Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siivoaminen ja keskittymishäiriö yms. Olisiko vinkkejä?

Vierailija
08.04.2017 |

Ehkä tämä on huono paikka kirjoitella, mutta onhan täällä sentään erityislasten vanhempia ja myöskin joitain näistä vaivoista kärsiviä ihmisiä. Kysymyksiä saa kysyä, jos jokin askarruttaa. Vastaan parhaani mukaan.

No niin. Tilanne on se, että kämppäni on kaameassa kunnossa. En vain osaa siivota. Se on kuin ratkoisi vaikeaa yhtälöä. Jos mietin aloittamista jostain paikasta, ongelmat tuntuvat äkkiä ihan liian vaikeilta ja oikeastaan ensin pitäisi tehdä joku muu juttu. Joskus mun on ihan oikeasti vaikea suoriutua muustakin, esim. pukeutumisesta ja ruuanlaitosta. Viime aikoina tilanne on jotenkin pahentunut. Olen vielä jotenkin foobinen ja roskakatokselle meno tuntuu todella hankalalta. Kädet kuluu muutenkin, koska pesen niitä liikaa. Pelkään tilanteita, joiden jälkeen kädet pitää pestä. Roska jää siis nurkkiin. Tai nykyisin keskelle lattiaa. Täällä ei ole enää edes selviä polkuja. Tilanne paheni kun muutin uuteen asuntoon. Entisessä mulla oli rutiini.

Lueskelin jotain juttuja. Esim. sellainen vinkki jotenkin rauhoitti mieltäni, että kun siivoaa työpöydän, keskitytään ensin vain roskaan. Sitten kaikkeen, mikä ei kuulu sinne (se onkin sitten taas ongelma myöhemmin. Minne se sitten kuuluu? Homma leviää käsiin tässä kohtaa liian helposti). Lopuksi pöydälle kuuluvat tavarat siirretään kaikki pöydän toiselle puolelle ja pyyhitään tyhjä puoli. Sama toistetaan toisella puolella. Sitten vain itse sysisin tavarat reunoille.

Sekin auttoi, kun tajusin yhden ongelman olevan se, että haluaisin kaiken olevan näkyvillä, koska muuten hukkaan tavarat heti. Kun en näe jotain juttua, joku musta aukko tuntuu nielaisevan sen. Voisin siis laittaa jotain lappuja kaappeihin ja laatikoihin ja ostaa irtolaatikoita, jotka on avonaisia (kaappiin laitto ahdistaa. En valehtele). Ei täällä tarvitse olla nättiä. Kunhan ei olisi näin törkyistä.

Käytän vain yhtä lautasta, mukia, haarukkaa, veistä ja lusikkaa. Sama kattilan, pannun ja leikkuuveitsen kanssa. Pesen ne joko ennen tai jälkeen kun olen käyttänyt niitä. Tämä on auttanut paljon.

Listat auttoivat joskus siivoamiseen, mutta kun en osaa tehdä tarpeeksi yksityiskohtaista "sotasuunnitelmaa". Varsinkaan, kun tilanne on päässyt näin pahaksi.

Tänään päätin siivota kylpyhuoneen lattian. Se on ikäänkuin sudokun helppo kohta. Kerään roskat pois. Pesen kädet. Laitan kengät jalkaan ja takin päälle. Vien roskat ulos. Riisun kengät. Pesen kädet. Riisun takin. En tiedä, mitä tekisin tavarakärrylle, joten se saa olla siinä. Otan housut pois. Lahkeet eivät kuitenkaan pysy ylhäällä. Haen sienen. Suihkutan vettä lattialle ja roiskin pesuainetta sinne tänne. Sitten kuuraan sienellä. Huuhtelen suihkulla. Heitän sienen roskapussiin. Pesen kädet ja jalat. Tämä on suunnitelma. Pelkään aloittamista, koska menen helposti lukkoon, jos jossain on aukko.

Tämä on tosi hankalaa. Mulla ei edes ole kovin paljon tavaraa. Kukaan ei oikein ole käsittänyt, miten paha tämä ongelma on. Kaverini tarjosi joskus apua, mutta en voi sietää sitä, että tavaroihini kosketaan. Psykologillekin olen yrittänyt puhua, mutta hän ei kai ole ymmärtänyt ongelman laajuutta. Tarvitsen askel askeleelta etenevät suunnitelman, jossa ei ole liian suuria aukkoja.

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kahdeksan