Tyttöjen kindermunat
Meni taas kaupassa herne nenään, kun oli vierekkäin perus kindermunia ja sitten niitä vaaleanpunaiseksi koristeltuja kindermunia. Hintaero taisi olla 20snt ja vaaleanpunaisissa tyttöteema leluissa.
Mä vaan kysyn että MIKSI v*itussa?? Miksi pitää jatkaa näitä stereotyyppejä? Eikö pojat tykkää suklaasta? Onko halvemmissa kindereissä poikamaisempia leluja? Ostaako tytöt vähemmän kindereitä? Mikä tässä oli ideana???? Ja sit se hinta vielä... Luoja ota minut jo pois täältä!
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Sain pääsiäisen pinkin kinderin ja yllätyksestä tuli auto. En tiedä onks niis munis mitää eroo muutaku se pinkki kääre.
Itse asiassa aika vähän. Joku koru saattaa olla pinkki "tyttöjen kinderissä" mutta vastaavasti tavallisesta saattaa tulla sama vaikka punaisena.
Meillä siis ostetaan kumpiakin. Yleensä tytär haluaa juuri tuon pinkin kinderin ja poika tavallisen ("yäk, pinkki kääre"). Iloisesti ne silti välillä sekaisin menee kun ei huomata katsoa kumpi on tyttärelle ja kumpi pojalle eikä muksutkaan siinä huomaa tsekata että kumman värinen kääre tässä nyt sitten oikein on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin ne barbie-kinderit kanssa kaupassa. Ostimme tietysti teini-ikäisen (15 v.) tyttären kanssa yhden, vaikka olikin kalliimpi. Arvuuteltiin, että siellä on jotain barbiekamaa sisällä.
No ei ollut. Yllätyksenä oli sorminukke.
Mua ei stereotypit haittaa, olkoon barbiekindermunia, ja maksakoot 20 snt enemmän, ei mun ole niitä pakko ostaa. Ja mites ne lätkä-liiga munat, batmanmunat, ovatko sukupuolineutraaleja? Eivät yhtään pojille suunnattuja?
Parhaat pääsiäissuklaamunat ovat lindt:n munat, siitä ei pääse mihinkään. Paras suklaa, ei turhaa muovia, täyttä tavaraa alusta loppuun.
Onko ne lätkä- tai batmanmunat kinderin valmistamia? Mun pointti oli se, että kinder on itse tuonut omassa valikoimassaan tyttöjen version. Haluan tietää miksi. Eikö pojat voi leikkiä sorminukeilla? Miksi ei ole sinisiä kindermunia? Miksi pitää olla sukupuolittuneita munia ollenkaan?
Ja miksi tytöt ei voisi tykätä lätkästä tai batmanista? Minäkin fanitin pienenä prätkähiiriä ja power rangerseja. Olisin itkenyt, jos minulle olisi tuotu joku barbie tai my little pony muna pääsiäiseks.
Ei ole seksismiä, että tarjotaan erilaisia munia eri asioista kiinnostuneille, vaan se, että SINÄ näet nämä tyttöjen tai poikien juttuina. Missään ei sanota, että kinder on tuonut markkinoille TYTTÖJEN suklaamunan. Tai ainostaan sinä sanot. Muille se on vaan vaaleanpunaisia kuoriin laitettu ja sen voi ostaa tytölle tai pojalle ihan vapaasti. Ei vaaleanpunainen ole tytön yksinoikeus, törkeää edes väittää niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos munia on kaikenlaisia erivärisiä, eri juttuja sisällä. Kerro kuka tai mikä mahti tässä maailmassa estää sinua tai ketään muutakaan ostamaan juuri sellaisia munia kun haluat?
Vai pitikö taas päästä valittamaan, en halua että kaikki on harmaata samaa massaa maailmassa, kun jopa väritkin loukkaa joitakin kaheleita, yksilönvapaus on tärkeämpää ja tasapäistäminen ei ole rikkaus vaan se tappaa luovuuden ja yksilöllisyyden.
Niin. Eli yhteiskunta on todella edelleen sokea seksismille. Ei pinkissä ole vikaa, mutta kun samaan kylkeen assosioidaan tytöille tarkoitettuja leluja, niin eihän se ole yksilönvapautta, vaan markkinavoimien ohjailua. Lisäksi nostetaan hintaa korkeammalle. En ymmärrä ollenkaan tuota luovuuden tappamista. Mun mielestä toi muna on just sitä luovuuden tappamista.
Jos halutaan tuoda markkinoille muna, jossa on laadukkaampaa lelua ja näin ollen kalliimpi hinta, niin miksi piti kokonaan yksi sukupuoli rajata pois barbiteemalla?
Barbiet ei ole tyttöjen lelu. Niillä saa pojat leikkiä. Tunge se oma seksismisi nyt pois ja koita ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Muutaman hörhön takia pitää taas pilata kaikki hauska muilta, eikö niin.
Niin, ketkä 'hörhöt' ne nyt sitten mielestäsi pilasivatkaan ja kenen hauskan, tässä tapauksessa siis ?
Oliko mielestäsi esim. niin,ettei nyt sentään italialaisen suklaatehtaan markkinointiosaston suurta pedagogista viisautta Euroopan lasten oikeaan suuntaan kasvattamisessa saisi epäillä tai asettaa kyseenalaiseksi kukaan vanhempi missään maanosamme kolkassa ?
Kaikkien olisi vain nautittava siitä,että se kyllä tietää (...ja että muut ovat vain niitä ilonpilaajia ja että niiitä on vain muutama Euroopassa ?)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Italialaisten ajatusmaailma on erilainen kuin suomalaisen kindermunien ostajan.
*erilainen kuin suomalaisen sotanorsun, joka kuvittelee olevansa jonkin sortin feministi.
Italiahan toisaalta kyllä oli eräs niitä feministisen radikalismin syntysijoja Euroopassa jo 1960-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole terveellistä ottaa tuollaista stressiä moisesta.
Ei ,mutta voi olla hauskaa,hyödyllistä,mielenkiintoista ja virkistävällä tavalla kehittävää vaikkapa tällaisella keskustelulla tuulettaa hiukan noita kulttuuriimme syvään luutuneita sukupuoleen kasvattamisen käsityksiä.
ps*(huumoriakaan muuten niiden kyseenalaistamisen keinona ei ole poissuljettu)
En malta tässä yhteydessä olla kertomatta kuinka minua (säälinhymynsekaisesti) itketti ja nauratti yht'aikaa kun näin demarinaisten pinkinvärisen,kankaasta valmistetun mainoskassin jossa luki: "Hankala sukupuoli-sosiaalidemokraattiset naiset ry. toimintaa sukupuolen hyväksi jo 50 vuotta"...
*erilainen kuin suomalaisen sotanorsun, joka kuvittelee olevansa jonkin sortin feministi.