Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten pääsette irti töihin liittyvistä ajatuksista vapaa-ajalla?

Vierailija
08.04.2017 |

Tiedän, että työajatukset ovat ihan normaaleja toisinaan vapaalla, mutta itselläni tuntuu jäävän työlevy ikään kuin päälle koko viikonlopuksi. En tahtoisi vatvoa ajatuksia, joilla en voi tehdä mitään ennen maanantaita, sillä minulle ei makseta palkkaa viikonloppuni tuhlaamisesta työn ajatteluun.

Miten te irtaannutte työajatuksistanne vapaalla?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkat,liikunnat ym. virikkeet on koitettu. Mikään ei auta tuohon paremmin kuin alkoholi. Joku sanoo, terveys sitä, terveys tätä. Jos mielenterveydestään välittää, niin silloin juominen hallitusti auttaa suuntaamaan ajatuksia muualle.

Raittiusseuralaiset alapeukuttaa, hyvin työelämässä pärjäävät allekirjoittaa.

Vierailija
2/16 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hommat on tehty kun viikonloppu alkaa ja niitä ajatellaan seuraavan kerran maanantaina.

Yleensä siellä on myös post-it lappu pöydällä, jonka jätin itselleni ettei tarvitse pitää mielessä asioita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jeps, alkoholi on ainakin mulle tehokkain. Sekin musta on auttanut kun perjantaina sulkee työpaikan oven, samalla päättää että työasiat jäävät nyt sinne, nyt alkoi minun aika!

Vierailija
4/16 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vain päätän ajatella muita asioita ja ihan tietoisesti työnnän työajatukset pois. Olen sopinut itseni kanssa, että en mieti töitä vapaalla. Jos työasiat tunkee mieleen, työnnän ne pois. En halua ajatella potilaita vapaallani.

t. lääkäri

Vierailija
5/16 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eihän niistä välttämättä pääsekään.

Vierailija
6/16 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vapaa-aika on mun aikaa. Kun työpaikan oven suljen, lopetan tietoisesti työasioiden ajattelun. Todo-listat auttavat myös, kun asia on listalla niin sitä ei tarvitse pyörittää päässä. Lisäksi mulla ja pomolla on yhteisymmärrys siiitä mitkä on tavoitteet j kuinka paljon aikaa niiden saavuttamiseen menee. Olen asiantuntijatyössä.

Vierailija
7/16 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä vain päätän ajatella muita asioita ja ihan tietoisesti työnnän työajatukset pois. Olen sopinut itseni kanssa, että en mieti töitä vapaalla. Jos työasiat tunkee mieleen, työnnän ne pois. En halua ajatella potilaita vapaallani.

t. lääkäri

Sama juttu. Nuorempana työasiat pyöri mielessä viikonloput ja illat, mikä häiritsi elämää tosi paljon. Yritä siinä nyt sitten rentoutua.

Sitten päätin, että aktiivisesti työnnän ne kokonaan pois mielestäni, kun olen vapaalla. Eli siis sanon itselleni, että työ ei mihinkään siitä häviä tai valmistu murehtimalla, palaan asiaan maanantaina. Meni jonkun aikaa ennen kuin osasin antaa itselleni luvan olla miettimättä töitä, nykyään onnistuu jonihan hyvin.

Vierailija
8/16 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pääsekään. Vatvon asioita vapaapäivinäkin. Etenkin jos on jäänyt joku asia kesken josta en tiedä miten se päättyy. Kuntosalilla saan ajatukset jonkin aikaa poikki, mutta usein vatvonta jatkuu kun liikunta loppuu.

T sh

Vierailija
9/16 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En aina pääsekään, mutta toisaalta ei ole niin tarvettakaan. Päinvastoin, usein yritän sillä ma-pe 8-16 työajalla ratkaista jotain ongelmaa, mutta ei onnistu vaikka pää jo alkaa höyrytä. Sen sijaan kun työpäivän jälkeen tai viikonloppuna annan ajatusten vapaasti askarrella työasioissa siinä muun olemisen (lenkkeilyn, siivouksen, ruuanlaiton) ohessa, ratkaisu pulpahtaa esiin jostain.

Toki alkoholi auttaa, jos pitää välttämättä töistä päästä eroon. Spotify ja viinipullo ovat ainakin minulla voittamaton yhdistelmä.

Vierailija
10/16 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Matkat,liikunnat ym. virikkeet on koitettu. Mikään ei auta tuohon paremmin kuin alkoholi. Joku sanoo, terveys sitä, terveys tätä. Jos mielenterveydestään välittää, niin silloin juominen hallitusti auttaa suuntaamaan ajatuksia muualle.

Raittiusseuralaiset alapeukuttaa, hyvin työelämässä pärjäävät allekirjoittaa.

Tässä juuri sain kirjoitettua pakollisen töihin liittyvän jutun valmiiksi. Ensin vilkaisin tätä nettiä, eipä näytä olevan mitään järkevää ja laitan tän viestin jälkeen kiinni, suuntaan ulos liikkumaan ja nauttimaan kevääntulosta. En ole raittiusseuralainen eikä ystävänikään, mutta näin viisikymppisenä, hyvän työinnon ja mielenterveyden säilyttäneenä olen itse huomannut ympäristössäni alkoholin olevan erittäin huono lääke stressiin - tai yleensä mihinkään. Ruuan kanssa OK, mutta suuri osa noista stressiään alkoholilla lievittäneistä on tähään ikään mennessä jo saaneet jonkun runsaan alkoholinkäytön edesauttaman vaivan (aivoinfarkti, sydänkohtaus, diabetes, unettomuus, masennus). Lääkkeenä käytettynä kun nuo määrät tuppaavat lähes kaikilla kasvamaan samoin kuin unilääkkeissä - ensin riittää se viinilasi, sitten tarvitsee kaksi, kohta kolme... Liikunta ja oman pään tasapainoisena pitäminen auttaa huomattavasti paremmin työstressin nollaamiseen.

Vierailija
11/16 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkoilu, liikunta, musiikin kuuntelu, lukeminen, käsityöt, piirtäminen ja yleensäkin asiat, joista pidät, tuovat virekettä töiden ajattelemisen tilalle.

Riittävä uni ja ravintorikas ruoka ovat myös tärkeitä. Syö värikkäästi. Suosi monipuolista kasvisten käyttöä.

Onko työasioissa tapahtunut lähiaikoina muutoksia tai oletko stressaantunut ja kuormittunut?

Olen huomannut silloin työasioiden jäävän helpommin ajatuksiin pyörimään.

Toivottavasti saat rentouduttua :)

Iloa kevääseen 🐤

Vierailija
12/16 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No lääkärin ei tarvitse eikä kannatakkaan miettiä potilaitaan herranjumala vapaa-aikana!

Projektityöt on sellaisia, että ne pyörii päässä yleensä aina. Lääkäri on sama kuin vaikka taksikuski....eli mitä hyötyä on pohtia kyyditettäviä kun ei ole ajossa.

Vierailija
13/16 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilanne on vaihteleva, työn määrä vaihtelee.

Olen opettaja ja tunnit eivät jakaudu lukuvuodelle tasaisesti. Nyt hellittää ja loppu lukukausi on helppo.

Juuri päättynyt jakso oli todella rankka, oma aika jäi oikeasti vähäiseksi. Suunnittelua myös iltaisin ja viikonloppuisin. Nyt alan nauttia ja työnnän työasioita taka-alalle.

Olen sitä mieltä että työn määrä ja kuormittavuus vaikuttaa siihen miten paljon työt ovat mielessä omalla ajalla. Lisäksi ihmiset ovat erilaisia niin kuin tehtävät työtkin.

Nykyään olen päättänyt että koulun loma-ajoista pidän kiinni ja silloin en suunnittele tai tee mitään töihin liittyviä tehtäviä. Tiedän niitäkin opettajia jotka tekevät myös loma-ajoilla suunnittelua ja aiemmin sorruin tähän joskus itsekin. Odotan kovasti kokonaistyöaikaan siirtymistä.

Vierailija
14/16 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No lääkärin ei tarvitse eikä kannatakkaan miettiä potilaitaan herranjumala vapaa-aikana!

Projektityöt on sellaisia, että ne pyörii päässä yleensä aina. Lääkäri on sama kuin vaikka taksikuski....eli mitä hyötyä on pohtia kyyditettäviä kun ei ole ajossa.

Sinähän se vitsiniekka olet. Lääkärillä on koko ajan kymmeniä potilascaseja kesken ja ratkottavana. Sen potilaan käyntien välissä pitää pohtia mitä juuri tulleet labratulokset tarkoittaa, mitä jatkotutkimuksia pitäisi määrätä, toimiiko jokin tietty meneillään oleva hoito riittävän hyvin vai pitäisikö miettiä toista hoitoa ennen kuin potilas tulee seuraavan kerran vastaanotolle, jotta voisi heti aloittaa sen uuden hoidon jne. Mietittävää potilascasejen ratkomisessa ja hoitamisessa olisi koko ajalle 24/7 eikä riittäisikään. 

Vierailija
15/16 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen työssä käyviä ihmisiä, jotka juovat itsensä humalaan joka viikonloppu ja lomilla monta kertaa viikossa. Perusteluna juuri irtioton saaminen.

Oletteko ajatelleet, että alkoholin vaikutus ja polttaminen itsessään on elimistölle stressi? Päälle tulevat vielä yöt, joina unen laatu on huonontunut. Kokonaiskuormitus on paljon suurempaa alkoholin kanssa kuin ilman.

Vierailija
16/16 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikunta heti työpäivän jälkeen on paras ratkaisu arkipäivinä.työni on kiireistä ja asiat jää helposti päähän pyörimään.Heti kotiin tultua lähden juoksemaan, hiihtämään tai kuntosalille.Kunnon kova lenkki on kyllä paras keino.Lomalla matkustan yleensä ulkomaille mahdollisimman kauas.