Tippaaminen Espanjassa
Hei. Olen lähdössä ensi kertaa ulkomaille, kohteena Barcelona. Espanjan tippaus-kulttuuri ihmetyttää. Paljonko sitä tippiä pitää antaa ja missä kaikissa tilanteissa? ESim. Olen varannut ja maksanut etukäteen lentokenttäkuljetukset. Pitääkö minun antaa joku tippi taksin kuljettajalle?
Toinen kysymys on matkojen hinnat. Paljonko yleensä kannattaa maksaa kaupunkilomasta Euroopaaan. Itse menen Siis Barcelonaan, lähtö pitkäperjantaina ja paluu pääsiäismaanantaina. Minulla pitää olla pakettimatka, joka sisältää kaikki, kun en osaa matkustaa. Siis lennot + Hotelli + lentokenttäkuljetukset+ aamiainen. Hintaa tuli noin 1000 euroa. Jotenkin tuntuu, että maksoin liikaa? En tiedä, kun ei ole kokemusta matkustamisesta.
Muita vinkkejä Barcelonaan. Mitä nähtävää ym.
Kommentit (10)
Mitään tippejä ei PIDÄ maksaa missään. Sellaiset on aina vapaaehtoisia. Jos tykkäät tarjoilijasta annat tippiä jos huvittaa. Itse en anna koskaan kenellekän mitään. Neuvotelkoon sellaisen palkan millä elää
Ei ne missään kirkossa ole, käyvät vaan ja sen jälkeen mennään ravintolaan syömään ja sitten baariin. Tärkeintä on, että naapurit yms. näkee sun käyvän kirkossa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ne missään kirkossa ole, käyvät vaan ja sen jälkeen mennään ravintolaan syömään ja sitten baariin. Tärkeintä on, että naapurit yms. näkee sun käyvän kirkossa.
Voi se olla noinkin:)
Viime vuonna olin pääisiäisen aikaan Espanjassa ja pienemmissä kaupungeissa ja kylissä kirkot olivat pullollaan väkeä ja pihalla loput. Mutta tosiaan Barcelonassa varmaan riittää menoa muuallakin pääsiäisenäkin.
1
Kallishan tuo on muutaman päivän matkasta, mutta onhan se pääsiäinen, silloin on matkat kalliita. Ja jos sulla on tosi hieno hotelli hyvällä paikalla. Sun kannattaa ostaa tai lainata kirjastosta joku pieni opaskirja ja katsoa siitä kiinnostavia paikkoja. Ei täällä voida tietää mikä sua kiinnostaa, eikä kukaan jaksa luetella kaikkia Barcelonan nähtävyyksiä.
Menin helmikuussa ensimmäistä kertaa etukäteen varatulla taksikyydillä hotellille, enkä antanut tippiä kuskille. Olisi ollut epäluontevaakin, kun muuten ei rahaa käsitelty.
Vierailija kirjoitti:
Mitään tippejä ei PIDÄ maksaa missään. Sellaiset on aina vapaaehtoisia. Jos tykkäät tarjoilijasta annat tippiä jos huvittaa. Itse en anna koskaan kenellekän mitään. Neuvotelkoon sellaisen palkan millä elää
USA:ssa joutuisit tuolla asenteella vaikeuksiin. Oikeasti. Koska se tippi on siellä osa esim. tarjoilijan palkkaa, se ei siis USA:ssa ole bonus hyvästä työstä, vaan osa normaalia palkkaa. Eikä tarjoiljat ja vastavat ole siinä asemassa, että he voisivat neuvotella työnantajan kanssa.
USA:n systeemi on täysin typerä, mutta maassa maan tavalla.
Barcelonassa on kyllä nykyisin ihan normaali arki pääsiäisenä. Kaupat ovat auki jne.
Toki siellä on niitä pääsiäiskulkueitakin mutta turistin silmissä kaupunki ei nuku, vaikka vietetään katolilaisittainkin isoa juhlaa. Lähinnä siellä huomaa pääsiäisen kauppojen pääsiäisherkkuvalikoimista.
Tippauksesta. Ei ole pakollista mutta jos jättää tippiä, niin mieluummin sitten pari euroa kuin ne lompakon pohjalla pyörivät 1, 2 ja 5 sentin kolikot, jotka koetaan lähinnä loukkaaviksi. Yleensä se tipin suuruus hyvästä palvelusta on ollut ravintoloissa max noin 5 % luokkaa laskun loppusummasta.
Tipin antaminen on alistavaa ja loukkaavaa asiakaspalvelijaa kohtaan tyyliin siinä on sinulle köyhä lantti. Siksi ohje on nykyisin olla aina ja kaikkialla antamatta tippiä.
Aika kallis ja siellä vielä ovat kaikki kirkossa koko ajan, kun on pääsiäinen.