Transsukupuolisuuden hyväksyminen ei poista nais-tai miessukupuolta
Haluan korjata vallalla olevan harhaluulon, että t-sukupuolisten hyväksyminen tarkoittaisi sitä ettei naista tai miestä ole enää olemassa. Edelleenkin kuka tahansa saa olla niin paljon mies tai nainen kuin haluaa. Henkilökohtaisesti uskon kolmen sukupuolen järjestelmään (vrt. esim Intiassa) = mies, nainen ja muunsukupuolinen. Viimeisin tarkoittaa käytännössä sitä ettei tarvitse tehdä valintaa naisen ja miehen välillä, vaan voi jäädä siihen väliin.
Kolmas sukupuoli ei ole sama asia kuin että saa itse valita olevansa "mikä tahansa". Eli et voi valita olevasi koira tai vaahterapuu, sinun ei vain tarvitse lukita itseäsi naisen tai miehen rooliin. Samoin kannatan sukupuoliroolien venyttämistä eli nainen voi olla myös miehekäs tai mies naisellinen, eikä se vähennä sitä kuinka mies tai nainen olet.
Olen korjannut sukupuoleni 12 vuotta sitten ja olen tyytyväinen nykyiseen korjattuun sukupuoleeni. Ja vaikka itse haluankin selkeästi olla vain toista sukupuolta enkä jäädä mihinkään väliin, hyväksyn että joku muu ei välttämättä koe olevansa selkeästi kumpaakaan.
Kommentit (17)
Luulen että suurin osa meluajista on vain tajunnut koko homman tahallaan väärin.
Ap mainitsit tuosta Intian järjestelmästä. Olen aina ihmetellyt miten siellä tuo on edes mahdollista (ilmeisesti jossain muussakin Aasian maassa?), jos ottaa huomioon millainen hierarkia maassa muuten on.
http://yle.fi/uutiset/3-5917547
Intian vaalikomissio on nyt hyväksynyt vaatimuksen, jossa hijrojen sukupuoleksi merkitään "muu". Käytännössä merkintä tapahtuu siten, että sukupuolta merkitseväksi kirjaimeksi merkitään o, eli other.
(v. 2009)
Vierailija kirjoitti:
Ap mainitsit tuosta Intian järjestelmästä. Olen aina ihmetellyt miten siellä tuo on edes mahdollista (ilmeisesti jossain muussakin Aasian maassa?), jos ottaa huomioon millainen hierarkia maassa muuten on.
http://yle.fi/uutiset/3-5917547
Intian vaalikomissio on nyt hyväksynyt vaatimuksen, jossa hijrojen sukupuoleksi merkitään "muu". Käytännössä merkintä tapahtuu siten, että sukupuolta merkitseväksi kirjaimeksi merkitään o, eli other.
(v. 2009)
Se toinen maa on Thaimaa.
Sitä en tiedä miten Thaimaassa muutoin nuo ihmisoikeudet ovat.
hyväksyn kaikensukupuoliset koska se ei minun miehisyyttäni vähennä tai poista
m30
Onhan tuo koko sukupuolineutraalius keskustelu lähtenyt ihan övereille raiteille :D vastakkain ovat ne jotka kannattavat kaikkien sukupuoli-ilmaisujen purkamista ja ne jotka uskovat vain 100% mies/100% nainen-asetelmaan. Keskiosasto taas hiljaa. Näinhän se on lähes joka aiheen kohdalla.
Marginaalisen pieni on se porukka, jolla on molemmat vehkeet. Lähes sadassa prosentissa tapauksista sukupuoli voidaan helposti määrittää katsomalla housuihin: pippeli = mies, pinppi = nainen. Asia on tasan noin yksinkertainen mielestäni. Ei minua kyllä haittaa vaikka joku olisi sukupuoleltaan kirahvi, kunhan ei ala näkemyksiään minulle tunkemaan väkisin.
Vierailija kirjoitti:
Marginaalisen pieni on se porukka, jolla on molemmat vehkeet. Lähes sadassa prosentissa tapauksista sukupuoli voidaan helposti määrittää katsomalla housuihin: pippeli = mies, pinppi = nainen. Asia on tasan noin yksinkertainen mielestäni. Ei minua kyllä haittaa vaikka joku olisi sukupuoleltaan kirahvi, kunhan ei ala näkemyksiään minulle tunkemaan väkisin.
Suhtaudutko samalla tavalla seksuaaliseen suuntautumiseen tai uskontoon? Että jokainen olkoon mitä haluaa kunhan tekee sen salassa? Hyväksyminen pohjimmiltaan tarkoittaa sitä että oikeasti antaa jokaisen olla sitä mitä on, myös julkisesti. Sama kuin joku sanoisi että homot ovat ok, kunhan pysyvät kaapissa. Harmi että maailmankatsomuksesi on kovin mustavalkoinen. Ehkä opit iän kanssa eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Et ole siis lainkaan ymmärtänyt tai tietoinen transsukupuolisuuden syntysyistä.
Asia ei ole tasan noin yksinkertainen miten sen esität.
Sukupuolielimet eivät missään nimessä määrittele ihmisen sukupuolta. Ne ovat vain osviittaa antavia.
Tiedät varmaan itsekin että aivot ovat se elin joka määrittelee ihmisen sukupuolen. Transsukupuolisuuden syntyyn vaikuttavat geneettiset osatekijät. Yhtenä osatekijänä on se fakta että transsukupuoliset henkilöt omaavat aivot jotka ovat lähempänä sen sukupuolen aivoja joksi hän "identifioituu" eli jos on esm. transmies niin hänen aivonsa ovat lähempänä miesten aivoja kuin naisen. Sama menee toisinpäin.
Nämä asiat ovat ihan todennettavissa aivokuvilla. Niissä on havaittu että niin aivojen koko kuin neuronien määräkin vastaa sitä sukupuolta joksi ihminen itse ilmoittaa itsensä. Tutkimuksissa on myös löydetty että esm. transnaisten (miehestä naiseksi) androgeeni reseptorit ovat pidemmät kuin cis-heteromiesten.
Transsukupuolisuus ei ole siis mikään musta tuntuu asia ja mä vaan nyt valitsen olla jotain kun on kiva olla erilainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suhtaudutko samalla tavalla seksuaaliseen suuntautumiseen tai uskontoon? Että jokainen olkoon mitä haluaa kunhan tekee sen salassa? Hyväksyminen pohjimmiltaan tarkoittaa sitä että oikeasti antaa jokaisen olla sitä mitä on, myös julkisesti. Sama kuin joku sanoisi että homot ovat ok, kunhan pysyvät kaapissa. Harmi että maailmankatsomuksesi on kovin mustavalkoinen. Ehkä opit iän kanssa eteenpäin.
Saa olla, kunhan ei yritä painostaa minua muuttamaan perusteltua mielipidettäni. Tyrkytys ei toimi missään asiassa ja painostus vielä vähemmän. Homomarssit, muslimimarssi, hindumarssit tai transmarssit eivät haittaa, koska minun ei ole pakko osallistua, eivätkä he painosta tai häiritse minua millään tavalla. Silti kantani on tuo, jonka äsken kirjoitin. Ymmärsitkö? Penis = mies, pimppi = nainen ja sitten jos on molemmat niin on jotain muuta. Johonkin minun on mielessäni vedettävä se raja, ketkä ovat mielestäni miehiä ja ketkä naisia. Toisilla se raja on selkeämpi ja toisilla sitten liukuva. Käsittääkseni minullakin on oikeus mielipiteeseeni, vaikka se olisi eriävä kuin sinun mielipiteesi. Vai oletko sinä mielestäsi arvokkaampi ihminen kuin minä? Älä painosta ja syyllistä. Et taida itsekään olla kovin suvaitsevainen siinä vaiheessa, kun joku ei ole kanssasi samaa mieltä. Missä vaiheessa tekstiäni vaadin homoja pysymään kaapissa ja uskontoja harjoitettavaksi salassa? Olen itsekin uskovainen.
Hyväksyn transsukupuoliset ja muunsukupuoliset, vaikka jälkimmäistä onkin todella vaikea ymmärtää. En silti aio muuttaa kielenkäyttöäni pienen vähemmistön mieleiseksi. En aio alkaa puhua nais- ja miesoletetuista. Raskaana olevia aion yhä kutsua naisiksi ja äideiksi ja penistä pidän edelleen miesten suku(puoli)elimenä, koska _ylivoimaisesti suurin osa_ raskaana olevista _on_ naisia, suurin osa peniksellisistä _on_ miehiä ja suurimalla osalla miehistä _on_ penis. Jos vastaan tulee sellainen poikkeustilanne, että edellä olevat eivät sovi, muutan kielen sitten siihen erityistilanteeseen sopivaksi.
No eihän tässä siitä olekaan kyse, että poistaisi sukupuolia. Oikeastaan vaan vahvistaa niitä. Sattuvat olemaan juuri sitä väärää sukupuolta eikä tosiaan jotain siltä väliltä. Sitähän se just on.
Sukupuoli ei ole vain fiilistä vaan biologiaa ja muunsukupulisuus on vaan jotain jota mietitään feministipiireissä että tää voi olla vaikka tämmönen ja tää vois olla juuri kuin toi mutta tää tykkää puolukkahillosta.
Luulen että vaikein asia ihmisille käsittää on muunsukupuolisuus. Transsukupuoliset (m->n/n->m) yleensä ovat vahvasti joko tai, eli korjauksen jälkeen sulautuvat massaan ja haluavat olla vain tavallisia miehiä tai naisia. Muusukupuoliset usein eivät halua että heistä käytetään sanaa nainen tai mies. Se voi olla vaikeaa sellaiselle kuka ei ole siihen asiaan koskaan elämässään törmännyt.
Vierailija kirjoitti:
Luulen että vaikein asia ihmisille käsittää on muunsukupuolisuus. Transsukupuoliset (m->n/n->m) yleensä ovat vahvasti joko tai, eli korjauksen jälkeen sulautuvat massaan ja haluavat olla vain tavallisia miehiä tai naisia. Muusukupuoliset usein eivät halua että heistä käytetään sanaa nainen tai mies. Se voi olla vaikeaa sellaiselle kuka ei ole siihen asiaan koskaan elämässään törmännyt.
Joo, silti ovat naisia tai miehiä siinä kuin muutkin. Kuukautiset ja samat hormonit kuin muillakin naisilla. Ja kaikki muu myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, silti ovat naisia tai miehiä siinä kuin muutkin. Kuukautiset ja samat hormonit kuin muillakin naisilla. Ja kaikki muu myös.
Toki teoriassa. Olisi silti suotavaa olla käyttämättä turhia nais/miesnimikkeitä, jos ihminen ei sitä halua. Ongelma on vain se ettet voi tietää ihmisestä päällepäin, mitä termejä hän haluaisi käytettävän. Eivät muunsukupuoliset välttämättä ulkonäöllisesti poikkea tavallisista miehistä/naisista. Omassa lähipiirissä on kaksi tälläistä ihmistä. Näyttävät ulkoisesti ehkä poikamaisilta naisilta, eli kuulevat varmaankin tytöttelyä suhteellisen usein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole siis lainkaan ymmärtänyt tai tietoinen transsukupuolisuuden syntysyistä.
Asia ei ole tasan noin yksinkertainen miten sen esität.Sukupuolielimet eivät missään nimessä määrittele ihmisen sukupuolta. Ne ovat vain osviittaa antavia.
Tiedät varmaan itsekin että aivot ovat se elin joka määrittelee ihmisen sukupuolen. Transsukupuolisuuden syntyyn vaikuttavat geneettiset osatekijät. Yhtenä osatekijänä on se fakta että transsukupuoliset henkilöt omaavat aivot jotka ovat lähempänä sen sukupuolen aivoja joksi hän "identifioituu" eli jos on esm. transmies niin hänen aivonsa ovat lähempänä miesten aivoja kuin naisen. Sama menee toisinpäin.
Nämä asiat ovat ihan todennettavissa aivokuvilla. Niissä on havaittu että niin aivojen koko kuin neuronien määräkin vastaa sitä sukupuolta joksi ihminen itse ilmoittaa itsensä. Tutkimuksissa on myös löydetty että esm. transnaisten (miehestä naiseksi) androgeeni reseptorit ovat pidemmät kuin cis-heteromiesten.
Transsukupuolisuus ei ole siis mikään musta tuntuu asia ja mä vaan nyt valitsen olla jotain kun on kiva olla erilainen.
Paitsi että miesten ja naisten aivoista ei ole edes löydetty niin suuria eroja. Mites ne aivot sitten muistuttaa niitä vastakkaisen sukupuolen aivoja? Ja eikös samaa ole väitetty aikanaan homoista, homomiesten aivot vastaisivat enemmän "naisten" aivoja ja lesbojen aivot "miesten" aivoja?
Vierailija kirjoitti:
Transsukupuoliset kyllä useimmiten kokevat voimakkaasti olevansa jompaakumpaa sukupuolta ja yleensä on myös selvää kumpaa. Kaikki transsukupuoliset eivät kuitenkaan "sulaudu massaan" sillä tavalla että eivät mitenkään erottuisi cisseistä. Esimerkiksi transnaisile yleensä jää matala ääni. Myös julkiset saunat voi olla hankala koska jalkoväli ei ole ihan samanlainen kuin muilla.
Samaa mieltä sikäli kun jotkut jaksavat öyhöttää että jos transsukupuoliset hyväksytään niin jatkossa jokainen voi vaihtaa sukupuoltaan lennossa ja sen lisäksi sukupuoli voisi olla mitä tahansa. Siitähän ei ole missään vaiheessa ollut kyse :) korjausprosessihan on vuosia ja vuosia kestävä prosessi jatkossakin, eikä siihen jaksa kukaan lähteä hetken mielijohteesta. Ellei joku ehdoin tahdoin tahdo kiusata itseään vuosikausia. Uskallan sanoa näin vaikka olen itse tyytyväinen omaan alkuperäiseen sukupuoleeni...