Työkkärin tuntijat!! Auttakaa tyhmää!
Eli siis, olen raskaana (la syksyllä) ja opiskelen ammattikorkeakoulussa. Irtisanouduin vakityöstäni helmikuussa. Ennen kuin tulette vauhkoamaan MIKSI IHMEESSÄ, niin siksi, koska työolot olivat järkyttävät ja kärsin paljon bönäreistä, väkeä sieltä muutenkin lähtenyt. Uusia töitä piti olla tiedossa, mutta ne peruuntuivat - sopparia ei siis ehditty tehdä.
No tuo 3kk karenssi menee nyt varmaan sujuvasti kevään aikana, kun opiskelen? Mutta entäpä toukokuun jälkeen, kun jätän opinnot tauolle, ilmoittaudun työkkäriin työnhakijaksi vai? Voiko tuota tehdä jo nyt keväällä, ja ilmoittaa että varsinainen työnhaku alkaa vasta kesäkuusta? Ja mitä luulette, saako raskaana oleva edes työtarjouksia? Pitääkö työttömyyskassaan laittaa hakemus ansiosidonnaisesta vasta, kun työttömyys on alkanut?
En ole koskaan ennen ollut työtön, joten olisin kovin kiitollinen asiallisista vastauksista ja kaikki neuvotkin ovat tervetulleita. :)
Kommentit (18)
Et sinä voi saada mitään työttömyystukia etkä myöskään karensseja, koska olet opiskelijana.
Et saa työkkäristä mitään, koska olet päätoiminen opiskelija. Opinnot on pitänyt olla tauolla vähintään vuoden, ennenkuin rahaa tippuu :(
Vierailija kirjoitti:
Eli siis, olen raskaana (la syksyllä) ja opiskelen ammattikorkeakoulussa. Irtisanouduin vakityöstäni helmikuussa. Ennen kuin tulette vauhkoamaan MIKSI IHMEESSÄ, niin siksi, koska työolot olivat järkyttävät ja kärsin paljon bönäreistä, väkeä sieltä muutenkin lähtenyt. Uusia töitä piti olla tiedossa, mutta ne peruuntuivat - sopparia ei siis ehditty tehdä.
No tuo 3kk karenssi menee nyt varmaan sujuvasti kevään aikana, kun opiskelen? Mutta entäpä toukokuun jälkeen, kun jätän opinnot tauolle, ilmoittaudun työkkäriin työnhakijaksi vai? Voiko tuota tehdä jo nyt keväällä, ja ilmoittaa että varsinainen työnhaku alkaa vasta kesäkuusta? Ja mitä luulette, saako raskaana oleva edes työtarjouksia? Pitääkö työttömyyskassaan laittaa hakemus ansiosidonnaisesta vasta, kun työttömyys on alkanut?
En ole koskaan ennen ollut työtön, joten olisin kovin kiitollinen asiallisista vastauksista ja kaikki neuvotkin ovat tervetulleita. :)
Työkkäri edellyttää, että viimeisimmästä opintosuoritusmerkinnästä on kulunut vuosi, jotta voi saada työttömyystukea. Siis jos kyseessä ei ole valmistuminen vaan opintojen laittaminen tauolle.
Kiitos vastauksista!
En nyt ihan ymmärrä, en siis saa liiton rahaa, koska olen juuri tauottanut opiskelut? Miten se voi olla mahdollista, kun minulla täyttyy työssäoloehdot sun muut? Eikai niitä jäsenmaksuja turhaan maksella?
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista!
En nyt ihan ymmärrä, en siis saa liiton rahaa, koska olen juuri tauottanut opiskelut? Miten se voi olla mahdollista, kun minulla täyttyy työssäoloehdot sun muut? Eikai niitä jäsenmaksuja turhaan maksella?
Et saa ansiosidonnaista koska olet opiskelija. Opinnot katsotaan olevan tauolla vasta kun ne on ollut vuoden tauolla.
Olet opiskelija, et voi saada päivärahaa. Voit saada, jos eroat koulusta.
Ok, no ompas mahtava tilanne! Onko teillä antaa mitään vinkkejä miten pärjään kesän? Ei vissiin ole mahdollisuutta saada rahaa mistään...? :/
Koita toimeentulotukea hakea, mutta se on riippuvainen puolison tuloista.
Vierailija kirjoitti:
Ok, no ompas mahtava tilanne! Onko teillä antaa mitään vinkkejä miten pärjään kesän? Ei vissiin ole mahdollisuutta saada rahaa mistään...? :/
Riippuu ihan puolison tuloista ja omaisuudesta. Asumistuki ja toimeentulotuki siis vaihtoehtoina.
Sitten kannattaa vielä selvittää teidän kunnan ehdot kotihoidontuen kuntalisälle. Ainakin täällä on tuen saamisen ehtona, että on ollut töissä tai päätoiminen opiskelija ennen äitiyslomalle jäämistä. Eli kannattaa mahdollisesti olla syksyyn asti koulussa kirjoilla, ettet menetä kuntalisää.
Kaikista näistä tuista kannattaa ottaa selvää, ennen kun tekee mitään peruuttamattomia ratkaisuja.
Vierailija kirjoitti:
Opintolaina. Et saa tt-tukea, jos pystyt saamaan lainaa ja laina lasketaan tuloksesi, vaikka et sitä nostaisikaan.
Jos ap eroaisi koulusta kokonaan, niin saisiko hän sitten sitä ansiosidonnaista?
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista!
Se on mahdollista siten, että sinä olet edelleen opiskelija, vaikka oletkin juuri tauottanut opiskelut. Ei se mitenkään muuta sitä tosiasiaa, että A) opintosi ovat kesken ja B) sinulla on edelleen opiskeluoikeus.
Miksi sinä olet tauottanut opintosi juuri nyt? Sinä voisit saada kesälläkin opintotukea, jos sinulle kertyisi opintopisteitä kesäopinnoista. Jos ne eivät ole mahdollisia omassa oppilaitoksessa, voisit suorittaa harjoittelua tai vapaaehtoisia kursseja esim. avoimessa yliopistossa, joista saisit hyväksilukuja omaan tutkintoosi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista!
Et saa ansiosidonnaista koska olet opiskelija. Opinnot katsotaan olevan tauolla vasta kun ne on ollut vuoden tauolla.
Opintojen katsotaan olevan
Voi luojaaaaaa, pitääkö kaiken aina muuttuaaaa!!
Kerroit, että kohdallasi täyttyy työssäoloehto. Jos olet kerryttänyt tuon ehdon opintojen ohessa, sinulla voi olla mahdollisuus osoittaa opintosi sivutoimisiksi tuon samanaikaisen työskentelyn perusteella.
https://ytk.fi/blogi/opiskelijan-oikeus-tyottomyysturvaan
"Mitkä tahansa opinnot on kuitenkin mahdollista osoittaa sivutoimisiksi työssäololla tai yritystoiminnalla."
Tästä ei moni tiedä, ja kannattaa kaivaa jostain työ- ja elinkeinoministeriön ohje TE-keskuksille, jossa tuosta sivutoimisuuden osoittamisesta säädetään tarkemmin (en löytänyt pikagooglauksella enää, mutta siellä se jossain muhii). Siihen ohjeeseen viittaamalla ainakin oma selvitykseni meni mukisematta läpi, vaikka aluksi virkailija olikin sitä mieltä, ettei minulla ole mitään mahdollisuutta työttömyysturvaan niin kauan, kun olen oppilaitoksessa kirjoilla.
Lisäys vielä edelliseen (viesti 17): voi kyllä olla, että kohdallasi ei tuota työttömyysetuutta myönnetä, koska olet itse irtisanoutunut. Mielestäni ohjeessa mainittiin jotain siitä, että jos opintoja ollaan osoittamassa sivutoimisiksi työnteon perusteella, ei työttömyys saa olla itseaiheutettua. Eli tärkeintä on osoittaa, etteivät opinnot ole este kokoaikaisen työn hakemiselle ja vastaanottamiselle. Mene ja tiedä sitten, mutta kannattaa ottaa vielä asiasta itse selvää.
Ei opiskelijalle tule karenssia. Etkö ole työvoiman ulkopuolinen hakija ilman työttömyysetuutta niin kauan kuin olet oppilaitoksen kirjoilla?