Vaatimuksia adoptiovanhemmilta?
Olen yrittänyt etsiä tässä lapsettomien vuosien aikana yhä enemmän ja enemmän tietoa adoptiosta. Luulisin, että meillä ei ole mitään esteitä, miksei voitaisi olla adoptiovanhempia muutaman vuoden päästä, mutta silti jokin huolettaa.
Kuinka vahva taloudellinen tilanne adoptiovanhemmilla täytyy olla? Olen kuullut, että se, että rahat riittävät tavalliseen elämiseen koko perheelle, riittää. Mutta onko se niin? Mieheni on ihan kohtuullisen hyväpalkkaisessa vakituisessa työsuhteessa, itse olen yo-opiskelija vielä kolmisen vuotta. Minullakin on kyllä jo yksi ammatti takana, jonka avulla voisin hyvinkin työllistyä tarvittaessa. Asumme vuokra-asunnossa, lainaa ei ole vielä yhtään.
Olemme vasta 23-vuotiaita, nyt jo odottaneet lasta useamman vuoden. Onko kenelläkään kokemusta neuvonnan aloittamisesta ennen 25-vuoden ikää? Kuulin, että asuinpaikkakunnallamme neuvontaankin on yli vuoden (vai oliko peräti kahden?) jonot. Voisimmeko päästä jo jonoon siis nyt vai nauretaanko meille, jos soitan näin "alaikäisenä" ja kysyn jonoon pääsystä?
Kommentit (3)
Me pääsimme adoptioneuvontajonoon ennen 25-vuoden ikäpyykkiä, mutta oli selvää, että se tulee täyteen ennen kuin edes saamme ensimmäistä neuvonta-aikaa varata, joten siitä ei tullut mitään ongelmaa. Jos olette varmoja, että haluatte adoptiolapsen, kannattaa soittaa neuvontaa antavalle taholle. Kyllä sieltä osataan sanoa, pitääkö vielä odottaa vai joko voitte päästä jonottamaan. Sen verran olen ollut huomaavinani, että kunnat helpommin päästävät "alaikäisiä" neuvontaan, kunhan ikäraja tulee ennen neuvonnan päättymistä vastaan ja taas Pela on tarkempi.
Meidän kunnassa neuvonta tulee Pelan kautta. Meillä on vielä muutama pakkasalkio, jotka käytämme nyt syksyn aikana pois ja sitten soittelen, josko pääsisimme neuvontajonoon.
Jos jollain on vielä omakohtaisia tai kuultuja kokemuksia, luen niitä mielelläni!
Taloudellinen tilanteenne vaikuttaa vakaalta. Opiskelu ei myöskään ole esteenä. Luulisin, että 23-vuotiaita pyydetään palaamaan asiaan vuoden, parin päästä. Jossakin kunnassa voi neuvontajonoon päästä jo vähän ennen kuin 25v on täynnä.