Mistä johtuu huono stressinsietokyky?
Onko päässä jotain "vikaa", liian rankka lapsuus vai mitä?
Kommentit (35)
Jossain luki, et johtuu geeneistä,,,
Johtuu traumoista tai vanhempien paniikkihäiriöstä (opittua) tai geeneistä.
Geenit, huonot elintavat, erilaiset puutokset, huono terveys... Joku noista, jotkut niistä, kaikki yhteensä...
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa lukea resilienssistä.
?
Kyl se vaan niin taitaa olla, et toisilla on paremmat palikat alunperin kun toisilla
En mahda mitään, mutta työssä missä ihmisellä täytyisi olla stressinsietokykyä ja sitä ei ole tuo puute todella ärsyttää. Heti kun vastaan tulee jokin vaativampi homma niin vetäydytään saikulle ja kaikki muut hoittaa ne vaativat työt...
Yleisin tekosyy, kurkkukipu, lämpöily, inettomuus jne... Sitten taas pitkän viikonlopun jälkeen jaksetaan seuraavaan vaativaan caseen :(.
Miksi eivät älyä irtisanoutua ja vaihtaa alaa?
Kuinka se huono stressinsietokyky ilmenee?
Vierailija kirjoitti:
Kyl se vaan niin taitaa olla, et toisilla on paremmat palikat alunperin kun toisilla
Voi johtua fyysisistäkin vammoista tai sairauksista jotka uuvuttaa. Itsellä kohtuu hyvä paineensietokyky. Huonompiaki nähty.
Vierailija kirjoitti:
Luovuttaa, sekoaa, sairastuu heti kun tulee eteen asia joka nostaa stressitasoja. Todella kiva piirre esim: työparissa kun kaikki kaatuu sitten sen toisen niskaan!
Löysätkää vähän, ei täältä kukaan saa mitään mukaansa...lakatkaa tärkeilemästä, ei teitä kuoleman jälkeen muista kukaan, että ole niin tärkeitä, mitä kuvittelette. Aivan sama , mitä elämässänne teette, niin lopputulos on sama. Tuulen haltuun, ei ihminen ole tuulten hallitsija...eiköhän näillä ohjeilla ala stressi vähentyä. kysymys todellakin on elämänasenteesta.
Vierailija kirjoitti:
Johtuu traumoista tai vanhempien paniikkihäiriöstä (opittua) tai geeneistä.
Tai vanhempien alkoholismista tms..
Jotkut psyykkiset sairaudet, esim. masennus ja ahdistuneisuushäiriöt voivat laskea stressinsietokykyä, jos se on äkillisesti laskenut.
Samaa mieltä aiempien kanssa: 1. traumaattiset kokemukset (ja niiden takia ylivalppaus, stressioireet tulevat verraten vähästä) 2. osa ihmisistä kai on geneettisesti ohjelmoitu reagoimaan herkemmin uhkiin 3. vanhempien liioiteltujen reagointitapojen mallioppiminen lapsuudessa.
Eli varmaan monien eri tekijöiden summa. Joillain yksilöillä on nuo kaikki tekijät, ja he ovat varmaan superstressaajia.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ilmeni raivareina, kunnes opin hillitsemään niitä ihmisten ilmoilla. Raivareita on edelleen, omissa oloissani. Liian lujaa kun painostetaan usealta taholta samaan aikaan haukkuen ja mitätöiden, haluaisin tietää miten muut toimitte siinä tapauksessa?
Vierailija kirjoitti:
Jotkut psyykkiset sairaudet, esim. masennus ja ahdistuneisuushäiriöt voivat laskea stressinsietokykyä, jos se on äkillisesti laskenut.
Harvemmin nuo on sisäsyntysiä. En viitsi luetella mitä kaikkea itse olen kokenu.
Mulla on keskimääräistä huonompi stressinsietokyky varmaan lapsuuden kokemusten takia. Isäni oli lapsuudessani melkein kellon ympäri töissä, ja vietin aikani masentuneen äitini kanssa, joka ei erinäisistä syistä ollut saanut kovin kummoisia eväitä elämään omilta vanhemmiltaan. Ala-asteella pääsin kerran karsinnoista koulupiirin juoksukilpailuihin, ja hänen ainoa kommenttinsa oli että "kannattaako sun nyt mennä, kun et pärjää kuitenkaan". Tuo kuvasti hyvin hänen suhtautumistaan moneen muuhunkin asiaan, ja jätti väistämättä jälkensä pitkäksi aikaa.
Saikutellut en ole työpaineiden takia koskaan, mutta olen töissä superkriittinen kaikkia omia tuotoksiani kohtaan jotta "kelpaisin" ja "olisin tarpeeksi hyvä". Olen tehnyt itseni kanssa paljon hommia tullakseni tuossa vähän rennommaksi ja onneksi edistynytkin jo paljon, mutta kyllähän tuota puuhaa riittää silti.
Sitä mäkin olen miettinyt.