Tiesitkö, että jo kaksi rikkonaista kirsikankiveä voi tappaa syanidinsa takia tai että ruisleivän home sisältää LSD:n kaltaisia yhdisteitä? (IL)
.
Kommentit (10)
Kiitos tiedosta.
Kirsikat on mun lemppareita.
Nyt jauhankin kivet ja syön ne sitten kun ei enää vaan jaksa tätä elämää...
Olispa se noin helppoa....
Ja päivänsinen siemenet sekä muskottipähkinät. Huoh. Tiesin. Varokaa myös omenan, luumun ja aprikoosin siemeniä.
Tiedittekö, että kirsikan ja aprikoosin kivistä silti jauhetaan maustetta, jotka käytetään mantelin ja karvasmantelin sijasta esim leivoksissa ja likööreissä?
Oon aina tiennyt että noissa on syanidia, ja monessa muussa ruoka-aineessa jotwin muuta myrkkyä. Mutta oikeasti noista ei vi vahingossa kuolla. Ei sittenkään, vaikka esim aprikoosinsiemenhän halkeaa todi helposti jos hedeeelmä on kypsä.
Tiesin, että noissa tietyissä siemenissä on syanidia. Mutta ennen kuin tiesin, niin söin kerran huvikseni noin 5 aprikoosinsiementä. En kuollut eikä mulle tullut edes huono olo tms. Maistuivat manteleilta.
Kirsikankiviä pitäisi olla ainakin 30, ja ne pitäisi hienontaa erittäin hienoksi jauheeksi, ja syödä kerralla.
Vierailija kirjoitti:
Tiesin, että noissa tietyissä siemenissä on syanidia. Mutta ennen kuin tiesin, niin söin kerran huvikseni noin 5 aprikoosinsiementä. En kuollut eikä mulle tullut edes huono olo tms. Maistuivat manteleilta.
Mulle ois kyllä tullut huono olo jo niiden siementen koosta. Mahtoi olla epämukavaa nieltävää.
Olen syönyt koko ikäni omenansiemeniä ja myös niitä nektariinin avoimessa siemenessä olevia mantelin näköisiä...
Kyllähän rukiin torajyvä on aiheuttanut aikoinaan epidemioita. Mutta ei taida päästä tripille nykyisillä ruisleivillä.
En tiennyt