Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten näen 12-vuotiaan tiedot Omakannasta?

Vierailija
06.04.2017 |

Ei meidän lapsella ole pankkitunnuksia.

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
06.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et mitenkään. Ei vanhemmilla ole oikeuksia lastensa terveystietoihin.

Vierailija
2/44 |
06.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sinun pitäisi ne nähdä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
06.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinun pitäisi ne nähdä?

No olisihan se kätevää hoitaa vaikka reseptin uusimiset. Tai tarkistaa sovittu hoitosuunitelma. :(

Vierailija
4/44 |
06.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on kyllä niin naurettavaa, ettei ole tosikaan. Huoltajalla on kaikki vastuu, mutta ei mitään oikeuksia. Saako jotenkin lapsen suostumuksella jonkun täpän laitettua jonnekin Kanta.fissä, että saisi oikeudet käsitellä lapsen terveystietoja?

Vierailija
5/44 |
06.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityisyydensuoja koskee myös alaikäisiä lapsia ja tuskin kukaan tuon ikäinen haluaisi, että mutsi stalkkaa jos on vaikka jotain intiimialueen vaivoja. Saati joku 14-15 vuotias... Vähän sama, kuin et harva vanhempi ees ajattelee syyllistyvänsä rikokseen lukiessaan lapsensa kännykästä tekstareita, mese- tai whatsappviestejä ilman lupaa...

Vierailija
6/44 |
06.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksityisyydensuoja koskee myös alaikäisiä lapsia ja tuskin kukaan tuon ikäinen haluaisi, että mutsi stalkkaa jos on vaikka jotain intiimialueen vaivoja. Saati joku 14-15 vuotias... Vähän sama, kuin et harva vanhempi ees ajattelee syyllistyvänsä rikokseen lukiessaan lapsensa kännykästä tekstareita, mese- tai whatsappviestejä ilman lupaa...

Tarkoitatko, että lapsi voi riehua ilman minkäänlaista kontrollia ja valvontaa somessa? Fiksu käytös ei onnistu monelta aikuiseltakaan. Voisit yllättyä, minkälaista kiusaamista lapset harrastaa "tekstareillaan".

Vierailija
7/44 |
06.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä hetkellä huoltajat näkevät vain alle 10v lapsensa tiedot omilla pankkitunnuksillaan.

Tämä raja valittiin, koska vanhemmilla lapsilla alkaa olemaan jo oikeuksia. Vielä ei ole päätetty miten vanhempien lasten kohdalla tullaan toimimaan.

Vierailija
8/44 |
06.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ymmärrän jos joku 15 v tietoihin tarvitaan lapsen suostumus mutta en oikein usko että alakouluikäisillä on sellaisia intiimejä lääkärikäyntejä joista vanhemmat ei tiedä. Eihän sen ikäiset lapset mene lääkäriin ilman vanhempien varaamaa aikaa. Ja siellä käynnilläkin on aina vanhempi mukana niin on se kumma että tiedot jälkeenpäin onkin niin salaisia.

Vierailija
9/44 |
06.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkäikäisenä sitten lapsi saisi sun mielestä hakea ehkäisytabletit kertomatta siitä vanhemmilleen? 15?

Vierailija
10/44 |
06.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis onko näin että ei näe? Oikeasti? Häääääh???? Mitä VIttua!?!? Siis mikä helvetti tätä valtiota oikein vaivaa?!?? En enää ihan oikeasti tajua...

Vierailija
11/44 |
06.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis ymmärrän jos joku 15 v tietoihin tarvitaan lapsen suostumus mutta en oikein usko että alakouluikäisillä on sellaisia intiimejä lääkärikäyntejä joista vanhemmat ei tiedä. Eihän sen ikäiset lapset mene lääkäriin ilman vanhempien varaamaa aikaa. Ja siellä käynnilläkin on aina vanhempi mukana niin on se kumma että tiedot jälkeenpäin onkin niin salaisia.

No siis normaaleissa hyvissä perheissä 12-vuotiailla ei yleensä ole tarvetta käydä lääkärissä ilman vanhempiensa suostumusta. Valitettavasti kaikilla lapsilla ei ole tälläistä luksusta :( ja koska lapsellakin on oikeus yksityisyyden suojaan niin tälläisissä asioissa täytyy mennä "huonoimman tilanteen" mukaan.

Vierailija
12/44 |
06.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, samaa olen ihmetellyt! Tosi kuva astmalapsen kanssa kun kontrollit vuoden välein eikä väliaikoina pääse tarkistamaan mitkä reseptit voimassa ja mitä edelliskäynnillä sovittu.

Vierailija
13/44 |
06.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, samaa olen ihmetellyt! Tosi kuva astmalapsen kanssa kun kontrollit vuoden välein eikä väliaikoina pääse tarkistamaan mitkä reseptit voimassa ja mitä edelliskäynnillä sovittu.

Voi itkun itku. Mitenköhän sitä itsekin on selvinnyt viiden lapsen lääkärikäynneistä ja lääkkeistä silloin kuin ei ollut mitään tälläisiä Omakantoja ? Hei koettakaa nyt selvitä hyvät ihmiset !

Vierailija
14/44 |
06.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika outoa. Ei tuon ikäisellä yleensä ole vielä mitään tosi yksityisiä vaivoja, ja vaikka olisikin, vanhempien on hyvä olla perillä lastensa terveysasioista. Tosin itse olen niin hyvissä väleissä äitiini ettei minua haittaisi näin aikuisenakaan jos hän sattuisi näkemään terveystietojani, ei siellä mitään kamalan salaista ole.

Vierailija
15/44 |
06.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika outoa. Ei tuon ikäisellä yleensä ole vielä mitään tosi yksityisiä vaivoja, ja vaikka olisikin, vanhempien on hyvä olla perillä lastensa terveysasioista. Tosin itse olen niin hyvissä väleissä äitiini ettei minua haittaisi näin aikuisenakaan jos hän sattuisi näkemään terveystietojani, ei siellä mitään kamalan salaista ole.

Joo, mutta ajattelepa että niitäkin lapsia on joilla vaivoja on joista eivät voi puhua kotona. 

Vierailija
16/44 |
06.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin olikin paperireseptit, joista voi lääkkeet tarkistaa.

Vierailija
17/44 |
06.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi itkun itku. Mitenköhän sitä itsekin on selvinnyt viiden lapsen lääkärikäynneistä ja lääkkeistä silloin kuin ei ollut mitään tälläisiä Omakantoja ? Hei koettakaa nyt selvitä hyvät ihmiset !

No kerrohan miten? Ennen omakantaa epikriisit erikoissairaanhoidosta postitettiin käynnin jälkeen pyytämättä kotiin. En minä nytkään kaipaa tietoja satunnaisista korvatulehduskäynneistä mutta jo lapsen hoidon kannalta olisi kiva päästä tarkistamaan pitkäaikaissairauteen liittyvät tiedot.

Vierailija
18/44 |
06.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, mutta ajattelepa että niitäkin lapsia on joilla vaivoja on joista eivät voi puhua kotona. 

Mistä esim 11-vuotias osaa varata ajan lääkäriin jos vaivoja joista ei voi puhua?

Vierailija
19/44 |
06.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kerrohan miten? Ennen omakantaa epikriisit erikoissairaanhoidosta postitettiin käynnin jälkeen pyytämättä kotiin. En minä nytkään kaipaa tietoja satunnaisista korvatulehduskäynneistä mutta jo lapsen hoidon kannalta olisi kiva päästä tarkistamaan pitkäaikaissairauteen liittyvät tiedot.

Kalenteri ja kynä. Tai netti kalenteriin, puhelimeen muistutus? Kyllä ne epikriisit polikäynnistä tulee edelleen kotiin.

Vierailija
20/44 |
06.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä esim 11-vuotias osaa varata ajan lääkäriin jos vaivoja joista ei voi puhua?

Kouluterkan kautta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kolme