmän rikollisuutta.
Ongelman ydin on laki, joka sakottaa kuntia. kunta pakottaa sairaita ihmisiä töihin, jotka on lääkärin hoidossa! onko tämä oikein? ?Mielenterveys, selkäkipuinen tai muu ihminen ei todellakaan aina kerro syytä miksi ei halua töihin, koska taustalla on karenssin pelko, ja virkailijoiden asenne on pakottaminen! pitäisi kuntouttavassa olla sen verran fiksuja ihmusiä töissä jotka osaa lukea ihmistä ja jättää hänet rauhaan jos hän vaikuttaa vastentahtoiselta . muistan itse kun meille tuli pakkohaastatteluun apaattinen nainen, olin hänelle ystävällinen ja hän oli etäinen, mutta hän sanoi itse olevansa sairas, masentunut. En pakottanut häntä, vaan kerroin että hän saa olla rauhassa ja parantaa itsensä ensin. en ilmoittanut te toimistoon muura kuin että ei tullut valituksi. Onko moraalisesti oikein laittaa sairas ihminen pajaan, jos hän itse kokee että olo ei ole sellainen? on ihmisiä jotka vapaaehtoisesti tulevat!! ja jos kukaan ei halua tulla, niin vika on silloin siinä paikassa , sen työtehtävissä, asiakkaan infoamisesta ja työnkuvan kertomisesta etukäteen ennen sopimusta rauhassa tai jopa ohjaajien käytöksessä siellä. olen varma että ihmisille riittää ehdotus paikasta, ja se täyttyy jos se paikka on kohtalaisen siedettävä . jos kuntouttavaan työtoimintaan ei terve ihminen mene, niin hän on varmasti hyödyllisempi muualla! omaushoitaja, omat työt ja jutut. työkkärille terveisiä että ihminen voi tehdä jokapäivä vaikka mitä, tuttuni rakentaa, remppaa, hoitaa vanhuksia jne. Hänelke on vain paljon! helpompi olla kertomatta mitään teille siellä kuntouttavan haastattelussa! syy on karenssi ja se että hän ei halua terveenä kuntouttavasn työtoimintaan, kun hän näki mt asiakkaita käytävillä. Hän ei halua terveenä sinne. onko se niin vaikea ymmärtää? HÄN Joutui kuntouttavaan työtoimintaan koska ei tiennyt mikä se on!! puhuttiin vain kaupungin työstä. kieroa toimintaa? saanen lisätä että hän ehdotti pienyrittäjyyttä, ja hön kövi yrittäkurssinkin, mutta täti torppasi sen kun kunta ei säöstä sillä ja haukkui sohvalla makaajaksi. tämä on ihan totta! ja jos se täti vielä hyppii silmille niin nauhoitus päälle ja virallinen valitus lähtee! tämä on tuttuni ja hänen silmilleen ei hypitä. terveestä leivotaan sairasta ihan väen väkisin ja hänen omat ehdotukset hylätään. kai nyt pienyrittäjä ha avoimessa yliopistossa on parempi terveelle ja yhteiskunnallekkin kuin sukan kutominen kuntouttavassa työssä pajassa. työttömien ja erityisesti sairaiden pitää saada hyvää kohtelua!!! kun kuntouttava alkaa syyttelemään sohvalla makaajaksi niin on hän outo hyyppä. tämä ihminen olemus on ok, perussiisti, raitis! ja terve. hän tekee jokapäivä työtä, on paljon työtä jota uhmiset tekee jota te toimisto musta valkoinen ajatus maailma tiedä. teen valituksen tädin käytöksestä! kuntouttava ei saa haukkua asiakkaitaan laiskoiksi kun itse istuu toisen tulolähteen päällä, ja uhkailee. niin ei silloin kerrota mitä oikeasti tehdään päivittäin. eli työtä. on laillisia kanavia tienata rahaa ilman että te toimusto tietää niistä!!kaikkia työttömiä pitää kohdella hyvin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli työttömyyskorvausta vastaan pitää saada rangaistuksena kiusaamista ja nöyryyttämistä?
Sadistisen mielestä kyllä, työtöntä pitää vähintään kiusata. Näiden mielestä on ok että valtio tuhlaa rahaa aivan höpöhöpö kursseihin kunhan niistä on kiusaa työttömille.
Kannattaa lähteä etsimään Euroopan ulkopuolelta sitä maata, jossa on paremmin hoidettu työttömien toimeentulo.
Vierailija kirjoitti:
En ole onneksi joutunut mihinkään halailu ja pusutteluleikkiin. Olen nyt työpajalla ja neulon villasukkia. Pistän kuulokkeet korville jotta saan olla omissa oloissa sen ajan mitä siellä pitää olla.
Mikähän on miniaika kuntouttavassa työtoiminnassa, vuorokausia viikossa ja tuntimäärä vuorokaudessa? Voiko tuohon aikaan itse vaikuttaa vai onko se virkailijan päätettävissä?
"Silloin ihminen saa tukea muilta samassa asemassa olevilta. Se olisi voimaannuttavaa ja toisi mielekästä sisältöä elämään."
Ihan kuin ihmisellä ei voisi olla elämässään sisältöä vain siksi, että sattuu olemaan työtön. Itsekin olen ollut pariinkin kertaan elämässäni, enkä kyllä kokenut tarvitsevani tukea asian suhteen. Haloo, ei työttömyys ole mikään sairaus. Vai tuleeko seuraavaksi Anonyymit Työttömät ry, jossa ringissä kerrotaan, että "Hei, olen Pirkko ja olen työtön" ja sitten muut moikkaavat ja Pirkko kertoo tippa linssissä tarinan, kuinka vaikeaa nyt sitten on kun ei aamulla pääse kiireellä juoksemaan huonosti palkattuun työhön. Tai edes pupukurssille, siinä olisi sentään sisältöä.
Voi morjens...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikähän on miniaika kuntouttavassa työtoiminnassa, vuorokausia viikossa ja tuntimäärä vuorokaudessa? Voiko tuohon aikaan itse vaikuttaa vai onko se virkailijan päätettävissä?
Tuo minuakin kiinnostaisi. Onko siihen kerran mentyä talutusnuorassa jopa vuosien ajan, jos viranomaiset niin katsoo?!
Vierailija kirjoitti:
"Silloin ihminen saa tukea muilta samassa asemassa olevilta. Se olisi voimaannuttavaa ja toisi mielekästä sisältöä elämään."
Ihan kuin ihmisellä ei voisi olla elämässään sisältöä vain siksi, että sattuu olemaan työtön. Itsekin olen ollut pariinkin kertaan elämässäni, enkä kyllä kokenut tarvitsevani tukea asian suhteen. Haloo, ei työttömyys ole mikään sairaus. Vai tuleeko seuraavaksi Anonyymit Työttömät ry, jossa ringissä kerrotaan, että "Hei, olen Pirkko ja olen työtön" ja sitten muut moikkaavat ja Pirkko kertoo tippa linssissä tarinan, kuinka vaikeaa nyt sitten on kun ei aamulla pääse kiireellä juoksemaan huonosti palkattuun työhön. Tai edes pupukurssille, siinä olisi sentään sisältöä.
Voi morjens...
Koko vit*n voimaannuttava on jo sanana niin raivostuttava, että savu nousee korvista. Nykyään kaiki veemäinen, kivulias ja inhottava elämässä on vaan niin voimaannuttavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi morjens...
Koko vit*n voimaannuttava on jo sanana niin raivostuttava, että savu nousee korvista. Nykyään kaiki veemäinen, kivulias ja inhottava elämässä on vaan niin voimaannuttavaa.
Rehellisempi sana on lamaannuttava.
Tästä on jo juttua