Kun IMETYS ei vaan onnistu (vauva 3kk)
niin mitä tehdä,lopetanko kokonaan?Maidon tuotanto hiipuu kun lapsi imee vain öisin ja aamulla vielä mut sitten alkaakin rinnalla raivoamiset,eli nälkä kyllä on mut ei kelpaa kuin pullosta.
Voiko odottaa,toisin sanottuna antaa vauvan huutaa kunnes syö rinnasta?kerran kokeilin pari tuntia näin mut en sit kestänyt sitä et sillä on NÄLKÄ,ja luovutin.
En jaksais tässä selitellä pitkää stoorii miksi lapsi yleensä edes on saanut kumpaakin mut nyt oon kuukauden yrittänyt pulloa pois mut ei onnistu..
korvike on osittain käytössä ja pumppaan mitä saan pumpattuu.
Kommentit (14)
ja keskity itse nauttimaan lapsestasi ja niistä yö- sekä aamuimetyksistä. Pullolla ja korvikkeellakin tulee terveitä ja tasapainoisia lapsia.
t. 2/3 täysimettänyt 1/3 osittaisimettänyt - ja siihen tyytyväinen
imetys, rintakumit, pumppaus, korviketta, ja taas pumppausta ja rintakumeja ja korvikkeita...
En tunne mitään syyllisyyttä, minulla on vauva joka juo korviketta ja nukkuu onnellisesti 12tunnin yöunet putkeen eikä kärsi mahakivuista tai mistään yhtään.
Kun on sen pullon antanut, niin kyllä se imetys siihen monesti loppuu.
väsynyt ja itkuinen mutta sitten päätin että käännän asian voitoksi, lopetin 24h/vrk imetyksen ja annan tissiä aamulla, päivällä ja illalla sen mitä tulee ja pumppailen jos jaksan ja annan Nannia pullosta. Koko meidän perhe voi paremmin, etenkin vauva. Ja mies kun saa syöttää vauvaa pullosta.
Itse sinun täytyy punnita, kuinka paljon haluat jatkaa imetystä ja kuinka paljon olet valmis näkemään vaivaa sen eteen. Ei siinä ole muilla mitään sanomista. Tukea ja apua kyllä on mahdollista saada jos haluaa!
Äidin hyvinvointi heijastuu myös vauvaan. Väsynyt ja masentunut imettävä äiti on huonompi kuin iloinen ja jaksava pullosta syöttävä.
sama tilanne sillon kun tyttö oli pieni. Minä lopetin imettämisen kun tyttö 3 kk tasan. Imetys oli ennen sitä yhtä taistelua, pumpaamista, kipeitä rintoja, vihainen vauva. Päätin sitten lopettaa ja siirtyä korvikkeisiin. Ja voin keroa että kyllä olo helpotti sekä lapsella että itesellä. lapsi sai tarpeeksi ruokaa pullosta ja mulla ritti aikaa muuhun. Voin kertoa että nyt tyttö 10 kk 79 cm pitkä ja ei ole koskaan ollut kipeenä.Eli ilman muuta lopetat jos itsestäs siltä tuntuu, Olet ihan yhtä hyvä äiti kun kaikki muut vaikka et imetä.
on vaan katkeria siitä että oma imetys kesti kauan ja väsytti äidin.
Vierailija:
on vaan katkeria siitä että oma imetys kesti kauan ja väsytti äidin.
Kyllä jokainen varmaan osaa lopettaa juuri silloin kuin haluaa, jos tuntuu liian väsyttävältä tai mitä vain.
Isomman vauvan/taaperon imettäminen ei muuten ole yhtään väsyttävää, koska se ei ole niin sitovaa eikä jatkuvaa kuin pienen vauvan. Kannattaa kokeilla ;D. Monet eivät pääse alkuvaikeuksia pidemälle imetyksessään, ja siksi kuvittelevat sen olevan jotenkin rasittavaa ja epäkiitollista puuhaa vielä vaikka yksivuotiaan kanssa. Harvoin niin on.
Oli imettänyt kauhealla vaivalla 5kk1viikkoa ja kertoi sen olleen tosi rankkaa ja oli aivan poikki yöllisisitä heräilyistä, maitoa ei tullut tarpeeksi mutta yritti väkisin.
Syyksi sanoi, että kun kaikki painostavat ja sanovat että 6kk pitää imettää niin hän siihen nyt pyrkii itku kurkussa.
Ystäviemme kesken sitten kehotimme häntä antamaan korviketta edes illalla niin että nukkuisi vauva hiukan pidemmän välin, lupasimme ettemme kerro kenellekään ja hän voi jälkeenpäin kertoa muille täysimettäneensä sen 6kk.
Että voi näitä paineita mitä ihmisraukoille annetaan kun ei osata tehdä sitä mikä luontaisesti oli järkevämpää!
ellei siellä sairaalassa hoitajat olis sitä ehdottanut että saatin pojan paino nousee ja keltaisuus häivämään.
Kehottivat jatkamaan kontrolliin saakka ja niin tein.
Tämän jälkeen jatkoin pumppaamista koska olin koko ajan huolissani ettei vauva saanut rinnalta tarpeeksi,kun nukahteli niin helposti siihen.
No kun se jäi kuvioihin niin nyt se on ottamassa vallankin.
Vauva näin " tahtoo" minä en.
Suutuuttaa että miksi mä en voinut onnistua tässä,mies sanoo että oma moka ja on täysimetyksen puolesta,kai sekin mulle paineita tekee.
Mut oon kuitenkin ekaa kertaa äiti,ei kaikki voi tässä asiassa onnistua täydellisesti.
On pahempiakin ongelmia,pääasia että lapsi on terve ja kasvaa.
Eikä korvikkeistakaan oo tullut minkäänlaista mahakipuu.
Toisen lapsen kanssa ehkä toisin,saa nähdä :)
Se, mikä meillä auttoi, oli kaikkien imetysmantrojen vastaisesti lopettaa lapsentahtinen imetys ja alkaa pitää kunnon syöttövälit, n. 3h. Syöttövälin aikana rinta ehtii täyttyä kunnolla, ja kun rinnasta tulee maitoa hyvin, vauva syö mielellään, eikä ala heti raivota. Ennen, kun tuputin rintaa joka kitinään, maitoa tuli kerralla vain vähän, ja sekös vauvaa suututti. Sanotaan kyllä, että jos haluaa lisätä maidon määrää, pitäisi antaa rintaa usein, mutta niin kauan kun tein niin, meillä oli imetys yhtä tappelua. Nyt täysimetän tyytyväisenä 4kk+ vauvaa.
Meillä toimii myös se, että jos vauva meinaa alkaa raivota rinnalla, ruiskautan huutavaan suuhun hiukan maitoa rinnasta, jolloin vauva muistaa, mitä ollaan tekemässä ja alkaa syödä.
Osittaisimetyskin on tietysti ihan hieno juttu, jos et onnistu lopettamaan korvikkeen antoa kokonaan.
Jos yö- ja aamuimetykset sujuvat hyvin, antaisin sinuna varmaan suosiolla pullosta jos päivällä takkuaa. Yöimetyksethän ovat niitä tärkeimpiä maidontuoton kannalta. Jos vielä jaksat pumpata vaikka kerran päivässä, ei maidon tulon pitäisi hiipua.
Ainahan kannattaa kuitenkin tarjota rintaa. Jossain vaiheessa se voi lähteä sujumaan kuin itsestään kun et enää stressaa asiasta :)
(tää oli tarkoitettu vitsiks, mut näitäkin vastauksia tulee, ja ne on tosissaan ne kiihkot av-mammat)