Nyt avaudun meidän "ikinä ei ole varaa mihinkään kivaan" - tutuistamme
Tähän alkuun kerron, että miehelläni on perushyvä palkka, ja minulla on normaalisti tavalliset tulot, mutta olen nyt hoitovapaalla. Meillä ei ole muita velkoja kuin asuntolainat: tästä missä nyt asumme ja yhden sijoitusasunnon. Meillä ei ole tapana hirveästi tuhlailla, lapsia on kolme ja heihin totta kai menee jonkin verran rahaa.
Ja sitten kun kuuntelen perheitä, joissa toinen opiskelee ja toinen vain on töissä, ja pitää osta kakkosauto ja vaihtaa vielä se toinenkin uudempaan. Ja toinen perhe menee ja ostaa täysin uuden auton, molemmat matalapalkka-alalla ja asuntokin kallis vuokra-asunto. Lapsille pitää koko ajan ostella jotain, ja joka kevät uudet pyörät yms. Niin onko se mikään ihme, jos rahaa ei jää säästöön?
Tiedän, että monelle kahden viikon Thaimaan-matka on liikaa, mutta monelle taas ei ole. Ärsyttää valittajat, jotka omilla valinnoillaan tuhlaavat enemmän ja sitten kommentoivat inhottavasti, kuten "kaverini", joka toivotti meille tsunamia sinne lomalle :/
Kommentit (56)
Valintoja, valintoja.
Jokainen valitsee itse, ostaako sen uuden auton vai vaikkapa edullisemman käytetyn/halvemman merkin ja mallin uutena + Thaimaan matkan.
Itse tunnen perheen, jossa on käytetty kaikki raha matkoihin. Ylimääräistä rahaa ovat saaneet perinnön muodossa ja muuten sitten normaalisti palkkatyöstä. Sittemmin perintörahat on käytetty ja nyt tuntuvat olevan kauhean katkeria kaikille muille, jotka lähtevät lomallansa ulkomaille. Voisin kuvitella myös heidän suustaan moiset tsunami-toivotukset. Itse kyllä hehkuttivat jokaista lomamatkaansa mutta eivät siedä tuota keneltäkään muulta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viestissäsi sen jo sanoit: matalapalkka-ala, opiskelija, jne. Ja itse olette molemmat hyvätuloisia.
Toiset tarvitsee sitä autoa enemmän kuin Thaimaan matkaa.
Mutta nyt jäi sulta se pointti välistä. Tarvitseeko opiskellessa todella olla kallis uusi auto, eikö vanhemmalla ja halvemmalla pärjää kunnes pääsee töihin? Ja tarvitseeko niitä autoja olla peräti kaksi? Bussi? Entä tarvitseeko lapset uuden pyörän joka ikinen vuosi? Eiköhän apn kaveritkin voisi peräti säästää, jos vähän miettii mitä tarvitsee ja mitä ei.
Lukeminen kannattaa aina. Matalapalkalla olleet ostivat sen uuden auton. Opiskelijat vaihtoivat auton uudempaan, tarina ei kerro kuinka kalliiseen. Eikä edes sitä, kuinka paljon uudempaan. Sekin on suhteellinen käsite.
Vierailija kirjoitti:
Voi että menee tunteisiin ihmiset, joille säästäväisesti eläminen on "hauska harrastus". Jos päivästä ja kuukaudesta ja nyt meillä jo vuodesta toiseen elämä on yhtä selviytymistä, niin kyllä se vaikuttaa henkiseen suoriutumiskykyyn jotenkin perustavanlaatuisesti... Jos sinä "säästät" ostamalla tarjoushedelmiä, minä säästän syömällä pelkkää kotitekoista leipää. Jos saan tässä kuussa säästettyä 5e, joudun luultavasti käyttämään ne ensi kuussa maitoon. Ja pakollinen: ei käytetä päihteitä tms., pari onnetonta sattumaa vain suisti talouden raiteiltaan ilmeisesti vuosiksi.
Tämä on toinen, mikä on nyt minulla mennyt tunteisiin (tosin ei ole tarvinnut ihan oikeassa elämässä sentään tätäkin kuunnella). Mutta mistä tulee oletus, että tämä elämä näin on minulle "hauska harrastus"? Voisitko mitenkään ajatella, että ehkä osaan arvostaa säästämiäni summia? Että ehkä minä tiedän varsin hyvin, että kulman takana voi olla jotakin, joka suistaa radaltaan tämän kaiken. Sairaus, onnettomuus, tsunami (!)?
Ostan luomuhedelmiä kaupasta, mutta säästän sillä etten osta mitään, mitä emme tarvitse, ja kierrätän paljon. Oma työpaikkani oli sattumalta niinkin hyväpalkkainen mitä se on. Kaupunkimme tosin näyttää olevan murroksessa, eikä minun työni ole niin varma kuin monen muun. En ole korkeasti koulutettu. Suututtaa ihmisten kapeakatseisuus! Että minulle ja perheelleni voi toivottaa suurin piirtein kuolemaa, koska en tuhlaa vaikka voisin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minun mielestä aloittaja osuu ihan oikeaan teemaan. Tiedän myös paljon ihmisiä, joilla ei oikeasti ole mitään hajua rahan arvosta ja käytöstä tai suhteellisuutta - sitten ovat katkeria niille, jotka sitä rahaa osaavat käyttää. Olen myös havainnut, että mitä pienituloisempi perhe tai kokonaan tukien varassa elävä niin sitä hienommat pelit ja vehkeet lapsilla ja aikuisilla: On tabletit, iPhonet, aina uusinta, merkkivaatetta. Monella kohtuullisesti tienaavalla perheellä ei tule mieleenkään ostaa uusimpia konsoleita, kännyköitä, tabletteja, jopoja, merkkivaatteita jne lapsilleen. Ei edes perheen tienaaville aikuisille. Sitten itketään kun ei ole varaa lomiin ja muihin... Jos tilille tule ejoku tuki niin heti hankitaan jotkut minirodinit (vai mitä ne nyt on) ja jo loppukuusta itketään kun ruokana ei ole rahaa. Thaikkuloman hinnan tuhlaa parissa vuodessa ihan helposti turhaan.. Kukin päättää mihin rahansa käyttää, mutta turha siitä on muille sitten itkeä.
Tai sitten niinpäin että pienituloinen tai tukien varassa oleva oppii niin tarkaksi rahankäyttäjäksi että säästää vähästään esimerkiksi ulkomaanmatkan. Olen itse ollut tässä tilanteessa ja säästin tukirahoista itselleni ja lapselleni halvan etelänmatkan, vaikken nyt parempituloisena enää itsekään ymmärrä miten pystyin siihen. Metsästin ruokatarjouksia, tein halvoista aineksista isoja määriä ruokaa pakkaseen, myin kirppiksellä kaiken minkä pystyin ja vuodessa sain säästettyä kahdelle hengelle vaatimattoman lomamatkan. Joku kommentoi siitäkin että sossun eläteille kustannetaan nykyään etelänmatkatkin, mutta väitän että kovin moni ei olisi pärjännyt edes sillä rahamäärällä josta sain pienen summan säästöön joka kuukausi.
Törkeä "kaveri". Yleensä iloitaan jos kaverilla menee hyvin! Ja ihan tottahan toi on että jokainen valitsee ihan itse mihin tahansa laittaa. Jos nuo sun kaveriperheet tyytyis vähän vanhempaan autoon ja ostelis vähemmän tavaraa ja vaikka osan käytettynä niin varmaan niilläkin rahat riittäis loma matkoihin eikä tarviis kadehtia. Meillä on vähän samantyyppisiä sukulaisia. Eivät nyt ihan noin avoimesti kadehdi mutta joka kerta kun lähdemme lomalle ihmettelevät kovasti miten meillä on taas varaa matkustaa. Samanlaisista lähtökohdista ollaan ja suunnilleen sama tulotaso mutta aina ollaan eletty ihan eri tavalla. Me eletään kotioloissa aika harkitusti. Ruoassa ei kyllä säästellä kauheasti mutta turhaa tavaraa ei ostella. Meille kelpaa hyvin vanhemmatkin puhelimet kunhan ajavat asiansa eikä muuhunkaan elektroniikkaan panosteta. Kiva koti meillä on eikä moni varmaan arvaisi että suurimmaksi osaksi kaikki irtaimisto on käytettynä hankittua. Baareissa ei käydä koskaan. Me halutaan mieluummin matkustella lomilla. Ihan hyvin rahat riittää kun muuten eletään halvemmin. Tämä sukulaisperhe ei voisi kuvitellakaan ostavansa mitään käytettynä, puhelimia vaihtavat kuin sukkia ja autokin on paljon uudempi kuin meillä. Viikonloppuisin lapset hoitoon ja vanhemmat istuvat baarissa valomerkkiin asti (tätä paheksun ihan jo lasten takia, tekevät tätä tosi usein). Ei tollasella elämäntyylillä sitten tietenkään Tallinnaa pidemmälle rahat riitä, ihmettelen kun eivät itse tajua mistä meidän välinen ero johtuu.
Surkeeta AP. Mitä heidän valinnat kuuluu sinulle? Varmaan eivät hekään kyseenalaista teidän tapaa elää? Heidän asiat eivät kuulu sinulle mitenkään! Elä siinä nyt minkä olet valinnu.
No joo... Ainoa vain, että jo 10t on paljon töissä käyvillekkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi että menee tunteisiin ihmiset, joille säästäväisesti eläminen on "hauska harrastus". Jos päivästä ja kuukaudesta ja nyt meillä jo vuodesta toiseen elämä on yhtä selviytymistä, niin kyllä se vaikuttaa henkiseen suoriutumiskykyyn jotenkin perustavanlaatuisesti... Jos sinä "säästät" ostamalla tarjoushedelmiä, minä säästän syömällä pelkkää kotitekoista leipää. Jos saan tässä kuussa säästettyä 5e, joudun luultavasti käyttämään ne ensi kuussa maitoon. Ja pakollinen: ei käytetä päihteitä tms., pari onnetonta sattumaa vain suisti talouden raiteiltaan ilmeisesti vuosiksi.
Tämä on toinen, mikä on nyt minulla mennyt tunteisiin (tosin ei ole tarvinnut ihan oikeassa elämässä sentään tätäkin kuunnella). Mutta mistä tulee oletus, että tämä elämä näin on minulle "hauska harrastus"? Voisitko mitenkään ajatella, että ehkä osaan arvostaa säästämiäni summia? Että ehkä minä tiedän varsin hyvin, että kulman takana voi olla jotakin, joka suistaa radaltaan tämän kaiken. Sairaus, onnettomuus, tsunami (!)?
Ostan luomuhedelmiä kaupasta, mutta säästän sillä etten osta mitään, mitä emme tarvitse, ja kierrätän paljon. Oma työpaikkani oli sattumalta niinkin hyväpalkkainen mitä se on. Kaupunkimme tosin näyttää olevan murroksessa, eikä minun työni ole niin varma kuin monen muun. En ole korkeasti koulutettu. Suututtaa ihmisten kapeakatseisuus! Että minulle ja perheelleni voi toivottaa suurin piirtein kuolemaa, koska en tuhlaa vaikka voisin.
Minä myös säästän koska tiedän, että työskentelen auringonlaskun alalla ja aikanaan kun tästä kenkää tulee niin uuden työn löytäminen ei ole helppoa. Mahdollista työttymyyttä helpottaa maksettu koti ja reilut säästöt. Siksi meillä ei ole kalleimpia konsoleita tai kännyköitä mitä muilta perheiltä näyttää löytyvän.
Vierailija kirjoitti:
Jos omistaa sijoitusasunnon, on varakas.
Eihän he sitä asuntoa omista jos maksavat lainanlyhennyksiä siitä. Se on sijoitus ja tuollaisen saa hankittua pienilläkin tuloilla.
Tämä on Suomessa pielessä, rikkaan ja köyhän määritelmä on niin matala. Rikas on kun tienaa yli 50 000€ ("kyllä sais enempi verottaa jos on varaa lähtä Thaimaahan!") ja köyhä taas on kuka vain alle 2000€ kuussa tienaava. Samalla nämä köyhät elää usein leveästi käyden ravintoloissa, on uusin telkkari (osamaksulla of course), kanavapaketit ja puhelinliittymääkään ei kilpailutettu ja sitten itkevät kun rikkaat (= 50 000€/vuosi) ovat säästäneet ja kykenevät lähtemään lomalle tai elävät omassa (=pankin) asunnossa.
Minulla oli 25-vuotiaana ensimmäinen omistusasunto enkä todellakaan ollut rikas! Sen jälkeen asunto jäi sijoitusasunnoksi (vuokralainen maksaa asunnon kulut) kun mieheni kanssa muutettiin isompaan omistusasuntoon. Olen 32-vuotias enkä rikas tai varakas, luokittelisin itseni ennemmin vain hyvin toimeentulevaksi.
Meille tuli tuo auto vai ei -pohdinta eteen kun tulin raskaaksi ja perheasunnon osto oli edessä. Asuttiin silloin miehen poikamiesboksissa kantakaupungissa ja mietittiin, ostetaanko vähän pienempi kämppä hyvien liikenneyhteyksien varrelta vai vähän isompi kauempaa ja auto lisäksi. Ajateltiin jotenkin, että parempi että rahat on kiinni asunnossa kuin autossa ja muutettiin kivaan merenrantalähiöön. Vaikka elettiin enimmäkseen miehen palkalla, niin silti meillä oli varaa matkustaa noin kerran vuodessa, kun ei ollut sitä autoa. Satunnaisiin ajoihin käytettiin CityCarClubia, taksia ja vuokra-autoa. Vasta 10 vuotta myöhemmin ostettiin meidän ensimmäinen auto, sekin aika vaatimaton, mutta kelpasi meille hyvin. Tuossa vaiheessa oli talous jo vähän paremmassa kuosissa ja meillä oli selkeästi varaa pitää sitä autoa. Jos me oltaisiin ostettu se auto heti kun saatiin lapsi, niin ei meidän varallisuus olisi kertynyt ollenkaan samalla tavalla, vaan oltaisiin jatkuvasti eletty kädestä suuhun.
Lainaa me ei olla otettu muuhun kuin asuntoon. Auto ja vene on ostettu käteisellä. Kulutusluotossa (koron lisäksi) pidän ongelmana sitä, että tulee helposti ostettua liian kallis. Kun maksaa omista tuloista säästetyllä rahalla, niin sen rahan arvon ymmärtää jotenkin paremmin ostoksissa pysyy joku tolkku. Muistan kun meillä oli sängynosto edessä ja kierreltiin huonekalukauppoja, niin ihan pokkana myyjä esitteli meille jotain viiden tonnin sänkyjä ja kertoi että ihmiset ostaa niitä luotolla. Meillä olisi ollut se viisi tonnia maksaa käteisellä, mutta ei olisi tullut pieneen mieleenkään maksaa sängystä sellaisia summia. Parilla tonnilla löydettiin ihan riittävän hyvä. Mutta tuo jotenkin havahdutti siihen, että ihmisiltä on kokonaan kadonnut järki ja rahantaju jossain asioissa.
Tärkeintä kai on tunnistaa ne itselle tärkeät asiat. Me ollaan kotihiiriä ja toisaalta tykätään matkustella, vaatteista ei niinkään piitata eikä merkkikäsilaukkuja keräillä. Meillä on kiva asunto, mutta auto on sitten naapureihin verrattuna sieltä halvemmasta päästä. Joku autoilusta nauttiva satsaa puolestaan autoon enemmän ja asuu ehkä halvemmalla ja sekin on ihan ok. Harvalla on varaa kaikkiin mielitekoihin ja silloin on fiksuinta käyttää omat rahansa siihen, mikä tuottaa itselle eniten iloa.
Ei sitä lainaa saa tosta vaan, vaikka olis vakkari duuni.
Itsellä jää verojen jälkeen käteen noin. 1700 euroa. Ei ole käsirahaa asuntoon, ei takaajia. Että en mä pankista rahaa noin vaan hae asuntoa varten.
Ihan vaan mainitakseni, kun välillä huvittaa nää sijoitusvinkit mitä täällä lukee.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä jää verojen jälkeen käteen noin. 1700 euroa. Ei ole käsirahaa asuntoon, ei takaajia. Että en mä pankista rahaa noin vaan hae asuntoa varten.
Ihan vaan mainitakseni, kun välillä huvittaa nää sijoitusvinkit mitä täällä lukee.
Harvalla sitä rahaa vain on, vaan se on säästetty. 1700€ netosta saisi hyvin lyhennettyä lainaa esim. 600€ kuussa. Tietenkin jos asuu pk-seudulla niin asunnot on hintavampia. Tiedän monta hoitajaa jotka ovat saaneet todella helpolla lainaa koska vakityö vaikka palkka ei olekaan huikea. Tietenkin jos sulla on paljon muita lainoja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harvalla sitä rahaa vain on, vaan se on säästetty. 1700€ netosta saisi hyvin lyhennettyä lainaa esim. 600€ kuussa. Tietenkin jos asuu pk-seudulla niin asunnot on hintavampia. Tiedän monta hoitajaa jotka ovat saaneet todella helpolla lainaa koska vakityö vaikka palkka ei olekaan huikea. Tietenkin jos sulla on paljon muita lainoja?
Joo asun helsingissä. Autolaina on jota lyhennän 100 euroa kuussa, muita lainoja ei ole ja raha-asiat kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Täällä sama. Minää en ollut edes ehtinyt aloitella kunnolla aikuiselämää kun vanhempien huono tuuri työmarkkinoilla syöksi meidät velkahelvettiin. 19-vuotiaasta asti olen maksellut kuukausittain heidän asuntolainaansa, verorästejään ja yleisiä arjen kulujaan.
Kukaan meistäkään ei väärinkäytä alkoholia tai muitakaan päihteitä (itse olen absolutisti), ei osta kallista viihde-elektroniikkaa tai ramppaa lomalla. Elämä vaan heittelee pienituloisiin töihin jämähtänyttä englannin maisteria ja pitkäaikaistyöttömiä iäkkäitä vanhempia.
Kyllä meilläkin olisi kipeä tarve toiselle autolle, koska työpaikkani vaihtui juuri sellaiseen keskellä ei-mitään olevaan kauppakeskittymään, jonne ei julkisilla pääse mitenkään. Toistaiseksi kimppakyyti on järjestynyt, mutta se on todella epävarma ratkaisu. Mieheni taas tekee liikkuvaa työtä, jossa tarvitsee autoa. Emme ole kovin hyvätuloisia, silti se toinen auto olisi oikeasti tarpeellinen, eikä mitään luksusta. Eli ei kaikki ihan huvikseen niitä autoja ostele... Meillä ei olisi varmaan edes sitä yhtä, jos ei töiden takia tarvitsisi olla.
Vierailija kirjoitti:
Mistä saa 80k kämpän? Lapista?
8319 omistusasuntoa alle 80 000€ hintaan tarjolla etuovi.comissa. Meinaatko että jokainen noista sijaitsee Lapissa?
Valittajilla on aina tekosyyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
8319 omistusasuntoa alle 80 000€ hintaan tarjolla etuovi.comissa. Meinaatko että jokainen noista sijaitsee Lapissa?
En mä ite ottais lainaa sen takia että ostaisin sijoitusasunnon jostain ties mistä? Eihän sitä olis edes varmaa että siihen sais vuokralaisen!
Pankki olis varmasti samaa mieltä mun kanssa asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tossa oli valittamista?
Ja mitä sitten vaikka valittaisi? Syy valittamiseen voi olla hyvä, eikä mikään tekosyy!
Ei aloittajan tarvi kotiin jäädä vaan sen takia, että kaverille ei tulis paha mieli... Dorka se on, jos on niin kateudesta soikea, että tsunamia toivoo.