"Eurooppalainen" päivällisaika tavallisen suomalaisen lapsiperheen arjessa; kokemuksia, ajatuksia?
Arkena mua harmittaa, kun jää puuttumaan kokemus ruoanlaitosta yhdessä ajan kanssa, lapset mukana, ja sitten rauhassa ruokailu yhdessä.
Tekisi mieli kokeilla mallia, jossa syödään välipala (n iltapalan kokoinen) heti kotiuduttua ja tehdään yhdessä kunnon ruoka, joka syödään sitten yhdessä ja jää päivän viimeiseksi ateriaksi.
Näin se kai monessa maassa menee? Eikä mun idea ole leikkiä ranskalaista siksi, kun se on fiiniä 😆 vaan just saada arkipäiviin mahtumaan tuo yhteinen ruoanlaitto.
Olisi kieltämättä ne isotöisemmät, aikaa enemmän vievät ruoat mieleisempiäkin.
Mitä mieltä ootte?
Kommentit (23)
Mä en voisi syödä tuhdisti enää 20 maissa, koska menen 21-22 arkisin nukkumaan, ja en voi mennä täydellä vatsalla nukkumaan. Pakko olla 3-4 tuntia syömisen ja maatamenon välissä.
Meille sopii perinteinen suomalainen malli eli päivällinen 17 maissa, lapsi syö sitten vielä iltapalan 19-20 aikaan. Alakoululainen lapsi kyseessä eli hän syö 5 ateriaa päivässä:aamupala, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala. Vkloppuisin riittää 4 ateriaa eli ei usein syö välipalaa. Itse syön 3-4 krt päivässä.
Kaksi lämmintä ateriaa syödään viikonloppuisinkin. Hyvin on toiminut. Kukin syököön oman aikataulunsa mukaan.
Lapsille valkoinen paahtoleipä Nutellalla koulun jälkeen ja illalla sitten lihaa ja kasviksia sisältävä ateria. Ruokajuomaksi lapsille vesi ja aikuisille viini. Voilà, siinä ilmainen vinkkini keski-eurooppalaisen elämäntyylin sisäistämiseksi.
Kokoomuksen äänestäjä
Otitko ap huomioon, että eurooppalainen lounasaika on pari tuntia myöhemmin kuin suomalainen? Meillä alakoululaiset syövät usein koulussa jo kohta kymmenen jälkeen aamulla, joten nälkä on koulun jälkeen usein jo kova. Välipala tai kaksikaan ei riitä pitämään nälkää esim. klo 19;ään asti. Jo lounas syötäisiinkin siinä yhden ja kahden välillä, niin homma toimisikin, mutta siihen aikaan ainakin alakoululaiset ovat jo kotona. Lisäksi Euroopassa ei ole ollenkaan itsestään selvää saada jopa maksuton lounas koulussa. Lapset kulkevat monessa maassa eväiden kanssa ja syövät lounaan vasta kotona. Koulupäivä on melko lyhyt, sillä välitunnit ovat usein vain muutaman minuutin mittaisia ja yksi pidempi, jolloin haukataan eväät. Isommilla voi olla myös joinakin päivinä iltapäivätunteja.