Vapaus valita leikkaava lääkäri?
Olen menossa suunniteltuun munasarjakystan poistoon julkiselle. Minut on laitettu erikoistuvan lääkärin leikattavaksi. Onko tähän pakko suostua, vai onko minulla oikeus vaatia gynekologi tekemään leikkauksen? Kyseessä keskikokoinen monilokeroinen kysta ja raskaustoive tulevaisuudessa, joten ei mikään helpoimmasta päästä oleva tapaus. Kiitos jos jollain on tietoa ja vastauksia huolenaiheeseeni!
Kommentit (33)
Ap, erikoistuvan kirurgin leikkauksesta voi kieltäytyä ja pyytää kokenutta kirurgia. Tämä on myös potilaslaissa. Suvussani on lääkärien kouluttaja, joka vastaa kirurgian koulutusalasta. Eli, on oikeus kieltäytyä. Teille muille, ette tiedä mistä puhutte.
Minulle teki erikoistuva lääkäri epäonnistuneen selkäleikkauksen. Korjausleikkaus tehtiin vasta kolmen vuoden kuluttua, koska minua ei aluksi uskottu, kun kerroin leikkauksen jälkeen pahentuneista kivuista. Nyt hermokivut ovat sitä luokkaa, ettei mikään lääke enää auta. Minulle ei kerrottu etukäteen leikkauksen tekijää. Älä mene aloittelijalle. Yritä vaatia lääkärin vaihtoa. Korjausleikkauksen epikriisistä vasta luin, että se oli ensimmäisen leikkauksen virheen korjaus.
Voi elämän kevät mikä idiotismin multihuipentuma!!!!
ku**tettu kirjoitti:
Minulle teki erikoistuva lääkäri epäonnistuneen selkäleikkauksen. Korjausleikkaus tehtiin vasta kolmen vuoden kuluttua, koska minua ei aluksi uskottu, kun kerroin leikkauksen jälkeen pahentuneista kivuista. Nyt hermokivut ovat sitä luokkaa, ettei mikään lääke enää auta. Minulle ei kerrottu etukäteen leikkauksen tekijää. Älä mene aloittelijalle. Yritä vaatia lääkärin vaihtoa. Korjausleikkauksen epikriisistä vasta luin, että se oli ensimmäisen leikkauksen virheen korjaus.
Ja kokeneille lääkäreillehän ei koskaan satu virheitä, eihän?!
Ei se erikoistuva lääkäri mikään TETtiläinen ole. Nyt oikeesti.
Eipä toi ap:n kysta mikään erikoinen case leikkaavalle lääkärille ole, etenkään kunnallisella puolella, missä leikkauksia tehdään hyvin paljon enemmän kuin yksityisellä.
Kirurgia ei yleensä tarvita gynekoligisissa leikkauksissa muutenkaan, vaan operaation suorittaa leikkaava gyne ja ap:n tapauksessa erikoistuva lääkäri, jolla on salissa takapiruna erikoislääkäri.
Vierailija kirjoitti:
ku**tettu kirjoitti:
Ja kokeneille lääkäreillehän ei koskaan satu virheitä, eihän?!
Todellakin sattuu. Minun terveyteni pilasi erikoislääkäri hoitovirheen takia. Ei paljoa lohduta saadut korvaukset, kun ei terveys sillä parane.
Vierailija kirjoitti:
Ap, erikoistuvan kirurgin leikkauksesta voi kieltäytyä ja pyytää kokenutta kirurgia. Tämä on myös potilaslaissa. Suvussani on lääkärien kouluttaja, joka vastaa kirurgian koulutusalasta. Eli, on oikeus kieltäytyä. Teille muille, ette tiedä mistä puhutte.
Kiitos asiallisesta vastauksestasi! Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perinteinen "vastaan itselleni"-ketjun lopetus.
Eniten virheitä sattuu selkäleikkauksissa. Ohjaavasta lääkäristä riippuu, onnistuuko erikoistuva työssään. Minun kohdallani kävi niin, että ohjaaja oli sanonut, että lopetetaan tähän. Käsittääkseni hänen olisi pitänyt jatkaa siitä, mihin harjoittelijan taito loppui.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perinteinen "vastaan itselleni"-ketjun lopetus.
Osaat varmasti nokkelana ihmisenä tarkistaa mistä ip-osoitteesta vastaus on tullut.
Eniten hoitovirheitä tapahtuu polven ja lonkan tekonivelleikkauksissa. Kokemuksella on suuri merkitys, joka ainoassa leikkauksessa. Jokaiseen leikkaukseen liittyy riskejä.
Soita hoidonsuunnittelijalle. Meillä ainakin toiveet otetaan huomioon.