Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vapaus valita leikkaava lääkäri?

Vierailija
02.04.2017 |

Olen menossa suunniteltuun munasarjakystan poistoon julkiselle. Minut on laitettu erikoistuvan lääkärin leikattavaksi. Onko tähän pakko suostua, vai onko minulla oikeus vaatia gynekologi tekemään leikkauksen? Kyseessä keskikokoinen monilokeroinen kysta ja raskaustoive tulevaisuudessa, joten ei mikään helpoimmasta päästä oleva tapaus. Kiitos jos jollain on tietoa ja vastauksia huolenaiheeseeni!

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluaa valita leikkaavan lääkärin, toimenpide tulee tehdä omasta pussista yksityisellä. Kunnallisella erikoistuvien on pakko saada tehdä töitä jotta voivat erikoistua.

Vierailija
2/33 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkisella puolella et saa leikkaavaa lääkäriä valita, yksityisellä voit valita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sitten laissa määriteltyihin potilaan oikeuksiin on kirjattu vapaus valita hoitava lääkäri myös erikoissairaanhoidon puolella? Suostuisitko itse harjoittelijan koekaniiniksi vain koska ei ole varaa yksityisiin palveluihin? Ymmärtäisin jos kyseessä on yksinkertainen kysta tai nainen jolla ei ole enää raskaustoivetta. Tällöin ei ole niin väliä vaikka koko munasarja jouduttaisiin poistamaan.

Vierailija
4/33 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sitten laissa määriteltyihin potilaan oikeuksiin on kirjattu vapaus valita hoitava lääkäri myös erikoissairaanhoidon puolella? Suostuisitko itse harjoittelijan koekaniiniksi vain koska ei ole varaa yksityisiin palveluihin? Ymmärtäisin jos kyseessä on yksinkertainen kysta tai nainen jolla ei ole enää raskaustoivetta. Tällöin ei ole niin väliä vaikka koko munasarja jouduttaisiin poistamaan.

No ei ne harjoittelijat yksin siellä tee hommia. Ja kyllä, omassa kystan poistossa oli iso joukko mukana. Hyvin meni. 

Hoitava lääkäri on eri asia kuin kirurgisella puolella. 

Vierailija
5/33 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sä olisit yhtään spesiaalimpi tapaus julkisella kuin kukaan muukaan? Nuo ovat rutiinileikkauksia joissa mukana ammattilasia kokonainen tiimi. Erikoistuva lääkäri ei ole mikään harjoittelija. 

Vierailija
6/33 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityiselle jos haluat valita.

Vierailija
7/33 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

1980-luvulla leikkaavan lääkärin sai valita, kun valitsi erityismaksuluokan eli hoito maksoi vähän tavallista enemmän. Halusin itse toimenpiteeseen tietyn lääkärin, mutta onneksi vaiva hoituikin lopuksi muuten kuin leikkaamalla. Sittemmin tuo etuoikeus poistui.

Vierailija
8/33 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on ihan rutiinitoimenpide, mutta jos ajatellaan jotain eksaktimpeja toimenpiteitä, eipä niissäkään ole varaa valita toimenpidelääkäriä, kun yleensä yliopistosairaalassa vain yksi lääkäri on erikoistunut tietyntyyppisiin leikkauksiin, puhun siis nyt esim. aivotuumorileikkauksista.

Vierailija
9/33 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi elämä kun ajatellaan että erikoissairaanhoitokin on joku valintatalo. 

"Ei muilla niin väliä mutkun minä". 

Toisella lääkärillä on todennäköisesti jo listat laadittu täyteen, sun kysta pitää saada munasarjoista pois, tälle lääkärille on sut nyt laitettu. Elä sen kanssa äläkä valita. 

Vierailija
10/33 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisella lääkärillä on todennäköisesti jo listat laadittu täyteen, sun kysta pitää saada munasarjoista pois, tälle lääkärille on sut nyt laitettu. Elä sen kanssa äläkä valita. 

Joopajoo, tää on tätä suomimentaliteettia että nöyrästi vaan tyydytään siihen mitä saa vaikka terveys kärsisi. Kuten sanottu kysta ei ole mikään peruskysta, vaan keskikokoinen ja monilokeroinen. Haastava leikkaus jos munasarja halutaan säästää. Miten luulet kokeneen kirurgin onnistuvan versus erikoistuva, jolla mahdollisesti ensimmäinen kystaleikkaus edessä? Tässä tapauksessa on tehty virhearvio sen suhteen, kuinka haastava leikkaus on kyseessä.

Vierailija
11/33 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erikoisluvalla harjoittelijalla voi olla ensimmäinen leikkaus edessä. Tietenkin oma kehoni ja terveyteni on minulle spesiaalitapaus ja haluan parhaan mahdollisen hoidon. Monilokeroisen keskikokoisen kystan poisto ei ole mikään rutiinileikkaus, jos se halutaan tehdä säästävästä. Eri asia koko munasarja poisto, joka varmasti onnistuu vähemmän kokeneiltakin.

Vierailija
12/33 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ap tiedustellut, onko mahdollista saada kokenut kirurgi. Mitään ei saa jos ei vaadi. 

Vierailija
13/33 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joopajoo, tää on tätä suomimentaliteettia että nöyrästi vaan tyydytään siihen mitä saa vaikka terveys kärsisi. Kuten sanottu kysta ei ole mikään peruskysta, vaan keskikokoinen ja monilokeroinen. Haastava leikkaus jos munasarja halutaan säästää. Miten luulet kokeneen kirurgin onnistuvan versus erikoistuva, jolla mahdollisesti ensimmäinen kystaleikkaus edessä? Tässä tapauksessa on tehty virhearvio sen suhteen, kuinka haastava leikkaus on kyseessä.

No ei se erikoistuva siellä salissa yksin leikkaa varsinkaan jos kyse ei ole rutiinihommasta. Erikoistuvat leikkaa melko pitkään yhdessä erikoislääkärin kanssa. Melkein valmiit erikoislääkärit voi leikata yksinkin, tässä vaiheessa erikoistumista on takana jo 5-6 vuotta. Terv. Lääkäri

Vierailija
14/33 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko ap tiedustellut, onko mahdollista saada kokenut kirurgi. Mitään ei saa jos ei vaadi. 

Joo on ollut vaikeaa saada edes leikkaavien lääkäreiden nimiä tietoon, kaikkiin kysymyksiin operaatiosta ja leikkaavista lääkäreistä on tullut välttelevä vastauksia ja jopa jätetty vastaamatta kysymyksiin. Olen päättänyt ottaa asian esille, ja harkitsen jopa leikkauksen perumista. Mieluummin kysta kuin poistettu munasarja.

Vierailija
15/33 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieti nyt hyvänen aika että jonkun eka leikkaus se on aivo/sydänleikkauskin. Mitä luulet jos kaikki saisi päättää,  meillä ei olisi uusia lääkäreitä lainkaan.

Vierailija
16/33 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä perkeleen ongelma tässä nyt muka on?? Tietenkään et saa valita lääkäriä tai hoitajia julkisella puolella. Mene yksityiselle niin saat valita kenet haluat. Verorahoilla ylläpidetty terveydenhuolto romahtaisi jos sinun kaltaistesi itsekeskeisten ääliöiden takia eriskoituvat eivät koskaan erikoistuisi eikä Suomeen tulisi enää uusia erikoislääkäreitä koska eivät saa leikata. MENE YKSITYISELLE!

Vierailija
17/33 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo on ollut vaikeaa saada edes leikkaavien lääkäreiden nimiä tietoon, kaikkiin kysymyksiin operaatiosta ja leikkaavista lääkäreistä on tullut välttelevä vastauksia ja jopa jätetty vastaamatta kysymyksiin. Olen päättänyt ottaa asian esille, ja harkitsen jopa leikkauksen perumista. Mieluummin kysta kuin poistettu munasarja.

No jätäpä se sinne sitten.  Omalla äidilläni kiertyi kysta niin että munasarja meni kuolioon, sai lapsen muuten yhdelläkin munasarjalla. 

Vierailija
18/33 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole rutiinihomma niin erikoistuvalle sellasta ei anneta tehtäväksi ainakaan ilman että erikoislääkäri on mukana leikkauksessa jo valmiiksi. Erikoistuvalla on aina takana erikoislääkäri, joka pyydetään tarvittaessa operaatioon konsultoimaan.

Vierailija
19/33 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieti nyt hyvänen aika että jonkun eka leikkaus se on aivo/sydänleikkauskin. Mitä luulet jos kaikki saisi päättää,  meillä ei olisi uusia lääkäreitä lainkaan.

No kaikki ihmiset eivät ole yhtä kiinnostuneita terveydestään. Monet tekevät mitä lääkärit käskevät kyseenalaistamatta mitään. Esim. Syövät turhia lääkkeitä. Itse olen kiinnostunut terveydestään ja haluan hyvää hoitoa. Ne joita ei kiinnosta eivätkä edes tajua kyseenalaistaa asioita suostuvat sitten hoitoon kuin hoitoon.

Vierailija
20/33 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kaikki ihmiset eivät ole yhtä kiinnostuneita terveydestään. Monet tekevät mitä lääkärit käskevät kyseenalaistamatta mitään. Esim. Syövät turhia lääkkeitä. Itse olen kiinnostunut terveydestään ja haluan hyvää hoitoa. Ne joita ei kiinnosta eivätkä edes tajua kyseenalaistaa asioita suostuvat sitten hoitoon kuin hoitoon.

Huoh. Jos haluat olla spesiaali case niin maksa siitä yksityisellä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi yksi