Uu ramssansaa, kudikudi ramsanssaa - senkö leikkiminen auttaa työllistymään?
Aloitin viime torstaina kuntouttavan työtoiminnan ja ryhmäyttävänä tutustumisleikkinä leikimme niin motoriikkaa kuin kielellistäkin ilmaisua kehtittävää piirileikkiä. Perjantaina en päässyt paikalle kun oli lääkärissä käynti. Jatkuuko sama leikki ja haaveiden kehän askartelu maanantaina kokopäiväisenä vai mikä on homman nimi? Puolen vuoden kakku lusittavana. Ei oo aikamiehen hommaa...
Ari 38v
Kommentit (509)
Miksiköhän konsultilla on tarve pitää tällaisia kehokontaktileikkejä?
Vierailija kirjoitti:
Pakko kommentoida tähän, sillä olen ammatiltani työelämä-konsultti (tosin ihan se ei ole nimikkeeni). En koskaan vedä konsulttihommia tehdessäni mitään leikkejä tai laulutuokioita tai kehokontaktijuttuja, ei tulisi ikinä mieleenikään. Keskityn tarjoamaan korkean tason osaamistani siihen aiheeseen (ongelmatilanteeseen) mihin minut on pyydetty paikalle ilman mitään "kivoja leikkimielisiä tutustumisia tai rentoutusharjoituksia". Mutta minä en kyllä vedäkään noita työkkäri-kursseja, se olisi ammatillisesti noloa ja miinus cv:ssäni.
Miksikö joillakin konsulteilla sitten on tarve pitää tuollaisia kehokontaktileikkejä?? Koska ne konsultit ei osaa muuta. Jollainhan ne kurssipäivät pitää täyttää, ja jos rautaista substanssiosaamista sen itse aihealueen tiimoilta konsultilla ei ole, niin sitten otetaan käyttöön laulut ja leikit, jotta olisi edes jotain mitä se ryhmä voisi tehdä.
Minä en tuohon suostuisi. Määräaikainen työni loppui juuri, opetin lapsia. Heitä leikitin erilaisilla leikeillä, aa ramsam sam oli heidän lemppari. Minä aikuisena ihmisenä en suostu leikkimään. Olen käynyt pakolliset päiväkodit ja koulut joissa on leikitty.
En ymmärrä mitä ne leikittäjät ajattelevat kun aikuisia koittavat saada leikkimään. Olo oli välillä typerä kun leikitin 7-10 vuotiaita lapsia, entä sitten niillä jotka koittavat keski-ikäisiä leikittää? Ja tuo pupuleikki, kuulostaa niin etovalta. En todellakaan suostuisi.
En ole epäsosiaalinen, kattakaa kunnon kahvipöytä niin keskustelen, tutustun ja olen sosiaalinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakko kommentoida tähän, sillä olen ammatiltani työelämä-konsultti (tosin ihan se ei ole nimikkeeni). En koskaan vedä konsulttihommia tehdessäni mitään leikkejä tai laulutuokioita tai kehokontaktijuttuja, ei tulisi ikinä mieleenikään. Keskityn tarjoamaan korkean tason osaamistani siihen aiheeseen (ongelmatilanteeseen) mihin minut on pyydetty paikalle ilman mitään "kivoja leikkimielisiä tutustumisia tai rentoutusharjoituksia". Mutta minä en kyllä vedäkään noita työkkäri-kursseja, se olisi ammatillisesti noloa ja miinus cv:ssäni.
Miksikö joillakin konsulteilla sitten on tarve pitää tuollaisia kehokontaktileikkejä?? Koska ne konsultit ei osaa muuta. Jollainhan ne kurssipäivät pitää täyttää, ja jos rautaista substanssiosaamista sen itse aihealueen tiimoilta konsultilla ei ole, niin sitten otetaan käyttöön laulut ja leikit, jotta olisi edes jotain mitä se ryhmä voisi tehdä.
Olen samaa mieltä. Näitä piirileikkejä harrastavat ohjaajat ovat juuri niitä tapauksia, joiden oma osaaminen on täysi nolla. Eivät tiedä mistään mitään ja näillä ei oikeasti ole muuta tarjottavaa tuntien täytteeksi kuin lastentarhassa opetellut riimit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pienet pulleat ponit!
Ensin muodostetaan piiri ja yksi leikkijä jää piirin keskelle. Tämä alkaa laukata piiriä ympäri muiden laulaessa:
"Tuolta he saapuvat poneillansa, pienillä paksuilla poneillansa. Tuolta he saapuvat poneillansa ja kertoo meille näin:"
"Täältä he tulevat poneillansa, pienillä lihavilla poneillansa, täältä he tulevat poneillansa ja sitten he tekevät näin:"
Tässä vaiheessa piirin keskellä ollut leikkijä pysähtyy piirissä olevan leikkijän kohdalle ja he tanssivat seuraavasti:
"Vatsa vatsa vatsaa vasten..." jolloin leikkijät hankaavat mahoja vastakkain.
"...kylki kylki kylkeä vasten..." jolloin leikkijät hankaavat kylkiä vastakkain.
"...peppu peppu peppua vasten..." jolloin leikkijät hankaavat peppuja vastakkain.
"...ja kertoo meille näin."
Ja tätä kun teet jonkun aivan vieraan ihmisen kanssa...
Ja miksei aikuiset ihmiset osaa avata suutaan ja kieltäytyä noista leikeistä? Ei siitä karenssia voi tulla.
Kun työkkäristä ehdotetaan työllisyyttä edistävää kurssia ei siinä kurssin tiedoissa mainita ponileikkejä tai pussaa pupua, vaan se on muotoiltu "aktivoimisena", "yksilöllisenä uraräätälöintinä", "luovana työpajatoimintana" ymv. siis myöskään työkkärin täti/setä ei tiedä sisällöistä kovin tarkasti mitään. Joku eri jeppe siellä on hassanut rahaa ostamalla kurssin ja sitten virkailijoilla on giljotiini oman pään yllä, että saadaan kurssille puolipakolla täysi käyttöaste. Myöskään työtön, joka toisaalta on yleensä jo epätoivoinen, että takertuu kaikkiin mahdollisiin oljenkorsiin, ei yleensä niistä esitteistä vielä tajua, että mihin on mahdollisesti sitoutumassa.
Kuulostaa ihan samalta kuin luokanopettajaksi opiskelu. Siellä sitä vasta aikuiset ihmiset saa leikkiä
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa ihan samalta kuin luokanopettajaksi opiskelu. Siellä sitä vasta aikuiset ihmiset saa leikkiä
Opekoulutuslaitoksestako nämä leikki-ideat oikein tulee :D :D . Nuo "konsultit" eli työkkärikurssivetäjät on monesti koulutukseltaan nimittäin opettajia, mutta siis sellaisia opettajia jotka eivät syystä tai toisesta halua olla koulussa töissä. Nyt selvisi tämä homma :D . Nehän vain toistaa samaa mitä heidät on laitettu tekemään opinnoissaan :D . Harmi vaan että niissä opinnoissa oli tarkoitus opetella miten koulutetaan lapsia eikä aikuisia :D :D.
Minä otan karenssin ja saan sossusta sitten-20% tai -40% vähemmän tt-tukea. Loput tienaan sitten pimeästi työnteolla. En suostu Sipilän koneiston marjonetiksi, sen verran ylpeä olen!
Tiedoksenne vaan: Tämä linkki on lähetetty MOT-ohjelmaan, joten perästä kuuluu, jos on kuuluakseen.
Siis vittu mitä paskaa... Nappaisko tästä vaikka joku roskalehti ideaa juttuunsa, pitäähän tän tulla kaikkien tietoon, ihan ala-arvoista...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuota en ole vielä päässyt kokemaan.
Mutta työttömien haastatteluthan piti alkaa kolmen kuukauden välein. Nyt on vissiin 2.4. ja olen ollut työttömänä kaksi vuotta. Ei ole todellakaan kuulunut mitään työkkäristä. Tosin olen onnekas, työt alkavat 1.5. mutta työkkäri ei tätä tiedä.
Mutta odotan todella sitä haastattelua. Varmaan sit lauletaan porukalla että "jos sun lysti on niin kädet yhteen lyö".
Vuoden työttömänä en myöskään ole kuullut pihaustakaan TE-toimistosta, mutta kun menin omille TE-sivuilleni, siellä sanottiin, että TE:stä soitetaan mulle tiettynä päivänä heinäkuussa, joten ylläri oli sekin.
Entäs jos en olisi käynyt sivuilla ollenkaan ja mulla olisi vaikka puhelin kiinni sinä päivänä kun työkästä soitettaisiin - karenssia pukkaisi varmaan!!!
Don't worry! Ei ne soita. Se aika vaan muuttuu sit sinä päivänä puolen vuoden päähän. Mullakin piti olla eka soittoaika viime heinäkuussa. Olin mökillä ja pidin puhelinta ihan hysteerisesti mukana joka paikassa. uimaankaan en mennyt ilman että luuri oli laiturilla soittoääni täysillä. Illalla sit totesin, että ei ne soittaneet ja menin puolipaniikissa tarkistamaan omille sivuille, että oonko käsittänyt jotain väärin, olisko mun pitänyt soittaa tms. Ja kas, aika oli siirtynyt helmikuulle 2017. No arvaapa soitettiinko sieltä? Juu ei soitettu.
Olen pöyristynyt luettuani tätä ketjua. Luulin ensin kyseessä olevan aprillipilan tai vastaavan. Ihanko oikeasti tällaista tapahtuu?!? Olen itse ollut työnhakijana jo kohta 8 vuotta, mutta koska työllistyn aina säännöllisen epäsäännöllisesti pätkätöihin olen välttynyt niin työhönosoituksilta, kursseilta kuin haastatteluiltakin. Minulla ei kyllä ole ollut aavistustakaan että aikuisia ihmisiä laitetaan LEIKKIMÄÄN johonkin höpöhöpökursseille ja ilmeisesti vielä useiksi päiviksi???
Iltapäivälehdethän ottavat usein juttuaiheitaan tältä palstalta. No nyt olisi oikein kunnon pläjäys tarjolla! Eipä taida monikaan olla tietoinen mihin veroeuroja tässä maassa tuhlaillaan... Ei jessus.
Vierailija kirjoitti:
Joo meilläkin oli. Leikittiin sitä saatanan ponileikkiä. "Tuolta he saapuvat poneillansa.." kiva oli hangata persettä vastakkain jonkun tuntemattoman kanssa.
Käytiin läpi myös "kokkisota" , muistamisrinki, vessapaperi on loppu, pupuleikki, jäälautta jne.
Ekat pari viikkoa tätä, ja ne leikit on oikeasti nöyryyttäviä.
Loput 4kk askarreltiin kortteja, piirettiin, väritettiin VAHALIIDUILLA, maalattiin vesiväreillä ja liimattiin makaroneja kehyksiin. Voi isäkissanvittu.
Nauran ääneen. Jos näillä ei saada ihmistä epätoivoissaan hankkiutumaan minkä tahansa työn ääreen niin ei sitten millään.
Minua on aina kinnostanut näyttelijänura, Teatterikorkeakouluun minua ei ole otettu. Olen aina ollut luokan pelle kouluaikoina, ja nauttisin suunnattomasti tällaisesta harlekiininä esiintymisestä, pääsisin vihdoin toteuttamaan itseäni, on tässä jo oltukin. Voisin vapaaehtoisesti vetää koko kurssin läpi pupuleikkien ja laulaen muidenkin puolesta, muut voisivat osallistua kurssiin heittämällä minulle erilaisia rooleja esitettäviksi.
Voin tuoda Pilailupuodista ostamani harlekiinipuvun mukanani. Paniikkihäiriöinenkin voi sieltä paperitelineen takaa osallistua huutelemalla rooleja ja lauluja esitettäväkseni! Kurssi suoritettu!
Vierailija kirjoitti:
Tiedoksenne vaan: Tämä linkki on lähetetty MOT-ohjelmaan, joten perästä kuuluu, jos on kuuluakseen.
Kiitos! Tämän ohjelman todellakin haluaisin nähdä. Työministerin haastattelu mukaan, pääsee kertomaan, miten tarpeellista tämä pelleily on.
Miten iltapäivälehdet eivät ole jo poimineet tästä lööppiä??? Tai tutkivat journalistit, eikö kiinnostaisi selvittää ketkä tällaisen rahasammon on konsulttifirmoille luoneet?
Ketjuhan sisältää oikein herkullisia tarinoita siitä, mihin työllistämiseen tarkoitetut rahat hupenevat - kuinkahan paljon noihin leikkikouluihin uppoaa vuosittain? Te-toimisto ei suostu siihen, että ihminen opiskelisi työttömänä ollessaan, vaan laittaa hänet mieluummin leikkimään pulleita poneja ja pupuleikkejä ja aa rammssansaata.
Mitä tälle maalle on oikein tapahtunut?
Konsultti käärii rahat samalla kun opettaa insinööreille yhteenlaskua ja Excelin käyttöä. Tähän on tultu. Tuollaisessa ympäristössä ihminen vaan taantuu, koska ei saa tarpeeksi haastavia virikkeitä. Mieluummin opiskelen itseopiskeluna kotona asioita, joita en jo osaa, kuin osallistun jollekin turhanpäiväiselle kurssille opettelemaan miljoona kertaa opittuja juttuja jälleen kerran uudelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos! Tämän ohjelman todellakin haluaisin nähdä. Työministerin haastattelu mukaan, pääsee kertomaan, miten tarpeellista tämä pelleily on.
Samoin! Tästä aiheesta oli ihan vähän aikaa sitten toinenkin ketju, jossa ihmiset kertoivat kurssien sisällöstä (askartelua, ulkoilua, jotain yläastetasoista terveysvalistusta jne).
viimeksi kun olin yhdellä kurssilla toinen vetäjistä veti jotain kuljetus-/muuttopalvelubisnestä siinä sivussa. Teetättikö keikat vajaakuntoisilla tai pimeästi jollain maahanmuuttajilla - en tiedä. Kaikenlaista taapertajaa kurssittajissa on kyllä nähty.
Ihan kylmää - Tulee vääjäämättä mieleen, miten pirulliset natsit nöyryyttivät juutalaisia käskien mm. vanhoja parrakkaita rabbeja hyppimään ja pomppimaan kuin jänikset heidän käskystään ja heidän saatanallisen naurunsa säestyksellä.
Tuleekin mieleeni, että voisiko tällaista pakkonöyryytystä kuvata salaa ja lähettää tästä VALITUS EU:n ihmisoikeustuomioistuimeen?