Älykkyys on aika paljon omasta tahdosta kiinni
Älykkyys on sitä, ettei mene aina helpomman kautta. Ei luota stereotypioihin ja siihen mikä ensimmäisenä mieleen juolahtaa fiilispohjalta, vaan käyttää vähän aikaa harkintaan, että onkohan se nyt ihan näin kuin ensin ajattelin. Pitää osata kyseenalaistaa itseään. Tyhmät luulee, että on älykästä kun ei koskaan myönnä olevansa väärässä. Tässä olisi teille opittavaa.
T: Älykäs
Kommentit (4)
Vierailija kirjoitti:
Mua pidetään jopa huippuälykkäänä ainakin työkuvioissa, mutta minä en juuri harkitse. Toimin lähes 100% intuitiolla. Kun tulee vaikea ratkaistava ongelma, olen sisäisesti hiljaa kunnes vastaus putkahtaa jostain syvältä sisimmästä ilman ajattelua. Sitten vaan toteutan sen mihin sain impulssin intuition tasolta.
Joskus ihan huvittaa että esim. työni on niin vaativaa etten ajattelemalla edes osaisi tehdä sitä. En ymmärtäisi mitään. Mutta sisällä tuntuu olevan lähde josta putkahtelee ideoita ja ratkaisuita jotka on paljon hienompia kuin tietoisella tasolla oleva tietopohja ja lahjakkuus sallisivat.
Riippuu vähän työstä, että toimiiko tuollainen. Ja kokemuksen määrästä. Asiantuntijoiden tarkka intuition on kokemuksella hankittu. En silti luottaisi siihen, että intuitio on aina oikeassa, koska se on myös ihan yhtä usein väärässä. Daniel Kahnemanin "Ajattelu nopeasti ja hitaasti" käsittelee juuri tätä nopean intuition ja hitaan analyysin yhteispeliä ja millä tavalla se synnyttää kaikenlaisia ajattelun vinoumia ja virhetulkintoja, jos menee liikaa sillä intuitiolla.
Nro 1. Luovuus on yksi huippuälykkään ominaisuuksista. Itsellä sama kuin sinulla. Ihan hullujakin ratkaisuita ponnnnahtelee aivoista, mutta mitä siitä, kunhan ne toimivat. Usein kaverit sanovat: Tätä ei kukaan muu olisi voinut keksiäkään. Kun rakensin omakotitalon, tein muutamia "keksintöjä", joita vaadin tehtaat toteuttamaan. Osa niistä on muuttunut nyt arkipäiväksi. Omaan taloon voi tehdä mitä haluaa, ei tule sääntönikkarit aukomaan päätään.
Vierailija kirjoitti:
Nro 1. Luovuus on yksi huippuälykkään ominaisuuksista. Itsellä sama kuin sinulla. Ihan hullujakin ratkaisuita ponnnnahtelee aivoista, mutta mitä siitä, kunhan ne toimivat. Usein kaverit sanovat: Tätä ei kukaan muu olisi voinut keksiäkään. Kun rakensin omakotitalon, tein muutamia "keksintöjä", joita vaadin tehtaat toteuttamaan. Osa niistä on muuttunut nyt arkipäiväksi. Omaan taloon voi tehdä mitä haluaa, ei tule sääntönikkarit aukomaan päätään.
Ei luovuus ole aina huippuälykkään ominaisuus, mutta luovuus vaatii kuitenkin keskimääräistä korkeamman älykkyyden. Huippuälykäs ei kuitenkaan tarvitse olla ollakseen huippuluova.
Mua pidetään jopa huippuälykkäänä ainakin työkuvioissa, mutta minä en juuri harkitse. Toimin lähes 100% intuitiolla. Kun tulee vaikea ratkaistava ongelma, olen sisäisesti hiljaa kunnes vastaus putkahtaa jostain syvältä sisimmästä ilman ajattelua. Sitten vaan toteutan sen mihin sain impulssin intuition tasolta.
Joskus ihan huvittaa että esim. työni on niin vaativaa etten ajattelemalla edes osaisi tehdä sitä. En ymmärtäisi mitään. Mutta sisällä tuntuu olevan lähde josta putkahtelee ideoita ja ratkaisuita jotka on paljon hienompia kuin tietoisella tasolla oleva tietopohja ja lahjakkuus sallisivat.