<3**MAALISKUISTEN loppuviikon kuulumiset**<3
Olis kiva jos pikkuhiljaa aloitettais täällä keskustelemaan kun meitä jakaantuneita maalisäitejä on jo aika paljon!
Lyytikki taisitkin aikaisemmin aloitella pinoa. Huomasin sen, mutta olin niin väsynyt etten millään jaksanut alkaa näpyttelemään tekstiä vaan painuin suoraan pehkuihin ja toivoin, että muut jaksaa vastailla.
On ollut kyllä aikamoista muutoksen aikaa tää 6 viikkoa mitä yhteiseloa neidin kanssa nyt on kestänyt. Niin hyvässä kuin pahassa. Aivan ihana tuo pikkuinen on, mutta voi tätä univelan määrää.
Eilen alkoi ekan kerran huolestuttaa kun olin valvonut 18 tuntia ja tyttö nukkui, mutta itse en sit saanutkaan unta vaikka väsytti niin pirusti. Toivottavasti nyt ei mun uniongelmat tästä ala. Aina oon ollut unikeko eikä sen suhteen ole ollut mitään ongelmia. No sain sit vihdoin unen päästä kiinni onneks ja 7h nukuttua kun mies hoiti yhden syötön.
Meillä siis tyttö saa joka toisella syötöllä rintamaitoa ja joka toisella korviketta. Kun tyttö rupee syömään isompia määriä niin korvikkeen määrä varmaan lisääntyy samalla koska en moneen viikkoon ole saanut pumppaamalla maidon tuotantoa lisättyä (en siis jaksa pumppailla tarpeeksi kauan(?).. annan pumpun pumppailla jonkin aikaa vielä kun maidon heruminen loppuu, mut ei auta). 100-120ml yhteensä molemmista rinnoista aina yhdellä kerralla. Yritän olla ottamatta stressiä. Neuvolan täti sano että heidän kuuluis opastaa imetystä, mutta on niin ruuhkaa ettei ehdi ja käski imetystukeen ottaa yhteyttä. En ole saanut aikaseks ja yritän nyt olla stressaamatta siitä kuten jo sanoin.
Kaikki muut tunnutte onnistuneen imetyksessä paitsi Santtu81 kun sun ei alunperinkään ollut tarkoitus imettää. Mutta jotain positiivista että mies voi hoitaa syöttöjä =) Paitsi voihan teillä muillakin jos maitoa on jemmassa... Mutta se siitä.
Oli kyllä ihana alun 4 viikon jälkeen saada lupa 3h välein syöttämisen lopettaminen. Nyt tyttö nukkuu ihan kivan pituisia jaksoja. Välillä vaan kitisee, luultavasti ilmaa vatsassa, mutta sylissä kantaminen helpottaa, joten en niitä tippoja ennen syöttöä ole ruvennut antamaan. Ja aika hyvin nukkuessakin tuo ilma tuntuu poistuvan! ;)
Tytöstä on siis tullut varsinainen sylivauva. Muualla ei valveilla ollessaan meinaa viihtyä laisinkaan. Täytyis varmaan harkita kantoliinan ostamista. Mitenköhän onnituu kun mulla on jo valmiiks hartiat jumissa?.. mutta eikös sen nimenomaan pitäis auttaa siihen vaivaan? Täytyis kyllä hierojalle päästä ensiks kun niskat on varmaan jo lukossa jos vaan niin voi olla. Veikkaan, että parin päivän takainen karsea päänsärky johtuu siitä kun ei lääkkeet auttanut yhtään.
Olin eilen ekaa kertaa perhekerhossa. Oli kiva nähdä muita alueen äitejä ja varsinkin kun kaikilla suht samanikäisiä vauvoja. Mites ootteko muut käyny perhekerhossa?
Mä oon miettinyt jos vihdoin vois alkaa käymään jumpassa. Lähinnä pumppitunneilla ajattelin alkaa käymään kun on niin huono ryhti. Toisaalta täytyis myös jotain aerobistakin tehdä kun kuntokin on huono. Tyttöä oon vaunuissa ulkona käyttänyt, mutta en mitään pitkiä lenkkejä jaksa tehdä. Mulla on ens viikolla jälkitarkastus niin täytyy kysellä miten noita jumppia saa aloitella...
Mut nyt meen päiväunille kun tyttökin nukkuu.
-Simbucca ja tyttö 6vko-
Kommentit (22)
Mie menin saunaan kun oli sektio-haavasta tikit poistettu (vko leikkauksen jälkeen) vaikka jälkivuotoa vielä onkin, meillä kun on oma sauna, yleiseen en varmaan olisi vielä mennyt.
Meillä poika on yllättävän paljon hereillä, eikä viihdy oikein muualla kun sylissä. Kantoliina meillä on ja on ollu kiukku-hetkien pelastus, vauva tuntuu viihtyvän ja rauhoittuvan siihen hyvin ja nukahtaa siihen myös aina... muuten toisaan ei paljon päivällä nuku, joten jännittää miten selviän kun mies lähtee ensiviikolla töihin. Nyt kun on ollu kaks kantajaa, niin toinen saa jotain sillä välillä tehtyäkin kotona kun toinen viihdyttää vauvaa. Tulee varmaan vielä enemmän turvauduttua kantoliinaan ;)
Pitääkö muiden vauvat kovaa ääntä nukkuessaan? myö käytiin jo tänään lääkärillä, kun epäiltiin että vauvan kurkussa tai jossain on jotain vikaa, kun öisin kuulostaa lähinnä siltä että olisi iso mies huoneen nurkassa korisemassa ;) No eihän sieltä mitään löytynyt ja lääkäri vaan sanoi että äänet hiljenee kun vauva kasvaa, onko jollakin kokemusta? tuntuu vaan ettei saada nukutuksi kun kuunnellaan saako vauva henkeä vai ei, no tietty nyt kun asiaa on tarkisteltu, ni toivottavasti helpottaa... Lääkäri sano myös että jos meidän unta häiritsee vauvan äänet, niin vauvan voi siirtää kauemmas nukkumaan. Meillä on oma huone vauvalle, mutta en nyt vielä raaskisi vauvaa sinne laittaa nukkumaan.
Aurinkoista päivän jatkoa =o]
fiona77 ja vauva 2vko 3pvä
Ihanaa meillä nukuttiin vime yönä viis tuntia putkeen. Kyllä se sitten tuntuikin rinnoissa. Esikoinenkin kömpi taas yöllä meidän kanssa nukkumaan. Siellä me työt sitten nukuttiin kolmistaan. Meillä isäntä on näin alkuun nukkunut sohvalla, kaitpa se taas sänkyyn tulee kun alkaa syötöt rutinoitumaan.
Tänään vauva jaksoi olla aamusta monta tuntia hereillä ja nukahti vasta äsken. Hassua kun vauveli ei meinaa nukahtaa muualle kun rinnalle ja kun maitoa valuu sen suuhun se ei niele vaan nuahdettuaan sylkee ne kaikki pois poskistaan. Aina joka paikka ihan maidossa.
Viikonloppuna pitäisi pitää ne esikoisen synttärit. Johan niitä on kuukausi venytetty. Ostan kyllä valmiina kakkupohjat kun en jaksa ruveta leipomaan. Muutenkin varmaan ollaan valmis linjalla. Ehkäpä vieraat ymmärtää.
Ihana ilma ulkona, toivottavasti kaks viikkoa menee nopeesti et päästään ulkoilemaan. Nyt näköjään neiti heräs, ei kauaa uni maittanu. Eli tän maitobaarin on aika avata taas luukkunsa.
Kati ja tytöt 3v ja 5vrk
Olipas tälläkin puolella meille jo pino:) Muutaman kerran olen käynyt kurkkimassa, mutta ei ole ollut, enkä ole jaksanut aloittaakaan.
simbucca: kerroit että käytte kerhossa. Entisenä " teillä päin asuvana" kiinnostuin heti, käytkö siinä puiston kerhossa (vauvakerho) vai seurakunnan perhekerhossa? Mekin oltiin esikoisen kanssa siellä puiston vauvakerhossa. Seurakunnan kerhoakin kokeiltiin, mutta siellä oli muut lapset sen verran isompia (yli 1v) että ei ollut meille sopivaa. Mutta siellä puiston kerhossa viihdyttiin! Oikein harmittaa että muutettiin sieltä pois, olivat niin mukavaa porukkaa siellä kerhossa. Vauvakerhon jälkeen kun sitten siirrytään taaperokerhoon:)
Jos sua kiinnostaa kävelyseura esim keskuspuistossa joku päivä, niin voisin hyvin tulla tuon vauvan kanssa. Esikoisen voisin laittaa mummilleni hoitoon. Voidaan toki tulla kaikki, mutta sitten on pakko ajoittaa päikkäri aikaan ja vauva tuppaa syömään juuri silloin.. Mutta säädetään jos ollaan lähdössä:)
Täällä mutten sataa lunta!!! Mikä ihmeen maaliskuun loppu tää tällainen on?!? Kevät ja kesä saisi mun puolesta kyllä jo tulla. Toi toppavaatteissa kahta lasta kantaminen neljänteen kerrokseen alkaa jo kypsyttää. Vielä kun toisella on toppa vaatteet ja toista kantaa kopassa, tulee siinä väkisinkin hiki. Liukas toppahaalari ja toppatakki ei ole hyvä yhdistelmä, varsinkaan kun kantaa yhdellä kädellä.
Joo meillä tosiaan vauva saa kaiken maitonsa pullosta. Käytetään NAN jauhetta, siitä tulee vähemman ilmavauvoja kun tuttelista tai NAN tetrasta. Tutteli ei käynyt esikoiselle ollenkaa eikä olla sitä nytkään ostettu. Silloin ainakin Iso Omenan Cittarissa Nan tetrat maksoi 26 senttiä purkki. Eli halvempaa kuin edes tutteli monessapaikassa. NAN tetrat kun on meillä reissuvarana. Lauantiana (eli huomenna) olaan taas menossa sieltä maitoa hakemaan, ja katson samalla onko edelleen ylivoimaisesti halvin paikka. Hedelmä- ja marja soseetkin siellä on vain 20sentti purkki kun muualla on melkein 30senttiä tai jopa yli.
Vähän asia karkasi... On kyllä helppoa kun ei ole ainut kun voi vauvaa syöttää. Yösyötöt ollaan alusta asti hoidettu vuorotellen. Arkiöisin mä herään ensin ja mies sitten aamulla (kun on töihin lähdössä niin syöttää ennen sitä). Viikonloppuisin on sitten toisin päin, että mäkin saan välillä pidemmän pätkän nukkua. Meillä kun tuo esikoinen on tällä viikolla herännyt vauvan tokalla syötöllä (klo 6-7) niin on mun unet jäänyt rikkonaisiksi ja lyhyiksi (nukkumaan n 23-24, vuava syö klo1-3 ja sitten pitää jo herätä 6-7) Tänään onneksi nukuttiin 7.30 asti! Että tuntui pitkältä.
Välissä jo hain vauvan parvekkeelta sisälle, ja jatkoi uniaan, mutta nyt alkaa kunnon komennut kuulua vaunusta (on siis avoimen ikkunan alla parhaillan...)
Hyvät viikonloput kaikille, en varmaan jaksa viikonlopun aikana kirjoitella kun mieskin on kotona. Ilmoittelen niitä maidon hintoja jos jotakuta vaikka sattuisi kiinnostamaan...
-Santtu ja poitsu 1kk3pv sekä esikoinen 1v5kk joka kyllä nukkuu ulkona:)
Eilen oltiin sitten neuvolassa ja hyvin poika oli kasvanut!!=)
Poika kanssa kova valvomaan!! Jaksaa päivisin olla yllättävän pitkiä pätkiä hereillä! Aluksi viihtyi välillä sitterissä ja vaunuissa mutta nyt kun on hereillä ni haluaa olla vaan sylissä.
Tänään sitten alettiin kokeilee kantoliinan käyttöä ja hyvin tuntu poika siinä viihtyvän!!:)
anna22: meillä vaihdetaan öisin vaippaa ainoastaan jos poika kakkaa. Aluksi vaihdettiin 1-2 kertaa yössä pissa vaipatkin, mutta ei enää. Poika kun tuntuu piristyvän vaipanvaihdosta!!
Ite nyt paljon rauhallisempi pojan kanssa mitä olin silloin esikoisen kanssa. Ei iske itelle paniikkia joka pikku äänestä!!
Ja ainakin toistaseksi poika ollut suht rauhallinen!!=) Toivottavasti ois jatkossakin!!
Meillä alusta asti imetys sujunut hyvin. Esikoisen kanssa se oli yhtä tappelua ja esikoinen saikin sitten rintaa sekä pulloa.
Nyt en millään malttais pulloa antaa, tietty se kyllä helpottais mm.öitä. Mut täytyy nyt kattoa miten imetys jatkossa sujuu.
Hyvät viikonloput kaikille
t.lottis
Ja peräti kaksi kertaa, taitaa hiukan väsymys painaa. Toisella jalalla koko ajan heiluta sitteriä, jotta saan rauhassa kirjoittaa... Oikein hätkähdin, kun tajusin että maaliskuu alkaa tosiaan olla lopuillaan - meidän vauveli on sunnuntaina jo kuukauden! Aika vaan menee, hirvitys.
Arki on kyllä ihmeen ihanaa ja leppoisaa, tyttö on niin rauhallinen tapaus ja tempperamenttinen esikoinenkin on ollut ihmeen rauhallisesti tän uuden ihmisen suhteen. Vanhempia välillä haukkuu rajustikin, mutta vauvaa silittelee ja hellii. odotin paljon suurempaa draamaa tämän suhteen.
SIMBUCCA: Meillä kantoliina on ihan ehdoton, sylissä viihtyy tämäkin vauveli niin tiiviisti. Pitkä trikoinen liina toimii tällaisen pienen kanssa hyvin - se on helppo sitoa ja lapsen saa sinne myös helpommin kuin muihin.
Väsymys vaivaa varmaan kaikkia täällä, itsestäni huomaan että tän toisen kanssa sen kestää huomattavasti paremmin kuin esikoisen vauva-aikana. Meidän 4-vuotias on näihin päiviin ollut huono nukkumaan ja väsymys on meillä enemmän sääntö kuin poikkeus - siis jo ennen tätä uutta vauvaa. Siihenkin ilmeisesti elimistö tottuu, että yöunet nukutaan pienissä pätkissä. Nyt tyttö nukkuu mun vieressä ja sekin auttaa, kun ei tarvi yöllä herätä " kunnolla" tai nousta istumaan kun syöttää.
Mä haaveilen hiihtolenkille pääsystä, jokohan vois hissukseen? Meidän pihasta pääsee kaupungin laduille ja aurinkoinen ilma houkuttaa jonkin verran :) Mulla on nyt lähtenyt 10 kiloa synnytyspäivästä, mutta toiset kymmenen taitaa jäädä ja pysyä ellei niille tosissaan ala tehdä jotain. Tää kotona olo on kyllä melkoista syöpöttelyä ja sohvalla makoilua. No, ainakin pitkille vaunulenkeille pitää itsensä pakottaa..
Mä olin ekan kerran omassa saunassa, kun vauva oli 1,5 viikkoa ja tikit sulaneet. Sitä ennen en voinut istua, joten saunakaan ei houkuttanut..
Mutta nyt kahville ja ehkäpä ulos :)
Anna
Kiva etta on juttu alkanut luistaa taalla vauva-puolellakin!
Meilla on kanssa neiti yllattavan pitkia aikoja hereilla putkeen. Tanakin aamuna herasi vahan 9:n jalkeen ja meni takaisin nukkuun vasta yhden maissa. Ensimmaista kertaa uskaltauduttiin uima-altaalle tanaan. Aiti ja isa sai vahan aurinko terapiaa ja tytto nukkuin vaunuissa palmun alla :) Jatkaa viela uniaan tuolla vaunuissa, joten on aikaa kirjoitella!
Muuten on ihan alyttoman kiltti lapsi. Itkee vain nalkaansa ( joka kylla vaivaa lahes koko ajan :) ) ja ahisee ilmavaivoja. Me aloitettiin pari paivaa sitten kanssa vauva hieronta, ja tuntuu etta yotkin on mennyt paremmin siita asti! Lieko sitten omaa mielikuvitusta, mutta ehdottomasti jatketaan, kun tuntuu tyttokin nauttivan.
Meilla vaihdetaan vaippa noin kerran yossa, vaikka kakkoja ei olisikaan. Pissaa tulee niin paljon yon aikana, etta muuten olisi lakanoissa..
Mites muilla tuo maidon pumppaus?? Ma olen ollut vahan laiska sen suhteen, vaikka maitoa varmaan riittaisikin. Nyt vaan on alkanut tuntumaan etta parempi olisi alkaa pumppailemaan, jos mielin vahan omaa aikaakin tassa lahitulevaisuudessa saada. Kampaajalle tekisi ainakin mieli parin viikon sisalla. Mites muilla omat menot?????
Mutta nyt kuuluu aania vaunuista... Hyvaa viikonloppua kaikille!!!
Browniette ja tytto 2vk 1 pv
FIONA77 kysyi vauvan ääntelystä unissaan. Vauva kyllä ääntelee, mutta en varmaan enää ole niin herkkä reagoimaan kun esikoisen kohdalla. Esikoisen ollessa vauva kannoin laatikkosängyn joskus yöksi keittiöön, kun en saanut ollenkaan nukuttua jos hän oli samassa tai edes viereisessä huoneessa. Silloin olin yksin vauvan kanssa. Nyt makuuhuoneen jakaa kovaa kuorsaava mieskin, ja kun miestä en kuitenkaan jaksa toiseen huoneeseen kantaa, niin vauvakin saa melskata meiän makkarissa...
Saman olen huomannut kuin LOTTIS04, että toisen lapsen kanssa on paljon rauhallisempi kuin esikoisen kanssa. Toistaiseksi on elämä tuntunut nyt paljon helpommalta kuin esikoisen vauva-aikana. Mieskin kyllä auttaa tosi paljon ja lisäksi tämä vauva on tyytyväisempi ja itkee vähemmän ja nukkuu paremmin kuin koliikkinen esikoinen.
SIMBUCCA kirjoitti imetyksestä yms. Mulla ei tämän vauvan imetys ole sujunut ihan yhtä hyvin kuin esikoisen kohdalla. Esikoinen sai vain rintaa tosi pitkään, mutta tälle tosikoiselle on annettu korvikettakin. En oo ollut ihan vakuuttunut korvikkeen tarpeellisuudesta ja jotenkin ajatus korvikkeen antamisesta on häirinnyt mua. Sairaalassa kuitenkin jo kehottivat antamaan lisämaitoa ja neuvolassakin on siihen kannustettu. Ei kuulemma lapsi syö jos ei tarvitse ja tällaiset pojat kuulemma usein tarvitsee. Ja tämä poikahan tosiaan syö! Annan rintaa tosi monta kertaa päivässä - en ole laskenut kertoja mutta aika tiheästi imetän - ja minusta maitoa tuntuisi riittävän. Poika taitaa kuitenkin olla vähän laiska ja ehkä sitten nukahtaa ennen kuin on ihan täysi. Jos rinnan jälkeen tarjoaa " helppoa maitoa" pullosta, niin kaikki menee mitä annetaan. Kaipa poika sitten tarvii sitä...? En tietenkään halua pitää lasta nälässäkään. Vähän on vielä hakusessa tämä imetys/korvikehomma. Pari kertaa päivässä on annettu korviketta, yhteensä ehkä kaksi desiä vuorokaudessa. Tissitkin on silti kovassa käytössä ja tuntuu vauva niitäkin toisinaan kovasti kaipaavan. Varmaan typerää kyllä, en ole ollenkaan pumpannut maitoa. Alussa kun maidontuotanto oli vielä kysyntää suurempi, en edes maidonkerääjistä ottanut talteen. Tuntuu että hommaa piisaa muutenkin enemmän kuin tarpeeksi.
SANTTU71, mua kiinnostaa NAN-tetrojen hinnat, jos viitsit niitä katsastaa.
BROWNIETTE, kuulosti muuten tosi houkuttelevalta tuo uima-allas ja palmun alla nukkuva vauva! Näihin oloihin sovellettuna pitäis varmaan laittaa vauva koivun alle tutumaan ja mennä itse hankeen kierimään. Jotenkin se vaan ei tunnu ollenkaan niin houkuttelevalta ;)
OMISTA MENOISTA: Ihan ihkaomia menoja mulla ei vielä ole ollut, ruokakaupassa olen käynyt yksin ja pulloruokinnan ansiosta olen jättänyt vauvan isän hoiviin ja käyttänyt esikoista hammaslääkärillä ja käynyt koulun vanhempainillassa. Omat harrastukset saa vielä odottaa.
Nyt on taas aika avata maitobaari. Ootteko muuten muut huomanneet sellaista, että kun vauva parahtaa, niin rinnoista herahtaa maitoa? Ihmeellinen systeemi tuo maidontuotanto ja heruminen! Tunteet ja ajatukset ja vaikka mitkät tekijät vaikuttaa.
Mukavaa huomata, että meitä on jo täällä vauva puolellakin näin monta " tuttua" :)
Meillä kävi tänään terveydenhoitaja kotona (täällä ekan kotikäynnin suorittaa mun raskauden aikainen th, seuraavaksi kotiin tulee lastenneuvolan th). Tyttö on kasvanut hyvin, 105g tippui laitoksella paino, nyt olitiin kivuttu takaisin lähtöpainoon. Saatiin myös lupa aloittaa ulkoilut kun iltapäivästä lämpötila alkaa olla lähellä nollaa.
Saunassa kävin heti kun kotuiduin sairaalasta (toisena päivänä synnytyksestä). Mulla toi jälkivuoto tosi niukkaa ja tikkejäkin tuli kokonaiset yksi kappale, niin että senkinpuolesta uskaultauduin heti lauteille.
Miten teidän muiden omat painot on alkaneet tippua? Mulla jäi laitokselle hikiset 4 kg, eli jäljelle jäi sellaiset 8kg. Edellisessä raskaudessa tuntui, että paino rupesi tippumaan heti kotosalla melko nopsasti imetyksen myötä mut nyt tuntuu että vaikka en syö mitenkään normaalia enemmän paino ei ole tällä viikolla tippunut yhtään.
Minäkin annan tytölle tarvittaessa rinnan lisäksi lisämaitoa. Yöt ja aamupäivät yleensä tyytyy pelkkään rintaan, mutta illasta jää ihan selkeästi tyytymättömäksi pelkällä rinnalla joten silloin " turvaudun" NAN:iin. Näin olen tehnyt myös poikien kanssa ja hyvin on homma toiminut.
Vauva on ollut tähän asti varsin helppo tapaus. Aamupäivästä valvoo pari tuntia, päivän nukkuu, illalla taas valvoo pari tuntia ja sitten yöt taas nukkuu. Toivottavasti tulee isoonveljeensä, hän kun nukkui pienenä yhdeksän tunnin päiväunet pihalla yhdellä syötöllä ja siihen päälle 12-13 tuntia per yö. No pienihän tuo vasta on, joten rytmit saattaa heittää häränpyllyä ihan milloin vaan.
Meillä isommat veljet ovat ottaneet siskon vastaan suhteellisen hyvin. Pienin veljistä hiukan katsoo alta kulmien, varsinkin kun imetän vauvaa, kovasti kuitenkin osallistuu mm. vaipanvaihtoon. Keskimmäinen ei piittaa vauvasta erityisesti, mutta uhmaa sitten muuten ihan urakalla. Isoin veljeksistä osallistuu/auttaa vauvan hoidossa ihan oikeasti, välillä kyllä tirauttaa pienet itkut kun vauva ei esim. valvo silloin kun hän on kotona (on tosi herkkä tapaus kaikkineen).
Äitiä ja isää väsyttää kiitettävästi, ihan omaa syytä kun ei malteta mennä nukkumaan ajoissa. Mutta eiköhän tuo " siperia taas senkin taidon opeta" .
Liikunnasta vielä: Treenatkaa alusta asti lantiopohjanneihaksisto kuntoon, kun se on hyvässä kunnossa voi aloittaa tiukemmat lajit kuten hypylliset jumpat jne. Kevyempiä liikuntamuotoja (kävely, hiihto, kuntosali, fillarointi jne) voi harrastaa jo aiemmin (näissä lajeissa lantionpohjan lihakset myös treenautuvat).
Nyt taidan vääntäytyä syömään mies on loihtinut ilmeisesti jotain hyvää...
Aurinkoista viikonloppua kaikille,
toivottelee Maisa ja Nuppu 5vrk + muu pesue
Fiona: Kerron sitten maidon hinnan kun taas koneelle kauppareissun jälkeen ehdin:)
Maisa kyseli PAINONTIPPUMISESTA. Mulla sairaalaan ei jäänyt mitään. Turvotus lisääntyi synnytyksessä kun tiputuksella meni kaksi pussia (suolalius sekä oksitosiini). Vuorokausi oltiin vaan sairaalassa, joten turvotus ei ehtinyt vielä lähteä. Kaiken kaikkian mulla tuli 18kg lisää, ja maanantaina neuvolassa Täti teki jälkitarkastuksen liittyvän punnituksen jne ja painoa oli tippunut 11,4kg. 6,6kg on siis vielä jäljellä. Ja mä en tosiaankaan ole kattonut mitä suuhuni laitan! Mä en imetä, joten se ei painoa pudota.
Esikosen kanssa tuli samat 18kg ja 6vko synnytyksestä oli jäljellä vielä 2,5kg. Seuraavan kerran pääsi vaakalle 10vko snnytyksestä ja silloin olin lähtölukemissa. Siinä samassa pysyikin sitten siihen asti kun tämän raskuden myötä paino alkoi taas nousta:) Mitään en painon pudotuksen eteen silloin tehnyt (jumppa tms) koska toinen raskuas oli suunnitelmissa. Tuntui turhalta alkaa pudottaa painoa kun se tulee kuitenkin takaisin ja sama homma on uudestaan edessä. Nyt onkin ihan erilainen mieli painon pudotuksen kanssa. Me mentiin naimisiin maistraatissa esikoisen odotusaikan ja nyt on kesällä sitten vuorossa avioliitonsiunaaminen eli ns perinteiset kirkkohäät juhlineen päivineen:) Täytyisi siis olla ihmisen näköinen ja jonkin moisissa mitoissa juhannukseen mennessä. (teen itse puvun ja silloin on viimeistään tehtävä yläosa. Helmahan on helppo tehdä vaikka mitoista ei olisi ihan varma. Se kun sitten rypytetään vyötärölle sopivaksi).
Joo mutta nyt meen vielä hetkeksi löhöilemään sohvalle ja odottelemaan miestä pelistä kotiin. Sitten nukkumaan!
-Santtu ja poitsu *joka vihdoin nukahti puolisen tuntia sitten* 1kk4pv
Se olikin Zia kun kyseli NAN tetran hintaa...
Kaikkea se pää keksiikin näin väsymyksen alla:)
Mutta nyt sinne sohvalle!
Niin sitä ei vaan osaa mennä nukkumaan vaikka saisikin. :) Meillä on tänään ollut vähän huuto-päivä pojulla, nyt nukkuisi niin sitä itse sitten jumiutuu tietokoneelle..
Meillä on vauva-arki lähtenyt ihan mukavasti käyntiin, vanhempia vain vähän väsyttää kun ei ole tottunut pätkäuniin. Poju nukkuu 3-5h pätkiä läpi vuorokauden, nyt ihan muutamana päivänä jaksanut olla tunnin pätkiä hereillä muutaman kerran päivässä. Pienellä oli laskettu aika vasta keskiviikkona joten nukkui siihen saakka sitten masun ulkopuolellakin. :) Mukava kun toinen jaksaa jo vähän ihmetellä maailman menoa.
Imetys lähti meillä sujumaan heti, maito nousi 2 päivää synnytyksestä mutta mun voinnin takia pumppasin synnärin jääkaappiin josta hörppyyttivät kun en voinut yksinkertaisesti imettää kuumeessa. Voinnin salliessa on sitten sujunut ja nyt kotona on rinnanpäätkin parantuneet. Nyt on maidontuotanto tasaantunut huomattavasti vaikka runsaasti sitä tulee vieläkin. Näin iltasella pumppaan tissit tyhjiksi jotta aamuyön imetykset sujuu. Synnärillä sai pumpata pullon täyteen monta kertaa päivässä.. Ja tosissaan ei tarvitse kuin vauvan itkeä lähellä niin maitoa suorastaan lentää rinnoista joten kunnon suojukset saa olla koko ajan. :)
Omia menoja olen sen verran että koiria käytän lenkillä ja äitin kanssa käytiin kaupoilla, imetyksen jälkeen kun lähtee niin on ainakin pari tuntia rauha maassa ja isi pärjää pojun kanssa vaikka meillä ei pulloruokaa tarjolla olekaan. Ihan jo siitä syystä että ei ole pakastinta niin en noita maitoja talteen alussa ottanut ja nyt on tasaantunut jo niin paljon että ei ylimääräistä juuri ole kun en ole ahkeran pumppaillut. Synnärillä ehdottivat maidonluovutusta mutta se sitten jäi kun pistivät antibioottikuureille.
Mitähän kaikkea muuta sitä olikaan? Dementia vaivaa. Ollut vähän kurja päivä tänään, pikkuveljeltäni kuoli jo toinen metsästyskoira alle vuoden sisällä, tällä kertaa sydänkohtaukseen täysin ylättäen, nuori alle vuoden vanha koira. :( Veli täytti juuri 18 ja noin koetellaan jo nuorena. :(
Mutta nyt iltapalalle kun poju tuossa sitterissä vielä nukkuu. Varmaan kohta heräilee syömään ja vaipanvaihdolle ja sitten saapi mennä omaan sänkyynsä unille. Ja tämä äitee yrittää kanssa selviytyä unten maille. Ai niin, meillä vaihdetaan vaippa kerran yössä, muuten on lakanat märät kyllä aamulla.. Mutta nyt pois koneelta!
SEV ja Sammakko 2vkoa
Ehdin taas pikaisesti kirjoittamaan, kun tytto nukkuu paikkareita.
PAINOSTA oli ainakin puhetta. Mulla tuli yhteensa 16kg, joista 6 jai sairaalaan ja seuraavat 4kg on tippunut tassa kotona. Mitaan en ole asian hyvaksi tehnyt...Ja ruokahalu tuntuu olevan loputon!!! 6kg siis viela jaljella. Siita tulikin muuten mieleen, etta miten muut joille on tehty SEKTIO aikovat aloittaa LIIKUNNAN?? Mina ajattelin aloittaa ensi viikolla ( kun sektiosta 3 vkoa) kavelylenkit, ja sitten pyorailyn ja crosstrainerin salilla pikkuhiljaa.
Viime yo oli meilla ihan ok, vaikka yhteensa herattiinkin 4 kertaa normaalin 3:n sijasta. Eli nukkumaan klo 8, ja heraamiset klo 11.30, 2, 4 ja 6. Normaalisti parjataan siis 3:lla heraamisella suunnilleen 3:n tunnin valein.
Ma olen kanssa tosi herkka kaikille pikku aanille mita tytto paastaa.. Taidan olla siis aika normaali ensimmaisen aiti! Kovia aania joskus meidankin tytosta lahtee. Ei uskoisi kun on kuitenkin niin pieni :)
Mutta oikein ihanaa viikonloppua kaikille Maalismammoille ja mussukoille!
Browniette ja tytsy 2vk 2pv
Ajattelin siirtyä tänne vauvapuolelle kanssa, kun kerran ollaan jo vauvan kanssa kotona, eilen siis kotiuduttiin. Tyttö syntyi 21.3 rv:lla 41+5 ja mittaa neidillä on 52cm ja 3670g. Synnytys oli piiitkä 17,5h, ponnistus tosin kesti vain 8 min!
Ihana suloinen vauveli! :) Otsaan tuli haikaranpurema ja silmäluomessa on kanssa joko mansikkaluomi tai haikaranpurema, muutaman vko:n päästä kutsuvat uudestaan kontrolliin.
Nukkui viime yön hyvin, 4 tunnin välein syöttö. Nokka sillä vähän tuhisee, oliskohan räkää?
Tuuteli-06
Tuutelille onnea! =)
Saunassa käymisestä oli puhetta. Taisin käydä kuukausi synnytyksestä ensimmäisen kerran. Olisin varmaan aikaisemmin jo käynyt jos meillä olis oma sauna. Mutta vanhempien luona kävin sit kun ekaa kertaa sinne vauvan syntymän jälkeen lähdettiin kyläilemään. Olis kyllä ihana kun olis oma sauna kun tykkään saunomisesta.
Santtu. Joo siinä puiston kerhossa eli siis vauvakerhossa käytiin =) En tiennyt edes seurakunnan perhekerhosta? Olis ihan kiva joskus mennä yhdessä vaunukävelylle vauvojen kanssa. Katsellaan tässä parin viikon sisällä jos joku päivä treffattais? Millainen matka sulla on kotoa keskuspuistoon? Kerroin muuten Raisalle sun terkut siellä kerhossa kun se oli nyt tutustumis kerralla mukana. Kysyi missä asut nykyään ja enhän mä muistanut, kyllä hävetti kun vielä mailissa kerroit ;)
Voi että meillä on lähes joka vaipasta alkanu pissat tulee yli =( Todella ärsyttävää kun eilenkin meni 5 vaatekertaa vuorokaudessa ja tänäänkin jo kolmas vaatekerta päällä!!! En tiedä onko sit noi liberon 2-4kg vaipat jo käyny liian pieniksi(?) Kokeilin sit Pampersin 3-7kg ja niistä tuli sit KAKAT sivusta läpi, AARGH! No nyt on päällä muumin 3-6kg, josko se toimii. Tai sit mä en vaan osaa laittaa enää sitä vaippaa oikein jos sen nyt väärin voi edes laittaa =D Onneks on noita testereitä.
Te ketkä annatte pullosta ruokaa niin mikä olis hyvä tuttipullo ja pullotutti ettei tulis liian vauhdilla se maito? Mulla on ainun pulloja ja niistä tulee aika vauhdilla =( Yks on on erilainen ja siitä tulee ylihitaasti, mut iiks nyt en ehdi selittää kun kutsu käy...
EEEEEIIIIKKÄÄÄÄ! tyttö heräili ja kävin hakee syliin niin taas kylki märkä! No ei kun vaipan vaihtoon...
Simbucca kyseli pullotuteista. Meillä toimii parhaiten Ainun kapea mallinen tuti siis sellainen jossa reikä siellä tutin päässä. Tytöllä niin pieni suu, että se isompi malli saa aikaan vain oksennusrefleksin.
Vauvan kanssa kaikki menee sujuvasti, lähinnä neiti nukkuu ja syö. Isommat lapset pitävät kiitettävästi huolta, ettei tekeminen ja metakka lopu kesken.
Hitto kun sain kipeän pinnallisen laskimotulehduksen reiteeni. Sain yhden ison suonikohjun vasempaan jalkaani ja olen hoidellut sitä ahkeraan hirudot fortella ja kohju onkin painunut nyt synnytyksen jälkeen ihan mukavasti piiloon. No toivottavasti se salva auttaisi nopeasti tohon tulehdukseen, on nimittän aika mellevän kipeä kinttu tällä hetkellä.
Mukavaa lauantaipäivän jatkoa kaikille,
toivottelee maisa ja nuppu 6vrk
Nyt liberon mini testissä.
Niin se hidas on NUK imetysmyönteinen pullo. Siitä menee 100ml imemiseen n20 min kun ainun pullosta noilla pullotuteilla mitä meil on niin 5min sama määrä. Löytyisköhän joku " kultainen keskitie-pullo" tai pullotutti?
Nyt syöttämään...
Onko kellään muulla samaa ongelmaa? Mulla oli koko raskauden migreeni pois mutta nyt synnytyksen jälkeen on ollut jo kolmesti ja vauva on vasta 2 vkoa vanha =( Tosi inhottavaa kun kestää vielä pari päivää kerrallaan eikä mitään kovin vahvoja lääkkeitä voi syödä.
Muutenkin meillä on ongelmia. Vauvalla oli painokontrolli perjantaina ja paino oli tippunut ennestään. Painaa raukka 3050g enää ja syntymäpaino oli 3190g. Tehosyöttöä kolmen tunnin välein ja paljon Tuttelia rinnan lisäksi.
Omasta painosta joku kyseli ja mä olen jo alle lähtöpainon. Vajaa 10kg tuli raskauden aikana ja se on kaikki +1kg lähtenyt pois. Ihan kivaa =)
No, tää oli tällainen pikaviestitys tällä kertaa valituksien kera. Toisella kerralla enemmän
M ja neiti 2 vkoa
Väsymys painaa täälläkin...Poika herää öisin 2-3 tunnin välein syömään. Vaipat vaihdetaan syöttöjen yhteydessä, kun takapuoli on hieman rikki :(
Mulla imetys on lähtenyt sujumaan, maitoa tulee vaan vähän liikaakin. Tosi kamalaa, kun vauva välillä oikein yskii naama punaisena, kun maitoa suihkuaa. Toivotaan että maidon tulo tasaantuu...
Saunaan tekisi munkin pikkuhiljaa mieli, vielä en ole uskaltanut. Tosin en ole pitkään vielä pystynyt istumaankaan
Täällä sama juttu, kuin monella muullakin. Poika viihtyy parhaiten sylissä päivisin tai vieressä köllötellessä. Olen miettinyt kantoliinaa tai rintareppua. Milloin noita rintareppuja voi ruveta käyttämään? Toisaalta hartiat on tosi kipeet jo näiden rintojen kantamisesta :)
Mä olen menossa neuvolan järjestämään äiti-vauva ryhmään. En tiedä onko täällä perhekerhoa...
Ristiäisiä pitäisi järjestää. Ei osata päättää kummeja...Millaisia ristiäisiä/ nimiäisiä olette suunnitelleet?
Ja onko jollain muulla vaikeuksia pukea vauvaa ulos? Mä en vieläkään oikein tiedä mikä on sopiva määrä vaatteita?
Ja siitä liikunnasta. Olin kuuntelemassa NKL:n fysioterapeutin pitämää " luentoa" siitä miten pääsee kuntoon synnytyksen jälkeen. Hän sanoi, että ekaksi kannattaa jumpata kuntoon ne lantiopohjanlihakset, niinkuin joku jo täällä kirjoittikin (ei millään muista nimimerkkiä).
Jep, nyt syömään.
T. Suzy+ poika, huomenna 3 vkoa
Pikaviesti ennen kuin parkkeeraan tv:n ääreen kattomaan tanssii tähtien kanssa ja syöttämään tyttöä.
Käytiin tänään ensimmäistä kertaa ulkoilemassa vaunujen kanssa kun mittari ulkona näytti peräti +3 astetta. Aikamoista roudautumista toi pukeminen kahden pienen kanssa on, saas nähdä kuinka sitä selviää/jaksaa tehdä sitten kun on yksin kotona, no onneksi ilmat lämpenee ja vaatetus vähenee.
Tyttö on edelleen varsin rauhallinen tapaus, nukkuu ja syö. Tunnin kaksi aamupäivällä jaksaa " seurustella" , muuten tosiaan koisii. Viimeyönnä nukkui viimeisen päikän kuusi tuntia putkeen kun ennen sitä oli vääntänyt megalastillisen tuotosta vaippoihin(ja paitaan ja potkareihin.), tankkasi siitä johtuen alkuyöstä normaalia tiheämmin ja sitten se uni toisaan maittoikin.
No nyt alkaa nyrkki maistua pienellä siihen malliin, että täytyy parkkerata pylly sohvan nurkkaan nautiskelemaan.
Meillä isot olleet ihan mahdottomia koko viikonlopun, varsinkin 5-v raastaa hermoja ihan satasella. Onneksi huomenna alkaa arki ja pääsevät pojat vähän tuulettumaan maailmalle eli kouluun ja kerhoon.
Ekat vieraat tulevat ensiviikolla katsomaan vauvaa, eli pienimuotoista siivousta tiedossa huomiselle (yäk).
Jaksamista kaikille ihanaan vauva-arkeen toivottaa,
Maisa ja Nuppu kera sekalaisen seurakunnan jätkänpätkiä:)
Tyttö nukkuu just jaalkaa varmaan kohta heräilemään ja vaatimaan tissiä, ainakin siihen malliin kiristelee jo et sais vaik jo herätäkin. Kova on neiti syömään ja onneks maitoa riittää. Esikoinen kun ei oikein oppinut koskaan rinnalle. Vasen rinta on tosi kipee ja menny vähän iho rikki, täytyy toivoo et menee äkkii ohi.
On tää vauva-arki kyllä ihanaa ja tuo prinsessa on kyllä valloittanut koko perheen sydämet. Esikoisestakin on kasvanut jotenki tosi ison oloinen. Niin se aika menee, hetki sitten se oli ihan vauva.
Toivottavasti tää arki jatkuis yhtä helppona ja säästyttäis koliikilta ja muilta ikäviltä vaivoilta. Esikoinen oli niin helppo vauva et tuskin yhtä helpolla päästään, mut toivossa on hyvä elää (sanoi lapamato ;)).
Missä vaiheessa muuten ootte mnny ekan kerran saunaan? Sairaalassa sanottiin et omaan saunaan saa mennä vaikka heti, mut ootteko odottanu jälkivuodon loppumiseen asti? Meinasin vaan et vois helpottaa tohon maidon pakkautumiseen.
Palailen taas! Nyt tuli kaveri poikansa kanssa kylään!
Kati ja tytöt 3v ja 4vrk