Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ylihuomenna tulis 3 viikkoa juomatta. Ei taida onnistua...

Vierailija
10.04.2017 |

Ikää liki 50 vee ja kostea elämäntyyli jäi päälle jo opiskeluajoista yo:lla ja kesätöistä raviltola-alalla.
Olen väsynyt ja turvonnut, krapulat ihan murhaa.
Haluaisin luopua koko aineesta mutta se vaatisi varmaan jonkun aivolohkon kirurgisen poistamisen: Niin tiukassa vanhat tavat ja halut istuvat.
Torstaina tulisi 3 viikkoa tipattomalla. Mutta pääsiäinen joka vietetään mökillä! Kaikki rutiinit ja viihtyminen kiertyy alkoholiin: Viinit, oluet, ruoka, grillaus, sauna, kalastus...
Enkä ole sitä tyyppiä joka tietäessään loman alkavan, joisi vain muutaman lasillisen, vaan alitajunta laskee koko ajan päiviä kuinka paljon vielä on vapaata.
Meillä ei ole lapsia ja ystäväpiirissä dokataan reilusti kaikki.
On tämä sitten vaikeaa! Ja lehdet täynnä mainoksia pääsiäisen viineistä. Olen valmis laittamaan vaikka miten monimutkaisen aterian, koska sen avulla voin taas nostella pöytään reilun patteriston eri punkkuja...

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
10.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luovutatko vaikeuksien edessä? Kovimpa vähät ovat voimasi. T: Suuri kirja.

Vierailija
22/30 |
10.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nyt ollut juurikin kaksi vuotta juomatta. Olen tosi tyytyväinen. Poissa ovat kaikki vaivat, jotka juominen aiheutti, eli turvotus, väsymys, närästys, oikutteleva vatsa ja kokoaikainen ahdistus. Paino pudonnut parikymmentä kiloa. On sellainen vapautunut tunne, että on lopultakin päässyt eroon vaivalloisesta ystävästä, joka aina aiheutti huonon fiiliksen. Toivotan aloittajalle kaikkea hyvää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
10.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä, kiitos kaikille kannustaville ja ajatuksia herättävilke vastaajille!

Totta taitaa olla että juomisen syitä ja taustoja voisi ja pitäisi miettiä peilin ääressä syvällisesti. Ajatus on pelottava ja homma rankka.

Olen ollut 3 - 6 viikkoa juomatta useita kertoja viimeisen n. 3 vuoden aikana. Työni on vuorotyötä joten työputken aikana menee juomatta pari viikkoa ihan siinä samalla.

Olekin oppinut "rentoutumaan" luvallisesti työputken jälkeen. Olenhan ollut ahkera ja hoitanut työt.

Tässä kevään tulossa ja pääsiäisen vapaassa on niin paljon elementtejä joita alkoholin kanssa juhlistetaan.

Nyt lähinnä toivon että pystyisin juomaan maltilla. Tarkoittaa että jättäisin väkevät ottamatta. Sekin vähentää juoman määrää hurjasti jos korkkaisin vaikka vasta illalla.

Se, joka ehdotti, että pitäisi hävittää lähettyviltäni kaikki alkoholipitoinen: Et ole nähnyt meidän maakellaria. Siellä on hillopurkit vähemmistössä ja kokoelmaan on pantu rahaa ja energiaa...

Vierailija
24/30 |
10.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä lähde mökille! Oikeesti! Se on vaan yks pääsiäinen, tulee ensi vuonna uudestaan. Sä oot jo niin hyvällä alulla et nyt ei kannata luovuttaa! Ajattele miten mahtava loppuelämä sulla vielä vois olla edessä päihteettömänä kun vaan nyt jaksat pysyä tiukkana! Sä oot jo antanut niin ison osan elämästäs alkoholille et älä anna yhtään enempää. Mennyttä ei voi muuttaa mut tulevaisuuden voi! Tsemppiä!

Vierailija
25/30 |
11.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän ap:ta hyvin. Ne tavat ja tottumukset on niin tiukassa istumassa päässä, että niistä eroon kasvaminen vaatii todella kovaa työtä. Itsekin haluaisin vähentää lipittelyä,  koska keski-iässä ne viinimaistelun ja olutharrastuksen (??) jäljet näkyy naamassa suorastaan karmaisevasti. Minä voin siis hyvin muuten ja hoidan työni ja kodin, mutta ulkonäön rapauttavan vaikutuksen vuoksi viinipullojen tyhjentäminen voisi vähentyä.

Vaikka miten päätän, että tämä viikonloppu olen juomatta, pystyn perustelemaan itselleni aika pian, että olen oikeutettu hieman rentoutumaan ja vähän maistamaan. 

Alan esimerkiksi siivota kovasti; kannan mattoja ulos, pesen ja puunaan. Kun koti tuoksuu puhtaalta ja olen tukka pystyssä kontanut vielä keittiön roskiskaapinkin puhtaaksi, olen todellakin ansainnut lasillisen kylmää valkaria. Jonka tiesin kyllä koko ajan olevankin jääkaapissa, jonkun varalle.

Käyn reippaalla 45 min kävelylenkillä ja  takaintullessani olen niin hikinen ja polttanut niin paljon kaloreita, että ehdottomasti kylmä olut täydentää hetken. Mähän suorastaan tarvitsen sitä nestehukkaan.

Joskus joku teevee-ohjelma, jossa laitetaan ruokaa ja avataan punkkupullo jossain terassilla ja aletaan nauttimaan juuri valmistetusta herkkuateriasta, saa minut kävelemään viinikaapille ja hakemaan ison lasillisen. Koska se vaan näyttää niin kivalta siellä telkkarissa ja mäkin haluan samaa. Ohjelma loppuu ja minä juon koko pullollisen yksin. Hyvää on.

Että en voi kuin toivottaa onnea niille, jotka yrittää vähentää tai lopettaa. Haluaisin sitä itsekin. Mutta sillä tavalla helposti ja kivuttomasti, sillä tavalla ettei siinä pitäisi niin hirveesti miettiä ja kitua tsempata. Olisipa sellainen ihmepilleri, joka poistaisi vanhat viinimuistot ja sen hyvänolon mielestä, niin voisi vaan lopettaa koko homman.

Vierailija
26/30 |
11.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ystäväni ostaa monta pulloa samaa merkkiä kotiin. Hän juo pulloista suuremman osan ja mies on siitä huomautellutkin. Kaveri väittää että miestä pystyy paremmin hämäämään juotujen pullojen määrällä, kun kaapeissa on vain saman näköisä pulloja. 

Ongelmaksi muodostui sitten se, että heidän taloyhtiössään on semmoinen vanhanaikainen lasinkeräysastia. Kaveriani hävetti kantaa sinne huomattavia määriä sitä yhtä ja samaa viinimerkkiä. Hänestä tuntuu että naapuritkin alkaa huomata miten paljon niitä tiettyjä pulloja sinne ilmestyy. 

Nyt hän sitten kaupungille lähtiessään sirottelee niitä tyhjiä pulloja eri roskiksiin, ettei kukaan pääse jyvälle miten paljon niitä heillä tyhjennetään.

Samoin ostokset eri alkoista, ei koskaan peräjälkeen samasta. Vaikka epäilen kyllä että alkon myyjät ei huomaa mitä ihmiset ostaa, ja toisaalta ne oppii aika pian kanta-asiakkaiden ostokset vaikka miten yrittäis hajauttaa ostoksiaan ja teeskennellä että "mä ostan tän työpaikalle," tai "Mikä sopisi tuliaisiksi" tai jotain muuta selitystä. 

Vierailija
27/30 |
23.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo viimeinen viesti on aika todellinen: ne jotka lipittää sitä viiniä, tai "skumpittelee" kuten eräs Mariela, tai muuten kaataa liikaa, käyttää kovasti energiaa siihen, ettei alkon myyjät hoksaa tilannetta. 

Minä kiertelen alkossa piiiitkän ajan, tutustun pulloihin, lueskelen niistä, vertailen ja katselen. Ostaa sitten aika kalliita pulloja useampia, ettei vaan myyjä luule persaukiseksi puliakaksi, ja sitten muka muistaa vielä kassalla että ai niin se viinitonkka sinne tupareihin, tai jotain muuta. Tonkka menee samana iltana käyttöön, kalliimmat pullot jonnekin kaapin perälle. Josta ne toki juodaan hätätilanteessa kun halvat vinkut on loppu, tai ryhdistymisyritysten kohdalla, kun aloitan juomisen siltä pohjalta että nyt maistelen kunnolla hyvää viiniä ja lopetan sitten kun yksi pullo on tyhjä,

Vaihdan alkoa usein , ettei tule liikaa käytyä samassa. Olen aina täysin selvä, meikattu ja keskittynyt kun käyn siellä. En ikinä menisi sinne hortoilemaan jossain jälkikänneissä. Kotona pitää olla aina sen verran juotavaa, että saan itseni kunnolla turrutettua eikä tarvi ihmisten ilmoille lähteä.

Vierailija
28/30 |
23.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sun aivan pakko viettää sitä pääsiäistä? Tai voisitko pyytää seuraltasi raittiutta sen aikaa?

Lääkäriltä on saatavavilla antavikseen lisäksi myös lääkettä joka laskee juomishimoa ja monet on onnistuneesti vähentäneet sen avulla.

Jos lääkäriin et halua niin koeta l-glutamiinia. Se on aminohappo jolla on sivuoireena se, että alkoholia (ja makeaa) ei tee mieli niin kovasti. Saa luontaistuote- ja bodarikaupoista ja joskus oon nähnyt ruokamarketin vitamiinihyllyssäkin. Googlaa.

Itse käytän sitä aina jaksoilla kun treenaan kovempaa, koska se auttaa palautumista. Oon huomannut että alkoa ei tosiaan tee mieli niin kovin kuurilla, vaikka muuten juon lähes poikkeuksetta joka viikonloppu.

Tsemppiä!

Vierailija
29/30 |
23.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluatko sinä sitä alkoholia oikeasti vai tekeekö vaan mieli?

Vierailija
30/30 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo viimeinen viesti on aika todellinen: ne jotka lipittää sitä viiniä, tai "skumpittelee" kuten eräs Mariela, tai muuten kaataa liikaa, käyttää kovasti energiaa siihen, ettei alkon myyjät hoksaa tilannetta. 

Minä kiertelen alkossa piiiitkän ajan, tutustun pulloihin, lueskelen niistä, vertailen ja katselen. Ostaa sitten aika kalliita pulloja useampia, ettei vaan myyjä luule persaukiseksi puliakaksi, ja sitten muka muistaa vielä kassalla että ai niin se viinitonkka sinne tupareihin, tai jotain muuta. Tonkka menee samana iltana käyttöön, kalliimmat pullot jonnekin kaapin perälle. Josta ne toki juodaan hätätilanteessa kun halvat vinkut on loppu, tai ryhdistymisyritysten kohdalla, kun aloitan juomisen siltä pohjalta että nyt maistelen kunnolla hyvää viiniä ja lopetan sitten kun yksi pullo on tyhjä,

Vaihdan alkoa usein , ettei tule liikaa käytyä samassa. Olen aina täysin selvä, meikattu ja keskittynyt kun käyn siellä. En ikinä menisi sinne hortoilemaan jossain jälkikänneissä. Kotona pitää olla aina sen verran juotavaa, että saan itseni kunnolla turrutettua eikä tarvi ihmisten ilmoille lähteä.

Tässäpä on jo Vakavasti otettavan Harrastajan tekstiä! Pisteet siitä.

Itsekin tässä askarteleen juopottelun liepeillä. Ikää jo keski-ikä, eli rahat riittää hyvinkin juomiseen ja työvuorot voi järjestellä harrastukseen sopivaksi.

Vähön on alkanut huolestuttaa koulutusmäärät. Hyvä ystävä on töissä vuosien kuluessa alkoholisoitunut aivan yllättävästi: hän kävi luonani viikonloppuvisiitillä ja se juomisen määrä ja känni oli aika järkyttävä! En tajua missä vaiheessa hän on tuommoiseen oppinut ja miten kestää tuota!

En vaan itselleni haluaisi ihsn noin kovaa juomista!

Kyllä tää on hiton vaikeaa, kun on tämä juhannus ja kovin kuuma! Tiedätte varmaan mitä jääkapissa on!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi seitsemän