Onko muilla tällaista? Kuka tekee oikein? Miehen käytöksestä..
Pohjustuksena sanon, että olemme keskituloisia. Rahaa ei todellakaan ole liikaa eikä mielestäni sitä ole varaa laittaa mihinkään turhaan! Itse harkitsen tosi tarkkaan, mihin rahaa kulutetaan.
Meillä toistuu tosi usein sama kaava hyvinkin erilaisissa asioissa. Yritän nyt lyhyesti kertoa esimerkkejä:
Lapsi harrastaa jääkiekkoa ja haluaisi lätkäkortteja. Noh, mies sitten ostaa niitä miljoona kappaletta ja syytää niitä lapselle milloin mistäkin syystä. Sitten ihmettelee, kun lapsi ei säilökään niitä rakkaimpina aarteinaan eikä opiskele niitä korteissa olevia tietoja yms...
Jalkapalloa harrastava lapsi sanoo, että haluaisi kokeilla laskettelua. Noh, mies sitten hankkii uudet sukset ja kypärät ja mitä niitä nyt varusteita tarvitaankaan. Lapsi käy kerran kokeilemassa laskettelua ja toteaa, että olihan se ihan kivaa, mutta ei halua sitä sen aktiivisemmin alkaa harrastamaan.
Lapsi vihjaa, että on kaverillaan pelannut jotain kivaa peliä. Noh, mies sitten käy ostamassa sen pelin meille ja tietysti vielä kaikkine mahdollisine lisäosineen.
Minua tämä ärsyttää monestakin syystä: miksi aina pitää toimia "kaikki tai ei mitään" periaatteella? Miks mitään ei voi vain kokeilla, ilman älytöntä rahallista panostusta heti alkuun? Ja miksi meitä muita pitää syyllistää siitä, että ei nyt sitten tehdäkään 24/7 sitä juttua, mihin mies osti kalliit härpäkkeet?
Ja todellakin, noille rahoille olisi muutakin käyttöä!
Selittäkää, mitä miehen päässä liikkuu?. Jos yritän kysyä ja puhua asiasta, niin heittäytyy marttyyriksi ja alkaa mököttämään :(
Kommentit (35)
Hei, kommentoikaa nyt jotain!
- ap
Mitäs jos vaan ystävällisessä hengessä sanot että ensi kerralla voisi vaikka vuokrata välineet harrastukseen x, ja katsoa kiinnostaako asia enempää? Hän näkee varmaan itsekin että tavarat jäävät lojumaan ja ison miehen on pystyttävä kohtaamaan realiteetit. Se että mies "heittäytyy martyyriksi ja alkaa mököttää" ei tee miehestä kuuroa,eikä sinun tarvitse pelätä hänen pahaa mieltään. Ilmeisesti hän tahtoo kovasti miellyttää lasta, mutta ei ymmärrää innostuvansa vähän liikaa. Ehkä hän ei itse saanut lapsena tavaroita,ja kompensoi asiaa nyt näin?
Joka tapauksessa voisit hänen kanssaan sopia että lapsen harrastuksia (tms.) koskevat hankinnat tehdään tästä lähtien yhdessä, ainakin jos kustannukset menevät yhteisistä rahoista ja vaikuttavat talouteenne. Omalla rahallaan hän voi tietysti ostaa mitä haluaa, ja on hänen oma asiansa miten hölmösti sitä käyttää.
Miehesi on vähän turhan impulsiivinen ja tietää varmaan sen itsekin.
Todellakin jos lapsi haluaa kokeilla laskettelemista niin ensin mennään rinteeseen vuokrasuksilla. Ja muutenkin jos lasketellaan vain pari kertaa vuodessa ei kannata lapsille ostaa omia kun jalka kasvaa niin koko ajan saa olla ostamassa uusia laskettelumonoja...ainakin pojille.
Piätisikös teidän ensin jutella ennenkuin ostetaa mitään isompia juttuja lapsille tai kotiin. Sopikaa että yhdessä sovitaan.
Paljonkos on sinun panoksesi perheen rahoista prosentuaalisesti? Lapsille ei siis saisi hankkia mitään, mutta sinun himoitsemasi kevätverhot ja uusi sohva ovat välttämättömiä, näinkö?
Vierailija kirjoitti:
Mitäs jos vaan ystävällisessä hengessä sanot että ensi kerralla voisi vaikka vuokrata välineet harrastukseen x, ja katsoa kiinnostaako asia enempää? Hän näkee varmaan itsekin että tavarat jäävät lojumaan ja ison miehen on pystyttävä kohtaamaan realiteetit. Se että mies "heittäytyy martyyriksi ja alkaa mököttää" ei tee miehestä kuuroa,eikä sinun tarvitse pelätä hänen pahaa mieltään. Ilmeisesti hän tahtoo kovasti miellyttää lasta, mutta ei ymmärrää innostuvansa vähän liikaa. Ehkä hän ei itse saanut lapsena tavaroita,ja kompensoi asiaa nyt näin?
Joka tapauksessa voisit hänen kanssaan sopia että lapsen harrastuksia (tms.) koskevat hankinnat tehdään tästä lähtien yhdessä, ainakin jos kustannukset menevät yhteisistä rahoista ja vaikuttavat talouteenne. Omalla rahallaan hän voi tietysti ostaa mitä haluaa, ja on hänen oma asiansa miten hölmösti sitä käyttää.
Miksei ap voisi itse hankkia ne välineet miten parhaaksi näkee, eikä odottaa miehen sitä tekevän. Varsinkin kun mies ei näköjään osaa tehdä ap:n mielestä oikeita hankintoja.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs jos vaan ystävällisessä hengessä sanot että ensi kerralla voisi vaikka vuokrata välineet harrastukseen x, ja katsoa kiinnostaako asia enempää? Hän näkee varmaan itsekin että tavarat jäävät lojumaan ja ison miehen on pystyttävä kohtaamaan realiteetit. .
Joo, arvaa vaan kuinka monta kertaa ole sanonut juurikin noin: että erilaisia juttuja voi käydä ihan vaan kokeilemassa! Nykyään en minä eikä lapset uskalleta edes sanoa ääneen, että olisipa kiva kokeilla jotain juttua x, kun mies sitten sanoo, että "minä en ainakaan osta niitä välineitä siihen, kun nämä ja nuokin jäi käyttämättä". - Joo, ei tarvitsekaan ostaa! Sitähän tässä on yritetty sanoa iät ja ajat!
- ap
Vierailija kirjoitti:
Paljonkos on sinun panoksesi perheen rahoista prosentuaalisesti? Lapsille ei siis saisi hankkia mitään, mutta sinun himoitsemasi kevätverhot ja uusi sohva ovat välttämättömiä, näinkö?
Panokseni on 50%.
Ja ei, en osta uusia sohvia enkä kevätverhoja. Jos rahaa säästyy, niin ne käytetään koko perheen matkoihin (mistä kaikki tykkää!) Mutta nyt ei olla voitu reissatakaan hetkeen, kun rahat on menny ihme kokeiluihin!
- aå
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei ap voisi itse hankkia ne välineet miten parhaaksi näkee, eikä odottaa miehen sitä tekevän. Varsinkin kun mies ei näköjään osaa tehdä ap:n mielestä oikeita hankintoja.
Mitenkäs tuo luetun ymmärtäminen? En todellakaan odota miehen tekevän hankintoja! Ihanne tilanne olisikin, että ei hankkisi mitään!
- ap
Olet ihan oikeassa. Varsinkin sen suhteen, että on ihan älytöntä ostaa mitään vain kokeilua varten. Puhumallahan se asia on selvitettävä. Jos rahasta ei vielä ole sillä tavalla pulaa, että sen takia pitäisi olla ostamatta, ehdota miehellesi keinotekoisen pulan luomista. Rupeatte esim. sijoittamaan lastenne nimissä tietyn summan joka kuukausi tai jos jo teet niin, nostakaa summaa. Näin toimien varmistatte, että ainakin osa rahasta menee oikeasti hyödylliseen paikkaan. Kun löysää rahaa on vähemmän käytössä per kuukausi, sitä alkaa pakostakin katsomaan vähän tarkemmin kannattaako niitä laskettelukamoja hankkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs jos vaan ystävällisessä hengessä sanot että ensi kerralla voisi vaikka vuokrata välineet harrastukseen x, ja katsoa kiinnostaako asia enempää? Hän näkee varmaan itsekin että tavarat jäävät lojumaan ja ison miehen on pystyttävä kohtaamaan realiteetit. .
Joo, arvaa vaan kuinka monta kertaa ole sanonut juurikin noin: että erilaisia juttuja voi käydä ihan vaan kokeilemassa! Nykyään en minä eikä lapset uskalleta edes sanoa ääneen, että olisipa kiva kokeilla jotain juttua x, kun mies sitten sanoo, että "minä en ainakaan osta niitä välineitä siihen, kun nämä ja nuokin jäi käyttämättä". - Joo, ei tarvitsekaan ostaa! Sitähän tässä on yritetty sanoa iät ja ajat!
- ap
Mikset sinä osta/vuokraa/lainaa niitä tarvittavia juttuja?
Vierailija kirjoitti:
Piätisikös teidän ensin jutella ennenkuin ostetaa mitään isompia juttuja lapsille tai kotiin. Sopikaa että yhdessä sovitaan.
Juu, todellakin pitäisi, mutta kun se ei nyt vaan näytä onnistuvan! Tai ainakaan sopimuksista ei pidetä kiinni :(
- ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Panokseni on 50%.
Ja ei, en osta uusia sohvia enkä kevätverhoja. Jos rahaa säästyy, niin ne käytetään koko perheen matkoihin (mistä kaikki tykkää!) Mutta nyt ei olla voitu reissatakaan hetkeen, kun rahat on menny ihme kokeiluihin!
- aå
Et siis laita itse tikkuakaan ristiin lasten harrastusten hyväksi, päätät kaikkien muiden puolesta mikä on tärkeää ja mustamaalaat miestäsi. Ihana pullantuoksuinen rakastava äityli. Ihanaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- apMikset sinä osta/vuokraa/lainaa niitä tarvittavia juttuja?
No sehän tässä se pointti olikin, että jos minä saisin hoitaa asiat, niin niitä juttuja varten ei todellakaan ostettaisi viimeisintä huutoa olevia vempaimia!
Mutta kun miehen mielestä taas ne kannattaa ostaa.
- ap
No on ärsyttävää! Onko mies muutenkin hifistelijä ja laittaa itselleenkin kaikki varusteet viimeisen päälle, oli varaa tai ei? Nykyään tuntuu olevan paljon tämmöisiä vähän varojen yli eläjiä, kaikki laitetaan viimeisen päälle vaikka ei ns.ylimääräistä oliskaan... Onko miehelläsi muissa asioissa samanlaista 'näyttämisen halua", pitääkö ehkä saada jotenkin näytettyä, että hyvin menee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenkäs tuo luetun ymmärtäminen? En todellakaan odota miehen tekevän hankintoja! Ihanne tilanne olisikin, että ei hankkisi mitään!
- ap
Aloitusviestissäsi lukee useampaan kertaan "mies ostaa/hankkii". Ei ollut kyse odotuksista. Edelleen, miksi mies tekee kaikki hankinnat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Panokseni on 50%.
- aåEt siis laita itse tikkuakaan ristiin lasten harrastusten hyväksi, päätät kaikkien muiden puolesta mikä on tärkeää ja mustamaalaat miestäsi. Ihana pullantuoksuinen rakastava äityli. Ihanaa.
Häh? Kuka sanoi, että en laita tikkuakaan ristiin?
- ap
ps. Tykkään kyllä leipoa :D
Voiko siis kommenteistanne päätella sen, että kenelläkään muulla ei ole vastaavaa?
- ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- apAloitusviestissäsi lukee useampaan kertaan "mies ostaa/hankkii". Ei ollut kyse odotuksista. Edelleen, miksi mies tekee kaikki hankinnat?
Ai miksi mies tekee kaikki hankinnat? No sehän se ihmettelyn aihe onkin, että kun en tiedä miksi!
- ap
Teidän pitää päästä jonkinlaiseen sopuun siitä, paljonko, miten ja missä tilanteissa rahaa käytetään harrastusvälineisiin tms. Kumpikin joutunee vähän joustamaan tässä.
Tuo on naurettavaa, että aikuinen mies heittäytyy marttyyriksi ja mököttää, kun yrität puhua asiasta. Onko hän aina ollut tuollainen? Tekeekö muutkin asiat oman päänsä mukaan, osaako joustaa missään?
Eikö se ole kiva, että mies haluaa perheelleen hyvää?