Nyt avaudun meidän "ikinä ei ole varaa mihinkään kivaan" - tutuistamme
Tähän alkuun kerron, että miehelläni on perushyvä palkka, ja minulla on normaalisti tavalliset tulot, mutta olen nyt hoitovapaalla. Meillä ei ole muita velkoja kuin asuntolainat: tästä missä nyt asumme ja yhden sijoitusasunnon. Meillä ei ole tapana hirveästi tuhlailla, lapsia on kolme ja heihin totta kai menee jonkin verran rahaa.
Ja sitten kun kuuntelen perheitä, joissa toinen opiskelee ja toinen vain on töissä, ja pitää osta kakkosauto ja vaihtaa vielä se toinenkin uudempaan. Ja toinen perhe menee ja ostaa täysin uuden auton, molemmat matalapalkka-alalla ja asuntokin kallis vuokra-asunto. Lapsille pitää koko ajan ostella jotain, ja joka kevät uudet pyörät yms. Niin onko se mikään ihme, jos rahaa ei jää säästöön?
Tiedän, että monelle kahden viikon Thaimaan-matka on liikaa, mutta monelle taas ei ole. Ärsyttää valittajat, jotka omilla valinnoillaan tuhlaavat enemmän ja sitten kommentoivat inhottavasti, kuten "kaverini", joka toivotti meille tsunamia sinne lomalle :/
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Jos omistaa sijoitusasunnon, on varakas.
no jaa, riippuu kyllä minusta velkatilanteesta. Jos siitä sijoitusasunnosta ja omasta kodista on molemmista maksettu vasta alkupääoma 20%, ovat perheen ainoa sijoituskohde ja kuukausittaiset lainanlyhennykset vie leijonanosan kaikista tuloista niin en nyt välttämättä varakkaaksi kutsuisi. Elämä on valintoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos omistaa sijoitusasunnon, on varakas.
Kuka vaan töissä oleva voi omistaa asunnon. Ekan työpaikan aikana ostetaan se halpa asunto (30-100t€) ja lyhyemmällä maksuajalla tommoisenkin saa 10v maksettua joku 600€/kk jos on tosta kalliimmasta päästä. Sitten sen 5-10 v ostosta hankitaan kalliimpi ja sitten taas kalliimpi jne ja jossain välissä kun on reaaliomaisuutta niin haetaan sillä lainaa sijoitusasuntoon.
Se että maksetaan 500-1000€ vuokraan kertoo enemmänkin tyhmyydestä joissain kohdin.Mutta taas kermaperseille ei kelpaa 80t€ kämppä vaan pitää olla kallis yksityisen kämppä että pysyy kulissit ja blogit edustavana. Sitten tuhlaillaan autoihin ja laukkuihin ja valitetaan kun ollaan köyhää ja miks joku saa omistuskämpän.
Ei todellakaan voi kuka vaan töissä oleva ostaa asuntoa. Ensinnäkään tuon hintaisia (30-100 te) asuntoja ei löydy juuri mistään, missä on työpaikkoja (tai asuntopulaa jos sijoitusasunto) ja toisekseen kaikki eivät saa asuntolainaa, vaikka olisivatkin töissä (määräaikaiset työsuhteet, pienet palkat, ei takaajia/vakuuksia, ei säästöjä korkeista vuokrista johtuen).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä saa 80k kämpän? Lapista?
8319 omistusasuntoa alle 80 000€ hintaan tarjolla etuovi.comissa. Meinaatko että jokainen noista sijaitsee Lapissa?
Valittajilla on aina tekosyyt.
En mä ite ottais lainaa sen takia että ostaisin sijoitusasunnon jostain ties mistä? Eihän sitä olis edes varmaa että siihen sais vuokralaisen!
Pankki olis varmasti samaa mieltä mun kanssa asiasta.
Me ostettiin pikku kaupungista pieni sijoitusasunto halvalla. Koko ajan on ollu vuokrattuna ja tuottaa ihan kivasti! Meillä oli osa rahoituksesta valmiina ja loput sitten lainaa. Ei paha ollenkaan kahdestaan maksaa pikku laina pois ja nyt kaikki on puhdasta tuottoa. Jos jossain vaiheessa päätetään myydä se asunto niin saadaan siitäkin voittoa. Jo nyt on siellä hinnat selvästi korkeammat kuin silloin noin 10 vuotta sitten ku ostettiin. Ja vaikka niin huonosti kävisi että hinnat niin paljon laskisi että saataisiin vaan omat pois niin silti se on vuokrien kautta tuottanut hyvin. Ollaan vähän mietitty että nyt kun tosta ei enää oo velkaa niin voitais ostaa toinenkin pelkällä lainarahalla ja sitten näiden molempien asuntojen tuotoilla maksettais se laina pois.
Jaa. No voi voi. Koita kestää, jaxuhali!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
8319 omistusasuntoa alle 80 000€ hintaan tarjolla etuovi.comissa. Meinaatko että jokainen noista sijaitsee Lapissa?
En mä ite ottais lainaa sen takia että ostaisin sijoitusasunnon jostain ties mistä? Eihän sitä olis edes varmaa että siihen sais vuokralaisen!
Pankki olis varmasti samaa mieltä mun kanssa asiasta.Me ostettiin pikku kaupungista pieni sijoitusasunto halvalla. Koko ajan on ollu vuokrattuna ja tuottaa ihan kivasti! Meillä oli osa rahoituksesta valmiina ja loput sitten lainaa. Ei paha ollenkaan kahdestaan maksaa pikku laina pois ja nyt kaikki on puhdasta tuottoa. Jos jossain vaiheessa päätetään myydä se asunto niin saadaan siitäkin voittoa. Jo nyt on siellä hinnat selvästi korkeammat kuin silloin noin 10 vuotta sitten ku ostettiin. Ja vaikka niin huonosti kävisi että hinnat niin paljon laskisi että saataisiin vaan omat pois niin silti se on vuokrien kautta tuottanut hyvin. Ollaan vähän mietitty että nyt kun tosta ei enää oo velkaa niin voitais ostaa toinenkin pelkällä lainarahalla ja sitten näiden molempien asuntojen tuotoilla maksettais se laina pois.
Just! Te olette te, mä olen minä, ilman mitään rahoituksia.
Vaikka perusasiat on kunnossa, ei sitä lainaa yksin noin vaan saa.
Voi helvetti jos mun kaveri toivottaisi perheelleni tsunamia niin olisi silloin kyllä entinen kaveri!
Olemme matalapalkka alalla.
Asumme pienessä kylässä.
Olenme jo 20-vuoden ajan eläneet säästeliäästi.olemme ostaneet kaiken tavaran -50% tai halvemmalla, myös vaatteet.
Säästynyt osa on laitettu osakkeisiin.
20vuodessa varallisuutta on siten kertynyt niin paljon että ostimme jo toisen sijoitusasunnon Turusta.
Olemme opettaneet lapsemmekin säästeluäiksi ja hekin sijoittelevat.sukumme on siis nyt sirtynyt ryysyistä rikkauksiin.
Vålttelemme toki edelleen ostelua ettei tule tavarahelvettiä
Eli on oma syy jos rahat ei riitä.
Ei ole pakko aina ostaa kaikkee
Vierailija kirjoitti:
Vaikka mistä saa, ja paljon halvemmallakin. Et ole tainnut asiaan perehtyä jos luulet että vain pohjoisesta saa tuolla hinnalla. Voin kertoa että ihan etelässäkin on huomattavasti halvempaakin tarjontaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pankki olis varmasti samaa mieltä mun kanssa asiasta.Me ostettiin pikku kaupungista pieni sijoitusasunto halvalla. Koko ajan on ollu vuokrattuna ja tuottaa ihan kivasti! Meillä oli osa rahoituksesta valmiina ja loput sitten lainaa. Ei paha ollenkaan kahdestaan maksaa pikku laina pois ja nyt kaikki on puhdasta tuottoa. Jos jossain vaiheessa päätetään myydä se asunto niin saadaan siitäkin voittoa. Jo nyt on siellä hinnat selvästi korkeammat kuin silloin noin 10 vuotta sitten ku ostettiin. Ja vaikka niin huonosti kävisi että hinnat niin paljon laskisi että saataisiin vaan omat pois niin silti se on vuokrien kautta tuottanut hyvin. Ollaan vähän mietitty että nyt kun tosta ei enää oo velkaa niin voitais ostaa toinenkin pelkällä lainarahalla ja sitten näiden molempien asuntojen tuotoilla maksettais se laina pois.
Just! Te olette te, mä olen minä, ilman mitään rahoituksia.
Vaikka perusasiat on kunnossa, ei sitä lainaa yksin noin vaan saa.
Eikä tiedä mitä saa jos ei edes kysy! Miehen veljellekin luvattiin 90 000€ ihan tavallisilla duunarin tuloilla. Meidän sijoitus asunto ei maksanut kuin reilu puolet tuosta.
Jos Thaimaahan matkustaa, voi varautua, että siellä se tsunamin mahdollisuus oikeasti on (vrt. 26.12.2004). Just sayin'...
Vierailija kirjoitti:
Jos Thaimaahan matkustaa, voi varautua, että siellä se tsunamin mahdollisuus oikeasti on (vrt. 26.12.2004). Just sayin'...
Kyllä tämän riskin kaikki tietää, mutta menisitkö sinä toivomaan sellaista jollekin?
Kappas, kohtalotoveri.
Me lähdimme alkuvuodesta Ranskaan säästeliään vuoden päätteeksi, "ystäväni" äksyili ettei hänellä vaan ole varaa ja toivoi,
että lentokoneemme putoaa.
Jätin pois tuollaisen ystävän,
tuonkaltaisilla ihmisillä menee huonosti, vaikka heillä menisi hyvin.
Hapannaamat laskevat vain kaikkien muiden tunnelmaa ja haluavat pilata toisten elämänilon.
Ihan just näin se on. Niin kuin siinä Pekka Töpöhäntä laulussa sanotaan: "kaikkee ei voi saada, mut jotain kuitenkin..."