Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten migreenikohtauksessa pystyy mennä lääkäriin

Vierailija
10.04.2017 |

Silloin on niin kamala kipu ettei kyllä voi senttiäkään liikauttaa päätä, vain maata pilkkopimeässä ja yrittää hengittää niin kevyesti ettei milliäkään likkuisi pää. Sama lapsella, kivut niin kovat et olen kysynyt soitetaanko ambulanssi muttei kestäisi baareille siirtoa.

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
10.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

sama itsellä, se on hirveä kipu eikä voi tehdä mitään. migreeni on yleistynyt huolestuttavasti, onko syynä ravinto ja lisäaineet vai mistä on kysymys? voimia teille

Vierailija
2/46 |
10.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni myös samanlainen ja lisäksi oksentelen rajusti kohtauksen aikana. 

Vähänkö ottaa pannuun ne, jotka toimivat ihan normaalisti, ja esimerkiksi töissä vaan valittavat kuinka on vaikeaa keskittyä kun on niin kauhea migreeni. Joo-o.. Tuollaiset tavanpäänsärkyä potevat ja sitä migreeniksi nimittelevät vievät uskottavuutta koko sairaudelta eivätkä ihmiset sitten ymmärrä millaista se todella on. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
10.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

sama itsellä, se on hirveä kipu eikä voi tehdä mitään. migreeni on yleistynyt huolestuttavasti, onko syynä ravinto ja lisäaineet vai mistä on kysymys? voimia teille

Meillä ainakin kyse aivojen kystasta. 40% ihmisistä on tämä ruumiinavauksessa ja kaikilla kystan omaavilla on migreeniä. Uskoisin että tämä yleinen syy niillä joilla migreeniä mutta harvan päätä kuvataan.

4/46 |
10.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ainakin kyse aivojen kystasta. 40% ihmisistä on tämä ruumiinavauksessa ja kaikilla kystan omaavilla on migreeniä. Uskoisin että tämä yleinen syy niillä joilla migreeniä mutta harvan päätä kuvataan.

Voin omalta osaltani kyllä sanoa, ettei mun kuupastani kystia tai muutakaan sinne kuulumatonta ole löytynyt ja kuvattu on niin tt-kuvauksessa kuin magneetillakin. Viimeksi otettiin eläimellisen migreenikohtauksen takia tt-kuvat pari kuukautta sitten.

Vierailija
5/46 |
10.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitenkään. Jotkut vielä väittävät että migreenin takia ei saa olla poissa töistä, ihan järkyttävää. Tuollaisten sanojien tulisi itse päästä kokemaan migreenikohtaus, niin saattaisi alkaa tulemaan ymmärrystä asiaan.

Vierailija
6/46 |
10.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvän tähden ettekö te ole saaneet niitä reisilihakseen ammuttavia injektioita...olen ajatellut, että migreenistä ei tarvitse enää kärsiä.

Tai sitten sitä kallista lääkettä - tosin injektiokaan ei varmaan ole halpa. Mutta jos kohtaus ei kovin usein tule.

Vierailija
7/46 |
10.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvän tähden ettekö te ole saaneet niitä reisilihakseen ammuttavia injektioita...olen ajatellut, että migreenistä ei tarvitse enää kärsiä.

Tai sitten sitä kallista lääkettä - tosin injektiokaan ei varmaan ole halpa. Mutta jos kohtaus ei kovin usein tule.

LÄäkäristÄ piikin saisi mutta aloituksen odea olikin että kun lääkäriin ei pääse jos kunnon kohtaus.

Vierailija
8/46 |
10.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prototyyppi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voin omalta osaltani kyllä sanoa, ettei mun kuupastani kystia tai muutakaan sinne kuulumatonta ole löytynyt ja kuvattu on niin tt-kuvauksessa kuin magneetillakin. Viimeksi otettiin eläimellisen migreenikohtauksen takia tt-kuvat pari kuukautta sitten.

Kiva kuulla että jollain ei ainakaan siitä johdu. Tosin lääkärit ei yleensä kerro kystista vaan pitävät niitä satunnaislöydöksinä eikä potilasta suotta säikäytetä vaikka oikeasti ovatkin syy migreeniin. Onko sulla itsellä pään kuvia? Voitko liittää tänne (ilman henkilötietoja tietysti). Löytyikö muuta selittävää?

Vierailija
9/46 |
10.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

> Miten migreenikohtauksessa pystyy mennä lääkäriin

Samaa olen miettinyt.

Itse olen kärsinyt migreenikohtauksista yli 20 vuotta. Lääkäripäivystykseen olen joutunut ehkä 3-4 kertaa, kun kohtaus on ollut niin paha, etten ole kotona pärjännyt.

Päätäni ei ole kuvattu kertaakaan. Ei päivystyksestä saa lähetettä kuvauksiin (kuvausaikaa esim seuraavan puolen vuoden päähän), vaikka menisin sinne 'pää kainalossa'  ja rajusti oksentaen.

Kun taas kohtaus ei ole päällä, ei ole tarvetta käydä lääkärissä. Joskus olen migreenistä lääkärille puhunut, mutta aihetta kuvauksiin ei lääkärin mukaan ole. Jos migreeni on ollut 20 vuotta, ei syynä voi olla mikään tarkempien tutkimuksien arvoinen asia, koska se jokin olisi jo edennyt ja aiheuttanut muitakin oireita kuluneiden vuosien aikana.

Tiina

(p.s.aivokasvaimista osa kait kehittyy hitaasti, mutta minä se vain laitan oireet migreenin piikkiin, kun onhan mulla ollut se nuoresta saakka. Pitkällä ajalle kehittyviä oireita, tiheämpää päänsärkyä ei ole helppo havaita, kun oireet kehittyvät pikku hiljalleen. Toisaalta läheskään kaikille, esim osalle hyvänlaatuisille kasvaimille, ja varsinkaan kystille ei voida tehdä mitään, joten lienenkö sitten ollut onnellisempi näin, kun päätäni ei ole tutkittu. Joskus liiak tieto voi lisätä tuskaa, vaikka sitä ei uskoisi.)

Vierailija
10/46 |
10.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko teillä kuukautismigreeni? eli kuukautisten aikaan iskee kohtaus? itselläni on, ja meni pitkään, ennen kuin hoksasin asian.

Vierailija
11/46 |
10.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hammasta purren ja itkien. Pakkohan se on pystyä, jos kohtaus ei kotikonstein mene ohi millään. Mies joutui puoliksi kantamaan mut autosta sairaalaan ja selittämään mikä tilanne.

Vierailija
12/46 |
10.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatteletteko te myös niin, että jos teiltä on esim. katkennut jalka ja kipu on sietämätön, niin ette halua lähteä ambulanssilla sairaalaan?

En yhtään vähättele migreenikipua, mutta en ole yhtään niin varma, että se on kaikista pahin kipu maailmassa ja se olisi ainoa, jonka takia ihmistä ei voi siirtää. En ole koskaan kuullut, että jollekin migreenipotilaalle olisi tullut invalidisoiva vamma siirtelyn takia. Jos näin on, niin korjatkaa ihmeessä väärä luuloni.

Toisaalta miksi teidän pitäisikään lähteä sairaalaan, jos kerran vaivanne korjaantuu pimeässä makaamalla? Hieman eri asia taitaa tosiaan olla jollain jalkansa katkaisseella.

Vierailija
13/46 |
10.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ennen migreeni oli vain sitä vaikeutta nähdä ja sen jälkeen sahalaitakuvioita, ei päänsärkyä. Nyt on parin vuoden aikana tullut näköoireiden jälkeen päänsärky, ei onneksi ihan pahinta lajia. Mutta jos oireet etenevät taas, voi olla, että muutaman vuoden päästä onkin :(.

Vierailija
14/46 |
10.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, onko teillä kotilääkitys kunnossa vai miksi sinne lääkäriin pitäisi päästä kohtauksen aikaan? 

Ja toiseen asiaan, itse pääsin migreenistä eroon vuosikymmenten kärsimisen jälkeen, kun löytyi ruoka-aineet, joiden IgG-vasta-aineita veressäni oli paljon. Jätin nämä ruuat 100 % pois ja migreeni katosi. Tai siis entisen 1-3 x vko sijaan kohtauksia on nyt vuodessa 1-5 enkä ole käyttänyt täsmälääkkeitä pariin vuoteen lainkaan. Huomasin, että pakkaus oli vanhentunut, kun tänä talvena oli kerran kohtaus, jossa olisin halunnut lääkettä. Ja tämä muuten sen jälkeen, kun olin kokeillut palauttaa kananmunan ruokavaliooni (toinen ruoka-aineista, joita en kestä).  

Vierailija
15/46 |
10.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ennen migreeni oli vain sitä vaikeutta nähdä ja sen jälkeen sahalaitakuvioita, ei päänsärkyä. Nyt on parin vuoden aikana tullut näköoireiden jälkeen päänsärky, ei onneksi ihan pahinta lajia. Mutta jos oireet etenevät taas, voi olla, että muutaman vuoden päästä onkin :(.

Mulla taas alko niin, että ensin oli näköhäiriöitä jonka jälkeen särkyä, sitten vuosien päästä vain näköhäiriöitä ja nyt taas sekä että. Ne voi siis vaihdella suuntaan ja toiseen.

Vierailija
16/46 |
10.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei näköjään pysty kirjoittamaankaan. Mikä helvetin "pystyy mennä"?

En ole myöskään ikinä kuullut, että ambulanssissa olisi baarit.

Vierailija
17/46 |
10.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silloin on niin kamala kipu ettei kyllä voi senttiäkään liikauttaa päätä, vain maata pilkkopimeässä ja yrittää hengittää niin kevyesti ettei milliäkään likkuisi pää. Sama lapsella, kivut niin kovat et olen kysynyt soitetaanko ambulanssi muttei kestäisi baareille siirtoa.

Baareille :-D

Mutta pakkohan se on mennä jos tarvitsee vaikka töihin lääkärintodistuksen. Ja parempihan se on se lapsikin sinne lääkäriin saada, kuin antaa kärsiä turhaa kipua tunti- tai jopa päiväkausia.

Vierailija
18/46 |
10.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Baareille :-D

Mutta pakkohan se on mennä jos tarvitsee vaikka töihin lääkärintodistuksen. Ja parempihan se on se lapsikin sinne lääkäriin saada, kuin antaa kärsiä turhaa kipua tunti- tai jopa päiväkausia.

Hankit riittävän vahvat täsmälääkkeet kotiin eikä sinne vastaanotolle tarvitse mennä kohtauksen aikaan vaan ihan oireeton hetki riittää. 

Kysy esimieheltä, tarvitaanko migreenikohtaukseenkin lääkärintodistus. Minulla migreeni oli onneksi sellainen, että se aloitti työpäivän aikana siedettävästi ja pamahti kestämättömäksi työmatkalla kotiin. Vain muutaman kerran piti lähteä kesken päivän kotiin ja pomo kyllä näki että olo oli huono. 

Vierailija
19/46 |
10.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, onko teillä kotilääkitys kunnossa vai miksi sinne lääkäriin pitäisi päästä kohtauksen aikaan? 

Ja toiseen asiaan, itse pääsin migreenistä eroon vuosikymmenten kärsimisen jälkeen, kun löytyi ruoka-aineet, joiden IgG-vasta-aineita veressäni oli paljon. Jätin nämä ruuat 100 % pois ja migreeni katosi. Tai siis entisen 1-3 x vko sijaan kohtauksia on nyt vuodessa 1-5 enkä ole käyttänyt täsmälääkkeitä pariin vuoteen lainkaan. Huomasin, että pakkaus oli vanhentunut, kun tänä talvena oli kerran kohtaus, jossa olisin halunnut lääkettä. Ja tämä muuten sen jälkeen, kun olin kokeillut palauttaa kananmunan ruokavaliooni (toinen ruoka-aineista, joita en kestä).  

En ole ap, mutta vastaan. Monissa työpaikoissa tulee esittää lääkärin tai sairaanhoitajan todistus sairaspoissaolosta.

Vierailija
20/46 |
10.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ap, mutta vastaan. Monissa työpaikoissa tulee esittää lääkärin tai sairaanhoitajan todistus sairaspoissaolosta.

Jatkan silti, että kannattaisi yrittää kaivaa migreenin alkusyytä ja myös hankkia kotiin ja käsilaukkuun riittävän vahvat lääkkeet. Onko ap mennyt jo koko täsmälääkerepertuaarin läpi toimimattomana?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kaksi