Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen seurannut lukuisia rekrytointeja, ja yhteenkään ei ole valittu työtöntä.

Vierailija
07.04.2017 |

Olen itse hakenut varmaan sataa työpaikkaa, ja seurannut sivusta oman firman rekryjä. Meillä on noin 500 työntekijää, joten uusia palkataan aina silloin tällöin. Yhteenkään näistä paikoista, joita olen joko itse hakenut tai nähnyt sivusta, ei ole palkattu työtöntä, valitulla on aina ollut aiempi työsuhde voimassa, ja hän on siis vaihtanut työpaikkaa. Työttömiä on ollut kyllä hakijoissa, olen välillä nimittäin ollut myös rekryämässä itse ja saanut luettavakseni niitä tulleita hakemuksia. Nämä kaikki työpaikat on siis ollut sellaisia, että niihin vaaditaan vähintään maisteritutkinto. Onko siis niin, että työtön putoaa työmarkkinoilta heti automaattisesti pois??

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
07.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinhän sitä on tutkittu, että palkatuista vain 25% on työttömiä.

Vierailija
2/20 |
07.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulen, että tuo tilasto on pikkaisen vinoutunut, koska se koskee kaikkia Suomen työpaikkoja eli on keskiarvo. Luulen että matalasti koulutettujen työpaikkoihin palkataan suhteessa enemmän työttömiä kuin niihin paikkoihin, joihin vaaditaan ylempää korkeakoulututkintoa. Ap.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
07.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No onhan se suhteessa paljon, kun työttömiä on kuitenkin vain 8%.

Vierailija
4/20 |
07.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama juttu kuin parisuhdemarkkinoilla. Varattu on jo kelvannut jollekkin ja on pienempi riski kuin vapaa.

Vierailija
5/20 |
07.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinhän se on. 

Vierailija
6/20 |
07.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulen, että tuo tilasto on pikkaisen vinoutunut, koska se koskee kaikkia Suomen työpaikkoja eli on keskiarvo. Luulen että matalasti koulutettujen työpaikkoihin palkataan suhteessa enemmän työttömiä kuin niihin paikkoihin, joihin vaaditaan ylempää korkeakoulututkintoa. Ap.

Ja tilastoja sotkee vielä sekin ilmiö, että joissain firmoissa tehdään niin, että esimerkiksi dippatyöntekijä kirjautuu työttomäksi työnhakijaksi ja sitten hänet palkataan samantien. Näin saadaan tilastomerkintä, että työttömälle on löytynyt töitä TE-keskuksen kautta. 

Ei opiskelija pysty kirjautua työttömäksi.

Vierailija
7/20 |
07.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, siltä näyttää. Itse hakenut töitä jo parisen vuotta, mutten pääse edes haastiksiin. Kaiken pitäisi olla kunnossa, mutta kun en ole työssäoleva.

Olenkin miettinyt että pitäisi kokeilla, natsaisiko, jos valehtelisin olevani jossakin töissä. Tosin valehtelusta heti kiinni jäänti ei sekään luo hyvää ensivaikutelmaa. Kyllähän ne referenssit ym. tsekataan.

Vierailija
8/20 |
07.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On muuten yli 9%.

Vierailija
9/20 |
07.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

UP. Keskustelua tärkeästä aiheesta. 

Vierailija
10/20 |
07.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tää sinänsä vähän hassua että työttömyys on iso mörkö, mutta se taas ei soita mitään hälytyskelloja jos joku vaihtaa firmaa. Ymmärrän kyllä, että osa ihmisistä hakee isompia haasteita. Silti monet "savustetaan" ulos tai kannustetaan lähtemään toiseen firmaan samoihin tehtäviin ja tämä on ihan normaalia. Vaihdetaan vain paikkoja päikseen. 

Vierailija
11/20 |
07.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaa myös edellisen työsuhteen pituus. Itse kirjasin juuri edelliset työpaikkani. Niitä on 12 ja joissakin olin parinakin kesänä ja joidenkin kautta työskentelin eri firmoissa. Viimeisimmässä olin 10 vuotta. Minulla on yliopistotutkinto, kaksi lasta ja ikää hieman alle 40. Olen opiskellut myös ulkomailla.

Jos parin kk:n työttömyys tässä välissä olisi suuri handikappi, niin ihmettelisin. Hengästyttävän tahdin jälkeen onkin hyvä vetää hieman henkeä.

Vierailija
12/20 |
07.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me palkattiin eilen työtön toimihenkilötehtäviin. Valmistunut viime syksynä ja siitä lähtien ollut työtön. Kyllä se luonne ja persoonakin vaikuttaa.

Vierailija
13/20 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On muuten yli 9%.

Niin just nyt, mutta tuskin sitä tutkimustakaan oli tehty just tänään. Noin 8% on pitkäaikaisempi keskiarvo.

14/20 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen palkannut monta työtöntä omalle työpaikalleni. T. Itsekin työttömänä töihin töihin hakenut ja valittu

Vierailija
15/20 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille taas palkataan tosi paljon työttömiä, mielellään vielä palkkatukikelpoisia. Yksi palkattu työtön oli yli 55-vuotias kun palkattiin. Tosin on ennen ollut johtajahommissa ja nyt päällikkötasolla kun pitäisi tehdäkin jotain muuta kuin kahvitella niin työnteko tuntuu olevan kovin pitkän tien takana. Hauskaa töissä se osaa kyllä pitää ja hauskuuttaa muita. 

Vierailija
16/20 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minunkaan AMK-tason työpaikkaan valita koskaan työtöntä, kaikki olleet joko talon sisältä siirrolla tai toisesta firmasta. Joskus opiskelija pääsee kesätöiden kautta sisälle.

Vierailija
17/20 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luin just jostain että suomessa on 10 000 korkeastikoulutettua työtöntä joten onnea vaan sitten heillekin jos tarjolla olevista työpaikoista ehkä vain murto-osa palkkaa työttömiä.

Vierailija
18/20 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

TyönHAKIJOISTA on taatusti paljon enemmän työttömiä!

On myös olemassa sellaisia paikkoja, joihin ei voi ottaa muuta kuin vain työttömän työnhakija, kuten vuorotteluvapaan sijaisuudet. 

Ei se edes ole mitään ansio, että voisi saada jopa 50% palkasta tukea työnantajalle. Vain harvoin työnantaja ottaa sen edun, että voi sitten käyttää paljon enemmän rahaa johonkin muuhun.

Vierailija
19/20 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin se valitettavasti on. Jos on juuri työttömäksi jäänyt, on vielä mahikset, mutta kun työttömyyttä alkaa olemaan takana lähemmäks 6kk, toivo on melkeinpä menetetty. Töitä voi toki saada, mutta ei alansa eikä mitään kovin vaativaa. Tiskaamaan, siivoomaan jne voi päästä, mutta vastuullisempiin töihin kuukausi kuukaudelta alkaa mahdollisuudet pienenemään.

Olen itse siis vastaavassa tilanteessa. Nyt kovan työn ja hyvän tuurin avulla sain määräaikaisen sopimuksen ja senkin vain suhteiden kautta. Ns tipahdin kyllä kolme kerrosta alemmaksi :) Mutta tästä se sitten taas kai lähtee, tai sitten ei...

Vierailija
20/20 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla työnantajallani on ollut lukuisat yt-neuvottelut, ja ihmisiä on irtisanottu tai tarjottu pakettia. Sitten kun on rekrytoitu, niin kyllä on myös muualta yt:n kautta lähteneitä palkattu. Paljon uutta väkeähän meille ei  em. syistä tarvita, mutta ainakin yhden tiedän, joka palkattiin suoraan ja oli aikaisemmin ollut isossa asiakasyrityksessä töissä. Pari on palkattu harjoittelun tms. koulutusohjelman kautta, vaikka tietysti kaikille tällaisessa olleille ei  palkkatöitä ole löytynyt. Asiantuntijatyöstä on kysymys.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kaksi