ahdistuneisuus / yleinen ahdistuneisuushäiriö
Onko täällä ketään, joka on sairastanut / sairastaa / on hoidettu ahdistuneisuuden vuoksi?
Millaisia oireita teillä oli? Ja kuinka vakavaksi ahdistuneisuus luokiteltiin? Kuinka kauan paraneminen kesti... tai olotilan normalisoituminen.. Vai onko parantunut/ normalisoitunut...?
Mua ahdistaa, mutta en koe pelontunteita tai ole huolestunut. Noin yleisesti ahdistaa todella paljon, on vaikea hengittää, kurkkua kuristaa, rintaa painaa/ puristaa... Kuitenkin ahdistuneisuushäiriöstä puhuttaessa aina otetaan esiin huolestuneisuus ja pelkotilat. Näitä mulla ei ole. Sen sijaan välillä tulee olotiloja, joissa kaikki tuntuu merkityksettömältä. On sellainen täysin välinpitämätön olo. En osaa oikein kuvailla... mutta aivan kuin millään ei olisi mitään merkitystä.. Lisäksi on lievää keskityymisvaikeutta, sydämentykytystä, tajutonta yöllistä hikoilua, ja jatkuva kylmyys mikä kumpuaa jostain sisältä. Sellainen "kuollut olo". Ja on siis ihan fyysisesti kylmä. Ei auta laittaa lisää vaatetta päälle. Se kylmyyden tunne ei lähde. jalat ja kädet ovat koko ajan kylmät. Tästä kuulen huomautteluakin.. Lisäksi lohduton olo. Ja nyt viimeisimpänä itkettää... Pystyn kyllä "kokoamaan" itseni ja "leikkimään normaalia elämää". Käyn töissä (vaativa ja stressaava työ), käyn kaupassa, laitan ruokaa, pidän lapsista huolta.... Välillä tuntuu vian, etten ole oikeasti täällä ollenkaan. Ettei tämä ole mun elämää.
Tunnistaako kukaan oireita?
Sulla on ilmeisesti myös masennusta, se merkityksettömyyden tunne tulee siitä.
Itsellä on ollut ahdistuneisuushäiriö pian 30 vuotta. Minulla on auttaneet lääkkeet ja mindfulness.