Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Elämäni ensimmäinen työhaastattelu huomenna- vinkkejä?

Vierailija
04.04.2017 |

Heips!

Olen lähihoitajaopiskelija ja olen menossa elämäni ensimmäiseen työhaastatteluun päiväkodin kesätyötä varten. Koskaan aikaisemmin en ole ollut, koska olen päässyt aina töihin ilman haastatteluita mutta huomenna se olisi edessä ja jännittää ihan hirveesti ! En ole mikään maailman puheliain tyyppi joten pelottaa jos jäädyn joissakin kysymyksissä. Onko täällä ketään joka olisi ollut työhaastattelussa päiväkotiin? Millaisia kysymyksiä siellä saattaisi olla? Ja lisäksi minua mietityttää se, että kuka on haastattelijana. Hain kyseistä paikkaa kuntarekryn kautta ja siellä oli vaan "kaupunki X varhaiskasvatus".

Kiitos etukäteen vastauksista, kaikki viime hetken vinkit ovat tervetulleita!

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole oma itsesi. Älä esitä mitään. Älä mollaa mitään. Korosta vahvuuksiasi ja kerro edellisistä työpaikoista ja mieti valmiiksi vastaus kysymykseen, miksi juuri sinut pitäisi valita?

Vierailija
2/16 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole oma itsesi! Muista, että ei ole paha asia jos sekunnin tai kaksi pohdit vastaustasi ennenkuulumaton avaat suusi. Kaiken ei tarvitse tulla kuin apteekin hyllyltä!

Sellainen vinkki myös, että itse tein ensimmäisissä työhaastatteluissani sen virheen että pukeuduin "liian hienosti". Eli vaatteet oli todella siistit mutta liian epämukavat ja hiostavat jne. Pukeudu siisteihin arkivaatteisiin, ei liikaa meikkiä koska sekin voi tuntua epämukavalta. Kannattaa jo valmiiksi näyttää vähän päiväkodin tädiltä niin näytät siltä että kuulut jo joukkoon! Ja muista hymyillä ja kättele kunnolla :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ole oma itsesi! Muista, että ei ole paha asia jos sekunnin tai kaksi pohdit vastaustasi ennenkuulumaton avaat suusi. Kaiken ei tarvitse tulla kuin apteekin hyllyltä!

Sellainen vinkki myös, että itse tein ensimmäisissä työhaastatteluissani sen virheen että pukeuduin "liian hienosti". Eli vaatteet oli todella siistit mutta liian epämukavat ja hiostavat jne. Pukeudu siisteihin arkivaatteisiin, ei liikaa meikkiä koska sekin voi tuntua epämukavalta. Kannattaa jo valmiiksi näyttää vähän päiväkodin tädiltä niin näytät siltä että kuulut jo joukkoon! Ja muista hymyillä ja kättele kunnolla :)

Ennen kuin*, ei ennenkuulumaton! XD ihme autocorrect.

Vierailija
4/16 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota rennosti ja ole oma itsesi! Varmaan pyytävät kertomaan myös itsestäsi, millainen olet tai miten elämäsi on sujunut. Jos sinulla on hyviä harrastuksia, muista mainita ne :) Turhaan jännität! :)

Vierailija
5/16 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole reipas, katso silmiin, kättele, sano nimesi ja hymyile, vaikka jännittäisikin.

Mieti myös vastaus, jos kysytään heikkouksistasi. Eli pitäisi keksiä jotain, mikä heikkoudessaan voidaan ajatella myös vahvuudeksi. Esimerkiksi että vaikka kokemusta ei ole kovin paljoa, olet sitäkin innokkaampi sitä hankkimaan.

Vierailija
6/16 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista ensivaikutelma, haastattelija muodostaa käsityksensä sinusta muutaman ensimmäisen sekunnin aikana. Kättele, katso silmiin, puhu selkeästi. Älä kuitenkaan esitä, vaan ole omaa itsesi.

Vierailija
7/16 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä vinkkejä tullut kiitos paljon! :) ei jännitä enää niin paljoa. Tuo pukeutumisvinkki oli hyvä pointti. Ajattelin juuri laittaa sellaiset päiväkotityöhön sopivat vaatteet ja kevyen meikin ja siististi hiukset. Huhh eiköhän se tästä!

Vierailija
8/16 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo oli hyvä kommentti, että on ok mietti hetken ennen kuin vastaa. Älä pelkää hiljaisuutta. Muista myös kuunnella. Muitakin mainioita ehdotuksia, jotka on jo tulleet,on hymy ja aitous.

On aina myös hyvä, jos hakijalla on itsellään kysymyksiä, niiden esittäminen paitsi antaa aktiivisen kuvan myös kertoo sinulle, millainen paikka on.

Onnea haastatteluun!

Vierailija
9/16 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tsempeistä! Tässä vaalitenttiä katsellessa tuli mieleen, että onko mahdollista että haastattelussa voitaisiin kysyä esim. Mielipidettä subjektiiviseen päivähoito-oikeuteen tai esim valtakunnallisesta tai oman kunnan varhaiskasvatussuunnitelmasta? :o

Vierailija
10/16 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso suoraan silmiin ja pysy rauhallisena, naama peruslukemilla.

Mä menen ylihuomenna Ruotsiin työhaastatteluun kätilön hommiin.

Vierailija
11/16 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päätät että olet paras hakija. Et ehkä sano sitä ääneen mutta olemuksesta se näkyy. Olen varma että saat sen paikan. Minä ainakin palkkaisin sinut kun noin tunnollisesti valmistaudut jo haastatteluunkin!

Vierailija
12/16 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos poltat, älä polta juuri ennen haastattelua. Se nimittäin haisee hengityksessä. 

Mieluiten peset kunnolla hampaat kotona ja et polta vasta kuin haastattelun jälkeen. Mutta parasta tietysti, jos et ollenkaan polta. Päiväkodissa todennäköisesti vaaditaan työpäivän ajan savuttomuutta.  

Vierailija
13/16 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos tsempeistä! Tässä vaalitenttiä katsellessa tuli mieleen, että onko mahdollista että haastattelussa voitaisiin kysyä esim. Mielipidettä subjektiiviseen päivähoito-oikeuteen tai esim valtakunnallisesta tai oman kunnan varhaiskasvatussuunnitelmasta? :o

Tuo ensimmäinen on ikään kuin poliittinen kannanotto eli ei kysytä. 

Toinen on liian laaja haastatteluun, mutta jotain periaatteellista toki voidaan kysyä ihan kasvatusasenteiden esiinsaamiseksi. 

Vierailija
14/16 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saatatte kiertää lapsiryhmissä. 

Joten ole avoimen ystävällinen lapsille ja tervehdi heitä ja tietysti muita työntekijöitä. Älä lässytä missään tapauksessa lapsille kuitenkaan.

Isommat, jotka tuntevat näitä tilanteita saattavat huutaa: tuutsä tänne töihin tms. Älä naurahda väkinäisesti, vaan vastaa asiallisesti, että on mahdollista ja toivottavaa.

Sano jotain positiivista sisätiloista ja piha-alueesta. Tee kysymyksiä!

Vierailija
15/16 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä vinkkejä tullut, lisäisin vielä että jos ns. jäädyt jonkun kysymyksen kohdalla, joku vastaus ei menekään ihan nappiin ym. niin älä hätäänny ja ajattele sen olleen sitten siinä. Haastatteluissa kysytään yleensä niin paljon kysymyksiä, että ei kukaan varmaan osaa vastata jokaiseen haastattelijoita miellyttävästi.

Vierailija
16/16 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista tosiaan! En polta joten sen kanssa ei ongelmaa. Ja työhaastattelu ei tapahdu päiväkodilla vaan virastotalolla. :) se vähän hassua onkin, että en edes tiedä kuka minua haastattelee ja mahdollinen kesätyöpaikkakaan ei ole tiedossa, vain se että paikkoja on ympäri kaupunkia.

Eiköhän tämä tästä, täytyy pikkuhiljaa ruveta unille niin on sitten pirteänä huomenna. Kiitos ihan älyttömästi kaikille vinkeistä, helpottaa suuresti!