Miksi opettate lapselle, että on ok syödä kaupan ruokia maksamatta ensin?
Luin tänään yhtä keskustelua, jossa todella hämmästyttävän moni äiti piti ihan normaalina ja hyväksyttävänä, että kitisevälle lapselle otetaan kaupan hyllyistä ruokaa, törkätään käteen hiljennystarkoituksessa ja maksetaan myöhemmin. Siis mitä?
Tätä perusteltiin, että "nälkä voi yllättää", "kaikkien kannalta mukavampaa", "kun lapsi kiukkuaa", "meidän neiti uhmis..." Ei hitto sentään mitä urpoa sakkia sitä lapsia kasvattaakin. Ei ihme, että kouluissa ja päiväkodeissa opet uupuvat kun näitä meidän neiti uhmiksia sitten yritetään opettaa yleisiä sääntöjä ja tapoja noudattamaan ja kotona on saatu tuollaiset opit.
Kuinka pihalla pitää olla lapsen rutiineista ja tarpeista, että se nälkä vielä uhmisikäisenkin kanssa pääsee yllättämään? Ei se yllätä kun kauppaan mennään vasta ruokailun jälkeen tai syödään välipala ennen kauppaan menoa. Nälkä voi kaupassa tulla jos ei ole aikoihin sitä ennen syönyt, mutta ei senkään pitäisi kenellekään vanhemmalle YLLÄTYS olla. Miksei sitten pakkaa yllätysten varalle vaikka kurkkutikkuja kassiin?
"Kun lapsi kiukkuaa...kaikkien kannalta mukavampi". Ja päätit sitten opettaa, että kiukkuamalla saa mukavia palkintoja? Lepytysherkkuja? Pillimehun, leipää, keksejä, tuubisoseita, banaanin...Ensi kerralla ihmettelet, että kuinkas se nyt taas näin huutaa.
Aikuiset ihmiset, teidän hommaanne on ennakoida lapsen tarpeita ja opettaa rajat ja tavat. Kaupasta ei oteta ruokaa maksamatta ensin. Kassalle voi mennä maksamaan, siitä syömään ja uusi yritys kauppaan sen jälkeen. Ethän mene huvipuistoonkaan laitteisiin maksamatta ensin, vain kun lapsi ei malttanut odottaa?
Tällä tavoin kasvatetaan juuri niitä lapsia, jotka eivät koskaan opi odottamaan mitään, kaikki mulle heti ja mitään epämukavuutta/tylsistymistä/mielihaluja ei tarvitse sietää tai odottaa hetkeäkään. Lapsi ei automaattisesti ole tyhmä, vaikka vanhempansa olisikin. Hän kyllä tajuaa mistä naruista vedellä kun on kerran opetettu siihen, että kaupasta sopii kahmia herkkuja maksamatta ja että raivoamalla saa vanhemman myöntymään.
Ne ruoat ovat kaupan omaisuutta ennen maksamista ja kyse ei ole niinkään siitä 20cnt pillimehusta, vaan periaatteesta. Ei tulisi mitään jos kaikki toimisivat näin. Isoin ongelma tässä kuitenkin tulevaisuutta ajatellen on se, että nykyvanhemmista niin moni ei saa näemmä mitään otetta lapseensa ja pysty ilman ruokapalkkiota/ruoalla hyssyttelyä selviämään edes kauppareissusta.
Kommentit (214)
Täysin keksitty juttu alusta loppuun. Kokeilkaapa marketissa alkaa vetää ruokia suoraan hyllystä. Siinä on myymäläetsivä tai vartija aika äkäseen paikalla.
Jos asia on kauppiaalle ok, silloin se ei muille kuulukaan.
Paikallisessa prismassa löytyy myös kenkähyllyjen yms. välistä aina välillä tyhjiä paperikuoria, kun on taapero kiukutellut ja annettu jotain safkaa ja tungettu paperit sitten jonnekin hyllyjen väliin :)
No olen löytänyt kyllä kerran käytetyt lastenkengätkin hyllyltä. Kaipa sitä oli lapsi halunnut uudet kengät ja kiukutellut ja mamma oli päättänyt antaa lapselle periksi, koska onhan se hankala kuunnella lapsen kiukuttelua. Rahaa ei ollut maksaa niitä kenkiä.
Työskentelen ruokakaupassa pikakassalla ja varsinkin aamulla/päivällä on niitä hetkiä kun ei ole kassalla jonoa. Huomioni kiinnittyy väkisinkin vastapäätä olevaan karkkihyllyyn ja siihen käytökseen mitä vanhemmat opettavat lapsilleen.
Lapsella on nälkä, väsy tai sitten muuten vaan kiukkuaa. Ensin äiti/isä sanoo ettei tule sitten karkkia karkkipäivänä jos ei käyttäydytä kunnolla ja olla hiljaa. Lapsi parkuu ja kiukkuaa yhä enemmän, heittäytyy maahan ulvomaan kuin kidutettuna. Vanhemmat joko esittävät hetken ettei tämä lapsi ole heidän, nappaavat lapsen kädestä kiinni ja raahavat mukanaan tai yritetään hyssyttää lapsi hiljaiseksi. Kuitenkin lähes aina lopputuloksena on lapsi jonka kädessä on jokin namunen ja usein nämä lapset jo vetävät suklaapatukkaa kitusiinsa ennen kassaa. Eli vanhemmat tuntuvat oikein palkitsevan huonon käytöksen. Ajan kanssa olen myös huomannut että näillä samoilla perheillä tämä palkitsevuus vain kasvaa; patukan sijaan saadaankin pieni pussi irtokarkkeja, pienen irtokarkkipussin tilalle saadaankin isompi pussi sekä suklaamuna, riippuen kuinka lujaa muksu on tällä kertaa raivonnut.
On oikeasti järkyttävää huomata miten jotkut 4-6 vuotiaat jopa lyövät äitään ja lopputuloksena äiti ostaa lapselle nannaa sanoen "oohan nyt nätisti". Pidemmällä aikavälillä tämä huonon käytöksen ja kärsimättömyyden palkitseminen on mennyt siihen, että nämä aikoinaan pienet kuusivuotiaat ovat nyt 10-vuotiaita ja jo kauppaan tullessaan rymistelevät suljettuina olevien kassojen läpi, paiskovat pakasteiden ovia, hakkaavat coolereita ja haukkuvat ja näsäviisastelevat myyjille ostaessaan Megaforcensa. Näille rymistelijöille en ole myynyt enää yhtäkään energiajuomaa silloin kun eivät käyttäydy kunnolla. Lisäksi nämä mamman kullannuput menevät pelikoneille pelaamaan täysi-ikäisen ihmisen pankkikorteilla ja kun pelaaminen keskeytetään alkaa hirveä huuto ja huorittelu ja pahimmillaan on kärrylläkin viiletetty pitkin kauppakeskusta kostoksi.
Vähän tämä alkaa jo väsyttää..
Vierailija kirjoitti:
Paikallisessa prismassa löytyy myös kenkähyllyjen yms. välistä aina välillä tyhjiä paperikuoria, kun on taapero kiukutellut ja annettu jotain safkaa ja tungettu paperit sitten jonnekin hyllyjen väliin :)
No olen löytänyt kyllä kerran käytetyt lastenkengätkin hyllyltä. Kaipa sitä oli lapsi halunnut uudet kengät ja kiukutellut ja mamma oli päättänyt antaa lapselle periksi, koska onhan se hankala kuunnella lapsen kiukuttelua. Rahaa ei ollut maksaa niitä kenkiä.
Joo ja kun lapset ostaa kalatiskiltä sen ylisuuren palan lohta niin sitten lapset jemmaa sen ennen kassaa pakastealtaaseen....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo ja kun lapset ostaa kalatiskiltä sen ylisuuren palan lohta niin sitten lapset jemmaa sen ennen kassaa pakastealtaaseen....
No ei se ole minulta pois, jos vanhemmat opettaa lapsilleen, että kengät voi varastaa kaupasta, kunhan laittaa vanhat tilalle. Kukaan ei huomaa. Joten ihan vapaasti vain minun puolesta :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei se ole minulta pois, jos vanhemmat opettaa lapsilleen, että kengät voi varastaa kaupasta, kunhan laittaa vanhat tilalle. Kukaan ei huomaa. Joten ihan vapaasti vain minun puolesta :)
Jotenkin järjetöntä lässytystä sulla. Varas on varas, varasti se sitten kenkiä tai CD-levyjä. Kunhan itket pahaa oloasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on sinulta pois koska se nostaa muiden tuotteiden hintoja
Jos ette tienneet niin lapsen tulevaisuuden kannalta keskeinen ja erittäin tärkeä tekijä on KÄRSIVÄLLISYYS. Ne lapset jotka ovat kärsivällisempiä pärjäävät elämässä yleisesti paremmin ja kärsivällisyyttä voi treenata, esim juuri niin että se suklaa syödään vasta kassan jälkeen tai kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin järjetöntä lässytystä sulla. Varas on varas, varasti se sitten kenkiä tai CD-levyjä. Kunhan itket pahaa oloasi.
Varkaat on erikseen. Jos maksaa sen tuotteen, niin ei ole varas. Mielestäni kauppiaat voisi selventää tämän käytännön. En näe siinä mitään pahaa, mutta uskon jos kauppias sen kaupassaan kieltää.
Vierailija kirjoitti:
wt porukkaa - ei mulla muuta
Voi olla myös bt porukkaa
Vierailija kirjoitti:
Jenkeissä on monissa kaupoissa tarjolla lapsille ilmaisia hedelmiä, joista voi valita ilmaiseksi yhden lapselle mutusteltavaksi. Miksei suomessa ole tällaista? Minusta se olisi hyvä, katkaisee lapsen kiukuttelun ja samalla lapsi oppii syömään hedelmiä välipaloina. En missään nimessä kannata kuitenkaan maksamattomien kaupan tuotteiden syömistä ennen kuin ne on maksettu.
No hui ja huh huh! Kenen muuten arvelet makselevan nuo ILMAIShedelmät :D? Mulla on sellainen aavistus, että kauppa ottaa niistä hinnan muiden tuotteiden hintaa nostamalla...Curling curling ja silleen...
Mikä estää VANHEMPIA ottamasta lapselleen kauppaan mukaan jotain, joka ei sottaa, eikä sekoitu kaupan tuotteisiin ( esim. todiste että se oma hedelmä on jo maksettu ja kotoa tuotu?)
Luvatkaa vaikka ostaa kakaroille joku palkinto, kun ovat kaupassa hiljaa. Ei ole kauppiaitten velvollisuus huutavia pentuja syöttää ja rauhoitella! Vai onko tämä todellista? Kuka voi tällaista puolustaa?? Pelottavaa on nykyajan vanhemmuus. Ei rajoja, ei pettymyksiä, ei tarvitse odottaa, ei kieltoja..millaisia aikuisia luulisitte näistä kasvavan? Kauheaa kuulla esim. parkkipaikalla, kuinka isi maanittelee lastaan autoon, ja toinen seisoo kädet puuskassa ilmoittaen, ettei suostu tulemaan kotiin. "Luca-Oliwer-kulta, jos suostut, niin isi sitä ja isi tätä. Ethän ole isille vihainen, ethän? Isi niin pyytää anteeksi, jos loukkasin"
Itselle tuo oli kanssa pienenä aivan ennenkuulumatonta. En edes tiennyt silloin kahdeksanvuotiaana, että joku oikeasti tekee noin, ennen kuin pääsin mummoni ja pikkusiskoni mukaan kauppaan. Mummo avasi rusinapaketin hyllystä ja antoi sen kitisevän pikkusiskon syötäväksi. Yritin estellä, mutta sain vain nuhteet mummolta. Kassalla oikein hävetti olla mukana ja latoa puoliksi syötyä ruokaa hihnalle. Vasta myöhemmin olen ymmärtänyt, että oikeasti muutkin kuin höperö mummoni harrastavat tuota ja vielä rutiinina. Silloin se tuntui suunnilleen varastamiselta, ja mitäs sitten, jos mummo olisikin unohtanut lompakon kotiin?
Vierailija kirjoitti:
Olen kaupassa töissä, mutta minun elämäni ei kummemmin mene raiteiltaan jos joku syö suklaapatukan tai avaa vichypullon ennen maksamista. Tähän asti ainakin ihmiset ovat kyllä olleet huomaavaisia ja välttävät sotkemasta käärepaperia jotta omat kädet eivät mene kassalla sotkuun.
Ärsyttävimpiä ovat mielestäni ihmiset, jotka omaan elämäänsä keskittymisen sijaan huokailevat äänekkäästi ja pudistelevat vihaisena päätään kassajonossa ihmiselle, joka nappaa pussista sen karjalanpiirakan omaa vuoroa odotellessa. Eiköhän taas keskitytä olennaisempiin asioihin!
Suurin osa suuomalaisista haluaa kieltää kaupassa syömisen, niin kuin kaiken muunkin. Fakta on, että kiellot toimivat vain lampaille. Fiksu ja kyseenalaistava kansalainen tekee kuitenkin niin kuin on optimaalisinta tehdä.
Vai pitäisikö tätäkin valvoa suuri joukko byrokraatteja, että liikkuuko kassalla leuat ja asiakas maksaa?
Lehtihyllyillä (missä ihmiset sankoin joukoin yleensä lukevat ilmaiseksi) on jo kyltit "Luethan lehtesi vasta kotona"? Laittakaa kassoillekin ym tiloihin kyltit, että "Syöttehän ruokatuotteet vasta kotona"? Tai kaupan ulkopuolella. Mua ainakin hävettäisi, jos söisin pasteijaa edellä olevan kyltin edessä. Ehkä tuo ilmaiseksi lukeminen ei ole niin hävettävää...Mikä moukkien yhteiskunta Suomesta on tullut? Ja että täytyy vielä idiootteja valistaa "Avattu pakkaus on ostopäätös"-ohjeistuksella :O
Itse asiassa se ruoan syöminen ennen maksua on tässä pienin murhe. Suurin murhe on se, että millaisia aikuisia näistä kasvaa meidän kaikkien muiden ja yhteiskunnan riesaksi. Lapsena jo opittu tekemään kuten MINÄ haluan, koska mitä se nyt muita haittaa jso MINÄ vähän sitä ja tätä.
Lapsen on pakko oppia kärsivällisyyttä, odottamaan, sietämään tylsyyttä, käyttäytymään soveliaasti julkisilla paikoilla jne. ja missä se lapsi sitä oppii jos vanhemmat torpedoivat nämä tilanteet omalla löperöllä käytöksellä. Lipsutaan ja lepsuillaan kun pikkutyrannit keksivät jotain kiukuttelemalla vaatia. Ihan vain, koska ei itse jakseta ottaa vastuuta kasvatuksesta. Vanhemmuus monella aivan hukassa kun ei saada lasta millään muulla kuin lahjonnalla toimimaan toivotulla tavalla.
Isompana nämä ovat sitten niitä, jotka olettavat kaiken pyörivän heidän pillinsä mukaan, eivät kestä jonottaa missään, vaativat räyhäämällä itselleen ja perheelleen heti paikalla palvelua. Meuhkaavat, että kenen on vastuu siitä ja tästä. Ulkoistavat kaiken ikävän muille tai muiden syyksi. Eivät siedä mitään ikävää, mihinkään pitkäjänteiseen ei ole kärsivällisyyttä jne. Ja siirtävät taas omille lapsilleen tämän saman röyhkeän toimintamallin.
Että siksi se on meidän kaikkien riesa. Me muut maksamme näiden pässien jälkikasvun terapiat, avustajat, pienryhmät, käytösdiagnoosien etsinnät, perheneuvolat ja ties mitkä. Ja kyse on lähinnä vanhempien viitsimättömyydestä.
Tiedättekö ne Lidlin pillimehut, joita on useampi samassa pakkauksessa eli viivakoodin voi ottaa mistä vain?
Olen kerran antanut sellaisen lapselle ennen kassaa, mutta hyvästä syystä . Tyttö, tuolloin 3v, oli kipeä ja saimme tk:sta ajan klo 9. otin mukaan vain banaanin ja yhden mehutetran, en osannut yhtään varautua siihen että pääsimme lääkärille vasta klo 12! ja sen jälkeen jäimme sitten jumiin lidlin kassalle, jono ei liikkunut ja kuulutettiin vain lisää henkilökuntaa,,.tuossa tilanteessa en nähnyt hirveänä rikoksena antaa nuutuneelle ja kipeälle tytölle pillimehua, etenkin kun viivakoodia ei tarvinnut ottaa siitä tyhjästä tetrasta!
Minun mieheni on kauppias, ja olen pariin kertaan lukenut näitä valituksia hänelle täältä. Naureskelee, että eipä ole av-mammoilla kovin paljon käsitystä liike-elämästä.
Katsokaas kun kauppiaan näkökulmasta kaikki, mikä lisää myyntiä ja asiakkaiden viihtyvyyttä kaupassa ovat hyvä asia. Myös se, jos kiukuttelevat lapset istuvat tyytyväisinä ja se, että niitä välipalaksi soveltuvia juttuja tulee ostetuksi "heräteostoksena".
Valvominen voi olla vaikeaa, mutta joka tapauksessa ruokakaupassa on pikkunäpistelyä mahdoton ehkäistä sataprosenttisesti ikinä, joten siinä toimitaan aina enemmän tai vähemmän luottamuksen pohjalta.
Niitä maistiaisiakin annetaan kaupassa koko ajan, pitänee nekin sitten kieltää, ettei "lapset kasva vinoon". Tai oiskohan hei kumminkin niin, että lapsi oppii rehellisyyttä esimerkistä ja siitä, muistaako äiti/isä oikeasti maksaa jo sen syödyn välipalan.
HÄVIKKI ja varastaminen ovat eri asia ja aito ongelma. Se, että otetaan vaikkapa kylmäsäilytystä vaativa pakkaus ja hylätään se kuivahyllyyn. Jotkut asiakkaat kuulemma tekevät sitä tahallaan, kiusantekona. Näitä on, ja ihan riippumatta siitä, antaako joku lapselleen pähkinäpatukan ja maksaa sen kassalla sen jälkeen.
Ja ennen kuin joku kuittaa asian niin, että minulla olisi tässä nyt oma lehmä ojassa, niin ei ole. Lapsemme ovat jo teinejä, enkä antanut heille syötävää ennen kassaa. Mies - siis se kauppias - kyllä antoi aivan vapautuneesri vieraassakin kaupassa lapsille vaikkapa palan leivästä käteen.
Jotenkin ajattelen siis, että jos tämä ei ole kauppiaille ongelma, ei sen kyllä pitäisi olla sivullisille av-mammoille/veloillekaan mikään ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa se ruoan syöminen ennen maksua on tässä pienin murhe. Suurin murhe on se, että millaisia aikuisia näistä kasvaa meidän kaikkien muiden ja yhteiskunnan riesaksi. Lapsena jo opittu tekemään kuten MINÄ haluan, koska mitä se nyt muita haittaa jso MINÄ vähän sitä ja tätä.
Lapsen on pakko oppia kärsivällisyyttä, odottamaan, sietämään tylsyyttä, käyttäytymään soveliaasti julkisilla paikoilla jne. ja missä se lapsi sitä oppii jos vanhemmat torpedoivat nämä tilanteet omalla löperöllä käytöksellä. Lipsutaan ja lepsuillaan kun pikkutyrannit keksivät jotain kiukuttelemalla vaatia. Ihan vain, koska ei itse jakseta ottaa vastuuta kasvatuksesta. Vanhemmuus monella aivan hukassa kun ei saada lasta millään muulla kuin lahjonnalla toimimaan toivotulla tavalla.
Isompana nämä ovat sitten niitä, jotka olettavat kaiken pyörivän heidän pillinsä mukaan, eivät kestä jonottaa missään, vaativat räyhäämällä itselleen ja perheelleen heti paikalla palvelua. Meuhkaavat, että kenen on vastuu siitä ja tästä. Ulkoistavat kaiken ikävän muille tai muiden syyksi. Eivät siedä mitään ikävää, mihinkään pitkäjänteiseen ei ole kärsivällisyyttä jne. Ja siirtävät taas omille lapsilleen tämän saman röyhkeän toimintamallin.
Että siksi se on meidän kaikkien riesa. Me muut maksamme näiden pässien jälkikasvun terapiat, avustajat, pienryhmät, käytösdiagnoosien etsinnät, perheneuvolat ja ties mitkä. Ja kyse on lähinnä vanhempien viitsimättömyydestä.
Ei jumankauta nääs päivää. Jos joku on sinun kanssasi eri mieltä kauppamaistelusta, se EI tarkoita, ettei perheessä pidetä sitten yhtään missään asiassa kuria!
Vaan että kyseinen ihminen on vaan tässä nimenomaisessa asiassa eri mieltä sinun kanssasi siitä, onko tuo paheksuttavaa vai ei.
Mitä hiton väliä? Niin kauan kuin eivät varasta, niin asia on minulle täysi evvk. Pitäisi olla muillekin.
Nyt aikuisten oikeesti. Ketä se haittaa jos lapselle antaa vähän sosetta. Eihän se kiukkuava lapsi ole kenenkään mielestä kivaa kuunneltavaa. Ja äitinä varmaan tiedätte että se sose tuubi voi vaan UNOHTUA johonkin.