" Hoisi" , " enään" ? Mitä helvetin analfabeetteja tämä palsta on pullollaan?!
Kommentit (25)
muotoja molemmat, voidaan käyttää myös runollisina tehokeinoina.
Sen sijaan " analfabeetti" ei ole suomea eikä kovin tyylikästä eikä suositeltavaa kielenkäyttöä. Sanan voisi korvata esim. luku- tai kirjoitustaidottomuudella. Tosin koko argumentista voitaisiin keskustella...
En puhu kirjakieltä, joten miksi sitten tällaisella palstalla jutellessa miettisin kaikki sanat kirjakielelle :-p
Tietenkään kirjakieltä ei puhuta, koska se on nimensä mukaisesti kirjoitettua kieltä. Yleispuhekieli on kirjakieltä lähellä olevaa, huoliteltua puhekieltä.
Enään-sanan murteellisuus on kökkö selitys. Ei sanalla ole murtellista kaikua, kuten sanoilla "tultihin", "verettihin" yms. "Enään" on vain osoitus kirjoitustaidottomuudesta.
Imbesillejä pullollaan..
Ei kaksi.
kysyn siis tosissani, kun en oikeasti tiedä
seitsämän (seitsemän)
kaalta (kaalia)
iltasilla (iltasella, tarkoittaen siis yhtä iltaa, tätä iltaa)
kotoonta (kotoa)
älkää leikkikää (älkää leikkikö)
ja olisi vielä mukava kuulla perustelut, että mistä murteesta jos ovat murresanoja!
Kun opettelee kirjoittamaan kunnolla, se tulee kyllä ihan ponnistelematta, keskustelupalstalle ja muuallekin :D
minua ärsyttää "ketä"-sanan käyttö:)
En ole koko sanaa kuullutkaan.
t. 10 vuotta toimittajana sanomalehdessä
Jos vielä kirjoitat "enään", niin potkaisen sua nenään.
Siis jos kirjoitat enään.
En ole koko sanaa kuullutkaan. t. 10 vuotta toimittajana sanomalehdessä
Voi teidän kanssanne :) Hankkikaa elämä!
kertovat vain kirjoittajan kielen rapistumisesta. Muuten teksti on tavallista yleiskieltä eikä esim. pohjalaasittain kirjoitettua kauttaaltaan, mutta sitten siellä on se hemmetin enään ja alhaanta! EMPÄ!
ihmiset jotka käyttää sanaa ENÄÄN kirjoittavat sen tyhmyyttään eikä murteellisista syistä.
ne jotka kirjoittaa yhdyssanat erikseen, enää enään, collegen gollege, suomalaisen Suomalainen jne, niin on kyllä pääsääntöisesti niitä joilla koulunkäynti on tyssännyt kuin seinään heti peruskoulun päätyttyä.
Hyviä yleiskielen muotoja molemmat, voidaan käyttää myös runollisina tehokeinoina.
Sen sijaan " analfabeetti" ei ole suomea eikä kovin tyylikästä eikä suositeltavaa kielenkäyttöä. Sanan voisi korvata esim. luku- tai kirjoitustaidottomuudella. Tosin koko argumentista voitaisiin keskustella...
tässä yhteydessä tuo etsimättä mieleen kelpo kapteeni Haddockin ja täten osoittaa ap:llä olevan sekä yleissivistystä että huumoria :D
nauraen sydämmensä pohjasta elikkäs kova äänisesti *
minua ärsyttää "ketä"-sanan käyttö:)
Jus Idols -juontaja sanoi: " katsotaan ketä voittaa kilpailun"
Olipa hirveetä, mielestäni puhetyöläisten olisi osattava erottaa kuka- ja ketä-sanojen eron.
Huoh
itse näköjään ei taas osannut kirjoitaa. sorry siis itse huomasin omat mokat.
"Mun mielestä murteet on ihania :)"
Tulee ihan lämmin olo tuosta 'hoisi' -muodosta :)
En puhu kirjakieltä, joten miksi sitten tällaisella palstalla jutellessa miettisin kaikki sanat kirjakielelle :-p