Työhakemuksesta soittaminen
Laitoin noin pari kuukautta sitten 10-15 työhakemusta ensi kesää varten eikä yhdestäkään ole kuulunut vielä yhtään mitään automaattisten "olemme vastaanottaneet hakemuksenne" viestien lisäksi. Onko hyötyä jos alkaisin soittelemaan esimerkiksi ensi viikolla noihin yrityksiin jos eivät siihen mennessä ole vastannut? Vai aiheuttaako se pikemminkin reaktion että "tuota ei ainakaan oteta kun ei malta rauhassa odottaa"?
Jos soitan niin mitä sanoisin? Kerronko, että olen lähettänyt työhakemuksen ja kysyn että missä vaiheessa sen käsittely on? Vai yritänkö keksiä "tikusta asiaa" ja siinä yhteydessä tuon hakemuksen esille?
Kommentit (27)
Jos nyt joku ei tiedä, niin hakemusten perään ei soitella. Koskaan! Jos sinua harkitaan, niin kyllä yhteyttä otetaan. Häirikkösoittajaa ei palkata.
Meillä kesätyöpaikat jaettiin jo maaliskuussa. Viimeisetkin sopimukset allekirjoitettiin ennen kuun vaihdetta. Ja ekat kesätyöntekijät aloitti maanantaina (toki suurin osa tulee töihin toukokuussa). Eli pelkäämpä, että olet myöhässä aika moneen paikkaan. Meillä kesätöihin otettiin 10 henkilöä, joista 6 oli samoja kuin viime kesänä ja 2 oli talven aikana opintoihinsa liittyvässä harjoittelussa meillä) ja 1 tuli niin, että heki meille ja saatiin vahva suositus hänestä yhdeltä pomon tutulta ja yksi rekrytoitiin, niin että pomo kysyi tutuiltaan olisko tiedossa hyvää tekijää tiettyyn hommaan (vaatii sellaista erikoisosaamaista, jota ei ollut kellään hakijoista) ja kun tämä kaveri kuuli, että häntä oli suositeltu, niin tuli käymään ja tarjoutumaan töihin ja rekrytoitiin sen perusteella. Eli aika vaikea on paikkaa saada pelkästään hakemuksia rustaamalla.
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt joku ei tiedä, niin hakemusten perään ei soitella. Koskaan! Jos sinua harkitaan, niin kyllä yhteyttä otetaan. Häirikkösoittajaa ei palkata.
Itse olen kyllä joskus soittanut ja kävi ilmi, että valinta oli tehty jo aikoja sitten. Hylätyille hakijoille ei vain vaivauduttu ilmoittamaan yhtään mitään. Juuri tällaisten työnantajien takia, pitää joskus itse soitella perään. Mistäs hakija voi tietää, kuka ilmoittaa ja kuka ei ja jos ilmoittaa, milloin se tapahtuu?
Ehdottomasti kannattaa soittaa. Omat työpaikat, jotka oon kyllä laittanu avoimena hakuna, oon saanu nimenomaan soittamalla perään, ja heti puhelussa on sovittu joko haastattelu tai uusi yhteydenotto. Ilman puhelinsoittoa tuskin olis sieltä päin otettu yhteyttä.
Rohkeasti soittamaan, vaikka jännittävää ja vähän pelottavaakin se saattaa olla! :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen kyllä joskus soittanut ja kävi ilmi, että valinta oli tehty jo aikoja sitten. Hylätyille hakijoille ei vain vaivauduttu ilmoittamaan yhtään mitään. Juuri tällaisten työnantajien takia, pitää joskus itse soitella perään. Mistäs hakija voi tietää, kuka ilmoittaa ja kuka ei ja jos ilmoittaa, milloin se tapahtuu?
Jos ei vähän ajan päästä mitään kuulu, niin luuletko, että sinut valittiin? Ei vaan ilmotettu mitään?
Mielestäni kesätyöntekijät on yleensä valittu, mutta toisaalta voi olla peruutuspaikkoja tai joku keskeyttää heti alkuunsa. Jos soitat ja kysyt, miten hakemuksesi kävi, voi olla että pääsetkin just jonkun poisjääneen tilalle. Mitään et ainakaan menetä, jos soitat ja kysyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei vähän ajan päästä mitään kuulu, niin luuletko, että sinut valittiin? Ei vaan ilmotettu mitään?
No katsos kun se "vähän ajan päästä" onkin se arvoitus. Mistäs hakija voi tietää, meneekö siihen valintaan kolme päivää vai kolme viikkoa?
Soita niin saat tietää tulitko valituksi vai et. Jos eivät sua valinneet niin kerkeät vielä etsiä muita töitä, tai jos rekrytointi on vielä kesken niin ala suosiolla etsiä muita hommia koska vitkutteleva yritys tietää ongelmia työnhakijalle esim. Palkan maksun suhteen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No katsos kun se "vähän ajan päästä" onkin se arvoitus. Mistäs hakija voi tietää, meneekö siihen valintaan kolme päivää vai kolme viikkoa?
Pointti on siinä, ettei koskaan tarvitsekaan tietää. Jos ne ottaa yhteyttä, niin ottaa. Jollei ota, niin ei ota.
Vierailija kirjoitti:
Soita niin saat tietää tulitko valituksi vai et. Jos eivät sua valinneet niin kerkeät vielä etsiä muita töitä, tai jos rekrytointi on vielä kesken niin ala suosiolla etsiä muita hommia koska vitkutteleva yritys tietää ongelmia työnhakijalle esim. Palkan maksun suhteen
Siis missä tilanteessa olisi mahdollista että hakija olisi tullut valituksi mutta hän ei vaan olisi saanut tietää siitä ennenkuin sattumalta soittaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei vähän ajan päästä mitään kuulu, niin luuletko, että sinut valittiin? Ei vaan ilmotettu mitään?No katsos kun se "vähän ajan päästä" onkin se arvoitus. Mistäs hakija voi tietää, meneekö siihen valintaan kolme päivää vai kolme viikkoa?
Pointti on siinä, ettei koskaan tarvitsekaan tietää. Jos ne ottaa yhteyttä, niin ottaa. Jollei ota, niin ei ota.
Miten niin ei tarvitse tietää? Jos olen hakenut paikkoihin a ja b, joista a on minulle mieluisempi paikka. Paikkaan b tulee haastattelukutsu ja työtarjous, tottakai haluaisin tietää, onko paikkaan a tehty jo valinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin ei tarvitse tietää? Jos olen hakenut paikkoihin a ja b, joista a on minulle mieluisempi paikka. Paikkaan b tulee haastattelukutsu ja työtarjous, tottakai haluaisin tietää, onko paikkaan a tehty jo valinta.
Onko tämä sinulle ollut useinkin ongelma?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pointti on siinä, ettei koskaan tarvitsekaan tietää. Jos ne ottaa yhteyttä, niin ottaa. Jollei ota, niin ei ota.Miten niin ei tarvitse tietää? Jos olen hakenut paikkoihin a ja b, joista a on minulle mieluisempi paikka. Paikkaan b tulee haastattelukutsu ja työtarjous, tottakai haluaisin tietää, onko paikkaan a tehty jo valinta.
Onko tämä sinulle ollut useinkin ongelma?
Nuorempana kyllä oli lähes jokavuotista, kun kesätöihin hain.
Eiköhän nuo paikat ole jo mennyt ihan muille. Vielä on paljon avoimiakin paikkoja, hae niihin ja voit sitten soitella perään vähän aikaisemmassa vaiheessa. Ei kannata suinkaan lopettaa hakua kesken niin kauan kun mistään ei ole mitään kuulunut, vaan nimenomaan jatkaa niin kauan että on jostain saanut paikan.
Ei kaikista firmoista valitettavasti ilmoiteta niille, joita ei ole valittu. Perseestähän se on, mutta jokainen on oman onnensa seppä eikä kannata siis turhia odotella.
Ikävä kyllä sä taidat ap olla jo pikkusen liian myöhässä, mutta voithan nyt silti koittaa soitella... Yleen tosiaan kesätyöpaikat täytetään tosi aikasin vuodesta jo ja muutenkin kyllä about viikko-pari hakemuksen laitosta kannattaa jo ihan vain kiinnostuksensa osoittamiseksi soitella rekrytoijalle, jos ei ole erikseen työpaikkailmoituksessa merkitty päivää, jolloin voi soittaa ja kysellä työstä.
Esim siinä vaiheessa kun Ikeasta vihdoin tuli ei kiitos -viesti, oli kesätyöntekijät jo palkattu. Sama taitaa päteä useimpiin muihinkin isoihin työnantajiin, joille vähän kaikki nuoret hakee. Puskaradio on tärkeä tässä.
Ehdottomasti kannattaa soittaa hakemuksen perään, mutta keksi jotain muutakin asiaa kuin rekrytointiprosessin aikataulu. Kysele jotain työnantajaan tai työtehtävään liittyviä tarkentavia kysymyksiä. Ja ei vasta kuukausien kuluttua, vaan tyyliin muutaman päivän päästä hakemuksen lähettämisestä.
Kakspiippunen asia. Mä kyllä soitan perään, jos ei viikkoon kuulu mitään. Tottahan se on että työnantaja yleensä ottaa itse yhteyttä jos on kiinnostunut. Joskus hekin voivat hukkua työnhakijoiden cv:eihin ja unohtaa sinut. Ei siinä mitään menetä jos soittaa perään. Kerran kyllä oli outo työnantaja soitin ja sanoin. Oon tehnyt netissä sen työhakemuksen että olisiko mahdollista sopia vaikka haastattelu aika. Niin se sano että Ei Ei se asia noin mene että tänne vaan tullaan haastatteluun. Vaikka mä kyllä ihan kysyin vaan. Näitä sattuu ja pää kohti uusia petttymyksiä.
Kyllähän monessa firmassa on kesävalinnat par'aikaa meneillään.
Voithan tiedustella rekryn etenemistä myös sähköpostitse, jos soittaminen ei ole mieluisaa.
Minä en ole koskaan näitä rekrytointitemppuja osannut, mutta minusta kaikista järkevintä olisi soittaa niihin mieluisimpiin paikkoihin ja kysyä, missä vaiheessa käsittely on. Ei mitään tikusta asiaa, koska se kuulostaa ainakin omasta mielestä teennäiseltä. Ihan oikealla asiallahan sinä olet, kun haluaisit tietää, missä mennään. Ja parhaassa tapauksessa voit soittamalla antaa vaikutelman siitä, että sinulla on jo tiedossa toinen paikka, mutta ottaisit mieluummin sen soittamasi paikan.