Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten syödä eettisesti ja ekologisesti kun on erikoisruokavalio? Vinkkejä kaivataan!

Vierailija
08.04.2017 |

Olen ollut pitkään kasvissyöjä ja suosinut kotimaisia tuotteita esim. härkäpapua, marjoja, omenoita, juureksia, ohraa yms. Nyt olen saanut sairauden takia aika tiukan ruokavalion. Löytyiskös palstailijoilta vinkkejä millä kattaa erityisesti proteiinien saanti? Myöskin tuo kasvis-/hedelmäpuoli on vähän hakusessa etenkin talvikaudella.

Tällä hetkellä siis "kiellettyjä" ruokia ovat ainakin:
- vehnä, ohra, ruis
- kaalit
- sipulit
- lanttu
- porkkana
- tomaatti
- soija
- muut palkokasvit: pavut, linssit, herneet
- kaalit
- omena
- päärynä
- avokado
- sitrushedelmät
- happamat marjat kuten karpalo, puolukka
- maitotuotteet

Myös liiallista tärkkelystä pitäisi välttää (eli siis perunat, maissi yms).

Eli joudun alkaa luultavasti nyt syödä lihaa/kalaa ainakin jonkun verran. En kuitenkaan haluaisi syödä tehotuotettua lihaa varsinkaan broileria. Muutenkin haluaisin mennä niin paljon kotimaisilla kuin mahdollista. Vinkkejä kellään?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sullakin ibs tms.?

Itse haluaisin myös alkaa kasvissyöjäksi, mutta näillä ruokarajoitteilla se olisi hyvin haastavaa.

Vierailija
2/15 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Quornia ei vissiin ole kielletty? Sienistäkin saa protskuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi ehkä itsesi takia fiksumpaa syödä terveellisesti!

Vierailija
4/15 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Quornia ei vissiin ole kielletty? Sienistäkin saa protskuu.

😂😂😂

Vierailija
5/15 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla IBS ja sienetkin nou nou. Lihasta vatsa voi hyvin, kerkesin olla 3 vuotta kasvissyöjä. Rakastaisin linssejä, papuja, soijaa jne., vatsa ei :/

Vierailija
6/15 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama ongelma täälläkin, mutta ei valitettavasti vinkkejä. Olen päätynyt toistaiseksi siihen, etten ainakaan nyt voi miettiä kovin pitkälle eettisyyttä, ja toivon että ruokavalio on jossain vaiheessa taas tarpeeksi laaja kasvissyönnin kokeilemiseen.

Vierailija
7/15 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen erittäin lämpimästi pyytämään lääkäriltäsi lähetteen ravitsemusterapeutille. Tuo rajoituslista on aika pitkä, ja jos kyselet av-mammojen neuvoa tässä tilanteessa niin olet pian vajaaravittu. Jos sinulla on Crohnin tauti tai haavainen paksusuolen tulehdus, niin niiden aktiivivaiheessa ruokavalio voi olla todella rajoitettu ja ammattilainen osaa katsoa, tarvitsetko tiettyjä täydennyksiä. Lisäksi saat tietoa sopivista täydennysravintovalmisteista, joita voi joissain tilanteissa olla tarpeellista käyttää riittävän ravintoaineiden saannin turvaamiseksi.  

Vierailija
8/15 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haukea, ahventa, poron lihaa, kotimaista hirveä, luomumunia? Löytyisikö rekon kautta jotain? Kestääkö vatsa tofua vaikka se onkin soijasta valmistettua? Entäs proteiinipirtelöt? Qvinoa?

Vierailija
9/15 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tytär, joka syö kasvispainotteisesti, ja on IBS. Sallittujen kasvisten lisäksi hän syö kananmunaa (mieluiten luomua tai ulkokanan munia) ja kalaa. Satunnaisesti, n. 1-2 kertaa kuussa hän syö riistaa, poroa tai highlander nautaa. Mitään tehotuotettua lihaa hän ei syö.

IBS:n vuoksi hän on käynyt muutaman kerran ravitsemussuunnittelijan kanssa keskustelemassa ruokavaliostaan.

Vierailija
10/15 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi ehkä itsesi takia fiksumpaa syödä terveellisesti!

Eettinen ja ekologinen ei tarkoita epäterveellistä. Mutta senhän sinä varmaan jo tiesitkin. Suosittelen tutustumaan eri ruoka-aineiden ravintoarvoihin, löytyy Googlella.

Vierailija
11/15 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön enimmäkseen raakaruokaa.

Proteiinit saan pääasiassa siemenistä, manteleista ja pähkinöistä.

Ulkomailta ne enimmäkseen tulee.

Luomupaprikoita rakastan ja ne eivät kasva talviaikaan Suomessa.

Tärkkelystä, viljoja, varsinkin gluteenia, maitoa ja sokeria vältän niin paljon kun pystyn.

Kokonaisuus ratkaisee :)

Vierailija
12/15 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ajatellut sen eettisyyden ja ekologisuuden siten, että syön mahdollisuuksien mukaan lähellä tuotettua. Jää ainakin sitten kuljetuksesta aiheutuvat päästöt vähemmälle ja suomalainen liha on moneen muuhun maahan verrattuna eettistä. Paljon menee kotimaista kauraa ja kananmunia. Maitotuotteita saa nykyään tosi hyvin kauraversioina.

Vierailija
13/15 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotimainen järvikala (muikku, hauki, ahven jne)

Nykyisin saa myös suomalaista tattaria ja kvinoaa!

Luomukananmunat tai pienkanalan munat

Hampunsiemenet ja hamppuöljy (saa kotimaisena)

Saksanpähkinät ja kurpitsansiemenet (saa eurooppalaisina)

Näillä mennään täällä... Lisäksi tietysti kasviksia, hedelmiä ja marjoja.

Vierailija
14/15 |
10.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sullakin ibs tms.?

Itse haluaisin myös alkaa kasvissyöjäksi, mutta näillä ruokarajoitteilla se olisi hyvin haastavaa.

Joo, IBS ja sen lisäksi vielä pari ruoka-aineallergiaa.

Kiitos vinkeistä! Erityisesti hamppu voisi olla uusi tutustumisen kohde. Ja mä en tiennyt että on olemassa suomalaista quinoaa, vautsi! :D

ap

Vierailija
15/15 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

... viljoja, varsinkin gluteenia, ... vältän niin paljon kun pystyn.

Jep jep. Taas mennään...