Mitkä on teidän kodeissa huoneet joihin lapset ei saa mennä.
Meillä kirjastohuoneeseen keittiöön aikuisten olohuoneeseen eikä aikuisten makuuhuoneeseen saa mennä ilman lupaa.
Kommentit (70)
Aikuisten makkariin. Se on pieni ja toimii myös varastona tilanpuutteen takia :(. Ihan mukava, mutten tahdo että lapset viettävät siellä aikaansa kun on muutenkin niin epämukava paikka.
Muuttoa odotellen. Eipä uudessakaan kodissa vierailla lapsilla ole asiaa aikuisten makkariin. Tai takkahuoneeseen ja saunaan.
Teen kotona töitä fysioterapeuttina, ja työhuoneeni on se, mihin lapset 3- ja 5v eivät saa valvomatta mennä, koska voivat satuttaa itsensä tai hajottaa kalliit laitteet. Ei tulisi mieleenkään alkaa rajoittaa muihin huoneisiin pääsyä, eihän sellainen ole lapsille mikään koti.
Koko talossa saa liikkua vapaasti, mutta meidän makkariin saa mennä vain lukemaan. En ikinä ole antanut käyttää siellä sänkyä tramboliinina tai levittää leikkejä lattialle. Ensimmäiseen on tilaa ulkona ja jälkimmäiseen koko muu talo käytössä. Lasten kavereilla ei ole ollenkaan asiaa meidän makkariin vaikka siellä ei yhtään mitään lapsille sopimatonta olekaan. En vain tykkää ja ovi pysyy silloin kiinni, kun ovat kylässä.
Keittiö on toinen, johon ei tuoda leikkejä ja jossa ei juosta. Meillä on iso talo ja useita huoneita, joten leikeille ja olemiselle on kyllä tilaa.
Omat lapset saavat vapaasti kulkea kerrosten väliä, mutta kavereiden ollessa kylässä rajoitin tätäkin ihan turvallisuussyistä. Olisi kamalaa, jos joku vieras lapsi loukkaisi itsensä portaissa, enkä itse halua olla koko ajan vahtimassa. Yhdessä tasossa asuvia lapsia luonnollisesti kiinnostaa, kun kerroksia onkin useampia (meillä kolme), ja olen antanut käydä tsekkaamassa alakerran ja vintin ja sen jälkeen sitten sanonut, että nyt pysytään keskikerroksessa (missä varsinaisesti asutaan) ja ei rampata portaissa.
Omilla lapsilla ei ole rajoituksia, vieraat lapset pääsevät vain eteiseen, keittiöön ja vessaan. Talo pysyy siistimpänä, kun ei ole vierasta väkeä joka huoneessa käymässä. Monet vanhemmat protestoivat tätä vastaan, koska "lasten olisi hyvä olla keskenään". Tähän minä totean, että selvä, menkääs lapset pihalle. Siis 2v, 4v ja samanikäisiä kavereita, joita itse en laittaisi keskenään pihalle enkä talon muihin huoneisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vaatehuoneeseen ei saa mennä sotkemaan koska penkovat kaiken lattialle ja siellä on myös työkaluja. Eikä vessaan saa mennä leikkimään, pissalla saa tietenkin käydä. Vessassa pistävät muuten altaan tukkoon vessapaperilla ja alkavat täyttää sitä, lattialla ei viemäriaukkoa. Kylppärissä saa leikkiä ammeessa päivälläkin, muttei niin, että vesi valuu. Siinäpä nuo.
Joillain on kyllä alapeukut herkässä. Mahtaa olla kurja elämä. :P
Aikuisten makuuhuoneeseen ei ole asiaa lasten vierailla ilman erillistä lupaa. Se on minulle rauhan ja levon paikka. Jos lapset haluavat vieraineen esim. leikkiä piilosta, niin luvan pyytämällä saattaa makuuhuonettakin saada käyttää. Työskentelen päiväkodissa, ja haluan, että minulla on varmasti jokin paikka, mikä on mieleisessäni järjestyksessä, mistä löydän tavarani ja ilman lasten tuottamaa tahmaa. Päiväkodissa on ihan tarpeeksi meteliä, ja tahmaa ja likaa riittää.
Keittiöön ei lapsilla ollut pieninä ( 0-2v) asiaa, jos aikuiset olivat muualla. Tämä hoidettiin niin, että ovi laitettiin kiinni. Lapset eivät siis edes huomanneet, että keittiö oli jotenkin "kielletty".
Toisaalta meillä saa tehdä monta asiaa, mitä olen huomannut, että monessa paikassa ei saa: sohvatyynyjä saa käyttää leikkimiseen, varapeitoissa ja ja tyynyissä on lakanat valmiina, jotta peitot ja tyynyt eivät likaannu leikeissä. Ne pussilakanat ja tyynyliinathan on helpompi pestä, jos likastuvat. Jos tulee vieraita, niin heille tietenkin laitetaan puhtaat lakanat.
Yksi hauskimmista leikeistä onkin "pallomeri" Niin sohvan istuintyynyt ja selkänojatyynyt, sohvatyynyt, peitot, tyynyt, isot pehmolelut laitetaan kasaksi, ja sitten möyritään siellä kasassa.
Myös kaikki kodin tuolit saa hakea pitkään riviin, joiden alta ryömitään tunnelista läpi.
Lapsilla ei ole asiaa minun työhuoneeseeni. Siellä on pöydällä leväällään oppilasasioita, kokeita jne. ja seinätaulussa kalenteri muistettavine asioineen. Siis sellaista tietoa, joka on periaatteessa salassapidettävää. Ei nyt mitään jonkun intiimejä perheasioita, mutta ovat ne koetuloksetkin henkilökohtaisia tietoja eivätkä kuulu muille, samoin oppilaspalaverit oppilashuoltoryhmän kanssa. Käyn töissä toisella paikkakunnalla eikä lapsi tunne yhtään niistä perheistä, joiden lapsia opetan, mutta siitä huolimatta minun työasiani eivät kuulu ulkopuolisille.
Myös autotalliin sopii mennä vain mieheni kanssa, koska siellä on paljon vaarallisia työkaluja korkeat hyllyt täynnä.
Kun meille tulee lapsivieraita leikkimään, työhuoneeni lisäksi kiellettyjä alueita ovat pyykkihuone, kylppäri, sauna, aikuisten makuuhuone (en halua ketään hyppimään sänkyyni), musiikkihuone (liikaa kalliita laitteita), sisävarasto, tekninen tila ja autotalli. Leikkiä saa lapsen huoneessa, eteisaulassa, olohuoneessa, keittiössä ja ruokailuhuoneessa. Vessaan saa tietenkin mennä ja pihassa saa olla. Olohuoneessa on myös tv-laitteet, joten sieltä voi laittaa jonkin leffan pyörimään lapsille leikkimisen ja syömisen taustalle.
Periaatteessa jos lapset erehtyvät väärään huoneeseen, sanon, että älkääpä menkö sinne vaan leikkikää tällä puolella, mutta jos joku hairahtuu menemään työhuoneeseeni, silloin karjaisen sen verran kovaa että nyt pois sieltä ja heti, että toiste eivät muksut sinne mene. Kerrasta oppivat. Myös oma lapseni osaa sanoa vieraille, että sinne äidin työhuoneeseen ei ole lupa mennä.
Lapseni saattaa kyllä makoilla työhuoneen sohvalla joskus ja katsoa tabletiltaan jotain ohjelmaa tai pelata Pikku Kakkosen peliä samalla, kun minä korjaan kokeita, mutta yksin ei mene missään nimessä. Hän ymmärtää kyllä, että työasiat ovat salaisia.
meillä saa ainakin kaikkiin huoneisiin mennä mutta minä ja mieheni ei haluttaisi lasten kavereita meidän makuuhuoneeseen tai vaatehuoneesen. mutta kyllä siitä on jouduttu joustamaan! mutta ei lasten elämistä haluta rajoittaa varsinkaan omassa kodissa. ja vaikka lapsi kävisi missä tahansa huoneessa on hyvä että siivoisi omat jälkensä
Omat lapset saa tietenkin olla missä vaan, mutta kavereita en halua omaan makkariini ja pukeutumishuoneeseeni.
Vaatehuoneeseen ei saa mennä sotkemaan koska penkovat kaiken lattialle ja siellä on myös työkaluja. Eikä vessaan saa mennä leikkimään, pissalla saa tietenkin käydä. Vessassa pistävät muuten altaan tukkoon vessapaperilla ja alkavat täyttää sitä, lattialla ei viemäriaukkoa. Kylppärissä saa leikkiä ammeessa päivälläkin, muttei niin, että vesi valuu. Siinäpä nuo.