Kauanko nukutte yössä? Itse nukun 5-6 tuntia.
Pieni osa ihmisistä tulee toimeen 4-6 tunnin yöunilla. En tiedä, kuulunko tuohon ryhmään, mutta nukun kekimäärin 5 - 6 tuntia. Ulkoilen ja liikun paljon, syön varsin kevyesti yms. Silti tuntuu, että aivot kelaavat koko ajan asioita niin, että herään keskellä yötäkin. Viime yönä kävin 0.30 nukkumaan, heräsi klo 3, valvoin klo 4.30 asti ja sitten nousin ylös ennen klo 7, kun sitä ennen olin pyörinyt vängyssä parikymmentä minuuttia. Olen aina ollut ns. lyhytuninen, mutta nyt tuntuu, että asia vaan pahenee. Silti olen varsin toimelias päivällä. Mitne teilä muilla?
Kommentit (9)
Mä nukuin ennen vauvan syntymää noin 5-6h. Ja ihan ilman lääkkeitä ja ylipainoa, niin kuin tuo eka vastaaja selittää, vaikka ei kai kukaan hänen juttujaan tosissaan ota. Nyt vauvan syntymän jälkeen olen jo 7kk ajan nukkunut noin 3-4h yössä ja senkin pätkissä. Mutta tosi outoa, en ole lainkaan uupunut kuitenkaan. Vauva saattaa yöllä nukkua hyvin ja mä pyörin sängyssä virkeänä. En koe olevani väsynyt päivisin. Osin johtuu varmaan hormoneista ja osin omasta taipumuksesta vähäunisuuteen.
Nukun pääasiassa 7-9 tuntia, yöstä riippuen. Arkena keskimäärin ~7,5t, viikonloppuisin vähän pidempään.
Vierailija kirjoitti:
Jätä Bentzodiatsepiinit ja alkoholi pois, laihduta. Noi riittää, kun vieroitukseen on käytetty n. 1-12 kuukautta aikaa, niin nukut sen jälkeen kuin pieni porsas. Ensimmäinen puolivuotta on vaikeinta aikaa.
Joopa joo. En ole ap, mutta jätin alkoholin pois kuusi vuotta sitten, bentsot neljä vuotta sitten. Olen ollut koko ajan normaalipainoinen. Ilmeisesti pienet porsaat nukkuvat vitun huonosti.
Kouluaikana vielä nukuin sen 5-7 tuntia yössä eikä tuntunut missään, mutta nykyään jo seitsemän tunnin unien jälkeen herääminen tuottaa vaikeuksia, eli 7-10 tuntia nykyään, riippuen onko arki vai viikonloppu. Kyllähän se kroppa tottuu vähempäänkin uneen, ihan niinkuin siihenkin, että nukkuu kauemmin, jos siis ei ole mitään uniongelmia. Musta nykyään tuntuu, että voisin nukkua vaikka kuinka paljon, mikä vähän ärsyttää ja hämmentää, kun ennen oli niin päin, että heräsin automaattisesti muutama tunti ennen miestäni niin nykyään en meinaa millään päästä ylös sängystä, jos ei ole herätystä ja parin tunnin päiväunetkin menee ihan kevyesti noiden pitkien yöunien lisäksi, tosin päikkäreitä kyllä yritän rajoittaa, että ehtisin tehdä muutakin päivän aikana, kun nukkua ja käydä töissä.
6-9 tuntia. Työttömänä ei ole niin väliä, enkä laskeskele. Olen kuitenkin laittanut herätyskellon soimaan arkena yhdeksältä, koska en halua nukkua liian pitkään.
Sama, nukun yleensä noin 5-6 tuntia, jolla pärjään ihan hyvin. Jos uni jää alle 5 tunnin, niin sitten olen päivällä väsynyt.
Olen sitä mieltä, että ainakin itsellä hormonitoiminta vaikuttaa unen pituuteen. Välillä on jaksoja, jolloin nukun jopa 7-8 tuntia, mutta välillä on sitten pitempi jakso noita alle 5 tunnin yöunia.
En syö mitään unilääkkeitä, paitsi satunnaisesti kun on noita alle 5 tunnin jaksoja. En koe muuta tarvitsevani.
Vierailija kirjoitti:
Sama, nukun yleensä noin 5-6 tuntia, jolla pärjään ihan hyvin. Jos uni jää alle 5 tunnin, niin sitten olen päivällä väsynyt.
Olen sitä mieltä, että ainakin itsellä hormonitoiminta vaikuttaa unen pituuteen. Välillä on jaksoja, jolloin nukun jopa 7-8 tuntia, mutta välillä on sitten pitempi jakso noita alle 5 tunnin yöunia.
En syö mitään unilääkkeitä, paitsi satunnaisesti kun on noita alle 5 tunnin jaksoja. En koe muuta tarvitsevani.
Jäi sana pois: melatoniinia satunnaisesti. :)
Perinteisesti olen aina nukkunut 8 - 9 h yössä ilman katkoja, laadukasta unta. Lopetettuani erään lääkkeen (amitriptyliini fyysiseen ongelmaan, vaikuttaa väsyttävästi), minulla on ollut yksi herääminen öisin (englanniksi oiretta kutsutaan nimellä sleep maintenance insomnia). Nukahdan kyllä ilman ongelmia.
Herään selittämättömästi, ja joskus nukahdan uudestaan nopeasti, joskus taas parin tunnin valvomisen jälkeen. Hyvin erikoista. Yhteensä nukun n. 6 h, joka on juuri se määrä, että pärjään. En tunne poikkeuksellista väsymystä päivän aikana, ei tarvetta päiväunille.
Olen löytänyt netistä muitakin, jotka ovat saman lääkkeen lopettamisen jälkeen kärsineet samasta ongelmasta.
En käytä päihteitä, en valvoskele tarpeettomasti, kotini on hiljainen, minulla ei ole kipuja ja vaivoja jotka herättäisivät, en ole masentunut.
Jätä Bentzodiatsepiinit ja alkoholi pois, laihduta. Noi riittää, kun vieroitukseen on käytetty n. 1-12 kuukautta aikaa, niin nukut sen jälkeen kuin pieni porsas. Ensimmäinen puolivuotta on vaikeinta aikaa.